Kuinka hyvin teidän juuri kävelemään oppineet lapset viihtyvät puistossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Happea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Happea

Vieras
Meillä on "ongelmana" se, että poika 1 v 3 kk ei oikein viihdy ulkona. Rattaissa jaksaa istua pitkänkin matkan, mutta jos ollaan vaikka omalla takapihalla niin pojalla palaa päreet parissa minuutissa. Hetken jaksaa mönkiä ja kävellä ja ihmetellä mutta sitten alkaa kiukuttelu. Puistoissa ei tykkää keinuista (on kokeiltu silloin tällöin huhtikuusta lähtien) ja hiekkalaatikolla viihtyy vain hetken (jos on joku kiva leluauto tms.) Yleisesti voisi sanoa että jaksaa "olla itse" puistoissa tms. korkeintaan vartin verran.

Voisiko olla kyse siitä, että hän väsyy nopeasti koska on oppinut kävelemään vasta pari viikkoa sitten ja ulkovaatteissa ja kengissä on vielä hankalaa liikkua? Vai eikö hän ole saanut tarpeeksi treeniä ulkoilemiseen, minä kun olen toistaiseksi pääosin ulkoiluttanut häntä rattaissa (kivittäkää vaan).

Lapset on erilaisia! Ja luulen, että kävely voi vielä olla teillä aika uusi juttu ja vaatii vielä harjoittelua ulkona.

Meidän 13kk ikäinen on nyt kävellyt 3kk ja menee jo tosi kovaa, osaa kävellä talvikengilläkin ja kiipeää. Puistossa tykkää keräillä leluja ja siirrellä niitä paikasta toiseen tai mennä liukumäkeen, keinua ym. Eli hyvin viihtyy.
Pari kk sitten ei vielä viihtynyt, kun ei oikein saanut kehgillä pysyttyä pystyssä.

Esikoinen oppi talvella kävelemään ja viihtyi ulkona oikeastaan vasta keväällä kun jäät ja lumet sulivat.

Kyllä se viihtyi alunpitäenkin kun vietiin viltille köllimään noin 6kk alkaen. Tykkäsi möyrytä maassa ja puistossa. Kävelemään lähdettyä vauhti ei suinkaan vähentyny ja rattaissa ei paljoa viihtyny. Kyl se varmaan vaikuttaa että jos paljon ja pääasiassa on kärrissä niin se omatoiminen touhuvaatii tottumista ja opettelua.

Varmaan vaan kylästyy kun ei pääse vielä kunnolla kävelemään ja liikkumaan. Tai sitten ei vaan ole ulkoilmaihminen... Mulla taas päinvastainen "ongelma" tytön (1 v1kk) kanssa: Olisi ulkona vaikka kuinka ksuan ihmettelemässä ja kävelemässä/möyrimässä ympäriinsä, mutta mä en oikein jaksais olla. Kai tässä täytyy vaan tyytyä kohtaloonsa ja oppia olemaan siellä pihallakin :)

Eiköhän sun poitsukin ala ulkona viihtymään, kunhan oppii kunnolla liikkuman kengät jalassa!

Ei meidänkään tyttö vielä tossa iässä ollut kovin innostunut, sai helposti kans raivarit, mutta nyt 1 v 10 kk tekiskään muuta ku ois pihalla leikkimässä :) Sitkeys palkittiin. Tykätään ite ulkoilla niin kiva että nyt tyttökin on innoissaan, vielä enemmän innoissaan kuin me :) Mutta harmi vaan kun leikkipuistoissa ei oo ikinä samanikäisiä lapsia!! Missä kaikki täällälin sädekehäänsä kiillottavat kotiäidit on kun eipä ainakaan lastensa kanssa puistoissa näy!??

Silloin kun oli juuri oppinut kävelemään (10kk), niin ehkä ½h kerrallaan oltiin. Oli kevättalvi, eikä leikkipuistossa hirveesti mitään kivaa... Siitä ne ulkoiluajat sitten piteni kevättä ja kesää kohden. Mutta ei edelleenkään tuntikausia ulkoilla kerralla, vaan noin tunnin verran, pari kertaa päivän aikana. Noiden lisäksi tietysti kauppareissut sun muut rattailla. Ikää on kohta 1v7kk.

Eiköhän se teidänkin lapsi vähitellen ala viihtyä paremmin ulkona. :)

Meidän sekä eka että toka ovat viihtyneet mainiosti jo vähän alle 1-vuotiaina. Ovat kyllä melkoisen villejä ja juoksevia tapauksia. Ensin ovat kontanneet ja syöneet hiekkaa ja sen jälkeen juosseet päättöminä paikasta toiseen. 1 v 3 kk iässä ovat myös liukuneet liukumäestä ja keinuneet hepoilla ja keinulla. Lapset ovat erilaisia. Auttaisiko uusien hiekkalelujen osto, esim. rekat ja kaivurit?

