Kuinka hyvin olitte osanneet varautua äitiyteen raskausaikana?

  • Viestiketjun aloittaja kysellään nyt
  • Ensimmäinen viesti
kysellään nyt
Onko vanhemmuus ja lapset olleet sellaista kuin olitte etukäteen kuvitelleet vai tuliko yllätyksiä vastaan? Mitkä asiat olivat toisin mitä kuvittelit? Olivatko nuo yllätykset positiivisia vai ikäviä?

Esikoisen odottaja tässä mietiskelee tulevaa rv32 :)
 
pullapitko
En oikein tiedä mitä kuvittelin tulevasta, mutta tälläista, mitä nyt elämäni on, en kyllä olisi osannut kuvitella , se on varma. Jotenkin sitä EI VAAN TAJUA, kuinka paljon kaikki muuttuu. Ja kuinka paljon sitä lasta rakastaa. Klisheitä, mutta niin totta, ainakin omalla kohdalla.
 
no on ollut yllätyksiä esim. minulle sanottiin että seitsemään vuoteen et yhtään yötä nuku illasta aamuu no meillä kaikki 4 lasta on lopettanut yosyönnit ja kitinät viimeistään puolivuutiaana.
Muutenkin tuntuu että lastenhoidost annettiin "työläämpi" kuva kuin mitää se todellisuudessa on ollut.
Eli minulla yllätykset on ollut positiivisia
 
The titityy
Ei sitä osannut varautua milläänlailla. Ei ollut pienintäkään käsitystä vauvasta.
Sen osasin uumoilla että lapseni tulee olemaan hyvin huutava ja sitä se olikin.
Ekat 4kk huutoa vähintään 15 tuntia vuorokaudessa. Puolivuotiaana vasta alkoi huudot helpottamaan.

Sellaisessa 'hämärässä' sitä vaan eteni. Ekasta kuukaudesta en muista yhtään mitään.

Kerran äitini tuli käymään ja sekä minä että poika itkettiin olohuoneen lattialla. Otti kai melko koville. :(

Kyllä se siitä sitten tasaantui.
Elämä nykyisin 2v:n kanssa on tahtojen taistelua. Poika peri äitinsä sisun ja tempperamentin. Huh. :/
 
Ei oikeen tullut yllätyksiä vastaan. Luin paljon kaikkia lehtiä ja muita aikani kuluksi, mutta silti en ottanut kaikkea kirjaimellisesti vaan uskoin että itse tiedän mikä meille on parhaaksi. olen hoitanut mun pikkusiskoja vauvana kun olen ollut teini-ikäinen ja sain vauvan 18 vuotiaana. Vauva oli toivottu ja olin tosi onnellinen ja kaikki meni niin hyvin kuin vain voi mennä. Äitini kertoi minulle paljon kokemuksistaan kanssa, kun on 6 lapsen äiti. Synnyys minut yllätti positiivisesti, eli meni kivemmin kuin olisin luullut, vaikka se kesitkin toista vuorokautta se avautumisvaihe. Ponnistusvaihe oli nopea ja helppo ja epiduraali avautumisvaiheessa antoi tilaa hengähtää ja levätä.

Imetys on meidän suvussa vaikeaa sukuvian vuoksi ja maitoa tuli 2kk ja sitten se loppui, ja olin siihenkin tyytyväinen ja se tuntui isolta saavutukselta, teinhän "suvun enkan"! Mutta olisin toivonut imettäväni kauemmin. Mutta olin valmistunut siihen ettei ehkä onnistu niin ei tarvinnut pettyä.

Paras neuvo ehkä on, että kuulostele vauvaa ja itseäsi, älä mieti ja stressaa liikaa, äläkä anna muiden mielipiteiden loukata jos ne vaikuttaa eriltä kuin sinun. Itse tiedät mikä teille on parhaaksi. Anna aikaa itsellesi ja vauvalle tutustua toisiinne, ja tietty myös isälle tutustua vauvaansa =) :heart:
 
bellabomb
Alkuperäinen kirjoittaja pumppernikkeli:
no on ollut yllätyksiä esim. minulle sanottiin että seitsemään vuoteen et yhtään yötä nuku aamusta iltaan no meillä kaikki 4 lasta on lopettanut yosyönnit ja kitinät viimeistään puolivuutiaana.
Muutenkin tuntuu että lastenhoidost annettiin "työläämpi" kuva kuin mitää se todellisuudessa on ollut.
Eli minulla yllätykset on ollut positiivisia
sama juttu täällä =) vaikka toi poika alkoikin nukkumaan kunnolla vasta vuoden iässä ja vauvana oli kova huutamaan niin silti tää ollu paljon helpompaa mitä muut kertoili =) nyt tulossa meille toinen ja kyllä on ihana odottaa ku tietää jo vähän tulevasta =)<3
 
