Kuinka ihmeessä joku voi jäädä hoitovapaalle rahallisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja missä mättää???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse hankin lapsen vasta kun olin 35 ja jos siis jonkun aikaa töissäkin. Säästöjä ei silti ollut, koska opiskelu maksaa! Tämän ajattelin kun joku totesi, että ensin oma elämä kuntoon tms. Kotihoidon tuella parjättiin vielä äitiysloman jälkeen reilut puolisen vuotta, jolloin asuntolainasta maksettiin pelkkiä korkoja. Lapsi hoitoon ollessaan 1,5v. Mikä ihana olo kun tuli taas eka tili! Nyt uuden asuntolainan ottamisen myötä tosin ajatus toisesta lapsesta himmenee, ikää sen verran, ettei paljon enää mahdollisuuksia odotella.

Saatko sitten vuokran takaisin? Et! Sen sijaan olet rikastuttanut jonkun vuokranantajan rahapussia, et omaasi, kuten omistusasuntoa makselevat.

Omistusasujan on mukava jäädä eläkkeelle, kun laina on maksettu ja sen jälkeen asumismenot ovan vain nimelliset eli ylläpidon luokkaa. Vuokralla asujan asumiskulut eivät laske koskaan, vaan pelkästään nousevat.

Omistusasuntoon kuluu rahaa ylläpitoon koko ajan. Isompia remontteja tulee noin 10 vuoden välein ja hintaa niille vaikkapa 10 000e kerrallaan. Eli lisää lainaa?
Jos esimerkiksi maksan 300 te:n talosta kokonaisuudessaan korkoineen 450te (+ ne remonttilainat), asuisin vuokra-asunnossa 700e:n kuukausivuokralla ainakin 53 vuotta.

Oikeasti, 350€/kk?? Kääk.

Täytyy varmaan alkaa säästämään ja vauhdilla, että pystyisin olla kotona edes siihen asti, kun tuleva tyttö täyttää 1v.. Toi on kyllä ihan naurettava summa. Sehän on vähemmän kun opintotuki! Puhumattakaan pakolaisten saamista "kotiutumistuista" jne, mutta se onkin sitten ihan toinen keskustelu..

Ja tuosta vuokranlyhennyksistä ja asuntolainasta. Meillä on nyt omistusasunnossa lainanlyhennys 50€ enemmän kun mitä oli vuokra edellisessä kämpässä, joten eipä se todellakaan ainakaan helpompaa olis siellä asua sitten. Lainasta pystyy hädän tullen maksamaan esim. pelkät korot, mikä ei tietenkään pidemmän päälle olis kannattavaa, mutta muutaman kuukauden voisi sillä keinolla ehkä olla tuolla kotihoidontuella..

Hmm. Mä olen ollut lasten kanssa kotona nyt viisi vuotta, vuodenvaihteessa palaan töihin. Siitä ajasta on tietysti äitiyslomaa ollut lähes kaksi vuotta mutta kolme vuotta sitten hoitovapaata. Hoitovapaan aikana ollaan kahdesti haettu pankista lyhennysvapaata asuntolainasta eli maksettu pelkkiä korkoja, kaikkiaan kahden vuoden ajan. Ollaan sitä pärjäilty, tiukoilla oltu välillä mutta selvitty kuitenkin. :)

Monilla on se luulo, että kotihoidontuella pitäisi tulla toimeen. Ei se ole tarkoituskaan, summa on siihen ihan liian pieni. Kotihoidontuki on korvaus kunnalta perheelle siitä hyvästä, ettei lapsi vie kunnallista päivähoitopaikkaa. Toimeentulo on sitten tarkoitus pääosin järjestää itse.

Meillä se onnistuu, vaikka asutaan Helsingissä ja on asuntolainaa: Toinen vanhemmista käy töissä, toinen on kotona. Kotona oleva tekee keikkatöitä. Tingitään monista menoista, panostetaan kotona olemiseen - ruokakauppa vie enemmän tahaa kuin huvit tai matkustaminen tmv.

