Kuinka kauan antaisit lapsen nukkua? (puoliturhis)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pöllö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pöllö"

Vieras
Tausta: Lapsi 1v 9 kk nukkuu yleensä yöunet klo 21-6.30 (noin suunnilleen) ja noin kahden tunnin päikkärit 11-14 välillä. Viime aikoina kuitenkin yöunet on yhtäkkiä lyhentyneet 1-2 tunnilla niin, että lapsi nukahtaa vasta 21.30 tai lähempänä 22 ja herää jo 5.30.

Tänään lapsi nukahti puistoreissulla kymmenen aikaan ja ehti nukkua kotimatkalla noin vartin (yritin laittaa pinnasänkyyn jatkamaan unia, mutta virkosi siinä). Noista torkuista johtuen lapsi nukahti päikkäreille vasta klo 14.15. En millään raaskisi herättää häntä kesken kaiken, mutta jos hän nyt nukkuu 2 tuntia tai ylikin, niin ilta venyy taas kovin myöhäiseksi (mutta se ei kuitenkaan vaikuta aamuun, valitettavasti).

Pitäisi kai herättää lapsi tunnin unien jälkeen, ettei ilta menisi ihan hulinaksi. Olenkohan vaan liian pehmo, kun minua säälittää herättää sikeästi nukkuva lapsi? Ja toki myös tämä kullanarvoinen oma aika jää vähäiseksi tänään. Olen herännyt tänään klo 5 ja nyt on ensimmäinen ja viimeinen pieni lepohetki päivässä (mies on ollut nyt kolme päivää työmatkalla ja on vielä viikon verran).

Mitä sinä tekisit? Herättäisitkö lapsen kesken unien (missä vaiheessa, tunnin, puolentoista tunnin päästä?) vai antaisitko lapsen nukkua niin pitkään kuin nukuttaa?

Aina jos mä oon erehtynyt herättämään lapsia unilta niin tulos on ollut järkyttävä kaaos. Lapsi todennäköisesti rytmittää itseään uudelleen. Antaisin nukkua miten nukkuu, mutta illalla aloittaisin iltatoimet ja nukkumaanlaiton silti joka kerta samaan aikaan.

Aina jos mä oon erehtynyt herättämään lapsia unilta niin tulos on ollut järkyttävä kaaos. Lapsi todennäköisesti rytmittää itseään uudelleen. Antaisin nukkua miten nukkuu, mutta illalla aloittaisin iltatoimet ja nukkumaanlaiton silti joka kerta samaan aikaan.

Ok. Mä mietin kanssa että jos vaan annan lapsen nyt nukkua ja valvotaan sitten yhdessä vaikka sinne kymppiin asti jos niikseen on. Ja voihan olla että lapsi herää itse nukuttuaan 1,5 tuntia, jolloin ilta saattaa olla vielä ihan "pelastettavissa".
Jos mies ei olisi reissussa ts. mulla olisi tiedossa apua illalla ja/tai huomenaamulla, niin ilman muuta antaisin lapsen nukkua rauhassa nyt. Tässä tosiaan tämä oma väsymystila vähän arveluttaa pitkää iltaa ajatellen.

Ei tosiaan ollut tarkoitus että lapsi nukahti puistoreissulla, sen vuoksi tässä on nyt päivän rytmit sekaisin.

Ja jos joku tietää vinkkiä tuohon meidän perusongelmaan, eli yhtäkkiä lyhentyneisiin yöuniin, niin saa vinkata ;)

Kun huomenaamuna ei ole mihinkään menoa, anna nukkua ja huilaa itsekin.

Joillain ruuan lisääminen illalla esim puuro, pidentää unia, toisilla taas lyhentää.

[QUOTE="Vieras";26427761]En myöskään herättelisi tuon ikäistä jos ei ole pakko.[/QUOTE]

Juu, ei ole pakko. Taidan antaa pikkuisen nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Kukapa tietää, jos vaikka kävisi se 0,001% mahdollisuus toteen että lapsi nukkuisikin sitten huomenna aamulla vähän pitempään jos tänään käy yöunille normaalia myöhempään. Aloitan kyllä iltatoimet ja "alasajon" normaaliin aikaan, ettei täällä ole enää mitään sirkusta päällä normaaliin nukkumaanmenoaikaan.