[QUOTE="Noo";25056963] Missä kaikki täällälin sädekehäänsä kiillottavat kotiäidit on kun eipä ainakaan lastensa kanssa puistoissa näy!??[/QUOTE]

Oletteko puistossa klo 9-11? Silloin täällä ainakin ruuhkaa. Klo 11.30-15 ei ole juuri ketään.

Tuohon tottumiseen vielä, onhan se varmaan niinkin, että mitä aiemmin tottuu siellä puistossa olemaan niin sitä aiemmin siellä viihtyy. Mutta en oo oikein ikinä tajunnut äitejä, jotka tuo jonkun 6kk vanhan esikoisensa leikkipuistoon :) Itse en ainakaan viihdy siellä niin kamalan paljon, että niin pienen kanssa sinne olisin mennyt.. Mutta kai meitä on moneen junaan :)

En siis itsekään esikoista pitänyt ulkona maassa juuri ollenkaan ennen kuin oppi kävelemään (talvella vielä). Tän toisen kanssa taas on ollut niin, että kun esikoisen kanssa on puistossa oltu niin toinen on tietenkin ollut mukana ja konttaillut jo pitkin puistoa ennen kuin alkoi kävellä.

Kiitoksia vastauksista!

Lapset ovat erilaisia; mietin vaan että kuinka paljon tässä meidän tapauksessa vaikuttaa pojan yleinen kokemattomuus omatoimisessa ulkoilussa + liikkumisen kömpelyys. Myönnän olleeni laiska siinä mielessä, etten vienyt poikaa ryömimään/ konttamaan mihinkään puistoihin, vaan odotin tähän kävelyikään saakka. Toki viime kesänä poika pääsi nurmikolle viltillä ja ilman vilttiä, uima-altaaseen polskuttelemaan mummilan takapihalla ja seikkailemaan mökillä pihapiirissä, mutta vähäiseksi se kaiken kaikkiaan jäi. Toisaalta olen iloinen että poika viihtyy niin hyvin rattaissa, koska itse tykkään tehdä pitkiä lenkkejä (osin siksikin kun meilläkään ei noissa lähipuistoissa ole koskaan ketään ja on jotenkin niin yksinäinen fiilis mennä lapsen kanssa tyhjään puistoon).

Aion ostaa pojalle pari uutta ulkoilulelua ja sitten kai vaan pitää sitkeästi totutella. Ei minulla itselläni mitään hinkua ole tuntikausia puistoissa viettää, mutta olisihan se kiva jos sillä uloslähtemisen vaivalla saisi pojalle viihdykettä ja ohjelmaa edes puoleksi tunniksi. Jotenkin turhauttavaa pukea haalarit ym. ja sitten tullaan takapihalta 10 minuutin kuluttua sisälle...

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;25057089:
Tuohon tottumiseen vielä, onhan se varmaan niinkin, että mitä aiemmin tottuu siellä puistossa olemaan niin sitä aiemmin siellä viihtyy. Mutta en oo oikein ikinä tajunnut äitejä, jotka tuo jonkun 6kk vanhan esikoisensa leikkipuistoon :) Itse en ainakaan viihdy siellä niin kamalan paljon, että niin pienen kanssa sinne olisin mennyt.. Mutta kai meitä on moneen junaan :)

En siis itsekään esikoista pitänyt ulkona maassa juuri ollenkaan ennen kuin oppi kävelemään (talvella vielä). Tän toisen kanssa taas on ollut niin, että kun esikoisen kanssa on puistossa oltu niin toinen on tietenkin ollut mukana ja konttaillut jo pitkin puistoa ennen kuin alkoi kävellä.

Olen siis samoilla linjoilla. En minäkään oikein tajua, miksi minun olisi pitänyt viedä ihan vauvaikäinen lapsi ulos makaamaan maahan ja siksi siis vaan vaunuteltiin/rattailtiin tähän saakka.

Olen siis samoilla linjoilla. En minäkään oikein tajua, miksi minun olisi pitänyt viedä ihan vauvaikäinen lapsi ulos makaamaan maahan ja siksi siis vaan vaunuteltiin/rattailtiin tähän saakka.

Enkä mä oo kyllä noita pieniä (esikoisia) kovin montaa puistoissa nähnytkään, vaikka nyt olen päivittäin pari vuotta niissä pyörinyt. Eli älä nyt itseäs tuosta syytä, onhan se teidän poika kuitenkin ulkonakin ollut. Aikamoinen sankariäiti pitää olla, että jaksaisi pientä päivittäin ulkoiluttaa maassa ja leikittää hiekkalaatikolla kun toinen osaa hädin tuskin istua ;)

Ja hei, piti vielä lisätä, että mulla on ollut kerran hoitolapsi, joka ei 1v3kk vanhana ollut oikein ikinä ollut ulkona. Kärryissä vain tai sitten äkkiä kannettu autoon.
Meni kk verran ja lapsi käveli ympäri puistoa ja viihtyi siellä koko aamupäivän.

