Kuinka herkästi neuvolassa sanovat lapsen ylipainosta?

• Viestiketjun aloittaja "pullis"
  • Ensimmäinen viesti
"pullis"
Siis missä nykyään menee "raja"? Mietin vaan kun itselle A I N A lapsesta asti natkutettiin ylipainosta, joka oli todellakin lievää, mutta siitä tehtiin mulle ikuinen trauma. Vieläkin se on vaikea asia, vaikka olen normipainoinen aikuinen.

Millaisiin painoihin on puututtu? Onko olemassa jo normaaliin pituuteen suhteutettu painotaulukko tms.?

Mun yhden vasta syntyneen eka neuvolakäynnin kohdalla lukee PAINO+ 20, no se olikin sen lapsen kohdalla ainoa kerta kun se paino on ollut +-kyrällä, pahimmillaan oli -20käyrällä.

Nyt ekaluokkalaisen painosta on muutaman kerran huomautettu, eli 6v neuvolassa ja sitten kouluterkkari + -lääkäri sano. Pitää kuulemaan pienentää ruoka-annoksia, mistä niitä pienentää kun muutenkin syö pieniä annoksia ja pääsääntöisesti kävelee koulumatkat, ehkä 1-2 krt / vk pääsee autolla....

-
Meidän tyttö juuri 3-v. tarkastuksessa oli 94.6 cm ja 12.0 kg. Tämä antaa pituuspainoindeksin -17% eli kovin hoikka on. Teidän tyttö vaikuttaa enemmän 0-käyräilijältä. Kai ne neuvolassa kertoo, kun kysyy? Me on aina saatu kummastakin lapsesta oikein tulostekäyrät sun muut mukaan, kun on pyydetty (kun painot laahaavat molemmilla). Kaiken kaikkiaan toi +/-20% antaa tosi paljon liikkumavaraa sen suhteen, mikä on vielä normaalipainoa.

-
Jatkan vielä, että ton mulle annetun taulukon mukaan teidän tytön mitat vastaavat karkeasti jotain +5%. Ja kuten jo aiemmin sanottiin, +20% on se, milloin puhutaan jo selvästi ylipainosta ja siihen aletaan puuttua. Ihan normi tyttö teillä, siksi et varmaan ole siitä mitään kommenttia kuullutkaan :)

"vieras"
[QUOTE="mellan";22590124]meidän tyttö oli 5 vuotiaana 112 cm pitkä ja painoi 22 kiloa. Tytön painosta on tullu joka vuosi sanomista, vaikka ei edes näytä lihavalta[/QUOTE]

No minun tyttö on 10 senttiä pidempi ja samanpainoinen. Ja 110cm pitkä painaa meillä 17kg.

niiin
Meillä puututtiin minusta aiheettomasti. Poika oli vauvana todella pullea ja siitä eteenpäin painokäyrä on koko ajan laskenut (nyt jo 5v oikeastaan laiha). 4 v neuvolassa terkkari rupesi kuitenkin todella paasaamaan tuon painon johdosta, kun oli poika vielä plussakäyrällä painossa, (vaikka pojalla oli muuta mihin olisi oikeastaan pitänyt puuttua). Itse näkisin asian niin että hyvä että puuttuvat jos lapsi on selkeästi lihomassa, mutta kun oli jo laihtumaan päin niin oli turhaa.

Yhteistyössä