Kuinka joustava ja diplomaattinen täytyy työharjoittelijan olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hankala tapausko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hankala tapausko

Vieras
En ole pitänyt mitään minulle kuuluvia taukoja enkä mitään kunnon ruokatuntejakaan. Sääntöjen mukaan saan käyttää lapseni lääkärissä ilman, että minun täytyy korvata sitä tuntia. Kuitenkin silmälääkärireissusta tuli tänään työnantajalta iso poru, että kyllähän ne tunnit täytyisi korvata. Mitä mä sille korvaan, kun ei se maksa mulle palkkaakaan?

Eikä varmasti palkkaakkaan, sinne on jo otettu uusi työntekijä, muttei ole päässyt, kun on jo kolmatta viikkoa keuhkokuumeessa. Minähän ne hommat sille opetan, kun olen muutenkin siellä (sääntöjen vastaisesti) joka päivä yksin pitkiä aikoja. Sitten se jatkaa sielä ja minä joudun pois.

Kouluttajan mukaan mun olisi (sääntöjen vastaisesti) hyvän tahdon eleenä korvata ne tunnit.

Ootko työkkärin vai jonkun oppilaitoksen työharjoittelussa? Ota yhteyttä asian tiimoilta työkkäriin/kouluusi ja kerro, että sinua kohdellaan sääntöjen vastaisesti.

Ootko työkkärin vai jonkun oppilaitoksen työharjoittelussa? Ota yhteyttä asian tiimoilta työkkäriin/kouluusi ja kerro, että sinua kohdellaan sääntöjen vastaisesti.

Sekä että. Kouluttajalle soitin ja kerroin, oli sitä mieltä, että mun työmoraalia nyt testattiin ja että mun olisi hyvän tahdon eleenä pitänyt myöntyä korvaamiseen. Eli toisin sanoen mokasin hänen mielestään.

Yleensä korvauksista on joku sääntö olemassa, joka varmaan vaihtelee aloittain ja kouluittain. Omilla opiskelijoillani on ollu aika tiukat rajat ja jos on poissa vaikka yhden päivän, niin sen joutuu joko tekemään sisään tai sitten tekemään jonkun korvaavan kirjallisen tehtävän ja jos on liian monta päivää pois, niin joutuu tekemään koko harjoittelun uudelleen. Kannattaa ottaa asiasta selvää ja selvittää mm. työ silmälääkärissä käytni. Jos se ei ole akuuttisairaus, niin voi olla että se pitää korvata. Meillä ei ainakaan saa käyttää lasta esim. korvien putkituksessa työaikana, vaan se on omaa aikaa ja menee palkattomaksi.

Yleensä korvauksista on joku sääntö olemassa, joka varmaan vaihtelee aloittain ja kouluittain. Omilla opiskelijoillani on ollu aika tiukat rajat ja jos on poissa vaikka yhden päivän, niin sen joutuu joko tekemään sisään tai sitten tekemään jonkun korvaavan kirjallisen tehtävän ja jos on liian monta päivää pois, niin joutuu tekemään koko harjoittelun uudelleen. Kannattaa ottaa asiasta selvää ja selvittää mm. työ silmälääkärissä käytni. Jos se ei ole akuuttisairaus, niin voi olla että se pitää korvata. Meillä ei ainakaan saa käyttää lasta esim. korvien putkituksessa työaikana, vaan se on omaa aikaa ja menee palkattomaksi.

Eihän kukaan maksa minulle mitään palkkaa! Edelleen, sääntöjen mukaan saa käyttää lääkärissä. Miksi helekatassa tuommoisia sääntöjä edes on, kun niitä ei saa noudattaa?? En suorita mitään tutkintoa vielä.

Tilanteessa, jossa pitää valita joko itsesi tai firma, valitse aina itsesi. Päivän lopussa olet kuitenkin sille firmalle vain numero, yrityksiä kohtaan on suht turhaa tuntea mitään suurta lojaalisuutta, koska ei yrityskään sitä sinua kohtaan tunne.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Tilanteessa, jossa pitää valita joko itsesi tai firma, valitse aina itsesi. Päivän lopussa olet kuitenkin sille firmalle vain numero, yrityksiä kohtaan on suht turhaa tuntea mitään suurta lojaalisuutta, koska ei yrityskään sitä sinua kohtaan tunne.

