"Kreikkalaiset suhtautuvat nyt aggressiivisesti euromaihin, jotka ovat vaatineet Kreikalta säästöjä"

Kreikka on tekemässä samat virheet kuin Suomi 90-luvulla. Silloin tuhottiin yritykset, omaisuus meni jakoon pilkkahinnalla ja yli 14 000 ihmistä tappoi itsensä. 90-luvun laman uhrit elävät vieläkin velkavankeudessa ja arvet ovat monilla syvät. Monien ihmisarvo tuhottiin, menestyneistä yrittäjistä tuli halveksittuja työttömiä.

Moni pitää 90-luvun lamaa kansanmurhana, johtuen noista ihmiskohtaloista.

Niinistö sanoi, että 90-luvulla toimittiin oikein. Ja Niinistö itse myi 60 000 suomalaista orjiksi norjaan saaden 5% velkasummasta perittyä.

Minäkin olen varannut matkan Kreikkaan, mutta mietin nyt matkakohteen vaihtoa... Tylsä juttu. Tuo tyyli vain pahentaa kreikkalaisten tilannetta. Ikävää matkailualalle. Tosiasia on, että itse en lasteni kanssa halua maihin, joissa on mellakointia tms. riskejä, kun vaihtoehtojakin on.

Niinistö sanoi, että 90-luvulla toimittiin oikein. Ja Niinistö itse myi 60 000 suomalaista orjiksi norjaan saaden 5% velkasummasta perittyä.

Tottakai poliitikot lässyttävät paskaa. Mutta virheitä tehtiin aivan järkyttävä määrä, samoin rikoksia joita voi kutsua lailliseksi ryöstämiseksi. Ihmiskohtalot olivat myös aivan käsittämättömiä.

Moni ei tiedä eikä ymmärrä miten kusessa tämäkin maa on ollut, siitä selvittiin mutta ihmettelen tätä suomalaisten hyvänolon tunnetta. Sama homma voi tapahtua uudestaan, enkä pidä sitä kovin epätodennäköisenä.

Tottakai poliitikot lässyttävät paskaa. Mutta virheitä tehtiin aivan järkyttävä määrä, samoin rikoksia joita voi kutsua lailliseksi ryöstämiseksi. Ihmiskohtalot olivat myös aivan käsittämättömiä.

Moni ei tiedä eikä ymmärrä miten kusessa tämäkin maa on ollut, siitä selvittiin mutta ihmettelen tätä suomalaisten hyvänolon tunnetta. Sama homma voi tapahtua uudestaan, enkä pidä sitä kovin epätodennäköisenä.

Se voi tapahtua täällä helposti. Koko lamasta ei ole vieläkään suomessa tehty ekonometristä analyysiä! Ruotsalaiset ovat toki analysoineet myös suomen lamaa ja niillä vaikka oli mielestään paskemmin asiat selvisivät he helpommalla.

Kannattaa lukea vertailuja suomen ja ruotsin väliltä edellisestä lamasta. Ensin suomeksi ja sitten ruotsiksi. Muuttuu mielipide aika rankasti kun on ensin luullut jotain ja sitten tulee tietoa nenän eteen

Ei ole kreikkalaista miestä eikä sen erityisempää sidettä Kreikkaan.

Tavalliset kreikkalaiset eivät ole juurikaan hyötyneet EU-rahoista, kyllä ne rahat ovat menneet sinne rikkaimmille melkein kaikki. Eikä tavalliselle kansalle tiedota rahojen käytöstä niin vaan. Minähän kirjoitin myös, että näissä pienemmissä yksityisyrittäjäliikkeissä on myös veronkiertoa, mutta se on useimmiten seurausta vain siitä, että koko yhteiskunta on nykyään pitkälti rakennettu sille. Heillä on kertakaikkiaan niin pieni palkka, ettei siitä enää riitä veronmaksuun. Itse tiesin mm. yhden joka piti sisarensa kanssa pientä ruokakauppaa, olivat aamusta iltaan siellä ja ei palkka ollut kovin iso. Moni kreikkalainen joutuu myös tekemään toista työtä, osa esimerkiksi kerää oliiveja varsinkin talvisin, kun on vähemmän työtä tarjolla.

Opari vuotta sitten Ateenalaisessa sairaalassa leikkauksessa. Lääkärin palkkio 1000 euroa maksettiin lääkärille käteisenä ilman kuittia. Maan tapa.

Kreikka on tekemässä samat virheet kuin Suomi 90-luvulla. Silloin tuhottiin yritykset, omaisuus meni jakoon pilkkahinnalla ja yli 14 000 ihmistä tappoi itsensä. 90-luvun laman uhrit elävät vieläkin velkavankeudessa ja arvet ovat monilla syvät. Monien ihmisarvo tuhottiin, menestyneistä yrittäjistä tuli halveksittuja työttömiä.

Moni pitää 90-luvun lamaa kansanmurhana, johtuen noista ihmiskohtaloista.

