Kuinka kauan haluaisitte asua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jjeh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1,5 vuotta asunut joskus. Kova ikävä tuli sukulaisia ja ystäviä. Ehkä vuoden pätkä kerrallaan ois siedettävä. Mutta nyt kun on lapsi, niin aika tarkkaan miettisin. Lapsen "repiminen" juuriltaan ja kaveripiiristä on kuitenkin aika rankka kokemus.

Itse olen miettiny melkein puolen vuoden lomailua ulkomailla mutta mitä kaikkea pitäisi huolehtia ennen matkaa?? ja te jotka olette olleet kauan ulkomailla, kuinka paljon mietitte kotimaanne asioita ulkomailla ollessa??

Alkuperäinen kirjoittaja jjeh:
Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
8,5 vuotta takana. Enkä usko, että koskaan tulen enää Suomessa asumaan.

Saanko kysyä missä massa??:)

Tanskassa nyt ja sitä ennen Norjassa. Vuosi Englannissa ja toinen Italiassa.

Hinku on pois Skandinaviasta, mutta tuo mies... :headwall: Yritän väsytystaktiikalla saada muuttamaan mieltään, eli puhun asiasta joka päivä. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja amlo:
13 vuotta nyt ulkomailla asuttu - takaisin Suomeen muuttoa on mietitty ja haaveiltu jo useampi vuosi; kylla se kotimaa on paras paikka.

mutta sitten kun muuttaisit takaisin, ei välttämättä tuntuis kodilta. Kaikki muuttuu niin nopeesti myös kotimaassa. En tiedä, arvailen vain.

Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
mutta sitten kun muuttaisit takaisin, ei välttämättä tuntuis kodilta. Kaikki muuttuu niin nopeesti myös kotimaassa. En tiedä, arvailen vain.

Tää on totta. Paluumuuttoon pitäisi asennoitua kuin ulkomaille muuttoon. Valmistautua siihen, että voi olla vaikeuksia ja asiat voi olla erilaisia. Varsinkin jos on ollut pidemmän ajan pois, niin se kotoinen Suomi ei välttämättä tunnukaan enää niin kotoisalta. Asiat ei ole enää samoin kuin ne oli silloin 10 vuotta taaksepäin.

Olen lukenut, että 5 vuotta olisi jonkinlainen maaginen raja. Että jos niin kauan on pois, niin paluumuutto on hankala mikäli siihen ei asennoidu oikein.

Oletteko pystyneet keskittymään ulkomailla asumiseen vai kuinka usein olette olleet huolestuneita kuinka kotopuolessa asuvilla sujuu?? itselläni tämä suurin ongelma ulkomaille mahdollisesti muutettaessa..

Alkuperäinen kirjoittaja jjeh:
Oletteko pystyneet keskittymään ulkomailla asumiseen vai kuinka usein olette olleet huolestuneita kuinka kotopuolessa asuvilla sujuu?? itselläni tämä suurin ongelma ulkomaille mahdollisesti muutettaessa..

No en ole huolissani. Samallalailla soitellaan ja mesetetään kuin jos asuttaisiin Suomessa. Ainoastaan nähdään harvemmin.

Siitä kannattaa pitää huolen, että aina on sen verran ylimääräistä rahaa, että tarvittaessa pystyy lentämään heti seuraavalla lennolla Suomeen.

Ajattelin suorittaa meneillään olevat opinnot loppuun Suomessa.. mutta mahdollisia jatkoopintoja ajattelin ulkomailla.. onko työpaikan hankkiminen ulkomailla vaikeampaa kuin Suomessa??

Riippuu maasta. Tällä hetkellä lienee aika vaikeat ajat joka paikassa.

Jatko-opinnot ulkomailla onnistuu ihan hyvin. Mullakin on kandin paperit Norjasta ja maisterin Tanskasta.

Mikä maa sulla on mielessä?

Kohta 7 vuotta olen asunut poissa Suomesta, oikeastaan koko aikuisikani, enka usko etta Suomeen enaa muuttaisin, mutta eihan sita koskaan voi ihan varmaksi sanoa. Meilla on kylla siita hyva tilanne etta kun kaydaan Suomessa ollaan yleensa kerralla usempi viikko, joten lopulta on jo ikava pois Suomesta.

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Riippuu maasta. Tällä hetkellä lienee aika vaikeat ajat joka paikassa.

Jatko-opinnot ulkomailla onnistuu ihan hyvin. Mullakin on kandin paperit Norjasta ja maisterin Tanskasta.

Mikä maa sulla on mielessä?

Espanjaa olen ajatellut:) tosin on vielä ihan mietinnän alla..

Alkuperäinen kirjoittaja Taallakin yksi:
Kohta 7 vuotta olen asunut poissa Suomesta, oikeastaan koko aikuisikani, enka usko etta Suomeen enaa muuttaisin, mutta eihan sita koskaan voi ihan varmaksi sanoa. Meilla on kylla siita hyva tilanne etta kun kaydaan Suomessa ollaan yleensa kerralla usempi viikko, joten lopulta on jo ikava pois Suomesta.

Pitkät Suomen-lomat on hyviä, niin ei ala romantisoimaan Suomea mielessään. :D

Yhteistyössä