Kova vatsakipu alkuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suikki

Vieras
Hei,

Apua!

Menossa rv 5+3 ja viime yönä heräsin voimakkaaseen vatsakipuun, supistelua/kramppeja, en osaa sanoa, kun eka raskaus menossa, niin en tiedä miltä supistukset tuntuu. ""Kohtaus"" kesti n. 15 minuuttia. Voimakkaan vatsakivun lisäksi oksetti, mutta kunnon oksennusta ei tullut, kirkasta limaa vaan. Pitääkö tästä nyt huolestua? Nyt olotila suht normaali, mitään vuotoa ei ole ollut. Kivut kovempia kuin pahimmat menkkakivut koskaan. Pelottaa!!!!

Raskaus saanut alkunsa IVF-hoidosta, mitenköhän yleistä tämän hoidon jälkeen on kohdun ulkopuolinen raskaus?

Neuvoja kaivataan!

Hei vaan Suikki, itsellä nyt 2.vauva tulossa ja juuri noilla 5.viikon tietämillä tuli kovaa vatsakipua (kävin jopa ensiavussa). Toinen vauva sai alkunsa keinotekoisesti, ICSIllä.
Kestää aina jonkin aikaa ennenkuin munasarjat palautuvat normaalikokoon , siitä saattaa aiheutua kipuja. Alkuraskaudessa kuukautisten kaltaiset kivut (varsinkin 1.raskaudessa) ovat tyypillisiä, sillä kohtu alkaa kasvamaan!
Itselläni ko. kivut johtuivat paksusuolen äkillisestä ärsyyntymisestä ja turpoamisesta. Särkylääkkeet olivat ilmeisesti ärsyttäneet vatsaani ja suolistoa, ja oksentelinkin kokonaisen vuorokauden. Ensiavussa lääkäri tosin kiinnitti huomiota siihen, että vatsassa oli nestettä ja munasarjat olivat edelleen tennispallon kokoiset. Kun hän kuuli hedelmöityshoidoista, sanoi sen olevan normaalia.
Oletko jo käynyt lääkärin tarkastuksessa IVF:n jälkeen? Lääkärissä käynti rauhoitti ainakin minua, kaiken kukkuraksi kuulimme vauvan sydämensykkeen ensimmäisen kerran! :)

Hei Ariel,

Kiitos vastauksesta! Ihanaa, kun joku kommentoi, kun olen täällä kuin tulisilla hiilillä, kun pelkään mitä vatsassa tapahtuu!

En ole käynyt IVF:n jälkeen tarkastuksessa, minulla on alkuraskauden ultra ensi viikolla rv 6+2. Siellä sitten varmaan selviää, onko kaikki ok. Käyn ultrassa samassa paikassa, jossa IVF-hoitokin suoritettiin ja samalla lääkärillä.

En nyt sitten vielä ala liikoja hätäilemään. Tietysti jos näitä samanlaisia vatsakipuja tulee nyt jatkossa, niin ehkä sitten täytyy miettiä lääkärin aikaistamista.

Suikki, juu, ota ihmeessä lääkäriin yhteyttä jos tulee kovia kipuja, ihan sen takia että saisit itsesi rauhalliseksi.
Kannattaa tietenkin ottaa rennosti ja lepäillä, että munasarjat saisivat parantua rauhassa! Itse ainakin lopetin aerobicit ja stepit siihen paikkaan! :))) Ja muista juoda paljon! :)

Minulla oli plussan jälkeen monena peräkkäisenä yönä kamalan kovaa alavatsa kipua. Kovempaa kuin menkoissa, mutta samaan kohtaa koski... Heräsin ihan yöllä sen takia. Kipu kuitenkin meni aina suht nopeasti ohi kun kiemurteli tarpeeksi paljon. Kipua oli ehkä noin vajaan kahden viikon ajan, joskus joka yö joskus ei. Ja nimenomaan aina yöllä. Lääkäri sanoi, että jos ei vuotoja ilmene, ei syytä huoleen, mutta kovin pitkään ei kipuja kuitenkaan saisi olla. Onneksi ne menivät ohi. Nyt rv 8+4. Minun raskauteni alkoi ihan ""normaaleissa"" olosuhteissa, ensimmäisestä yrityskierrosta ja ilman mitään hoitoja.

Minullakin ilmeni joskus viikkojen 5-8 aikana kamalaa menkkamaista kipua öisin. Odotan ensimmäistäni ja itkin sitten yöt kipujeni kanssa. Kelloaika oli aina puoli kaksi, kun kipu pakotti minut nousemaan ylös. Nyt meneillään rv 27 ja kaikki on sujunut ongelmitta. Eli toisilla menkkamaiset kivut vain kuuluvat asiaan.

Mulla taas oli ekassa raskaudessa vain yksi kova noin tunnin alkuöinen kipukohtaus. Se oli jo ennen plussausta, ja tärinäkipua moottoripyörän päällä lisäksi. Oikein hieno raskausaika siitä tuli alun kipuilusta huolimatta, toivottavasti sullekin!

Mulla se vatsakipu kesti n. viikoille 20 asti. Odotan kaksosia joten kipu saattoi johtua kohdun venymisestä tai sitten ei. Mistään en saanut mitään vastausta vaikka kyselin.... Eka raskaudessa (yksönen) ei ollut moisia kipuja missään vaiheessa.

Yhteistyössä