Nää tunteiden myllerrykset yllätti ja se, että kaikki mitä olin päättäny ennen vauvan syntymää että "näin minä kasvatan ja teen sitten kun vauva tulee" sai heittää kyllä roskakoppaan, eli lapsen kanssa on tullu tehtyä sen hetken mielen mukaan asioita, ei niinkuin oli ennalta ajatellut, en osannu olla niin tiukka äiti kun ehkä ajattelin että olisin :ashamed: mutta tähän mennessä oon ollu tyytyväinen siihen miten olen lapsen hoitanu ja kasvattanu, ei siis ole mielessä asioita mitä nyt katuisin tai ajattelisin että olisin tehny toisin. Eli kannattaa luottaa siihen omaan oloon ja tuntemuksiin, eikä pitää kiinni liian tiukasti niistä periaatteista mitä ehkä ennen vauvan syntymää oli.


 
Alkuperäinen kirjoittaja pumppernikkeli:
no on ollut yllätyksiä esim. minulle sanottiin että seitsemään vuoteen et yhtään yötä nuku aamusta iltaan no meillä kaikki 4 lasta on lopettanut yosyönnit ja kitinät viimeistään puolivuutiaana.
Muutenkin tuntuu että lastenhoidost annettiin "työläämpi" kuva kuin mitää se todellisuudessa on ollut.
Eli minulla yllätykset on ollut positiivisia
En minäkään ole tuossa onnistunut :LOL:

Sori.. Mä olen tällainen veemäinen pilkunviilaaja :ashamed:
Ehkä mun pitäis poistua jo täältä!!
 
mama
Olin kaveripukan viimeisin vauvan saanut ja ohjeita olin kuullut joka suunnalta. Vauvalehtiä minulle rehattiin heti kun uskalsin kertoa että vauvaa yritetään, näillä palstoilla olin pyörinyt lähinnä lueskelemassa jo alkuraskaudesta asti eli kaikenlaista tietoa oli jo valmiina. Liäski ihan kokemusta kun olin kavereiden vauvoja hoitanut.

Lähinnä yllätti se että kaikki on mennyt helpommin mitä osasin olettaa. Olin koonnut muiden kertomuksista ja kokemuksista kaikki kamaluudet ja pyrkinyt varautumaan niihin. Kuitenkin raskaus meni hyvin, olin elämäni kunnossa. Synnytys oli lopulta sekin helpompi mitä luulin. Sattui toki vietävästi, mutta meni nopeammin mitä odotin eikä mitään ongelmia matkassa.

Lapsi ei 2v aikana ole sairastanut kuin yhden korvatulehduksen, oppi nukkumaan yönsä 4kk ikäisenä, imetys sujui ihan hyvin jne.
 
Kaikki jaksoi jauhaa siitä,miten raskasta vauvanhoito yh:na tulee minulle olemaan.(tosin yksikään jauhajista ei itse ole yh)
Paljon helpommalla olen päässyt kun kuvittelin.Poitsu rupes nukkumaan koko yön 2kk iässä ja on muutenkin ollut aika "helppo" mukula.
Rahaa on mennyt vähemmän kun luulin menevän tarpeellisiin hankintoihin.

Ainut mikä oli vaikeampaa kuin luulin oli imetys,joka ei meillä sit onnistunutkaan montaa kuukautta...
 
