Kuinka kauan diapam vaikuttaa? Vaikuttaako n. 3 tuntia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/9/456269.shtml
Huippupitoisuus seerumissa saavutetaan 20-90 minuutissa suun kautta annosteltaessa. Ruokailu ei vaikuta diatsepaamin imeytymiseen. Diatsepaamista on plasmassa vapaana 1-2 % ja sen jakaantumistilavuus on 1,1 l/kg. Se läpäisee istukan ja erittyy äidinmaitoon. Diatsepaamin puoliintumisaika on 20-100 tuntia. Se metaboloituu aktiivisiksi metaboliiteiksi: nordiatsepaamiksi (puoliintumisaika 30-200 h) ja tematsepaamiksi (5-20 h) sekä edelleen oksatsepaamiksi (5-15 h). Näistä lähinnä nordiatsepaamilla on käytännön merkitystä. Diatsepaami erittyy pääasiassa konjugoituneina metaboliitteina virtsaan. Diatsepaami eliminoituu tavanomaista hitaammin maksan vajaatoimintaa sairastavilla ja vanhuksilla (1, 5, 11-15).

No vaikuttaa. Teoriassa -ja Diapam kyllä käytännössäkin. Puoliintumisaika tarkoittaa, että puolet aineen molekyyleistä on hajonnut elimistössä.
Käytännössä lääkeaineet toimii eri ihmisilä eri tavoin, vaikuttavaa ainetta tarvitaan eri määrä, että saadaan aikaan minkäänlaista tulosta ja kaikki aineet ei vaikuta kaikkiin ollenaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kertokaa:
Eipä tunnu vaikuttavan yhtään. Otin n. 1½ tuntia sitten.

Toiset tarvii isomman annoksen ja sitten on elemassa sellaisia luononoikkuja -kuten minä- että se Diapam ei suoranaisesti väsytä eikä rauhota yhtään, ehkä jopa päinvastoin.

mun mielestä diapamit vaikuttaa siten, että itse sen huomaa niin useita tunteja...Mulla vaikutti itellä seuraavaan päivään. Mulla oli silloin niitä 10 mg.

Vaikka puoliintumisaika on pitkä, ei tarkoita, että lääke vaikuttaa sen ajan. Diapamin normaali annoksella 2-10mg/annos vaikuttaa enintään 8h.
Näin on asia.

Käyttäjä 20vuotta jo & kemisti

Yhteistyössä