Kuinka aloittaa pottailu?

Tyttäreni on 10kk ja potalla on käyty silloin tällöin. Suuria saavutuksia sillä ei olla saatu, yksi kakka ja parit pissit. Haluaisin alkaa järjestelmällisemmin potattaa tyttöä, mutta siihen tarvitsisin vähän neuvoja. Ei ole mitään rytmiä, että säännöllisesti esim ruoan jälkeen tulisi kakka. Kakka tulee 2-3 kertaa päivässä ihan yhtäkkiä ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta ja yhdellä ähkäisyllä vaipassa. Siihen väliin ei kerkeisi nopeinkaan äiti potan kanssa. Aamulla olen yrittänyt katsoa, onko isot unien jälkeiset pisut tulleet jo vaippaan ja jos ei, niin olen istuttanut potalla. Tyttö ei vaan oikein kai hokaa potan tarkoitusta. Sujuvasti siinä istuu, mutta siihen se jääkin. Noin 5 minuuttia jaksaa istua siinä, kun viihdytän, sitten haluaisi jo mennä.

Miten olette aloittaneet pottailun? Minkä ikäisenä lapsi hoksaa potan tarkoituksen? Miten pottailun aloittamisessa kannattaa edetä?
 
Kaverin lapsi oppi samassa iässä kuin sinun lapsesi pottailun ja sen jälkeen ei ole vaippoja käyttänyt. Meillä pojat oppineet paljon myöhemmin, en edes muista (n.2-3v taisivat olla..). Nyt meidän pienin, 1v5kk, välissä haluaa itse istua potalla. Olen nyt ajatellut alkaa pottailut hänen kanssaan kun itse kiinnostunut ja haluaa vaipan pois. Meillä isommat eivät käyneet potalla vaan suoraan pöntölle.
 
Moikka. Meillä on tyttö kohta 10kk ikäinen. Potalla istuminen alotettiin hyvissä ajoin, tyttö oli noin 7kk ikäinen silloin. Aika pian tyttö keksi miksi potulla istutaan. Joka kerta päiväunien jälkeen potulle, suoraa sängystä, ruoan jälkeen potulle ja aina vaipan vaihdon yhteydessä vaan potulle. Siitä se lähtee. Meidän tyttö on kohta 2kk tehnyt vallan kakat pottuun. Kysyn tytöltä jos hän paukuttelee, että onko sulla kakkahätä, tyttö alottaa kamalan viuhtomisen käsillään ja mennään potulle :D Kannattaa jutella lapselle kun hän istuu potulla, kertoa mitä potulla pitää tehdä ja tietenkin taputtaa kun sinne jotain saadaan. Tsemppiä!! :)

*muoks. meillä potta on olohuoneessa, joten on aina käden ulottuvilla, kun hätä iskee ;) tyttö on kyllä jo ymmärtänyt potun idean ja tietää miksi siinä istutaan. Odottaa oikein tarkkana kun pissa tai kakka tulee, että äiti kehuu ja taputtaa :D *
 
Meillä tyttö kohta 11kk. N. kuukausi sitten kokeilin istuuko potalla, tuolloin ei toivettakaan. Löi jalat tönköksi eikä suostunut istumaan ollenkaan. Jätin potan pyörimään tänne olohuoneeseen ja tyttö sillä leikki ja heitteli ympäri taloa :) Nyt ehkä viikko sitten kokeilin uudestaan ja kappas, tyttö istuu ihan mielellään. Ja heti kolmella ekalla istumisella tuli pissatkin pottaan. Olen vaan joka välissä käyttänyt potalla ja nykyään tulee pissat pottaan yleensä heti kun siihen istuu, mikäli ei ole sattunut juuri sitä ennen lirauttamaan vaippaan. Kakat tulevat myöskin usein pottaan, varsinkin heti yöunien jälkeen.

Käytän suunnilleen näin potalla:

Aamulla kun herää ja on syönyt rintaa ja hetken touhunnut, yleensä tulee kakat.
Aamupalaa ennen ja jälkeen syömisen.
Ennen päikkäreille menoa ja päikkäreiltä herättäessä.
Iltapäivällä pari kertaa muuten vaan.
Taas ennen unia/ruokaa ja näiden jälkeen.
Illalla yleensä on ilman vaippaa, tällöin pyrin käyttämään aina välillä potalla, mutta usein tulee lattialle.