[QUOTE="Vieras";26427808]Kun huomenaamuna ei ole mihinkään menoa, anna nukkua ja huilaa itsekin.

Joillain ruuan lisääminen illalla esim puuro, pidentää unia, toisilla taas lyhentää.[/QUOTE]

Jep. Nautin nyt tästä omasta ajasta hetken verran :) Kello juoksee, lapsi on jo nukkunut tunnin.

Lapsi syö joka ilta puuron 20-20.30, en näe mitään syytä muuttaa sitä käytäntöä :)

Meillä tyttö alkoi näihin aikoihin herätä aikasemmin, kun päivä on valoisampi. Pimennysverhot auttoi asiaa jonkun verran, mutta ei kokonaan. Pärjää pienemmillä unilla, kunnes taas pidentää kun tottuu/alkaa illat pimetä. Nyt tyttö on 2v7kk ja päiväunia saatan rajoittaa eli annan nukkua vain tunnin. Kun tunti on täynnä laitan käytävään ja muualle valoja, telkkarin tai radion päälle että herää ns. itsestään eikä siihen että joku tulee varta vasten herättelemään. Arki aamuina myös pakko herättää kun tarhaan mennään. Nuo väkisin herättelyt usein tekee sen että päivästä tulee kiukkuinen.

Mulla ollut jo pitkään vastaava ongelma. Tänään aamulla poika heräsi poikkeuksellisen aikaisin eli jo klo 4! Olipa kivaa! Herätti samalla pikkusiskonsakin. Poika sitten nukahti vasta yhden aikaan päikkäreille ja paahtaa tuolla edelleen ja luultavasti nukkuu yhteensä ainakin 3-4 tuntia. On todella kiukkuinen, jos herättää ennen kuin itse herää. Me ollaan jätetty päikkärit pois sen vuoksi, että illat venyi usein kymmeneen, jos nukkui päikkärit ja nyt illalla onkin nukutus ollut superhelppoa ja poika unilla viimeistään klo 20. Mutta tän valosuuden myötä aamut alkaakin sitten keskimäärin kuudelta.

No niin, en sitten vastannut oikein kysymykseesi, mutta oli vaan niin tutunkuuloista tekstiä, että piti kertoa oma tarina.

Tsemppiä iltaan!

Mä ehkä pian kävisin hieman tuuppimassa lasta ja katsomassa, josko heräisi hyväntuulisena. Mä olen välillä myös tehnyt niin, että pistän sitten suoraan katsomaan jotain lempiohjelmaansa, niin unohtaa herätyksen tuoman kiukun :-)

Teillä on varmaan pimennysverho huoneessa jo käytössä? Meinasin vaan, että jos ei, niin nykyään tulee jo niin aikaisin valosaa, että voi siks herätä niin aikasin.

Kiitos vastauksista. Luulen minäkin, että tämä valoisuus vaikuttaa lyhentyneisiin yöuniin. Meillä on makkarissa pimennysverhot, mutta niistä on ilmeisesti apua vain jonkin verran. Ilta-aurinko paistaa suoraan olohuoneen ja tv-huoneen ikkunoista ja sitä kautta koko asuntoon (vaaleat sälekaihtimet ei paljoa pimennä) eli meille tulee vielä iltasella "valoisuusefekti", mikä ei varmasti edistä lapsella väsymyksen tuntua illalla.

Minkäkin kyllä käytä sitä taktiikkaa, että kun lapsi herää päikkäreiltä pökkärässä, hän saa hetken aikaa herätä sylissäni katsellen piirrettyjä. Sujuu se herääminen mukavammin niin, kuin muuten voi tulla kiukunpurkauksia vaikka olisikin herännnyt omia aikojaan.

No, heinäkuussa jo illat pimenee ;)

Yhteistyössä