Kristillisdemokraatit rajaisivat päivähoito-oikeutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sasa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sasa"

Vieras
Puolueen puheenjohtajan Päivi Räsäsen mielestä kaikille automaattisesti kuuluva päivähoito-oikeus voitaisiin muuttaa puolipäiväiseksi.

Kristillisdemokraatit esittää päivähoito-oikeuden rajaamista yhdeksi säästökohteeksi, kun hallituspuolueet kokoontuvat syyskuun puolivälissä budjettiriiheen etsimään lisäsäästökohteita. Hallituksen pitää löytää yhteensä 100 miljoonan euron säästöt, joiden kohdentamisesta ei ole vielä sovittu.

Täysi päivähoito-oikeus rajattaisiin puolueen ehdotuksen mukaan niille perheille, jotka tarvitsevat sitä työn tai opiskeluiden takia. Tarkkaa säästettävää rahasummaa Räsänen ei osaa vielä arvioida. Osa säästyneestä rahasta voitaisiin hänen mielestään ohjata erityistä tukea tarvitsevien perheiden palveluihin ja lastensuojeluun.

Räsänen myöntää, että kyseessä on poliittisesti erittäin arka asia.

Kristillisdemokraatit etsii ehdotuksia säästökohteiksi eduskuntaryhmänsä kokouksessa Joensuussa. Kokous alkoi tänään ja jatkuu vielä huomenna.

Jotenkin tuntuis järkevältä, että ne jotka työn puolesta tarvitsevat kokopäivähoitoa sen saisivat ja ne jotka eivät pakosta hoitopaikkaa tarvitse eli nämä virikepaikkalapset niin heille puolipäiväinen. Ei huono ajatus, vaikka varmasti saakin erinäisiä elimiä kohoamaan monen otsalle...

Ihan hyvä ajatus, kannatan.

Mä olen miettinyt että miks ei noille virike-lapsille voisi järjestää ihan oman "päiväkodin", siis niin että ko paikassa kävisi VAIN virikelapset. Olisi varmasti helpompi järkätä resursitkin - vallankin jos virike-hoitoa sais vaan 1/2 päivää per lapsi. Olis tyyliin aamuvuoro ja iltapäivävuoro. Vaikuttas tuntuvasti kokopäivähoitoa tarvitsevienkin ryhmäkokoihin, kun nuo satunnaiset vierailijat olis ihan omissa ryhmissään.

Minä jo kysyinkin toisella palstalla, että mitäs tehdään kun minä olen mielenterveyskuntoutuja ja käyn terapiassa, joka on useamman kerran viikossa ja yleensä iltapäivisin? Jos en saa lastani pitää päivähoidossa tuolloin, mitä pitäisi tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja räsäskälle;24540793:
Minä jo kysyinkin toisella palstalla, että mitäs tehdään kun minä olen mielenterveyskuntoutuja ja käyn terapiassa, joka on useamman kerran viikossa ja yleensä iltapäivisin? Jos en saa lastani pitää päivähoidossa tuolloin, mitä pitäisi tehdä?

Puolipäivähoito. Eikö se tarkoita edeleen että lapsesi on puoli päivää hoidossa? Ei aamupäivä on toinen puolikas, iltapäivä toinen?

• Tykkää
Reactions: Aamuäree

No tämä(kään) ei varmaan olisi aukoton. Toisaalta taas kyllähän kotiäitinäkin joutui aina järjestelemään aikatauluja kun johonkin piti päästä.

Todellakin olen Räsäsen kanssa samaa mieltä. Enkä mä ymmärrä sitä että miksi tämä mitään ärsytystä aiheuttaisi. Niin päivänselvä asia että lapsilla ei tulisi olla mitään virikepaikkoja päikyssä mitkä muutenki ovat aivan liian täynnä.

Miten ihmiset aina tuntuu ymmärtävän tämän siten että ei voi ollenkaan viedä hoitoon? Jos ollaan sitä mieltä että oikeutta pitäisi rajata (koska päiväkodit ON täynnä, laki ne paikat kaikille oikeuttaa mutta samalla laki määrää kuinka monta lasta mahtuu mihinkäkin paikkaan ja rahavaikeuksissa painivat kunnat eivät voi niitä loputtomiin järjestää viakka heitä siihen velvoitetaankin) niin välittömästi tulee kommentteja että voi voi kun mun pitää käydä terapiassa (anteeksi, tämä ei kohdistu sinuun, on vain esimerkki) tai lapseni pitää käydä lääkärin suosituksella hoidossa niin mitäs me sitten?? No, edelleen- puolipäiväisesti, ei sitä olla pois ottamassa sentään.....

Ehkä Räsänen mietti myös poikkeuksia sairaiden vanhempien yms. kohdalle, vaikkei sitä juuri tuossa lehtijutussa luekaan.

Yhteistyössä