Nyt olen huomannut että tyttö lähtee konttaamaan kauheaa vauhtia kohti vessaa mutta ei aina kerkeä, eilen kerkesi melkein vessan ovelle kun tuli pissat lattialle. Pari kertaa kun on sinne mennyt, olen laittanut potalle ja pissat tulleet. Eli jollain tasolla jo itse hoksaa milloin pitää potalle lähteä :)
 
Kiitos vastauksista tähän mennessä. Annatteko lapsen olla sisällä ilman housuja vaippasillaan? Ei meillä mitenkään erityisen kylmä asunto ole 22 yleensä sisälämpö, mutta pelottaa, että lapselle tulee silti kylmä, jos on vaippasillaan. Itellänikin varpaat jäätyy, jos olen ilman sukkia. Niin olisi vaan nopeampi ottaa vaippa pois ja tökätä potalle. Body on hyvä keksintö, mutta hitaampi tuossa pottailujutussa.
Meilläkin potta on käden ulottuvilla, mutta lapsen ulottumattomissa. Nostan siis jonnekin kirjahyllyyn tms. Ja kehuja tulee vuolaasti, kun jotain sinne pottaan tulee. Pitää vaan varmaan sinnikkäämmin istuttaa siihen usein ja vielä useammin. Ei siis kuitenkaan vielä ole tarkoitus päästä vaipasta eroon, kun ei selvästi ole vielä valmis sellaiseen. Eikös se ole vasta keskimäärin 1,5 vuotias, mikä voi hermostollisesti olla kypsä kuivana olemiseen.
 
esikoisen kanssa meillä onnistui hyvin se että kun ähinää kuului niin ehdittiin potalle.
kuopuksen kanssa ei olla saatu mitään saalista koska aina kun nään merkin niin ne on jo housussa...
eilen yritin taas pissattaa mutta tyttö ei suostu oikein istumaan.ikää 9kk
 
Ei kai siinä mitään ikärajaa ole millon on valmis kuivaksi. Toiset oppii jo vuosikkaana, toisilla se vie pidempään.

Mulla on ihan vaan nakuna usein iltaisin vauva, tykkää kovasti ja konttaa menemään kauheeta kyytiä :) Eikä siinä meillä ainakaan auta yhtään vaikka potta ois vieressä, tulee kun tulee lattialle. Pitää yrittää ennakoida ja viedä ajoissa potalle. Mitä sitten jos tulee turhia reissuja mutta usein sitten saapi ne pisut sinne pottaan.

Meillä neitillä on kyllä salamakakka, ei siinä paljoo ehdi ähistä kun se on jo vaipassa/potassa/lattialla :)
 
hyvä Tuittupää! linkki tuli varmaan oikeaan paikkaan.
mä olen seurannut tätä keskustelua jaksamatta ottaa puheeksi että kyllähän sitä pottailua voi harrastaa vaikka 2kuisesta jos äiti niin tykkää (ja jaksaa kuluttaa aikaa toista potalla istuttaen) mutta eihän sillä harjoittelulla ja sen määrällä näin aikaisessa vaiheessa (usein ennen 1,5v) ole mitään tekemistä kuivaksi opettelun kanssa. tai no tuleehan siinä potta tutuksi, mut ei pidättämiskykyyn kyllä vaikuta mitenkään ja pottaan ehtii kyllä tutustua sit ku on oikeasti aika luopua vaipasta.
eli lapsi oppii ku on valmis siihen - usein jo parissa kolmessa päivässä saadaan päiväkuivaksi vaikka ei olis ennen koskaan potalla istunutkaan, kunhan ikää on tarpeeksi ja on valmiudet pissan pidättämiseen.

(itse kyllä esikoisen kanssa kans potatin innolla vauvana, siinä 8-10kk mutta sit se jäi ku totesin sen ihan tyhmäksi ajanvietteeksi, siis omasta mielestä... sit pidettiin piiitkä tauko ja nyt kesällä poika reilun kahden vuoden iässä oppi päiväkuivaksi parissa päivässä )
 