Siis pienennettävä menoja tavalla tai toisella ja järjesteltävä työaikoja niin, että kumpikin aikuinen kerää kuitenkin jotenkin rahaa perheen kassaan. Helsingissä ja asuntovelkaisena perheenä saisi olla toisella työssäkäyvällä aika hyvät tulot, että pelkästään sillä pärjäisi - tai sitten täytyy ottaa lainaan lyhennysvapaata. Niin moni kyllä tekee, ja se on ihan hyvä ratkaisu.

Niin, jos se on se tärkein asia tässä keskustelussa, niin varmasti omistaminen on ihan mukavaa. Itse en vain halua sitä tilannetta, joka monilla on, että pieni vauva 9-10kk ikäinen joutuu hoitoon vain siksi että haluaisin kartuttaa omaisuutta.

Mitä kohtaa et ymmärtänyt? Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat niin isoja, että edullisemmaksi tulee maksaa omaa asuntoa. Siihen saa hyvät verovähennykset ja tarvittaessa myös lyhennysvapaata. Juuri niiden pienten lasten takia me ostettiin omakotitalo, ja pystyin jäämään hoitovapaalle.

Mitä kohtaa et ymmärtänyt? Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat niin isoja, että edullisemmaksi tulee maksaa omaa asuntoa. Siihen saa hyvät verovähennykset ja tarvittaessa myös lyhennysvapaata. Juuri niiden pienten lasten takia me ostettiin omakotitalo, ja pystyin jäämään hoitovapaalle.

Niin, sekin taas riippuu juuri siitä missä ja miten asuu vuokralla. Eihän kaikkialla ole samanlaista, aivan kuin kaikki talotkin ovat eri hintaisia. Yhteiskunta tukee vuokra-asumista mm. asumistuen muodossa. Mulla asumiskulut kolmiossa 900e/kk johon saan asumistukea 540e/kk. Tuskinpa saisin vastaavaa asuntoa 360e/kk omaksi + kaikki remonttikulut yms. :)

Viimeksi muokattu:
Täälläkin kotihoidontuella jo ties monettako kuukautta. Ekan kierroksen aikana olin kotona viisi vuotta (kaksi lasta) ja nyt kuopuksen myötä olen taas kotona.
Meillä on talovelkaa ja jonkin verran autolainaa, mutta sellaista se on. Miehellä tulot aiemmin matalat, nykyään keskiluokkaa ja ainahan tässä on pärjäilty -jopa matkusteltu. Juu, varmaan on hölmöä pitää lyhennysvapaata, mutta toisaalta maksan ennemmin ajasta ja kokemuksista lasteni kanssa kuin taloa. Kun lapset ovat isompia voin töihin mentyäni maksella suurempaa erää (ja kai on pakkokin).

Talon halusimme, koska oma piha on meille tärkeä - eikä viiden hengen perheen vuokra-asuntja täälläpäin edes ole, lähialueillakin ne ovat hirveissä vuokrissa.

Alkuperäinen kirjoittaja missä mättää???;22227127:
Äitiys/vanhempainraha loppui ja jäin hoitovapaalle. Mun tulot on nyt sitten 350€/kk käteen???!!! Siis joudun ilmeisesti pakosti menemään töihin ja laittaan tuon 9kk ikäisen pienokaisen perhepäivähoitoon. Me ei todellakaan pärjätä kun mun tulot laskivat, auntolainaa yms kuitenkin maksettava joka kuukausi! En todellakaan haluaisi viedä lasta vielä hoitoon..muttei taida olla vaihtoehtoja?

Kuinka OIKEASTI jollain on varaa jäädä kotiin ja saada noin vähän kuukaudessa käteen? me ei saada asumis yms muita tukia.

Työssäoloaikana säästin 8000e hoitovapaata ajatellen.

