Kuinka ihmeessä joku voi jäädä hoitovapaalle rahallisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja missä mättää???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä saan 385 e/kk ja mies työttömänä 500e/kk eikä saada mitään tukia mistään. Silti ostetaan kalliita merkkivaatteita, syödään kalliita lääkkeitä, ajetaan tuliterällä farmarilla, ostetaan parhaimpia ruokia yms. Ehkä tähän pystyy kun ei ole senttiäkään lainaa/velkaa. Vuokralla asutaan.

Yksinkertaista: Suunnittelee elämää, säästää raskausaikana/ennen raskautta rahaa säästöön. Maksaa pelkkiä asuntolainan korkoja hetken aikaa, ottaa sellaisen asuntolainan että elämä ei ole liian tiukkaa ja miehenkin tuloilla elää hetken aikaa... tässä selityksiä

Mä olin 5v kotona, joista reilut 3v kotihoidontuella. Täällä saa onneksi melko ison kuntalisän, mutta senkin kanssa verojen jälkeen jäi nyt loppu vaiheessa 450e... Sain asumistukea lisäksi ja ne hurjat yh-tuet eli 40e lisää lapsilisään kummastakin lapsesta. Ihan tajuttoman tiukkaa oli elämä rahallisesti, mutta oma valintani. Onneksi ei ollut isompia lainoja.

Ennakoimalla lähinnä pystyy ja elämällä säästeliäästi. Meillä nettotulot hoitovapaalla ollessa yhteensä vähän yli 2000 euroa, sisältäen kotihoidontuen, lapsilisän yms. Eli ei kummoisesti.

Hankimme vaatimattoman kerrostaloasunnon lähiöstä, kun olimme ensin säästäneet siihen asumalla vuosia rupuisimmissa ja pienimmissä soluasunnoissa ja opiskelija-asunnoissa mitä vain löysimme. (Mies ei ollut opiskelija, mutta ei hänenkään asuntonsa mikään hieno ollut ennen yhteenmuuttoamme.) Olemme viitsineet kuunnella ihmettelyä siitä, miksi emme muuta omakotitaloon tai ainakin rivariin sekä vähintään remontoi asuntoamme ja hanki uusia kalusteita: "Ei se paljoa maksa". Olimme vuosia ilman autoa ja nyt ajamme 15-vuotta vanhalla rumiluksella. Minä en edes omistanut koskaan yksin asuessani imuria ja ekan kerran ostin verhot vuosi sitten. Emme ole pahemmin matkustelleet. Elämä ei ole aina mennyt ihan kuten suunniteltiin, mutta ollaan niistäkin selvitty, joten tulot ovat olleet välillä erittäin pienet.

Olemme siis eläneet hyvin vaatimattomasti ja saamme varmasti ihmettelyä köyhyydestämme, mutta kiitos tämän kaiken, meillä on nyt mahdollisuus luksukseen nimeltä kotihoito.

Ei monella olekaan. Meillä molemmat ihan normipalkkaisessa työssä, asuntolainaa ihan kiitettävästi ja ensimmäinen lapsi tulossa. Olen laskenut, että jään hoitovapaalle tasan kolmeksi kuukaudeksi, sen vielä elää normaalisti säästöjen varassa, mutta sen jälkeen on kyllä pakko mennä takaisin töihin.

[QUOTE="vieras";23109924]

Hankimme vaatimattoman kerrostaloasunnon lähiöstä, kun olimme ensin säästäneet siihen asumalla vuosia rupuisimmissa ja pienimmissä soluasunnoissa ja opiskelija-asunnoissa mitä vain löysimme. (Mies ei ollut opiskelija, mutta ei hänenkään asuntonsa mikään hieno ollut ennen yhteenmuuttoamme.) Olemme viitsineet kuunnella ihmettelyä siitä, miksi emme muuta omakotitaloon tai ainakin rivariin sekä vähintään remontoi asuntoamme ja hanki uusia kalusteita: "Ei se paljoa maksa". Olimme vuosia ilman autoa ja nyt ajamme 15-vuotta vanhalla rumiluksella. Minä en edes omistanut koskaan yksin asuessani imuria ja ekan kerran ostin verhot vuosi sitten. Emme ole pahemmin matkustelleet. Elämä ei ole aina mennyt ihan kuten suunniteltiin, mutta ollaan niistäkin selvitty, joten tulot ovat olleet välillä erittäin pienet.

Olemme siis eläneet hyvin vaatimattomasti ja saamme varmasti ihmettelyä köyhyydestämme, mutta kiitos tämän kaiken, meillä on nyt mahdollisuus luksukseen nimeltä kotihoito.[/QUOTE]

Pakko ihmetellä, että onko tuo muka sen arvoista. Siis oikeasti lastenkaan kannalta. Kauheaa kituuttamista ja kärsimistä vuositolkulla... ei voi tehdä hyvää ihmisen hyvinvoinnille.

Miten sä noin paljon saat, onko siinä myös kuntalisää? Mä saan vaan sen perusosan 314€ miinus verot = 242€ kuussa käteen. Meillä on asuntolainaa + autolainaa kahdesta autosta ja pankin kanssa on sovittu että HV:n aikana lyhennetään vain autolainoja + asuntolainan korot. Mies on keskipalkkainen ja jo 1,5v kotihoidontuella on porskuteltu ihan mukavasti. Kaikki ylimääräiset menot on karsittu pois ja eletään suu säkkiä myöten. Yllättävän pienellä sitä tulee toimeen kun vain halua riittää laittaa elämä arvojen mukaiseksi ;) Joten kysymykseesi vastaan: ihan hyvin sillä pärjää!

