Kovakouraiset näytteenottajat

• Viestiketjun aloittaja vihastuttavat
  • Ensimmäinen viesti
vihastuttavat
Kävin eilen Helsingissä ryhmä-papassa. Kipeää teki, kun näytteenottaja survaisi instrumenttinsa sisääni. Näin on tapahtunut pari kertaa aiemminkin. Nuorempana asuessani pienellä paikkakunnalla kohtelu oli aivan toisenlaista. Tutkimukset tehtiin hellävaroen satuttamatta.

Vaikka olisi kuinka kiire, stressiä tai huono päivä, niin ei sitä silti tarvitse potilaisiin purkaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

mette
En käy ilmaisissa papakokeissa. Vähäinen ammattitaito ja kiire on tuossa tilanteessa huono yhdistelmä. Säännöllisen yksityisen gynekäynnin yhteydessä otetaan minulta tuo näyte. Ja ei kaduta yhtään rahanmeno tuossa kohdassa:)

cilla
Sama kokemus joukkopapasta. Täti katsoi papereista, että jaaha, olet synnyttänyt ja valitsi ilmeisesti sen mukaan ihan liian suuren instrumentin. Puistattaa vieläkin...

Näinkinpäin
Minulla on aivan toisenlaisia kokemuksia joukkopapasta. "Täti" ottaa papa-näytteen tosi hellävaraisesti, niin ettei ole koskaan sattunut. Hän valitsee instrumentit tutkittavan koon mukaan sekä osaa myös ohjata tutkittavaa sellaiseen asentoon, että saa otettua näytteen ilman sorkkimisia. Esimerkiksi kerran tk:ssa lääkäri ei saanut otettua minusta papa-näytettä. Piti pyytää tämä "täti" hätiin, ja hyvin meni.

Yksityisellä puolella on kyllä sattunut eteen kovakourainen mies.Hän runnoo entistä innokkaammin, vaikka tutkimus sattuu. En mene enää ikinä hänen vastaanotolleen, pari kertaa riitti. Enkä ole ainoa nainen, joka pelkää häntä.

Jeps
Eiköhän se niin mene, että hellävaraisuus/kovakouraisuus riippuu aivan näytteenottajasta itsestään.. Joskus on tk:ssa osunut sekä hellävaraisia että kovakouraisia, kuten myös yksityisellä gynekologilla.

Yleensä ottaen koskaan ei ole varsinaisesti sattunut.. Tuntunut ainoastaan epämiellyttävältä. Se on saattanut aiheuttaa pientä kipuilua, jos ei ole laitettu minkäänlaista liukastetta.

Tintti82
Itse olen kolme kertaa käynyt papassa. Ensimmäinen otettiin kun kävin ekaa kertaa gynellä (yksityinen ja erittäin suosittu). Mukava nainen ja osasi suhtautua silloin nuoreen ekakertalaiseen. Ei sattunut yhtään.

Toinen kerta terveyskeskuksen lääkärillä. Nainen mutta hemmetin kovakourainen. Älä jännittä kun ei sinne näe muutenkaan. Ois tehny miel sanoa et nosta pöytää ylemmäs ja laske tuolis alas!

Kolmas kerta. Ihana naislääkäri (yksityinen). Kerroin kivuliaasta toimenpiteestä ja hän harmitteli että olin sellaista joutunut kokemaan. Otti kokeen eikä taaskaan tuntunut pahalta. Juteltiin mukavia siinä sivussa. Aion jatkossakin mennä hänen vastaanotolleen.

.
Mä en mene enää koskaan tk papanäytteeseen. Ainakin tässä kaupungissa papakoe otetaan labrassa, siis samat tätit jotka ottavat sinusta verinäytteet sorkkivat myös papan. Kerran siis kävin ja sattui kovasti, labrantäti ei löytänyt kohdunsuuta ja sitä rataa..

xxx
Mulle on myös käynyt niin, että kovakourainen täti runnoi spekulaa alas niin että huusin kivusta. Hän sanoi, että kohdunsuuta ei löydy, johon sanoin että sen verran minäkin täältä voin päätellä, ettei se voi löytyä tuosta asennosta kun painat sitä spekulaa noin kovasti alaspäin. Hän yritti uudelleen ja sai ronkittua näytteen. Hoin koko ajan, että ikinä ei ole sattunut näin. Seuraavan kerran mennessäni papaan olin jo ihan valkoinen kivusta. Kiltti naisihminen sanoi, että otetaan rauhallisesti ja että helposti löytyi ja nyt on näyte otettu.Kyllä se on taitolaji, missä mikä tahansa muukin työtehtävän hyvin suorittaminen.

Yhteistyössä