Kissaongelma, mitä tekisit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli, meillä on 7 v kissa joka ei ole oikeastaan ikinä oppinut sisäsiistiksi ja ongelma vaan pahenee. Ekat vuodet se vaan kakkaili sisälle, nyt se on alkanut pissaamaankin mihin vaan, mä en enää jaksa tätä.

Eläinlääkäri on tutkinut kissan, siitä ei löytynyt mitään fyysistä vikaa.
Se on tosi stressiherkkä, aina jos meille tulee vieraita kylään, tai tulee lasten kavereita, tai yleensäkin tapahtuu yhtään mitään, koko talo on täynnä paskaa ja kusta.
No, joka päivähän meillä käy lasten kavereita. Vaikkei ne edes koskisi tohon kissaan, tai edes näkisi sitä, se sekoaa yleensäkin siitä että tulee vieraita ihmisiä.
Piilottelee nurkissa, sänkyjen alla, luikkii.

Se on vieroitettu 12- viikkoisena.
Meillä on sen veli, samasta pentueesta joka on ihan erilainen. Todella rento, rauhallinen, se jopa hakeutuu ihmisten seuraan.

Ton ongelmakissan kanssa on kokeiltu Feliwayta, 6 kk ajan, ei mitään vaikutusta. Eläinlääkärin neuvosta yritettiin antaa myös Zylkene- nimistä lääkettä. Se ei onnistunut, koska kissa stressaantui tosi paljon kun sille yritettiin antaa tota.
Ei ottanut sitä vapaaehtoisesti ruoan seassa, alkoi piilottelemaan.

Mä en jaksa enää, en jaksa joka päivä siivota kissanpaskoja ja -kusia pitkin taloa.
Mulla ei ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa se.
Onko jollakin muita ehdotuksia?
 
Mitäs jos se pääsisi asumaan johonkin maalle, jossa saisi olla ulkona? Siis jos tuo teidän katti on täysin sisäkissa?

Meillä oli sisäkissana kerrostalossa maatiaiskisu, joka alkoi pissimään sisälle ja myös lääkärissä käytiin ja mitään vikaa ei löytynyt eikä Feliwayt auttaneet. Mutta kissallemme koitti kissanpäivät, kun sai uuden kodin maalta, jossa sai ulkoilla niin paljon kuin halusi ja olla "töissä" pyydystämässä hiiriä. Ei enää sisälle pissaillut ja elelee onnellisena samoin kuin mekin, kun tiedämme kissan olevan hyvässä kodissa :)
 
Mitäs jos se pääsisi asumaan johonkin maalle, jossa saisi olla ulkona? Siis jos tuo teidän katti on täysin sisäkissa?

Meillä oli sisäkissana kerrostalossa maatiaiskisu, joka alkoi pissimään sisälle ja myös lääkärissä käytiin ja mitään vikaa ei löytynyt eikä Feliwayt auttaneet. Mutta kissallemme koitti kissanpäivät, kun sai uuden kodin maalta, jossa sai ulkoilla niin paljon kuin halusi ja olla "töissä" pyydystämässä hiiriä. Ei enää sisälle pissaillut ja elelee onnellisena samoin kuin mekin, kun tiedämme kissan olevan hyvässä kodissa :)

Tietysti antaisin sen uuteen kotiin, jos se olisi mahdollista. Mutta, jos kissalle alkaisi hakemaan uutta kotia, niin ihan ekaksihan täytyisi kertoa ihan rehellisesti noista sisäsiisteysongelmista. Eli syy, miksi siitä luovutaan.
Kukaan järkevä ihminen ei halua ottaa neuroottista 7- vuotiasta kissaa, joka ei ole sisäsiisti.
Enkä mä haluaisi, että joku ottaisi sen vaan kokeillakseen, sitten
toteaisi että ei tästä tule mitään. Laittaisi Keltaiseen Pörssiin ilmoituksen:
Annetaan kiltti kissa, ilmaiseksi.
 
Tietysti antaisin sen uuteen kotiin, jos se olisi mahdollista. Mutta, jos kissalle alkaisi hakemaan uutta kotia, niin ihan ekaksihan täytyisi kertoa ihan rehellisesti noista sisäsiisteysongelmista. Eli syy, miksi siitä luovutaan.
Kukaan järkevä ihminen ei halua ottaa neuroottista 7- vuotiasta kissaa, joka ei ole sisäsiisti.
Enkä mä haluaisi, että joku ottaisi sen vaan kokeillakseen, sitten
toteaisi että ei tästä tule mitään. Laittaisi Keltaiseen Pörssiin ilmoituksen:
Annetaan kiltti kissa, ilmaiseksi.