Minustakin Esikoisen kanssa on ihan ok odottaa kävelyikään että päästää maahan, varsinkin näillä keleillä. Ota huomioon että se on sille vieras ympäristö, ja vaatteet ja kengät haittaa kovasti menoa. Nyt silti kovasti treeniä kehiin että tutuiksi kävelemään kengät jalassa ja epätasaisella alustalla, koska muuten ootte pulassa kun lunta tulee, lumella on tottumattoman tosi hankala kävellä.

Minulla on 11kk ikäinen tuo nuorempi lapsi, kävellyt reilun kuukauden, muutaman viikon jo ulkonakin kävely alkanut sujua. Muutamia huomiota pukeutumisesta, mitä on siis meillä todettu helpottavan liikkumista: vaik ois plus viis astetta niin toppahaalari ja alle pelkkä body ja sukkahousut. Tai jos vk-haalaria vielä käyttäää niin pitää varmistua että siinä ihan oikeasti riittää tilaa kumartua syvään ja ottaa varpaista kiinni vaik ois villahaalari välissä. Hanskat pitää olla taipuisaa kangasta, esim reiman minitec hanskat, joissa vetoketju, muuten on ominaisuuksiltaan huonot, mutta niillä lapsi saa oikeesti leluista yms kiinni. Villalapaset on toinen vaihtoehto. Villa on lämmin vaik olis kostea, joten sopivat hyvin vaikka maa olisi kostea.

Talvikenkiin ei vauva meillä suostunut alkuun ollenkaan, tein sitten niin että sidoin nauhat vain jalkapöydän päälle ja jätin varren sitomatta, jolloin nilkka pääsee helposti koukistumaan. Heti alkoi kävellä kengät jalassa. Jos on tarrakengät niin se ylempi tarra kannattaa varmaan jättää aivan löysälle.

Minustakin Esikoisen kanssa on ihan ok odottaa kävelyikään että päästää maahan, varsinkin näillä keleillä. Ota huomioon että se on sille vieras ympäristö, ja vaatteet ja kengät haittaa kovasti menoa. Nyt silti kovasti treeniä kehiin että tutuiksi kävelemään kengät jalassa ja epätasaisella alustalla, koska muuten ootte pulassa kun lunta tulee, lumella on tottumattoman tosi hankala kävellä.

Minulla on 11kk ikäinen tuo nuorempi lapsi, kävellyt reilun kuukauden, muutaman viikon jo ulkonakin kävely alkanut sujua. Muutamia huomiota pukeutumisesta, mitä on siis meillä todettu helpottavan liikkumista: vaik ois plus viis astetta niin toppahaalari ja alle pelkkä body ja sukkahousut. Tai jos vk-haalaria vielä käyttäää niin pitää varmistua että siinä ihan oikeasti riittää tilaa kumartua syvään ja ottaa varpaista kiinni vaik ois villahaalari välissä. Hanskat pitää olla taipuisaa kangasta, esim reiman minitec hanskat, joissa vetoketju, muuten on ominaisuuksiltaan huonot, mutta niillä lapsi saa oikeesti leluista yms kiinni. Villalapaset on toinen vaihtoehto. Villa on lämmin vaik olis kostea, joten sopivat hyvin vaikka maa olisi kostea.

Talvikenkiin ei vauva meillä suostunut alkuun ollenkaan, tein sitten niin että sidoin nauhat vain jalkapöydän päälle ja jätin varren sitomatta, jolloin nilkka pääsee helposti koukistumaan. Heti alkoi kävellä kengät jalassa. Jos on tarrakengät niin se ylempi tarra kannattaa varmaan jättää aivan löysälle.

Kiitos vinkeistä!

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;25057338:
Ja hei, piti vielä lisätä, että mulla on ollut kerran hoitolapsi, joka ei 1v3kk vanhana ollut oikein ikinä ollut ulkona. Kärryissä vain tai sitten äkkiä kannettu autoon.
Meni kk verran ja lapsi käveli ympäri puistoa ja viihtyi siellä koko aamupäivän.

Kiva kuulla että noin nopeasti voi tottua ulkoiluun :)

No ei meilläkään poika viihtynyt ekana "kävely" talvenaan ulkona, koska vaatteet vaikeuttivat kävelyä, mutta sitten keväällä ja kesällä kun varustuskeveni niin rupesi viihtymään ulkona.

Meillä tuon ikäinen on joka päivä puistossa pitkään, laskee liukumäkea ja keinuu. Hiekkalaatikollakin leikkii. Tuli mulle vaan mieleen, että eihän kengät oo jotenkin huonot, että ulkona kävely tuntuu kurjalta?

Yhteistyössä