Esikoisen syntymän jälkeen tuntui, että miten tämä voi näin helppoa ollakaan! =) Kuopuksen odotusaikana esikoisella alkoi uhma, joka jatkuu vieläkin, vaikka alkaa onneksi jo talttumaan. Nyt tiedän mitä on olla väsynyt! Meillä on kuitenkin oikeasti erittäin kiltit, ihanat, viisaat, helpot ja tyytyväiset lapset... :whistle:

Se, mikä oikeasti nykyisin ihmetyttää on, että mihin se aika ennen lapsia oikein kului. Mitä me silloin tehtiin vapaa-ajalla... Oli varmaan vaan tylsää... ;)
 
Kaikki puhuu vaippavuorista ja univeloista, mutta ei tässä pian 5v aikana ole kumpikaan rasittanut.
Luulin että tutista vieroittamiset ja potalle oppimiset jne. on hikisiä taisteluja, mutta täysin väärä luulo, ei niistä mitään numeroa saa aikaiseksi.
Sen tiesin, että omaa järkeä kannattaa käyttää, neuvoja ja jopa käskyjä tulee kamalasti, mutta teet miten tahansa teet aina jonkun mielestä väärin. Hyväkin neuvoja välistä löytyy, pääasia että teet niinkuin teidän perheeseen sopii, ei niinkuin naapurille tai sukulaistädille sopii.
 
äiti
ensimmäisen kohdalla kuvittelin että se on samanlaista ku kauniissa ja rohkeissa :-D aika järkytys oli kun heräsin todellisuuteen.tokan kohdalla varauduin kuin kaikkein pahimpaan ja kaikki meni aivan mahtavasti ja nautin vauvaajasta enemmän kuin esikoisen kohdalla :)
 
Mä olen varmaan aina ollut äiti ihminen ja odotin kun kuuta nousevaa ekaa lasta ja sain joka puolelta sitä sun tätä kuulla ja vähän sitten odotin että mitä sitten kun kaikki on tapahtunut.Mutta meillä ollut varmaan niin helpot lapset onneksi että ei pahemmin ole mitään ollut joten todellakin ylitti kaikki odotukset ja mitkään mitä muilla on ollut niin ei ole meillä tapahtunut.Meillä ei ole koskaan herätty öisin muuta kun kerran ehkä syömään ja muutenkin molemmat on niin kilttejä eikä ole ollut sairaita.Mitä lie sitten murrosikä tuo sitten,sitä odotellessa.
 
Luulin ehkä että vauva- aika olisi ollut helpompaa.. :whistle:
Lapsi huusi laitokselta asti ainakin 7h yössä.. Imetys tyssäsi alkumetreihin.. :|
Kun lapsi täytti 2v. oli täysiä nukuttuja öitä muistaakseen 3... Nyt lapsen täyttäessä 3v. meillä on vihdoin alettu nukkumaan...
Pitää valokuvista muistella vauva-aikaa, sen verran hämärässä jotkin asiat ovat...
Mut hei, kaikestahuolimatta päivääkään en vaihtaisi pois! :heart:
 
Viblsp
Esikoista odottaessa oletin että edessä on väsymystä, itkua, omaa aikaa vähän jne... Ja olin oikeassa. Silti se rankkuus yllätti. Samoin yllätti tosin se, miten uskomattoman suuri rakkaus lasta kohtaan onkaan. Ja sitten taas toisaalta se, että niitä negatiivisiakin tunteita tuli väsymyksen takia. Nyt esikoinen 3v 8kk ja on yllättänyt pojan tottelemattomuus ja kovapäisyys. Uusia asioita tulee vastaan vähän väliä, jokaisen 4 kohdalla.
 
minä
En osannut odottaa minkälaista olisi,mutta en kahistunut yhtään vaikka 2 ekaa vuotta meni valvoessa ja ikää oli18.Nyt on neljä lasta,joten kaiken kaikkiaan kaikki mennyt hyvin.Itse en kokenut että elämä ois jotenkin hirveesti muuttunut,siis ainakaan negatiivisessa mielessä.
 
Ei sitä osannut "varautua" mitenkään. Vauvanhoidosta ja lapsista ollut koskaan aiemmin niin ollut edes kiinnostunut.
Mutta joku ihme sisäinen kello sanoi että nyt se vauva tehdään. Ja joku ihme äidinvaisto siinä kehittyi samalla odottaessa...
Vauvanhoitokin sujui meiltä molemmilta luonnostaan sitten varmaan aika hyvin; jotenkin sitä vain "tiesi" mitä kuuluu tehdä. Isäkin oli lapsen kanssa alusta asti niin luonteva.

