Kuinka hallita painoa jos lääke lihottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masentunut entisestään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masentunut entisestään

Vieras
Eli olen syönyt kohta vuoden Seroxat nimistä mielialalääkettä. Painoa on kertynyt, vaikka olen ahkerasti jumpannut, pyöräillyt, kävellyt ym. Onko jollain varmaa ja hyvää konstia kuinka estää painoa nousemasta, muuta kuin lääkkeiden lopettaminen...

Olin luullut, että Seroxat ei lihottaisi... Sen tiedän, että esim. mirtatsapiini lisää ruokahalua, samoin ketiapiini (Ketipinor), mutta olen luullut, että Seronil, Seroxat ym. eivät lisäisi ruokahalua. Kai se on sitten yksilöllistäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
MIten ne lääkkeet lihottaa? En siis v*ttuillakseni kysy. Lisäävätkö ruokahalua, keräävät nestettä kroppaan ja nostavat painoa vai miten?

En oikein tiedä. Näin äkkiseltään sanottuna varmaan lisäävät ruokahalua. Paino nousee tasaisesti ja varmasti, vaikka mitä tekisi :(

no jos ruokahalu on suurentunut, on varmaan annoskokokin. eli annokset pienemmiksi, lautaselle vähäkalorista ruokaa eli kasviksia. jos nestettä, liikuntaa ja suolaa minimiin.

Tässäpä varma keino:

Katso mitä syöt ja minkä verran syöt. Itsekin lihoin eräällä mielialalääkkeellä, mutta syy oli tasan makeanhimossa ja siinä että masentuneena liikunta jäi nollaan.

Ehdotan ylensyönnin lopettamista...

Lopetin seinään 30 mg kuurin, kun lääkkeet loppuivat, enkä ole päässyt hakemaan muutamaan päivään. Vituttaa ja naurattaa tunnnin välein, aika karmea olo, huomenna apteekkiin. Mutta nälkä on kovempi...kai tää riippuu minkä sortin hullu on.. mutta se on satavarmaa, että jos ruokaa ei lapa suuhun, ei painokaan nouse.

Ei se siitä syömisestä oo kiinni tai ruokahalun kasvusta.

Ruoansulatus saattaa muuttua. Ja muita haittavaikutteita jotka tukevat lihoamista ja rasvan kerääntymistä eri tavalla.

Aineenvaihdunta hidastuu, kerää nestettä, lisää ruokahalua joillakin ja kilot nousee tasaisesti. Ei auta energiamäärän kohtalainen vähentäminen ja liikunta ei puntaria paljoakaan hetkauta.

Itsellä aineenvaihdunta palautui ja pöhötys lähti lääkkeiden lopettamisen jälkeen. Alle vuodessa lähti 15kg ja ruokavalio tms. Ei muuttunut ainakaan paremmaksi. Itsellä onneksi lääkitys ei ollut elinehto.

Mahdollisuuksien mukaan lääkkeen vaihto voisi hidastaa painonnousua.