kuinka isot perheet ja kuinka paljon teillä menee jouluun rahaa?

• Viestiketjun aloittaja joulua pakoon
  • Ensimmäinen viesti
meillä
menee varmaan n 2000 euroa. Omia lapsia 7, sitten muutama lähipiirin lapsi joita muistetaan. Ollaan kotona ja tehdään ruuat itse. Lapsemme eivät saa muualta lahjoja (paitsi jokainen kummeiltaan), joten meiltä saadut on ne ainoat.

Kumpaankihan saa menemään ihan älyttömiä summia. Mutta meillä joulua vietetään perinteen takia, ei lahjojen. Yhdet lahjat ostetaan itse lapsille, lapsia nyt 4+me kaksi aikuista. Muuten panostetaan tunnelmaan, hyvään ruokaan ja yhdessä oloon ja tekemiseen.

Kummilapsille olen ostanut pienet lahjat vain. Ostamme synttärilahjoina isommat.

näin
Rahaa menee oman lapsen lahjoihin varmaan n. 150 e. Muita lahjan saavia lapsia on lähipiirissä 7, niihin menee n. 20-40 e/ lapsi eli yhteensä varmaan n. 200 e. Ruokaan rahaa menee ehkä 200 e (vietetään sukujoulua meillä). Joulukuusi omasta metsästä, koristeita löytyy aiemmilta vuosilta, 0 e. Tähän aikuisten lahjat ehkä 200 e niihinkin. Jouluun uppoaa siis ehkä n. 800 e.

Tykkään joulusta, tykkään lahjojen antamisesta, tykkään joulutilpehööriä pursuavista kaupoista :D

"piipii"
Meitä on kaksi aikuista ja kaksi teini-ikäistä lastan, jotka viettävät tänä vuonna joulun meillä.
Ruokaa ehkä 100 euroa (sisältäen herkut ja ruuat aatosta tapaniin, tehdään paljon itse). Lahjoihin 150 (miehen kanssa hankitaan toisillemme jotain pientä, lapsille n. 30€/nenä ja lisäksi annan hyvän ystäväni lapselle pienen lahjan). Muutamalle sukulaiselle joulukortti. Siinäpä se.

Joulukoristeista esillä on lähinnä kynttilöitä ja aattona katetaan vähän juhlavammin.

Eli kaikkinensa alle 300€, joka sekin kuulostaa omasta mielestäni paljolta, kovin jouluinen ihminen kun en ole. Lahjoja voisikin alkaa jo nyt katsella niin lienee siinäkin säästöä luvassa eikä tule hätäpäissään hankittua jotain ihan hölmöä. :)

Tänä vuonna olen budjetoinut
- 1000 ruokiin, kortteihin yms. sekä kukkiin ja koristeisiin.
- 1000 sukulaisten, ystävien ja kummilasten lahjoihin.
- 1000 oman perheen lahjoihin.
- 3000 joulun välipäivinä tehtävään matkaan.

Perheen koko parissakymmenessä hengessä.
Ja kyllä - kyllä se joulu taloudellisesti kirvelee melkoisesti, mutta toisaalta tuottaa suurta nautintoakin.

:)

Me ollaan aina joulut pohjoisessa, joten bensaan menee n. 250-300e, ruokiin ei mene rahaa ollenkaan.. lahjat omalle lapselle n. 100e, siskonpojat n.100e, kummilapset n.50e..sitten miehen siskolle syntyy tammikuussa vauva, joten sille ajattelin ostaa valmiiksi jotain pientä maks. 50e.. kyllä sitä rahaa palaa, mutta sijoittelen monelle kuukaudelle noi lahjojen ostot niin ei tunnu pahalta..

Yhteistyössä