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
hyvä Tuittupää! linkki tuli varmaan oikeaan paikkaan.
mä olen seurannut tätä keskustelua jaksamatta ottaa puheeksi että kyllähän sitä pottailua voi harrastaa vaikka 2kuisesta jos äiti niin tykkää (ja jaksaa kuluttaa aikaa toista potalla istuttaen) mutta eihän sillä harjoittelulla ja sen määrällä näin aikaisessa vaiheessa (usein ennen 1,5v) ole mitään tekemistä kuivaksi opettelun kanssa. tai no tuleehan siinä potta tutuksi, mut ei pidättämiskykyyn kyllä vaikuta mitenkään ja pottaan ehtii kyllä tutustua sit ku on oikeasti aika luopua vaipasta.
Tottahan tuokin, mutta minun lapsen pottailun opettelussa lähtökohtana ei olisi se, että vielä pitkään aikaan kuivaksi oppisi, vaan se, että tajuaisi pikkuhiljaa, mitä varten potta on ja säästyisi vaippoja ja sitä kautta rahaa ja ympäristöä. En mitenkään aio painostaa istumaan minuuttitolkulla kerrallaan ja kahtakymmentä kertaa päivässä. Pienin askelin ajattelin edetä ja siihen alunperin neuvoja kyselin.
 
Meillä myös aloitettu siinä vajaa 2v-2v pottailut ja kaikki 3 oppineet vajaassa viikossa suunilleen pottaan kaikki tekemään.
Yökuivaksikin n. 1-2kk pottailun alottamisesta. =)
Nyt neiti vajaa 9kk enkä todellakaan ole moista edes ajatellut :whistle:
 
Kiitos Tuittupää linkistä!

Itsekin mietin pottailun aloitusta. Tenava on nyt vuoden vanha ja muutaman kerran on ehditty kokeilemaan pottaa. Sitten tympäännyin, kun mun mielestä homma ei oikein luonannut niin kuin piti ja ajattelin, josko tässä kypsyttelisi jonkun aikaa ennen tosissaan aloittamista. Poika aluksi pelkäsikin sammakko-pottaa! Onhan se oudon näköinen ja sitten vielä sen päälle pitäisi istua! :D

Nettipalstoja kun seuraa, niin moni aloittaa hyvinkin aikaisin ja mä olen pohtinut, että oonko pahastikin "jälkijunassa", kun sitä pottaa ei viitsi opetella vielä.

Eli ei siis tarvitse erikoisemmin kiirehtiä vielä! =)
 
Mä kyllä uskon että pienempikin lapsi tekee mieluummin tarpeensa pottaan kuin vaippaan, mikäli on hoksannut mikä potan ideana on. Tuleehan meilläkin vielä suurin osa pissoista vaippaan mutta kyllä sitä riemua on mukava katsoa kun pissa lorisee pottaan :) Ja tuosta pidätyskyvyn mahdollisuudesta/mahdottomuudesta en tiedä enkä ota kantaa. Jännä vaan että vaikka lapsi on hereillä aamulla ja on vaippa, kakka tulee pottaan sitten kun sinne saakka keretään...
 
Musta toi linkki antoi erittäin yksipuolisen näkökulman asiaan enkä kyllä purematta nieleskele jotain yksittäisiä mielipiteitä. Annetaanko tossa nyt ymmärtää että käyttäkää ihmeessä vauvoillanne vaippoja ainakin ekat puolitoista vuotta ilman kiirettä? :LOL:

Toihan on ihan naurettavaa jos annetaan ymmärtää että lapsella saattaa jäädä jotain kehitysvaiheita väliin jos ei käytä vaippaa tarpeeksi kauan. Eihän suurimmassa osassa maailmaa edes käytetä vaippoja! :LOL: tai sit ymmärsin väärin ja siinä sanotaan vaan että jos potalle tekee liian aikaisin? Että muuten voi sit lirutella menemään eikä siitä sen enempiä traumoja tuu?

Kyllä ne "pottailu"traumat taitaa ihan siitä tulla jos liian ankarasti vaatii että pottaan on tehtävä aina ja siinähän istutaan tasan niin kauan että jotain tulee. Ja rankaistaan lasta jos tuleekin housuun jne.

http://www.fisher-price.com/fi/parentingsolutions/article_view.asp?articleid=200664 Tuo nyt oli mielestäni jo jonkinverran paremmin kirjoitettu

googletin myös "potalle opettelu" ja tässä linkki keskusteluun jossa on mielipiteitä laidasta laitaan http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1524956
 
