Köyhiltä viedään viimeinenkin mahdollisuus tienata elantonsa:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Työryhmä kieltäisi kerjäämisen julkisilla paikoilla
24.6.2010 11:05
A A Kimmo Oksanen

Kirjoittaja on uutistoimituksen toimittaja.

Sähköposti Kimmo Oksanen
Helsingin Sanomat
Martti Kainulainen / Lehtikuva

Romanikerjäläinen Helsingin keskustassa toukokuussa. Sisäasiainministeriön työryhmä esittää kerjäämiselle rajoitteita.

Sisäasianministeriön työryhmä esittää väliraportissaan, että kerjääminen julkisella paikalla itseään elättääkseen kiellettäisiin järjestyslailla.

Päätavoite on organisoidun kerjäämisen ja siihen liittyvän kerjäläisten hyväksikäytön torjunta, kerjäämisen kieltämistä selvittänyt työryhmä sanoo.

Työryhmä ei ollut esityksessään yksimielinen. Eriävän mielipiteen jättivät sosiaali- ja terveysministeriön sekä oikeusministeriön edustajat.

Työryhmä esittää selvitettäväksi, tulisiko rikoslain 17. lukuun lisätä erityinen sääntely, jolla kiellettäisiin kerjäämisen organisointi. Luvattoman leiriytymisen kieltämistä järjestyslailla tulisi myös harkita.

Työryhmän mukaan ihmiskauppaa koskevat säännökset tulee huomioida laajemmin viranomaistoiminnassa, jotta mahdolliset ihmiskaupan uhrit pääsevät auttamisjärjestelmien piiriin.

Sisäasiainministeri Anne Holmlund (kok) asetti 21. toukokuuta työryhmän selvittämään kerjäämisen kieltämistä. Työryhmän tehtävänä on selvittää mahdolliset järjestyslakia koskevat lainsäädännölliset muutostarpeet.

Tänään jätetty alustava selvitys saa jatkoa syyskuun lopussa, kun työryhmä jättää lopullisen selvityksensä.

Puheenjohtajana toimii valtiosihteeri Antti Pelttari.

Työryhmässä on edustus oikeusministeriöstä, sosiaali- ja terveysministeriöstä, sisäministeriön poliisiosastolta sekä Helsingin kaupungilta.

Olen samaa mieltä kaikkien muun paitsi kerjäämisen puolella olevien kanssa! Niillä kerjäävillä romaneilla kun välillä tuntuu olevan viimosen päälle korut ja kellot, mutta sitten muka ei rahaa ruokaan tms.. Ja uusia vaatteita ja kerranpa näin kerjäläisen pinkovan suoraan Alkoon rahansaannin jälkeen!!

Ehkä se on Romaniassa oikein hyväksyttävä keino "tienata" mutta ei todellakaan Suomessa eikä niin kansainvälisiksi haluta että nuo kerjäläiset jäisivät pysyvästi katukuvaan, eihän?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tuo ole mitään työtä ja elannon tienaamista, kaduilla ihmisten kiusaaminen.

Juuh niimpä. Muutama vuosi sitten ollessani 17-vuotias ja käyskennellessäni kaverin kanssa Helsingissä kesälomalla, romanikerjäläinen tuli ojentamaan ruusua.. Ja minä tyhmä en silloin tajunnut, että rahaa se haluaa.. No, kaveri sitten sanoi, että anna ruusu takaisin äkkiä ja annoinkin sitten.. Ja kerjäläisnainen sitten alkoi "kiroilemaan" ja heristelemään raivoisasti nyrkkiä, kun en antanut rahaa... Juostiin pikapikaa pois, koska oli sen verran uhkaava tilanne ainakin silloin..

Että joo työtä ja elannon ansaitsemista..

Minust kerjäämistä ei pitäisi kieltää, siinä ei ole mitään rikollista. Pitäisi keskittyä oikeisiin ongelmiin ja syihin eikä seurauksiin. Tuntuu tosiaan köyhän polkemiselta jos ei saa edes kerjätä... eihän kenenkään ole pakko antaa jos ei halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:
Niin suomessa oleskevilla romaneillahan on sama oikeus toimeentulotukeen kuin suomalaisillakin. Kyllä sillä elää niin ettei tarvi kadunkulmalla kerjätä.

Tekis itsekin mieli matkustella. Maksaiskohan Espanja mulle toimeentulotukea sekä kotoutusrahaa antais katon pään päälle jos saisin jotenkin keploteltua itseni Aurinkorannikolle?

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä suomalainen:
Minust kerjäämistä ei pitäisi kieltää, siinä ei ole mitään rikollista. Pitäisi keskittyä oikeisiin ongelmiin ja syihin eikä seurauksiin. Tuntuu tosiaan köyhän polkemiselta jos ei saa edes kerjätä... eihän kenenkään ole pakko antaa jos ei halua.