Esikoinen ei mennyt hoitoon, vaikka palasinkin heti töihin vanhempainvapaan jälkeen, vaan minä tein pääasiassa vain muutaman tunnin työpäiviä ja lasta hoiti joko isä tai tätini tai vanhempani. No nyt tilanne onkin ihan erilainen, olen yh ja toinen lapsi syntyy kuukauden sisällä ja minulla on asuntolaina mukavasti harteilla, koska en halunnut tästä talosta luopua, vaan minä jäin tähän kun mies lähti. Säästöjä ei ole, joten joudun luultavasti ensi syksynä menemään töihin heti vanhempainvapaan jälkeen tai ainakin hyvin pian, koska pelkällä kotihoidontuella ei pärjää. Mulla on vielä se tilanne, että palkkani on sen verran pieni, että lasten hoitomaksut tuskin tulevat olemaan suuret, jos niitä on ollenkaan, se on aika siinä ja siinä.

Luultavasti tulen tekemään jatkossakin töitä osa-aikaisesti, ainakin talven yli, kesällä voi sitten tehdä enemmän, kun on mun vanhemmat auttamassa lastenhoidossa.

[QUOTE="shihtzu";22227569]Esikoinen ei mennyt hoitoon, vaikka palasinkin heti töihin vanhempainvapaan jälkeen, vaan minä tein pääasiassa vain muutaman tunnin työpäiviä ja lasta hoiti joko isä tai tätini tai vanhempani. No nyt tilanne onkin ihan erilainen, olen yh ja toinen lapsi syntyy kuukauden sisällä ja minulla on asuntolaina mukavasti harteilla, koska en halunnut tästä talosta luopua, vaan minä jäin tähän kun mies lähti. Säästöjä ei ole, joten joudun luultavasti ensi syksynä menemään töihin heti vanhempainvapaan jälkeen tai ainakin hyvin pian, koska pelkällä kotihoidontuella ei pärjää. Mulla on vielä se tilanne, että palkkani on sen verran pieni, että lasten hoitomaksut tuskin tulevat olemaan suuret, jos niitä on ollenkaan, se on aika siinä ja siinä.

Luultavasti tulen tekemään jatkossakin töitä osa-aikaisesti, ainakin talven yli, kesällä voi sitten tehdä enemmän, kun on mun vanhemmat auttamassa lastenhoidossa.[/QUOTE]

Niin ja silloin kun exän kanssa tämä talo hankittiin, niin silloin ei ollut mitään puhettakaan lapsista, ei vielä edes tiedetty tuleeko niitä ikinä vai ei.

Talovelkaa vähän eikä muutakaan velkaa kauheesti, ei mikään uusi auto mut hyvä ja tilava kuitenkin. Taloa remontoidaan pikkuhiljaa niin että lainaa otetaan lisää vähä kerrallaan silloin kun pystyy. Kuntalisää en saa mut hoitolisää saan täydet.

Omistusasunto on ainakin meille halvempi vaihtoehto kuin vuokra, ellei sitten muutettais johonkin hikisen pieneen koppiin. Menot on pienet, joten tulojakaan ei niin hirveesti tarvita. Säästetään nyt kun minäkin vielä olen työelämässä, miehen tuloilla ja säästöillä tullaan kyllä toimeen jos on tarve.

Niin, mä en saa edes sitä hoitolisää tällä hetkellä. Mutta säästöillä ja miehen tuloilla eletään hoitovapaa-aika. Kiristetään vyötä sen verran, että pärjätään, ja maksuista (myös lainasta ) selvitään.

Sillon kun olin työtön ja jäin äitiyslomalle ja vanhempainlomalle, ei kirpaissut kun tulot oli melkein nolla jo ennen sitä, mut nyt kun on työelämässä ja ei saa mitään tukia, ja kaikki raha mikä tulee menee ihan siihen välttämättömään, ei kestäis sitä tipahdusta. Aiemmin siis asuttiin tyttöminä ja tuilla elettiin, mut nyt ei sais tukea mistään, vaan oltais vaan se reilu 1000e kuukaudessa miinuksella. Toisen lapsen hankkiminen vaatis että muutettais omakotitalosta missä asumme edullisesti, muuttoa kunnan pienempään vuokra-asuntoon, josta sais pulittaa kuitenkin melkein saman. Muusta ei oikein pystyis säästämään, kun nytkin eletään tiukasti.