No joo, kai se vähän yksilöllistä on, miten sen pottailun voi aloittaa.
Itseä kuitenkin helpotti ajatus, että jos ja kun siltä tuntuu, voi odottaa pottailun aloitusta jonkun aikaa eikä vuoden iässä vielä kiirettä ole, jos tuntuu siltä ettei tenava ole valmis. Onhan tuo potta tuossa aina näytillä, että siihen rauhassa saa tutustua. Pikkuhiljaa... ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ellis-75:
No joo, kai se vähän yksilöllistä on, miten sen pottailun voi aloittaa.
Itseä kuitenkin helpotti ajatus, että jos ja kun siltä tuntuu, voi odottaa pottailun aloitusta jonkun aikaa eikä vuoden iässä vielä kiirettä ole, jos tuntuu siltä ettei tenava ole valmis. Onhan tuo potta tuossa aina näytillä, että siihen rauhassa saa tutustua. Pikkuhiljaa... ;)
Mun kokemuksen mukaan, jos odottaa hieman pidempään, kaikki menee ainakin helpommin ;) =)
Ei tarvi montaa kuukautta lattioita mopata :p
Mutta jos joku haluaa 6kk jo aloittaa, nii ihan vapaasti =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Mä kyllä uskon että pienempikin lapsi tekee mieluummin tarpeensa pottaan kuin vaippaan, mikäli on hoksannut mikä potan ideana on. Tuleehan meilläkin vielä suurin osa pissoista vaippaan mutta kyllä sitä riemua on mukava katsoa kun pissa lorisee pottaan :) Ja tuosta pidätyskyvyn mahdollisuudesta/mahdottomuudesta en tiedä enkä ota kantaa. Jännä vaan että vaikka lapsi on hereillä aamulla ja on vaippa, kakka tulee pottaan sitten kun sinne saakka keretään...
Meillä kans sama juttu. Aamulla kun herätään, saatetaan kölliä vielä sängyssä hetki, heräillään rauhassa. Tyttö saattaa paukutella siinä, mutta silti "odottaa" pääsevänsä potulle ja kakka tulee sinne. Ei siis ala torttuja vääntämään vaippaan... :D
 
Sehän se onkin että nimenomaan pitää odottaa että se oma lapsi on valmis siihen, eikä vaan alottaa siksi kun kaikki muutkin. Eli en mäkään kannata sitä että pakotetaan potalle tyyliin 6kk iästä saakka ja sitte ollaan vihasia kun ei tuu pottaan.

Mä käytän usein potalla, toisinaan tulee, toisinaan ei tule mitään. Tänäänkin monet pissat ja kolmet kakat pottaan. Ja jos ei tule niin totean vaan että jaa ei tullut, no eipä siinä mitään. En todellakaan pakota lasta istumaan siinä vaan kun itse pyrkii pois eikä kiinnosta niin siltä kerralta unohdetaan koko juttu.

Jokainen taaplaa tyylillään, sehän on jo moneen kertaan todettu monessa eri asiassa :)
 
Täällä kanssa aloitettiin pottailut, kun tyttö oppi itse istumaan todella tukevasti eli joskus 7-kuukauden iässä... Ihan vaan käytiin kokeilemassa ja neiti viihty siinä istumassa... no yksi päivä sinne tuli pissa, himuiset kehut päälle ja käytiin alkuun noin kerran päivässä... Meidän neitistä kun taas näkee todella milloin kakkahätä, kun se on työn ja tuskan takana, niin anoppi antoi vihjeen, ett laittaa lämmintä vettä pottaan ja istuttaa siihen, niin se kakka tulee helpommin ja näin kävi!

Tyttö nyt 10 kk ja käydään potalla 3-5 kertaa päivässä... harjoitellaan ja kakka tulee oikeastaan aina pottaan... Pissa tulee silloiin tällöin, mutta en ota paineita pottailusta...Istutaan hetki, jos ei tule, niin vaippa vaan ja menoksi...

Kävi meille niinkin tässä taannoin, ett oltiin menossa saunaan, riisuin tytön ja laitoin hänet lattialle, pissasi siihen... vein potalle, istui hetken, ei tullut mitään, mentiin saunaan, pissasi samantien lauteille.... :D
 
Mun käsittääkseni aikasessa pottailun aloituksessa ei pointti ole se, että lapsi oppis hallitsemaan rakkonsa (koska sitä ei pysty ennen kuin siihen on valmis) vaan tunnistamaan hätänsä.
Eli kun lapsi oppii yhdistää pissan/kakan ja potan, hän tietää tuntiessaan pissan tai kakan tulevan mennä potalle. Mutta ei niin, että oppis ja pystyis pidättelemään ennen kuin oikeasti on sen aika.