No pysyisivät omassa maassaan kerjäämässä eikä tulisi Suomeen. Tiesitkö ettei ole ilmaista tulla sieltä asti tänne, ja ihan perse auki ei edes pääse. Tulijoilla pitää olla fyffeä jolla tulla toimeen se aika minkä täällä saa olla.

Kyllä kerjäämisen seurauksena on rikollisuutta, ja juurikin näiden kerjäläisten seurauksena, ovat myös taskuvarkaita yms varkaita.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

No pysyisivät omassa maassaan kerjäämässä eikä tulisi Suomeen. Tiesitkö ettei ole ilmaista tulla sieltä asti tänne, ja ihan perse auki ei edes pääse. Tulijoilla pitää olla fyffeä jolla tulla toimeen se aika minkä täällä saa olla.

Kyllä kerjäämisen seurauksena on rikollisuutta, ja juurikin näiden kerjäläisten seurauksena, ovat myös taskuvarkaita yms varkaita.

Ja jos ne on ihan rahattomia, niin mistä ne saa niitä kukkia ja muuta roinaa mitä yrittävät ihmisille tuputtaa.

Mielestäni ihan oikein. Jos näille Itiksessä kerjääville antaa palan leipää, niin ottaako ne sen ilolla vastaan? No ei ota. Ja arvatkaa miten moni heistä on päivittäin leipäjonoissa? Siellä ne muut köyhätkin on, kuten vanhukset!
Asun Myllypurossa, ja näen joka ikinen päivä nämä samat kerjäläiset Liikuntamyllyn leipäjonossa.
Siellä on "puolijalkajooseppi" ja itkevä äiti jne.
Arvaatte varmaan, miten mua vituttaa?
Mun ihana naapurini viime pääsiäisenä, mummo antoi varmaan viimeiset neljä euroa mun pojalleni kun meni ovikelloa soittamaan.
Kun poika muka niin ihana oli.... moniko näistä paskoista kerjäläisistä on ihana? Häh? Tai antelias?
Antaa siitä vähästä, mitä on?
EI KUKAAN NIISTÄ. Painukoon maan alle perkeleen torakat!!!!!

Ja p.s. mä autan tätä naapuriani....

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

Juu, mullakaan ei ole varaa lähteä Romaniaan! :( Silti on sen verran ettei tarvi kerjätä (edes sossusta). Jotenkin vaan pistää silmään ne rääsyhameiden alta pilkistävät Addun tennarit -niihinkö se raha menee?!

Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:
Niin suomessa oleskevilla romaneillahan on sama oikeus toimeentulotukeen kuin suomalaisillakin. Kyllä sillä elää niin ettei tarvi kadunkulmalla kerjätä.

Ei ole, ellei ole turvapaikanhakijana.

Kerjäläisillä ei ole varaa ruokaan ja toimeentuloon, mutta kummasti on varaa reissaamiseen; minä olen nähnyt samat kerjäläiset kadunkulmissa Lieksassa, Joensuussa ja Kuopiossa.

Kerjäläisillä ei ole varaa ruokaan ja toimeentuloon, mutta kummasti on varaa reissaamiseen; minä olen nähnyt samat kerjäläiset kadunkulmissa Lieksassa, Joensuussa ja Kuopiossa.

No meinaatko että itsekseen reissaavat? Toiminta on hyvin organisoitua ja sitä harjoitetaan kuin mitä tahansa liiketoimintaa. Kerjäläiset ovat vain työvälineitä.

Alkuperäinen kirjoittaja JES:
Mielestäni ihan oikein. Jos näille Itiksessä kerjääville antaa palan leipää, niin ottaako ne sen ilolla vastaan? No ei ota. Ja arvatkaa miten moni heistä on päivittäin leipäjonoissa? Siellä ne muut köyhätkin on, kuten vanhukset!
Asun Myllypurossa, ja näen joka ikinen päivä nämä samat kerjäläiset Liikuntamyllyn leipäjonossa.
Siellä on "puolijalkajooseppi" ja itkevä äiti jne.
Arvaatte varmaan, miten mua vituttaa?
Mun ihana naapurini viime pääsiäisenä, mummo antoi varmaan viimeiset neljä euroa mun pojalleni kun meni ovikelloa soittamaan.
Kun poika muka niin ihana oli.... moniko näistä paskoista kerjäläisistä on ihana? Häh? Tai antelias?
Antaa siitä vähästä, mitä on?
EI KUKAAN NIISTÄ. Painukoon maan alle perkeleen torakat!!!!!

Ja p.s. mä autan tätä naapuriani....

No meinaatko että itsekseen reissaavat? Toiminta on hyvin organisoitua ja sitä harjoitetaan kuin mitä tahansa liiketoimintaa. Kerjäläiset ovat vain työvälineitä.

No miksi ne on sitten köyhiä ressukoita joille pitää antaa rahaa että saavat elantonsa?

Yhteistyössä