kuinka eroon rintakumista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumityttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kumityttö

Vieras
Olen imettänyt kohta kuukauden ikäistä vauvaani rintakumin avulla. Nyt yritän totuttaa häntä eroon kumista kun rinnat tyhjenevät paremmin ilman kumia(neuvolasta sanottiin näin). Ongelma on se, että nännini on hyvin pienet ja "löysät" verrattuna rintakumiin ja vauvani ei tunnu rekisteröivän nänniä suussaan niin että alkaisi imeä..

Eli hyviä vinkkejä kaivataan :)

onhan tuo toki totta, mitä nlasta on sanottu..
Mutta, mä imetin esikoista piiiitkään rintakumin avulla (melkein 5kk) sen jälkeen onnistuttiin vauvan kanssa ilmankin =) Vauva oli pieni eikä saanu kunnon otetta rinnan päästä.

Jos stimuloit nänniä eli vedät ja pyörittelet sormien välissä niin jäykistyykö nänni, se on meinaan yksi keino saada vauva ottamaan paremman imuotteen. Oletko muuten vieraillu imetystukilistan sivuilla? siellä on varmaan myös hyviä neuvoja.

ja jos et vielä onnistu imettämään ilman rintakumia niin jatka kumin kanssa! kokeilet jonkun ajan päästä uudelleen, usein kun nännit vähän "karaistuvat" ja venyvät niin imetys onnistuu paljon helpommin hankalankin alun jälkeen.

Tsemppiä! =)

Minulla nänni oli aluksi niin vähän ulkoneva että imetys onnistui vain rintakumilla. Ratkaisin ongelman niin, että pumppasin aina muutaman vetäisyn ensin pumpulla, otin maidon pipettiin ja tuikkasin vauvan suuhun kun hän yritti imeä. Näin hän luuli itse imeneensä sen tilkan ja jatkoi hanakasti imemistä ja onnistui ;) Pumppu siis sai nännin selvästi ulospäin. Sittemmin pystyin jättämään rintakumin kokonaan pois ja imetän edelleen menestyksellä ;)

Minulla myös aika pienet nännit ja imetin aluksi rintakumin kanssa. Vähitellen kokeilin ottaa rintakumin pois kesken imemisen (silloin kun esim. vauva päästi irti nännistä) ja aika nopsasti vauva siihen tottui ja sai ihan hyvän otteen nännistä ilman kumiakin. Kesken syömisen vauva ei välttämättä hoksaa, että kumi on otettu pois ja ottaa nännin suuhunsa yhtä hanakasti kuin kumin kanssa.

Jos pitkään imettää rintakumin avulla voi tulla ongelmaksi se, että vauva ei kelpuuta "luomu" rintaa ollenkaan. Olen kuullut, että jotkut leikkaavat vähitellen rintakumen päätä suuremmaksi niin, että lopulta vauva imeekin ilman kumia.

Alkuperäinen kirjoittaja mamits:
Jos pitkään imettää rintakumin avulla voi tulla ongelmaksi se, että vauva ei kelpuuta "luomu" rintaa ollenkaan. Olen kuullut, että jotkut leikkaavat vähitellen rintakumen päätä suuremmaksi niin, että lopulta vauva imeekin ilman kumia.

Tämä oli yksi kikka ennen, kun kumit olivat kumia. Nykyään rintakumit ovat silikonia, mikä on kovempaa ja leikkauskohta voi jäädä teräväksi, satuttaa vauvan suuta. Siksi enää ei suositella leikkaamaan kumia ollenkaan.

Rintakumin kanssa on moni imettänyt koko imetystaipalensa, yli vuoden. Siitä ei siis ole pakkopakko päästä eroon. Kannattaa kuitenkin kokeilla eroon, koska on paljaan rinnan kanssa helpompi imettää, kun ei tarvitse kumia asetella, huoltaa ja pitää mukana.