90-luvun lamassa Suomi puolusti vahvaa markkaa, 10-luvun Kreikassa puolustetaan euroa ja liittovaltiota: molemmat tarinat päätty(i)vät devalvaatioon.

Nero en todellakaan talousasioissa ole, mutta se pistää kuitenkin silmään että Kreikassa ollaan nyt nostamassa eläkeikää (?) ja pienentämässä MINIMIPALKKOJA. Miksi minimipalkkoja? Eikö sitä rahaa pitäisi ennemminkin ottaa niiltä suurituloisilta... Tuskin noilla Kreikan minimipalkoilla nytkään herroiksi elää eikä niiden edelleen laskeminen taida tilannetta rauhoittaa tai auttaa pätkän vertaa.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="kolmen äiti";25657875]Nero en todellakaan talousasioissa ole, mutta se pistää kuitenkin silmään että Kreikassa ollaan nyt nostamassa eläkeikää (?) ja pienentämässä MINIMIPALKKOJA. Miksi minimipalkkoja? Eikö sitä rahaa pitäisi ennemminkin ottaa niiltä suurituloisilta... Tuskin noilla Kreikan minimipalkoilla nytkään herroiksi elää eikä niiden edelleen laskeminen taida tilannetta rauhoittaa tai auttaa pätkän vertaa.[/QUOTE]

Tätä minäkin ihmettelen. Kertokaas nyt taas joku viisaampi, millä mekanismilla tuo minimipalkan laskeminen auttaa tähän taloustilanteeseen. Vai onko Kreikan valtio kaikkien kansalaisten palkanmaksaja?

[QUOTE="vieras";25657872]90-luvun lamassa Suomi puolusti vahvaa markkaa, 10-luvun Kreikassa puolustetaan euroa ja liittovaltiota: molemmat tarinat päätty(i)vät devalvaatioon.[/QUOTE]

Kyllä, kyllä.

Kannattaa lukea vertailuja suomen ja ruotsin väliltä edellisestä lamasta. Ensin suomeksi ja sitten ruotsiksi. Muuttuu mielipide aika rankasti kun on ensin luullut jotain ja sitten tulee tietoa nenän eteen

Tästäkin kuprusta ruotsalaiset selviävät voittajina koska he eivät Fantsu-Jykän lailla ole jakamassa kansallisomaisuutta kreikkalaisille ja muille PIIGS:lle.

Pääministeri varoitti Kreikkaa elintason romahtamisesta - Kreikan säästötoimet - Talous - HS.fi

Täsäs Hesarin artikkelissa kuvattiin sivulauseessa hyvin Kreikkalasiten asennetta velkakriisiin. Ne luttaa että kyllä joku muu EU maa hoitaa niitten velkasotkut jos ne vaan jättää lainansa maksamatta. Että kiukuttaa!

ex-ministeri Vasso Papandreou:

"Jos ilmoitamme, ettemme maksa 20. maaliskuuta erääntyvää velkaa, kaikki eurooppalaiset kiirehtivät etsimään ratkaisua", hän vakuutti.

Mä vähän jo odottelen että Kreikka kaatuu ja ajautuu vielä pahempaan lamaan. Melkein jo toivon että Kreikan elintaso romahtaa ja niistä tulee köyhääkin köyhempi maa. Ja melkein toivon että kukaan niitä ei pelastaisi, kun asenteet on auttajia kohtaan mitä on.

Sittenpähän meillä on taas ihan parintunnin lentomatkan päässä sikahalpa lomakohde, jossa Suomalaisen pienituloisenkin on varaa levitellä rahojaan ja elää lomariessulla herroiksi. Ihan oma vika.

[QUOTE="vieras";25657760]Siis sinulla on kuitenkin siteitä Kreikkaan. Tiesit yhden, joka piti ruokakauppaa. Luitko tämän lehdestä, vai mistä tiedät. Samanlaista on pienyrittäminen Suomessakin, mutta emme silti ole lähteneet tuolle tielle. Varmaan ne sisarukset eivät lyöneet kassaan myyntejä, asiakkaat eivät vaatineet kuittia ja veroja ei pyydetty, eikä maksettu, joten kirjanpitokaan ei voi kummoista voittoa näyttää. Kyllä Suomessakin joutuu tekemään kausitöitä pienellä palkalla ja kummassakin maassa on sosiaaliturva.