Pakko ihmetellä, että onko tuo muka sen arvoista. Siis oikeasti lastenkaan kannalta. Kauheaa kituuttamista ja kärsimistä vuositolkulla... ei voi tehdä hyvää ihmisen hyvinvoinnille.

Emme me koe erityisesti kärsineemme. Ja miten lapsi tästä olisi kärsinyt varsinkaan silloin, kun ei edes ollut vielä olemassa? Kiitos kituuttamisen, nyt saamme ostettua kaiken tarpeellisen ja tarpeettomasta säästämme. Voimme viedä lapsemme hintaa katsomatta yksityislääkäriin vaikka olenkin hoitovapaalla. Samoin lapsi saa kaiken tarpeellisen ja vähän enemmän, juurikin siksi, koska elimme niin pihisti, että nyt on varaa.

Enkä ymmärrä miten lapsi kärsii rumista kylpyhuoneen kaakeleista tai sukulaisilta saaduista verhoista?

Imuria en edes kokenut tarvitsevani, pikkuruisen asunnon lattian pesee ihan yhtä nopeasti kuin imuroikin ja se veisi vaan turhaa tilaa. Nyt sellainen toki on ollut jo useamman vuoden. Pyykinpesukone on myös nyt, sitäkään ei ollut niin kauan kuin asuimme taloissa, joissa oli pyykkituvat.

Matkustaa en hirveästi ehtinyt, mutta opiskelin ja tein töitä eri paikkakunnilla ja maissa, joten maailmaa tuli nähtyä ihan riittämiin. Mies ei edes pidä matkustamisesta. Pari vuotias tuskin pahemmin kärsii siitä, ettei pääse ulkomaille. (Tai on hän kerran käynyt.) Eikä minua nyt edes huvita matkustaa.

En usko, että pikkulapsi kärsii suuresti myöskään lähiössä kasvamisesta ja jos kärsii, pihiyden ansiosta meillä saattaa olla mahdollisuus muuttaa kalliimpaan paikkaan, jos haluamme.

Enkä tiedä miten lapsi kärsii siitäkään, että rahatilanteemme on ihan ok ja emme joudu stressaamaan siitä, kiitos opitun elintavan.

Mikähän tässä oli nyt niin hirveää lapsen kannalta?

Huh, ei ole kumma että alkaa oleen näitä "vanhoja" ensisynnyttäjiä kun ensin pitää olla velaton talo ja paljon säästöjä ennenkuin joidenkin mukaan saisi niitä lapsia tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja etukäteen ajateltuna;23110160:
Huh, ei ole kumma että alkaa oleen näitä "vanhoja" ensisynnyttäjiä kun ensin pitää olla velaton talo ja paljon säästöjä ennenkuin joidenkin mukaan saisi niitä lapsia tehdä.

Minut voi varmaankin laskea näihin "vanhoihin" ensisynnyttäjiin. Myönnetään, että elämä on ihan hyvällä mallilla vauvalle, ja kotihoito ei ole rahasta kiinni. En tiedä, mitä pahaa siinä on, muuta kuin että sinua ärsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja etukäteen ajateltuna;23110160:

Ei mun mielestäni tarvitse olla rahaa ja omaisuutta, jotta voi hankkia lapsen. Mutta se nyt vaan on fakta, että vakaampi taloudellinen tilanne mahdollistaa usein lapsen hoitamisen kotona pidempään. Ehkei tämä ole oikein, mutta alkuperäinen kysymys olikin, miten hoitovapaalle voi jäädä, ei se, pitäisikö tämä olla mahdollista kaikille ja kenen se pitäisi kustantaa. Se olisi ihan oman keskustelunsa aihe.

Vasemmistoliiton tavoitteena on nostaa minimipäivärahat ja KOTIHOIDONTUKI 750 euroon juuri siksi, että eihän tuolla 350e-verot elä erkkikään.

Paras ehdokas äideille: www.facebook.com/lindellarmi -> liity tykkääjien kasvavaan joukkoon!

www.armilindell.fi

Tehdään historiaa ja äänestetään "tavallinen" sisukas ja rohkea nainen puhumaan meidän äitien ja lasten puolesta!!

Helposti voi jäädä hoitovapaalle kun tekee töitä eikä pistä kaikkea menemään saman tien kun tulee. Itse olen saanut ekan lapseni 28-vuotiaana ja sitä ennen olen tehnyt töitä lähes kaikki loma-ajat 17-vuotiaasta asti. Mulla on siis ihan kivasti säästössä varoja. En ole koskaan joutunut pihistelemään, tietysti katson mitä mikäkin maksaa etten tuhlarikaan ole. Imuriin ja verhoihin on silti aina ollut varaa. Samoin on varaa maksaa ok-talon lainanlyhennykset, on varaa käydä lomalla jne. Ja onhan tässä perheessä toinenkin elättäjä.

Itse en näe ihanteena sitä että kökötetään 20 neliön yksiössä kynttilän valossa kun pihistellään eikä missään tapauksessa kuluteta yhtään rahaa mihinkään. Silloin voi perustellusti kysyä onko siinä mitään järkeä. Ja onko se lapsellekaan ihan kivaa loppupeleissä? Meillä vanhin vasta reilu 3-v mutta kyllä se ilahtui suunnattomasti saadessaan tänä talvena sukset ja luistimet.

Yhteistyössä