Ja tosiaan, eiköhän ne traumat tuu siitä, jos pakotetaan istumaan potalla kun ei halua tai torutaan kun tulee lattialle tms., ei kai siitä mitään vahinkoa ole jos pissa sattuu tulemaan pottaan ja lapsi saa siitä hyvästä kehut.

Ja sekin on muuten hyvä pointti, että suuri osa maailman lapsista ei edes käytä vaippoja vaan niitä pissatetaan ihan syntymästä asti...
 
Oon samoilla linjoilla kuin Rataslaakson Elli!

Jokainen tuntee oman lapsensa ja yhtä ainoaa oikeaa aikaa pottailun aloittamiselle ei taatusti ole! ..mutta mutta.. tuo väittämä, että lapsi oppisi tunnistamaan hätänsä aikaisintaan 1,5 vuotiaana ei pidä kaikkien kohdalla paikkansa. Minä ja siskoni olemme milemmat olleet päiväkuivia n. vuoden ikäisinä. Molemmat tunnistimme hädän jo tuossa iässä ja ilmaisimme asiasta sanomalla "pissa" tai "kakka" tai muuta vastaavaa. En tällä nyt tarkoita sitä, että kaikkien lasten pitäisi tuohon pystyä, mutta joillakin se kyky vain on aikaisemmin kuin muilla!

Olemme 10kk ikäisen tytön kanssa pottailleet jo jonkin aikaa ja tyttö on hienosti oivaltanut potan idean. Potalle istuessaan aina pinnistelee hieman, siis selkeästi tietää, että potalla pissataan tai kakataan vaikka aina ei mitään tulekkaan. Pissan tai kakan tullessa tytölle leviää sellainen enkös-ollutkin-taitava- ilme =)
 
Heippa

Meillä aloitettiin kuuden kuukauden iässä, pissa tulee melkein aina pottaan kun sinne laittaa istumaan. Ruuan jälkeen vien aina joka tapauksessa, koska kakka tulee usein silloin. Yleensä sekin osuu pottaan. Ja pistän potalle aina myös silloin, kun alkaa naamassa väri muuttua ja otsasuoni pullistua =) Jos on tarpeeksi nopea, niin ehtii riisumaan ja saa kakan pottaan. Tyttö on nyt 8 kk. Kylässä ollessa pissa tulee vessanpönttöönkin, siinä saa vaan olla tukeva ote, ettei mukelo putoa pönttöön :D Se on hauskaa, että vaikkei kakka tulisikaan pottaan, niin tyttö tietää mitä pitää tehdä ja punnertaa ihan huvin vuoksi pari kertaa ja nauraa päälle :)

Oletteko muuten huomanneet, että vauvoilla tulee aina puistatus eli pään ravistus, kun tulee pissa. Meidän tytöllä tulee kun pissa alkaa tulla ja kun loppuu. :)
 
Meillä aloitettiin silloin kun huomattiin että halu käydä potalla tulee lapselta iteltään, olisiko ollut joku 1v8kk.
Eipä sen jälkeen ole kertaakaan lattialle pissinyt. Kakan oppi sanomaan ja tunnistamaan 1v10kk.
 
Mä alotin kuopuksen kanssa joskus 10kk maissa istuskeleen potalla. Nyt ikää 1v1kk ja käydään aina istumassa hetki, kun vaihetaan vaippaa. Kerran tuli kakat, muuten pisut lähes aina.
Kunhan oppis, että potta on kiva juttu. Isoveikkansa kun ei suostunut istumaan potalla, vaan sit aikanaan pissi seisaalteen pottaan, kunnes siirty pytylle.
 
Alotin 9kk potalla käynnit, nyt 1v eikä yhtään tulosta+istuu sen pari sekuntia. Meilläkin hankala kun kakkaa miten sattuu, tekee sen usein niin hiljaa että paljastuu vasta hajusta. Puistatus tulee vasta pisun päälle/sen aikana. Mutta en hätäile asiassa, kyllä se aikanaan hoksii asian ja pääasia että edes istahtaa potalle.
 

Yhteistyössä