Kuinka herkästi annatte alle vuoden ikäisille Panadolia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitijaisä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitijaisä

Vieras
8kk vauvalla on nuha. Nenä aivan tukossa, aivastelee, yksii, mutta ei ole kuumetta. Vauva on kuitenkin tosi kärttyinen, itkee, eikä viihdyi oikein edes sylissä. Selvästi siis kipeän oloinen. Annatteko herkästi tällaisessa tilanteessa särkylääkettä vaikka mitään "selvää" syytä ei olekaan, vauva on vaan kovin kiukkuinen?

olen itse pohtinut tuota samaa ajoittain. minulla on nyt 1v2kk vanha poika ja meillä on kyllä panadolia annettu säännöllisesti, siis kun tarve on. Ensimmäisen kerran poika sairastui nuhaan ollessaan 4kk vanha ja oli kiukkuinen ja itkuinen, oltiin sillon mun porukoilla käymässä ja totesin sitten ääneen, että äiti hakee nyt sulle lääkettä. oma äitini ihmetteli, että eihän sillä ole edes kuumetta?? no joo, ei ole, mutta voi olla pää kipeä tai muuten vain kehno olo, niin kuin usein flunssassa on, lihassärkyä yms. no tätä flunssaa jatku viikon verran ja silloin soitin lääkäriin, joka käski tulla näytille. mentiin sinne ja kappas olivat molemmat korvat tulehtuneet, vaikka ei selkeitä "korva oireita" ollut. Siinä vaiheessa mietin, että onneksi en ollut säästellyt panadolin kanssa.

Meillä on sairasteltu aika paljon ja tehty hampaita suuren tuskan kanssa jo pidempään. Mä annan herkästi panadolia ja olenkin lääkärissä kysynyt sen annosta. Neuvon oon saanu, että annat kun siltä tuntuu (toki rajat on), turvallinen lääke. ja koska lapsi ei osaa kertoa kivusta, pitää se vanhemman arvioida. Toki mustakin joskus on tuntunut hassulta antaa "aina sitä panadolia", mutta minkäs teet jos toinen on kipeä. Nyt meillä on tosiaan tuo vuoden ikä tullut täyteen ja pyysin viime lääkärikäynnillä pronaxen reseptin, joka on pitkävaikutteisempi, se on myös auttanut, ja tosiaan auttaa pidempään.

Mun neuvo siis, että kannattaa antaa ja ajoissa. Ennen kuin kipu on niin kova, että lääke ei enää auta ja olo on kaikilla kehno. Panadol on turvallinen lääke oikein annosteltuna.

Yhteistyössä