Niin no joo tosiaan vähän hankalaa voipi olla löytää uusi koti, jos ei sattumalta ole jotain tuttua, joka voisi kissan ottaa. Meillä sattui olemaan tutun tuttu, joka mielellään otti kissan, kun asui maalla. Ja tiesi siis kissan ongelmasta, mutta oli varma, että kun kissa saa olla ulkona, kun haluaa, niin sisälle pissailu loppuu ja näinhän se sitten meni. Tosin tuo meidän kissa oli vasta 3v. ja pissailua ei ollut jatkunut kuin puolisen vuotta...

Tsemppiä päätöksentekoon!
 
Niin no joo tosiaan vähän hankalaa voipi olla löytää uusi koti, jos ei sattumalta ole jotain tuttua, joka voisi kissan ottaa. Meillä sattui olemaan tutun tuttu, joka mielellään otti kissan, kun asui maalla. Ja tiesi siis kissan ongelmasta, mutta oli varma, että kun kissa saa olla ulkona, kun haluaa, niin sisälle pissailu loppuu ja näinhän se sitten meni. Tosin tuo meidän kissa oli vasta 3v. ja pissailua ei ollut jatkunut kuin puolisen vuotta...

Tsemppiä päätöksentekoon!

Kiitos.
 
Mä en anna kellekkään omaa lemmikkiäni kun/jos aika luopua on. Piikille ja voit olla varma että se ei joudu rääkättäväksi, kiertonn paikasta toiseen jne. Jos löydätkin hyvän kodin, entä jos he joutuvat syystä tai toisesta luopumaan jne. kirtääkö paikasta paikkaan ja lopulta joku hullu rääkkää sitä. Tai pihalla ollessa jää auton alle ja kituu jossain ojanpenkalla tms. ihan mitä vaan.

Tuo kuulostaa niin neuroottiselta reppana että parempi se piikki on jos on pakko sun antaa pois!!!
Meilläkin tän nykyisen kanssa ongelmia (erilaisia) ja jos ei enää jaksa sitä - niin piikille viedään vaikka itken silmät päästäni jo ajatuksesta. MUTTA en voisi antaa kellekkään, en! Näin voin sentään olla varma että sen on "hyvä" olla. Edellisestä jouduttiin luopumaan kun sairastui niin ettei mitään ollut enää tehtävissä ja ikävä suunnaton edelleen, mutta nyt on ainakin hyvä nukkua ikiunta.
 
Älä lopeta kissakultaa, joku hätähän sillä on kun noin käyttäytyy. Meillä päin (Kuopio) pito-ongelmaisia kissoja näyttää otettavan myös löytöeläintaloon, josta kautta sille saattaisi löytyä itselleen sopivampi koti, jostain kumman syystä kun ei teillä osaa olla sisäsiisti...Jos vaikuttaa sairaalta, niin eläinlääkäri siellä tutkii eläimen (ehkä teidän eläinlääkäriltä jäi jotain huomaamatta). Anna kissallenne uusi mahdollisuus!
 
Kuoppaan vaan :/ Kuinka paljon se sun kissa stressaantuu siitä jos se seittemän vuoden jälkeen annetaa uutee kotii? Ei ne eläimet kärsi siitä kuolemasta niin kuin me ihmiset. Ole nyt hyvä ihminen armollinen ja vastuullinen eläimellesi. Eläinlääkärin mielestäni saa kotiinkin antamaan viimesen nukutuksen. Kyseleppä. Mikä olisi ihanampaa ku nukahtaa omien tuoksujen keskelle?
 