No, tämän kuun loppuun on sopimus. Sitten aloitan tutkinnon suorittamisen, mutta jossain toisessa työpaikassa. Ihan missä tahansa!

Minulla oli samanlainen kokemus yhdestä työharjoittelupaikasta jossa en ollut kuin kuukauden, mutta paikassa oli vain minä ja omistaja ja mitään mahdollisuuksia paikkaan ei ollut työllistyä vaan omistaja halusi pitää ilmaista työntekijää. Minullakin tuli lapsen kiirellinen poissaolo ja tästä työnantaja ja vimmastui kuinka minun tuli korvata työtunnit jne.. Kuitenkin olin vain työharjoittelija eikä minua missään nimessä olisi pitänyt pitää kokoaikaisena työntekijänä mutta tämä "työnantaja" piti ja sanoi joutuvansa palkkaamaan minun tilalleni nyt työntekijän puuttuviksi päiviksi tahi tunneiksi, vaikka sopimukseen ei todellakaan kuulu niin koska eihän hän minulle palkkaakaan maksa.. ääh! Onneksi pääsin sieltä lähtemään, mutta karmeimpia kokemuksia ikinä, Ruokatuntiakaan ei saanut pitää tahi muita pausseja.

Ohpä: Kiva kun kerroit, en siis ole yksin.

Lisätäkseni vielä, sääntöjen mukaan saan hoitaa sairasta lasta kotona, mutta minä olen tehnyt niin, että olen pyytänyt äitini hoitamaan ja mennyt töihin. Tämän olen myös kertonut työnantajalle. Ihme touhua.

En suostuisi kynnysmatoksi, joka ei saa pitää lakisääteisiä taukojaan.

En alkaisi metsästämään lisäpisteitä sillä, että selitän että mulla olisi oikeus hoitaa sairasta lasta kotona, mutten ole tehnyt sitä, vaan järjestänyt sairaan lapsen hoidon muulla tavalla. Miksi asia työnantajaa kiinnostaisi?

Suostuisin korvaamaan lääkärikäynnistä aiheutuneen poissaolon; meillä harjoittelussa pitää korvata kaikki ennalta suunnitellut poissaolot (tai siis, niitä ennalta suunniteltuja ei saisi edes olla). Me korvaamme kaikki yli 3 työpäivän sairauspoissaolot myös (sairastaa sitten harjoittelija itse tai hänen lapsensa). Ei meillekään palkkaa makseta, mutta me korvaamme ne tunnit jotka olimme poissa.

En suostuisi kynnysmatoksi, joka ei saa pitää lakisääteisiä taukojaan.

En alkaisi metsästämään lisäpisteitä sillä, että selitän että mulla olisi oikeus hoitaa sairasta lasta kotona, mutten ole tehnyt sitä, vaan järjestänyt sairaan lapsen hoidon muulla tavalla. Miksi asia työnantajaa kiinnostaisi?

Suostuisin korvaamaan lääkärikäynnistä aiheutuneen poissaolon; meillä harjoittelussa pitää korvata kaikki ennalta suunnitellut poissaolot (tai siis, niitä ennalta suunniteltuja ei saisi edes olla). Me korvaamme kaikki yli 3 työpäivän sairauspoissaolot myös (sairastaa sitten harjoittelija itse tai hänen lapsensa). Ei meillekään palkkaa makseta, mutta me korvaamme ne tunnit jotka olimme poissa.

Mun mielestä työnantajan pitäisi ymmärtää olla urputtamatta jostain silmälääkärikäynnistä, kun kerran olen ollut ne päivät töissä kun lapsi on sairastanut. Vaikkei olisi ollut pakko.

Meillä säännöissä ykskantaan lukee, että omat ja lapsen lääkärissäkäynnit on menoja, joita ei korvata tai tehdä sisään.

Yhteistyössä