Kyllä se siitä! =)
 
Esikoisen synnyttyä sitä vasta tajus että hetkinen, tässä täytyy olla koko ajan tämän kanssa, se oli outoa vaikka tottakai sitä oli varautunut. Se oli jotenkin outo tunne ja aluks tuntui ahdistavalta, mutta sit opin ajattelemaan että mun ei tosiaan tarvi kuin olla tätä vauvaa varten eikä yrittää mitään muuta touhua ja tässä menee oma aikansa kun vauva kasvaa ja elämä tulee erilaiseksi. Tokan jälkeen ei sitten enää ollut niin outoa kun esikon kanssa oli jo rytmit ja touhut selvillä. Meillä on pojat nyt 2,5 v ja 9kk.
Ja sit mulla oli sellaisia unelmia että kuinka ihanaa se on sitten yön sydämellä herätä ihanan vauvan tuhinaan ja imettää ja katsella kun mies nukkuu vieressä. No joo... se yöheräily oli raskasta ja imetyskään ei aina niin herkkua ja lähinnä se mies otti päähän joskus kun sillä on niin hyvät unenlahjat ettei herää mihinkään :kieh:
 
Se muuttui ainakin, että sydämessäni tulee aina olemaan huoli jostain. Ei huolet lapsen hyvinvoinnista jää raskausaikaan.. Ei vauva-aikaan. Tuntuu, että mitä isommaksi kasvaa niin yhä sitä vaan huolehtii josko tuo muksu sais mahdollisimman ihanan elämän :heart:

Minäkin luin raskausaikana melko paljon ja mitä toisilta kuulin sain sen käsityksen ettei omaa aikaa jää eikä paljon nukuta. Olinkin yllättynyt heti eka päivistä lähtien vaikka meillä aika vaativa vauva on (hyvin temperamenttinen, muuten kiltti) kuinka sitä kuitenkin jaksaa ja sitä aikaa jää nukkumiseen ja muuhunkin. Kaikki menee niin omalla painollaan.
 
Mulla oli hyvin selvä kuva siitä miten mun pitää toimia ja miten haluan lapseni kasvattaa. Valmistuin juuri keväällä lähihoitajaksi lasten-ja nuorten opetusohjelmasta, ja syksyllä sitten syntyi poika. Teoria oli hallussa. Lisäksi mulla 3 nuorempaa sisarusta ja ajattelin että lasten kanssa olo on tuttua. Ja onhan se mut ei vauvan kans olo 24h/vrk. Ajattelin kyllä et raskasta se tulee olemaan, mut tavallaan ne omat voimavarat ja oma henkinen kasvu tähän uuteen tilanteeseen, sitähän ei voinut etukäteen mitenkään opetella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja evph-äiti:
Mie en usko et kukaan on valmis vanhemmuuteen. Mä uskon et lapsi kasvattaa vanhempiaan siihen....
oon samaa mieltä.ja jos jää odottelemaan sitä että on valmis voikin käydä niin että ikää rupee olemaan ja sitten sen lapsien hankkiminen ei ookkaan enää "niin yksinkertaista"...iso elämänmuutoshan se on,mutta uskon etten vois olla enää päivääkään ilman tätä pientä kunhan se nyt ensin syntyis :heart:
 
Käytäntö (syömiset, nukkumiset jne.) on menneet suunnilleen niin kuin kuvittelinkin, mutta tää henkinen puoli yllätti... siis se, kuinka paljon lastaan rakastaakaan, miltä vastuu "tuntuu", kuinka hädissään lapsensa puolsta voi olla. Äitiys on niin kokonaisvaltaista, että sitä en osannut ennakoida kovasta yrityksestä huolimatta.
 
Synnytyksestä ja vauva-ajasta annettiin aikamoinen kauhukuva..
Tulee kuulemma olemaan niin kiire ettei ehdi enään siivotakaan saati muuta tekemään.

Toisin kävi, synnytyksestä selvittiin (se oli nopeasti ohi) ja vauva-aikana tyttö nukkui melkein koko ajan. Toki tekemistä riitti ja oli vaivalloisempaa lähteä vauvan kanssa ulos/kylään mutta kaikkeen tuli nopeasti rutiini. Ehkä meillä on ollut ns. helppo vauva, yöitkuja ei ole pahemmin ollut.
Rakkaus lapseen kasvaa päivä päivältä ja huoli on kova.

Ennen lasta ajattelin että kun vanhemmat vievät lapsensa hoitoon he saavat hetken olla "vapaana". Olin väärässä, mikään ei ole enää samanlaista. Koko ajan on huoli ja takaraivossa jyskyttää kaipuu ja vastuuntunne. Ehkä se on sitä äidinrakkautta :heart:
 

Yhteistyössä