Meillä 2 vuotias käytöshäiriöinen poikakisu kotona. Kissa on käyttäytyny agressiivisisesti toista kissaamme kohtaan sekä ihmisiä kohtaan. Tästä minulle ikuiset jälket kädessä kun menin kissojemme väliin pojan hyökätessä toisen kissamme kimppuun. Tilanteesta ihan pyörryksissä oli mietittävä, että mitä tässä nyt tehdään?!? No muiltahan sitä tuli "parempia" ideoita että piikille vain (tietenkin) ! Itse olin kahden vaiheilla. Voiko agressiivista kissaa pitää ja saako sen kuntoutettua? toinen puoli sanoo että ei todellakaan ja toinen taas että kyllä tästä selvitään. No eikun soittoa eläinlääkäriin ja ensimmäinen sanoo, että ei piikille että kyllä löytyy apua ja toinen että piikille ei tuosta tule mitään. No eipä helpottanut tilannetta ollenkaan. Soitin Helsinkiin kissoihin erikoistuneeseen klinikka Felinaan, jossa todella pätevä eläinlääkäri Pohjola-steenroos. Pohjola-steenroos sanoi heti, että tänne vaan! on vaikea hoitaa, mutta on hoidettavissa! Vihdoin valoa tunnelin päässä! Saimme ajan poikakissallemme jossa tutkittiin kaikki elimellinenvika : mitään ei löytynyt. Diaknoosi: käytöshäiriö ja stressaantunut kissa. Kissalle Seronil mielialalääkitys loppuelämäksi. Nyt olemme muutaman kuukauden käyttäneet lääkitystä ja kissa rauhoittui silmissä. Ei ole läheskään yhtä säikky/pelokas eikä tarvitse suunapäänä olla säntäilemässä rauhattomana paikasta toiseen. Poikakisu siis luonteeltaan kuin adhd-lapsi. Nyt näyttäisi viettävän ihan onnellisia kissanpäiviä. Aika tosin näyttää kun lääke ei ole ollut käytössä kun hetken. Kaikkemme olemme tehneet ja yrittäneet ja tämä on kissan viimeinen mahdollisuus näyttää. Mikäli lääkityksen aikana vielä käy jonkun kimppuun sateenkaarisilta kutsuu. Mutta meistä tuntui, että tämä mahdollisuus on tällle kissalle annettava. Ei tarvitse sitten miettiä, että mitäs jos..? Väärään paikkaan pissaaville kissoille on usein määrätty clomicalm lääkettä ja tiedän monta jota tämä lääkitys on auttanut. Suosittelen soittamaan tuonne Felinaan ja varaaman ajan kissalle. Mielestäni omistajan on velvollisuus tehdä kaikkensa lemmikkinsä hyväksi, eikä ensimmäisten vastoinkäymisten edessä viedä piikille ja pyyhkäistä ongelmia "maton alle" siksi kun lemmikki on "VAIN" kissa.
 
Mä en anna kellekkään omaa lemmikkiäni kun/jos aika luopua on. Piikille ja voit olla varma että se ei joudu rääkättäväksi, kiertonn paikasta toiseen jne. Jos löydätkin hyvän kodin, entä jos he joutuvat syystä tai toisesta luopumaan jne. kirtääkö paikasta paikkaan ja lopulta joku hullu rääkkää sitä. Tai pihalla ollessa jää auton alle ja kituu jossain ojanpenkalla tms. ihan mitä vaan.

Tuo kuulostaa niin neuroottiselta reppana että parempi se piikki on jos on pakko sun antaa pois!!!
Meilläkin tän nykyisen kanssa ongelmia (erilaisia) ja jos ei enää jaksa sitä - niin piikille viedään vaikka itken silmät päästäni jo ajatuksesta. MUTTA en voisi antaa kellekkään, en! Näin voin sentään olla varma että sen on "hyvä" olla. Edellisestä jouduttiin luopumaan kun sairastui niin ettei mitään ollut enää tehtävissä ja ikävä suunnaton edelleen, mutta nyt on ainakin hyvä nukkua ikiunta.
 
Mä en anna kellekkään omaa lemmikkiäni kun/jos aika luopua on. Piikille ja voit olla varma että se ei joudu rääkättäväksi, kiertonn paikasta toiseen jne. Jos löydätkin hyvän kodin, entä jos he joutuvat syystä tai toisesta luopumaan jne. kirtääkö paikasta paikkaan ja lopulta joku hullu rääkkää sitä. Tai pihalla ollessa jää auton alle ja kituu jossain ojanpenkalla tms. ihan mitä vaan.

Tuo kuulostaa niin neuroottiselta reppana että parempi se piikki on jos on pakko sun antaa pois!!!
Meilläkin tän nykyisen kanssa ongelmia (erilaisia) ja jos ei enää jaksa sitä - niin piikille viedään vaikka itken silmät päästäni jo ajatuksesta. MUTTA en voisi antaa kellekkään, en! Näin voin sentään olla varma että sen on "hyvä" olla. Edellisestä jouduttiin luopumaan kun sairastui niin ettei mitään ollut enää tehtävissä ja ikävä suunnaton edelleen, mutta nyt on ainakin hyvä nukkua ikiunta.


Tuolla perusteella kellekään ei koskaan voisi luovuttaa kissaa!
Ihan älytön ajatus lopettaa tai joutuu rääkättäväksi.
 

Similar threads

S
Viestiä
25
Luettu
607
A
K
Viestiä
5
Luettu
396
Aihe vapaa
"kissanainen"
K
E
Viestiä
20
Luettu
598
A

Yhteistyössä