Kuinka hyvässä kunnossa hampaanne on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hampaat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hampaat

Vieras
Kuinka hyvässä kunnossa hampaanne ovat ja kuinka hyvän huolen pidät suuhygieniastasi? Haittaako sinua jos hengityksesi haisee pahalle?

Itse en voi käsittää miten joku ei pidä huolta suuhygieniasta

No on aikas hyvässä kunnossa. Ikää on 36v ja nyt menen viikon päästä ensimmäistä kertaa hampaan paikkaukseen, elikkäs ihka ensimmäinen reikä löytyi. Melko pitkään tässä on "reikiä 0" ollutkin. Pesen 2 kertaa päivässä hampaat, kerran päivässä käyn hammaslangalla läpi, syön aina aterioiden välillä xylitolpurkkaa tai -pastilleja. Vältän yletöntä napostelua. Hammaslääkärissä käyn 2-3 vuoden välein, samoin hampaiden puhdistuksessa suuhygienistillä.

Vaikka hampaat onkin hyvässä kunnossa, hengitykseni haisee välillä, tiedostan itsekin sen. Haju johtuu siitä, että kroppani sulattaa huonosti maitotuotteita, mutta syön niitä kuitenkin välillä. Eli sopimaton ruoka voi pistää hengityksen myös haiskahtamaan, ei syy ole aina hoitamattomissa hampaissa.

Hyvässä. Yksi reiänalku oli joskus ylä-asteella, joka paikattiin. Muuten läpäisty hammaslääkärit helposti.
Ainoastaan vihlova kipu käy syödessä takahampaisiin, niistä kävin lääkärillä koska olin varma että reikiä täynnä hampaat. Hammaslääkäri kokeili ja kuvasi, mutta ei reiän reikää. Ei edes hampaiden välissä. Ilmeisesti vaan joku pinta(?) kulunut ja se tekee vihlonnan. Sille kuitenkaan ei oikein tehty mitään..

Hammaslääkäri myös sanoi, että minulla on aika heikko hammasluusto. Ihmetteli, kuinka olen selvinnyt näin vähillä rei'illä elämäni ajan. Ehkä sitten vielä vanhempana alkaa hampaat lahoo... :$

Suurin osa hampaista meni kun aikoinaan pyörryin ja kaaduin lattialle suorilta jaloilta naamalleni. Osa on sitten kulunut ihan käytössä. Väistämätöntä kyllä on, että proteesi tulee jossain välissä..

[QUOTE="vieras";26565987]Oho. Kuinka tuommoinen tilanne on päässyt syntymään?[/QUOTE]

Suurin osa hampaista meni kun aikoinaan pyörryin ja kaaduin lattialle suorilta jaloilta naamalleni. Osa on sitten kulunut ihan käytössä. Väistämätöntä kyllä on, että proteesi tulee jossain välissä..

Auts! Ei kuulosta alkuunkaan kivalta. Itse pyörryin myös kerran suorilta jaloiltani ja kaaduin kasvot edellä betoni seinään. Muutama hammas oli jonkun aikaa selvästi arat ja huulihan siinä aukesi sekä nenä turposi komeasti.

Oli se kyllä aika läheltä piti-tilanne muutenkin. Kallonpohjanmurtuma, ja toisesta korvasta tuli verta niin paljon että näytti siltä ku olis jotain haulikolla ammuttu. Just joulun alla tapahtui se, oikeastaan mitään kiinteää ei pystynyt syömään, ja hammaslääkäriin pääsin vasta tammikuun puolessavälissä.

[QUOTE="vieras";26566015]Auts! Ei kuulosta alkuunkaan kivalta. Itse pyörryin myös kerran suorilta jaloiltani ja kaaduin kasvot edellä betoni seinään. Muutama hammas oli jonkun aikaa selvästi arat ja huulihan siinä aukesi sekä nenä turposi komeasti.[/QUOTE]

Oli se kyllä aika läheltä piti-tilanne muutenkin. Kallonpohjanmurtuma, ja toisesta korvasta tuli verta niin paljon että näytti siltä ku olis jotain haulikolla ammuttu. Just joulun alla tapahtui se, oikeastaan mitään kiinteää ei pystynyt syömään, ja hammaslääkäriin pääsin vasta tammikuun puolessavälissä.

Herran jestas kuinka pahalta kuulostaa. Olisi voinut sattua tosiaan vielä pahemmin. Saako udella miksi pyörryit? Itse pyörryin rajun noro-ripulin vuoksi.

Itse veikkaan että johtui alkoholin runsaasta käytöstä aiemmin, mutta kukaan lääkäri, kenen kanssa juttelin, ei ollut asiasta samaa mieltä. Kaikki arvot oli kunnossa kun sairaalassa tutkivat. Ihme juttu.

[QUOTE="vieras";26566029]Herran jestas kuinka pahalta kuulostaa. Olisi voinut sattua tosiaan vielä pahemmin. Saako udella miksi pyörryit? Itse pyörryin rajun noro-ripulin vuoksi.[/QUOTE]

Sekin vähän otti pannuun, kun etuhampaita oli mennyt juuresta katki, niin meni yli puoli vuotta että sain nastahampaat niiden tilalle, niin uskalsi jotenkin hymyillä :)

edit: kyllä noi nastahampaat on ihan suht hyvin kestänyt, mut tyyliin raakaa porkkanaa ei niillä ihan järsitä..

[QUOTE="vieras";26566041]Eipä pyörtymisiin aina selkeää syytä löydy. Hyvä, että ei käynyt onneksi pahemmin. Niinkin olisi voinut käydä.[/QUOTE]

Viimeksi muokattu:
Helmikuussa hoidatin yksityisellä 14 reikää kuntoon, pakko oli maksaa itse kalliisti kun on diabetes ja silloin hampaiden on oltava kunnossa tai se heikentää hoitoa

Mulla on yksi raskausaikana tullut pieni reikä poskihampaassa, muita reikiä ei ole koskaan ollut.
Iltaisin pesen hampaat ja käyn 2v välein hammaslääkärillä. Ei haise henki tms.

Nyt liki nelikymppisenä on ruvennut olemaan enempi asiaa hammaslääkäriin. Syytän 80-luvun oikomishoitoa, jonka epäilen vaurioittaneen hammaskiillettäni. Tytölle en anna laittaa mitään rautoja, onneksi hällä riitti parin hampaan poisto ja on tosi kauniit rivit ammattilaisenkin arviosta.

Mulla on varmaan 20 paikkaa, neljä juurihoitoa tehty ja yksi hammaskruunu.

Hoidan hampaitani ihan hyvin, pesu, lankaus jne. Henki ei haise tietääkseni. Hammaslääkäri sanoi kerran että joillain vain reikiintyy enemmän.

Käyn hammaslääkärissä koko ajan. Aina on jotain korjattavaa.
Yksi hammas juurihoidettu ja paikkoja on. Olin parikymppinen, kun ensimmäinen reikä paikattiin. Ja siitä on alamäki alkanut. :(
En tiedä mikä on eikä kukaan ammattilainenkaan osaa sanoa. Pesen hampaat pari kertaa päivässä, lankaan ja käytän hammastikkuja aina ruoan päälle. Purkkaakin syön.
Hengitys ei oikeastaan haise. Ainakaan ei kukaan valita eikä mieskään oo sanonut vaikka aina kyselen.

Yhteistyössä