Alkuperäinen kirjoittaja missä mättää???;22227127:
Äitiys/vanhempainraha loppui ja jäin hoitovapaalle. Mun tulot on nyt sitten 350/kk käteen???!!! Siis joudun ilmeisesti pakosti menemään töihin ja laittaan tuon 9kk ikäisen pienokaisen perhepäivähoitoon. Me ei todellakaan pärjätä kun mun tulot laskivat, auntolainaa yms kuitenkin maksettava joka kuukausi! En todellakaan haluaisi viedä lasta vielä hoitoon..muttei taida olla vaihtoehtoja?
Kuinka OIKEASTI jollain on varaa jäädä kotiin ja saada noin vähän kuukaudessa käteen? me ei saada asumis yms muita tukia.
meillä on varaa!

mies on "perusduunissa" ja saa alle 2000e/kk, josta jää noin 1500e käteen kuussa, sillä maksetaan asuntolainan lyhennykset, vedet, vakuutukset yms laskut.
itse olen kh-tuella (340e/kk) ja siitä sitten maksellaan juoksevia kuluja ja lapselle vaatteet ja itselle vaatteet jne. ruokaan menee valtaosa rahasta toki, sekä vaippoihin, pesuaineisiin yms. kulutustavaroihin. mitään ei oikeastaan jää käteen ja jos jää, se menee säästötilille joka on lapsen tarvikkeita varten tämän kasvaessa. niin ja onhan sitten 100e lapsilisäkin vielä...
asumistukea ei myöskään olla oikeutettu saamaan, eikä sossusta mitään (miksi pitäisikään?) ja on muitakin kuin asuntolainoja maksettavana.
ostettiin oma asunto sellaisella maksuajalla että voimme maksaa ensimmäiset vuodet pienempää erää. itse en mene töihin vielä vuosiin, paitsi jos on pakko.
sun kannattaa pyytää lyhennysvapaita kuukausia, jolloin maksetaan vain asuntolainan korkoja sekä sitten vaan ronskisti pistää budjetti pystyyn että mihin on ja ei ole varaa. itse en suostunut alle vuoden ikäistä laittamaan hoitoon, ja maksaahan se hoidossa oleminenkin! siksen itse halunnut sillä mulla ei ollut/ole ammattia johon palata, joten se ei olisi rahallisesti hyödyttänyt meitä ja olisi vain ollut taakkana pienelle lapselle sitten. turhaan siis, jos siitä oikeasti saa hyötyä koko perheelle niin olisin harkinnut asiaa enemmän.
myöskin sellainen että jos on lainoja, kannattaa pyytää pankkia niputtamaan ne, jolloin kk-erät pienentyy, mutta jokaista lainaa tulee silti maksettua!