Lisäksi - kuten olemme nauruun tikahtumiseen asti saaneet kuulla, miten Kreikassa on maksettu julkisen hallinnon työntekijöille neljäntoista kuukauden palkka vuodessa, metsurille metsäänmenokorvausta jne. Julkisen hallinnon palkat ovat vertailukelpoisia ostovoimaltaan Suomen kanssa. Sen mukaan palkat ja edut, mitä pystytään maksamaan. Ei sen mukaan, mitä osataan vaatia.[/QUOTE]

Kyllä joka kerta olisi kuitin saanut, itse en ottanut, kuten en yleensä ota Suomessakaan kuittia. Et kai ihan tosissasi vertaa Suomen ja Kreikan sosiaaliturvaa keskenään? Kyllä niissä eroa on kuin yöllä ja päivällä, ja Kreikan kohdalla on vielä sekin, että laiton maahanmuutto on hankaloittanut tavallisten kreikkalaisten elämää enemmän kuin Suomessa. Syynä on ennen kaikkea Kreikan otollinen sijainti laittomalle maahanmuutolle. ja lisäksi tietenkin myös ilman veroa työtä tekevät romanialaiset ja bulgarialaiset. Tietenkin tässä on osaltaan syynä myös kreikkalaiset itse, ennen kaikkea he, jotka palkkaavat näitä henkilöitä, usein juuri varakkaat yritysjohtajat, jotka haluavat päästä kaikesta helpommalla. Itse tiedän, että moni kreikkalainen on juuri tästä syystä jäänyt työttömäksi, kun ei johtajat halua maksaa edes 800 euron kuukausipalkkaa.

Pääministeri varoitti Kreikkaa elintason romahtamisesta - Kreikan säästötoimet - Talous - HS.fi

Täsäs Hesarin artikkelissa kuvattiin sivulauseessa hyvin Kreikkalasiten asennetta velkakriisiin. Ne luttaa että kyllä joku muu EU maa hoitaa niitten velkasotkut jos ne vaan jättää lainansa maksamatta. Että kiukuttaa!

ex-ministeri Vasso Papandreou:

"Jos ilmoitamme, ettemme maksa 20. maaliskuuta erääntyvää velkaa, kaikki eurooppalaiset kiirehtivät etsimään ratkaisua", hän vakuutti.

Mä vähän jo odottelen että Kreikka kaatuu ja ajautuu vielä pahempaan lamaan. Melkein jo toivon että Kreikan elintaso romahtaa ja niistä tulee köyhääkin köyhempi maa. Ja melkein toivon että kukaan niitä ei pelastaisi, kun asenteet on auttajia kohtaan mitä on.

Sittenpähän meillä on taas ihan parintunnin lentomatkan päässä sikahalpa lomakohde, jossa Suomalaisen pienituloisenkin on varaa levitellä rahojaan ja elää lomariessulla herroiksi. Ihan oma vika.

Olet nuiva rasisti.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25657902:
Tätä minäkin ihmettelen. Kertokaas nyt taas joku viisaampi, millä mekanismilla tuo minimipalkan laskeminen auttaa tähän taloustilanteeseen. Vai onko Kreikan valtio kaikkien kansalaisten palkanmaksaja?

Koska euron takia ei voida tehdä ulkoista devalvaatiota joudutaan tekemään sisäinen devalvaatio eli laskemaan palkkoja keinona sopeuttaa talous vallitsevaan tilanteeseen. Sama on edessä meillä suomalaisillakin.

[QUOTE="vieras";25657834]Minäkin olen varannut matkan Kreikkaan, mutta mietin nyt matkakohteen vaihtoa... Tylsä juttu. Tuo tyyli vain pahentaa kreikkalaisten tilannetta. Ikävää matkailualalle. Tosiasia on, että itse en lasteni kanssa halua maihin, joissa on mellakointia tms. riskejä, kun vaihtoehtojakin on.[/QUOTE]

Eihän noita väkivaltaisia mielenosoituksia ole juuri muualla Kreikassa ollut kuin Ateenassa. Itse tosin en Kreikkaan halua matkustaa mm. siitä syystä, että turismi on Kreikassa yksi merkittävämpiä elinkeinoja ja melkein koko turismiala pyörii laittomien halpatyöläisten voimalla. Todella monessa, varsinkin isommassa hotelliketjussa, on todella paljon ulkomaalaisia töissä. Kannattaa ennemmin mennä johonkin pienempään hotelliin, joissa on harvemmin samanlaisesta veronkierrosta ja laittomuuksista kyse. Ainakaan ei ole niin isosta mittakaavasta kyse.

[QUOTE="vieras";25657961]Koska euron takia ei voida tehdä ulkoista devalvaatiota joudutaan tekemään sisäinen devalvaatio eli laskemaan palkkoja keinona sopeuttaa talous vallitsevaan tilanteeseen. Sama on edessä meillä suomalaisillakin.[/QUOTE]

Tähän kannattaa varautua. Sisäisen devalvaation suurimpia ongelmia on se, että tälläiset kuten minä lähdetään muualle hommiin.

[QUOTE="hippi";25657996]Tähän kannattaa varautua. Sisäisen devalvaation suurimpia ongelmia on se, että tälläiset kuten minä lähdetään muualle hommiin.[/QUOTE]

Mitä hommia sä muka olet tehnyt? :D

Ne joilla on rahaa, eikä velkaa, hyötyvät sisäisestä devalvaatiosta: rahan arvo nousee.

Yhteistyössä