Kova turvotus -> raskausmyrkytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LEAL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LEAL

Aktiivinen jäsen
24.03.2007
3 955
0
36
Olen käsittänyt, että kova turvotus voi olla yksi merkki raskausmyrkytyksestä. Minulla turvotus etenkin jaloissa, mutta myös muualla kropassa on parin vkon aikana yhtäkkiä tullut ihan hirveänä!

Terveydenhoitajani ei neuvolassa mielestäni ota tätä turvotusta tarpeeksi vakavasti, toki esim. pissa on ollut puhdas, mutta mitä kaikkea muuta oiretta raskausmyrkytys antaa itsestään? Ja miten sen voi tutkia, että onko kaikki ok...?

Painokin on noussut pahimmillaan 1900g/vko, keskimäärin 1kg:n, mikä on paljon! :ashamed: Jostakin netistä luin, että kova painon nousukin saattaa olla hälyttävä merkki...?

Kiitos :flower:

Arjaana 37+1

Mulla oli ihan järjetöntä turvotusta viime raskaudessa pari vikaa kuukautta. Sormet oli välillä ihan tunnottomat nakit. Raskausmyrkytykseen kuuluva turvotus on kuulema koko ajan, aamusta alkaen. Mulla oli just sitä, mutta ei kuulema kuitenkaan raskausmyrkytystä, koska pissa ja verenpaine ok. Niin ja pahimmillaan mulla nousi paino melkein 2kg viikossa \|O
Nyt taas alkaa jo turvottaa, vuorokauden ympäri. Nyt rv 24 vasta. Päätäkin jomottaa ja näkyy vähän pilkkujakin, mutta ei kuulema rask.myrkytys, koska verenpaine ja pissa ok... Päässä kyllä tuntuu ihan kuin verenpaine nousis, mut aina neuvolassa se on kuitenkin ok.

Hei!

Tokihan turvotus on yksi raskausmyrkytyksen oireista, mutta yksittäisenä oireena turvotus ei liene kuitenkaan merkki myrkytyksestä. Onko sulla ollu verenpaineet normaalit? Pissan puhtaus kertoisi sen puolesta, että myrkytyksestä ei ole kyse.

Oireita raskausmyrkytyksessä on mm. päänsärky, huonovointisuus, näköhäiriöt, ylävatsakivut ja väsymys. (Tietenkään kaikilla ei ole kaikkia oireita, toiset ovat jopa täysin oireettomia.)

Itse kärsin myös turvotuksesta, painoa tulee reilu kilo viikossa tahtia. Ei mullakaan neuvolassa ole epäilty myrkytystä, kun pissa on puhdas ja paineet ei ole radikaalisti nousseet.

No väsymystä on aika paljon, mikä johtuu varmaan hempan laskemisesta, eikä terkkari viitsinyt enää näin loppuvaiheessa määrätä rautaa.
Mutta verenpaine oli edellisellä kerralla 110/75 ja viime kerralla noussut sen verran että oli 133/77... Että en tiedä oliko tuo nousu paljon vai vähän...? :ashamed:

Itselläni oli jonkun sorttinen raskausmyrkytys vuosi sitten kun odotin. Turvotusta oli aivan mielettömänä. Parikin kiloa tuli muutamassa päivässä. Painoin sitten laitoksellA 91 KG ja lähtöpaino oli 60 kg. No 15kg lähtikin heti synnytyksen jälkeen ku turvotus lähti. No nii asiaan... Minulla siis käynnisttivät synnytyksen viikolla 38+5 koska epäilivät myrkytstä. Oli turvotusta ja jonkun verran pissassat plussalla, verenpaine hieman koholla ja pää kipeä. kannattaaa olla tarkkana ja käydä vaikka mittaamassa verenpainetta välillä. Apteekista saa myös niitä liuskoja joilla pystyy seuraamaaan pissasta tulehdukset, valkuaiaineet ja kaikki muut...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:12 Arjaana kirjoitti:
No väsymystä on aika paljon, mikä johtuu varmaan hempan laskemisesta, eikä terkkari viitsinyt enää näin loppuvaiheessa määrätä rautaa.
Mutta verenpaine oli edellisellä kerralla 110/75 ja viime kerralla noussut sen verran että oli 133/77... Että en tiedä oliko tuo nousu paljon vai vähän...? :ashamed:

Raskausmyrkytyksessä verenpaineet on yli 150/90 luokkaa. Nuo sinun paineet on ihan normaalit.
Koitappa saada turvotuksia laskemaan juomalla tosi paljon 4-5l vettä päivässä ja lepäämällä paljon. Minulla lähti 6kg painosta (turvotukset) pois kun lepäsin ja join 5l vettä vuorokaudessa.

Mulla epäiltiin kanssa turvotuksen ja pään säryn vuoksi raskausmyrkytystä, mutta koska valkuaista ei ollut virtsassa ja verenpaineet normaalit, ei syytä huoleen. Mulla on aamuisin kädet välillä niin ettei vaatteita meinaa saada päälle.

Yhteistyössä