Lisäksi joillain äiti-vauvapareilla rinta ei pitemmän päälle saa kumin läpi riittävästi stimulaatiota, eikä maitomäärä välttämättä täysin riitä maidontulon tasaannuttua. Usein imetyskerrat myös lyhenevät kumin poisjättämisen jälkeen, kun imu voi olla tehokkaampaa.

Ilman kumia kannattaa harjoitella ensin vuorokauden helpoimmilla syötöillä, ja niin, ettei vauvalla ei ole kiljuva nälkä. Kumitta voi kokeilla kesken imetyksen tai heti alkuun. Jos vauva meinaa hermostua, häntä voi rahoitella, tarvittaessa kumilla taas hetki imetystä ja uusi yritys. Päivä kerrallaan, kyllä se onnistuu.

On hyvä kiinnittää erityistä huomiota imetysasentoon ja rinnalle auttamiseen, jotta vauvalla on hyvät edellytykset saada paljaasta rinnasta hyvä ote. Esim.: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=105&Itemid=101

Mulla oli myös rintakumi käytössä toisessa rinnassa 2kk, kun nänni ei ollut tarpeeksi ulkoneva. Imetystukilistalta löysin hyviä vinkkejä kumista eroon pääsemiseen:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=107&Itemid=165

Itse käytin sitä taktiikkaa, että jätin vain eräänä päivänä kumin kokonaan pois. Aluksi vauva kiukutteli rinnalle, mutta söi aina vähän kerrallaan enemmän ja enemmän. Rinta sai enemmän stimulaatiota ja nänni alkoikin hiljalleen "kohota" paremmin esiin. :) Parissa päivässä vauva oppi syömään "huonompaa" rintaa yhtä hyvin kuin sitä "parempaa". Meillä kumista eroon pääsy sujui siis melko helposti, helpommin kuin olin uskaltanut edes kuvitella.

Tsemppiä ap:lle, varmasti kannattaa sitkeästi kokeilla eri taktiikoita! Mun mielestä oli ainakin ihana päästä eroon siitä kumihässäkästä ja niiden ainaisesta pesemisestä ja keittämisestä. Ja kaupungilla yms. ollessa imetyskin käy helpommin kun ei tarvitse pelata kumin kanssa. :)

Imetin ekat kaksi kuukautta pelkällä kumilla. Oli hankalaa, kun se oli aina väärässä paikassa, likainen tai muuten vaan hukassa. Pumppasin ensin ns tyhjät pois pumpulla ja siitä jollakin konstilla hiukan vauvan suuhun. Ja sitten vaan kerran kumi pois. Pumppu sai itse asiassa nännin jo ulos, että vauva sai kiinni ja siitä se vaan onnistui paremmin ja paremmin.
Tsemppiä!

Rinnanpäätä voi saada enemmän ulos myös pitämällä maidonkerääjää rinnassa imetysten välillä tai jonkinaikaa ennen imetystä, jos sen osaa ennakoida.

Rinnanpään mataluus ei kuitenkaan oikeastaan ole este imettää paljaasta rinnasta, vauva voi kyllä saada hyvän otteen matalammastakin rinnanpäästä, kun hän on hyvässä asennossa ihan kiinni äidin vartalossa, pää takakenossa. Hänhän ei ime nänniä, vaan rintaa, nännin on tarkoituskin mennä kitalakeen piiloon.

kiitos kakista neuvoista :) oon kokeillu nyt melkein joka syötöllä tota kumittomuutta mutta ei meinnaa ottaa onnistuakseen :( muutaman imaisun vauva kerran otti mutta ei ala edelleenkään imemään vaan alka pikkuhiljaa hermostua.. Oon tehny just noin että imetän ensin kumilla ja sitten otan jossain vaiheessa pois mutta ei siltikään. Nännit ovat kuitenkin ihan ulkona mutta imua ei saa vauva aikaiseksi...

Täytyy varmaan käydä siellä imetystukiryhmässä :)