[QUOTE="vieras";22227427]Omistusasuntoon kuluu rahaa ylläpitoon koko ajan. Isompia remontteja tulee noin 10 vuoden välein ja hintaa niille vaikkapa 10 000e kerrallaan. Eli lisää lainaa?
Jos esimerkiksi maksan 300 te:n talosta kokonaisuudessaan korkoineen 450te (+ ne remonttilainat), asuisin vuokra-asunnossa 700e:n kuukausivuokralla ainakin 53 vuotta.[/QUOTE]

Eiköhän sitä jo 10 vuodessa ole töihin ehtinyt tienaamaan. Kouluikäiset lapset eivät enää tarvitse äitiä kokopäiväisesti kotona. Ei siinä mitään lainoja tarvita, vaan remontit maksetaan tietysti ihan palkkatuloista.

Pääkaupunkiseudulla tuolla hinnalla voi asua jossakin kaupungin vuokratalossa Jakomäen mamulandiassa ahtaassa kerrostalokolmiossa. Ihan vapaasti saat asua kapisessa vuokra-asunnossa jollakin slummialueella vaikka koko elämäsi. Meillä ainakin koko perhe nauttii omasta pihasta, avarista tiloista ja kauniista sisustuksesta. Lasten ei tarvitse mennä somalienemmistöiseen kouluun. Vuokralla asuminen ei kannata milllään mittapuulla mitattuna. Ei myöskään rahallisesti, vaikka sitä kuinka yrität todistella.

Niin, sekin taas riippuu juuri siitä missä ja miten asuu vuokralla. Eihän kaikkialla ole samanlaista, aivan kuin kaikki talotkin ovat eri hintaisia. Yhteiskunta tukee vuokra-asumista mm. asumistuen muodossa. Mulla asumiskulut kolmiossa 900e/kk johon saan asumistukea 540e/kk. Tuskinpa saisin vastaavaa asuntoa 360e/kk omaksi + kaikki remonttikulut yms. :)

Lyhennysvapaalla summa olisi huomattavasti pienempi.

Eiköhän sitä jo 10 vuodessa ole töihin ehtinyt tienaamaan. Kouluikäiset lapset eivät enää tarvitse äitiä kokopäiväisesti kotona. Ei siinä mitään lainoja tarvita, vaan remontit maksetaan tietysti ihan palkkatuloista.

Pääkaupunkiseudulla tuolla hinnalla voi asua jossakin kaupungin vuokratalossa Jakomäen mamulandiassa ahtaassa kerrostalokolmiossa. Ihan vapaasti saat asua kapisessa vuokra-asunnossa jollakin slummialueella vaikka koko elämäsi. Meillä ainakin koko perhe nauttii omasta pihasta, avarista tiloista ja kauniista sisustuksesta. Lasten ei tarvitse mennä somalienemmistöiseen kouluun. Vuokralla asuminen ei kannata milllään mittapuulla mitattuna. Ei myöskään rahallisesti, vaikka sitä kuinka yrität todistella.

Yritin osoittaa esimerkilläni, että kaikille ei todellakaan ole edullisinta asua mistusasunnossa, etenkään jos koko asunto pitää rahoitta LAINARAHALLA. Pankithan mielellään jakavat tuottoisaa lainaa.... Jotenkin vaan useimmilla on tosiaan se kuva, että omistusasunto se on mikä kannattaa, vaikka todellisuus voi olla aivan toinen.

Asun perheineni pohjamaalla (tässä kaupungissa ei muuten taida olla yhtään somalia, en ainakaan ole nähnyt), uutena ostetussa omistusasunnossa. Lainaa on noin 1/3 ostohinnasta. Omaa rahaa ja omaisuutta on jonkin verran ja ne on sijoitettu niin että tuottavat enemmän kuin asuntolainan korko on. Kun asuntolainan korot nousevat niin maksamme sitten lainaa pois.

Yhteistyössä