Kova pakkanen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiti

Aktiivinen jäsen
20.01.2004
3 643
0
36
Jos on 8-10 asteen pakkanen, riittääkö villahaalarin alle yksi kerros vaatetta? Vai tarviiko collegepuvun alle esim sukkahousut ja bodyn ja sit villahaalari ja toppapuku??
Ite oisin sitä mieltä, et villahaalari on sen verran lämmin, et riittäs yks kerros ja johkin n.15asteen pakkaseen laittasin ehkä kaks kerrosta villan alle, mut kuulisin mielelläni mielipiteitänne!
Meillä on 2 vuotias tyttö, jonka kohdalla tätä mietin.
Ihan ulkoleikkeihin ja osittaiseen rattaissa istumiseen.
Kertokaa, varsinkin sellaset joilla kokemusta lasten kans talvikeleistä!!

Kokemusta ei ole, mutta meillä 1,5v tarkenee niin et toppapuvun alla on joko sukkahousut ja college puku tai sitten sukkahousut ja pitkänpaidan päälle collegehaalari. Mietin just sitä, että nyt en vielä haluis pukea "liikaa", koska pakkasta on kuitenkin sen verran vähän... Että sitten on vielä lisätä vaatteita kun pakkanen menee yli 10 asteen... =)

Meillä on ihan ollut vaan sukkahousut,body ja collegeasu ja asteita -6. Villahaalari tulee sitten kun pakkasta tulee lisää. Liikaa ei kannata pukea,että kylmemmällä tarkenee. Mutta jokainen lapsi on yksilö ja sen mukaan pukee, mulla molemmat pojat lämminverisiä eli kuuma tulee helposti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 14:50 Äiskä81 kirjoitti:
Meillä on ihan ollut vaan sukkahousut,body ja collegeasu ja asteita -6. Villahaalari tulee sitten kun pakkasta tulee lisää. Liikaa ei kannata pukea,että kylmemmällä tarkenee. Mutta jokainen lapsi on yksilö ja sen mukaan pukee, mulla molemmat pojat lämminverisiä eli kuuma tulee helposti.

Samoin meillä.

meillä poika 2v3kk ja villahaalaria ei oo ikinä ollu käytössä, ei ole sellaista edes ostettu. Kymmenen asteen pakkasella toppiksen alle riittää kalsarit, t-paita ja collaripuku. Villahousut on olemassa ja ne laitetaan sitten kun asteita on -15 tai enemmän.

Oltiin tänään 1 v 4 kk pojan kanssa tunti pulkkaillen ulkoilemassa. Pakkasta oli -13 ja poika oli poskia lukuunottamatta sisään tullessa lämmin, eli sopivasti oli ilmeisesti vaatetta päällä. Varustus oli: body ja sukkahousut, ohut fleecehaalari, villasukat, villalapaset, rukkaset, kypärämyssy, talvihattu, toppapuku sekä goretex-talvikengät.

Täällä Etelä-Suomessa päiväkodin tädit ilmoittavat, että ulkoilun pakkasraja on -10 C tuulettomalla kelillä ainakin pienimmässä ryhmässä (1-2 v). Tätä kovemmilla pakkasilla päiväkoti pysyy sisällä. Olen usein miettinyt, että jos tämä on yleinen sääntö, niin miten pohjoisessa sitten ulkoillaan lainkaan. Mutta nähtävästi tekin ulkoilette vielä ainakan -15 C pakkasessa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 07:34 tyhmä kysymys kirjoitti:
Täällä Etelä-Suomessa päiväkodin tädit ilmoittavat, että ulkoilun pakkasraja on -10 C tuulettomalla kelillä ainakin pienimmässä ryhmässä (1-2 v). Tätä kovemmilla pakkasilla päiväkoti pysyy sisällä. Olen usein miettinyt, että jos tämä on yleinen sääntö, niin miten pohjoisessa sitten ulkoillaan lainkaan. Mutta nähtävästi tekin ulkoilette vielä ainakan -15 C pakkasessa.

aika matalalta tuntuu tuo -10 asteen pakkasraja. taitaa olla tätien mukavuutta ajateltu tuossa rajoituksessa. Kylmähän siinä tulee kun tumput suorina seisokelevat :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 13:19 Hay-D kirjoitti:
\

aika matalalta tuntuu tuo -10 asteen pakkasraja. taitaa olla tätien mukavuutta ajateltu tuossa rajoituksessa. Kylmähän siinä tulee kun tumput suorina seisokelevat :D

Tätien mukavuudenhalusta ei todellakaan ole kysymys vaan määrätyistä pakkasrajoista. Olen huommannut että joillain täällä on kova tarve mollata päivähoidon henkilökuntaa...

"Tätien mukavuudenhalusta ei todellakaan ole kysymys vaan määrätyistä pakkasrajoista. Olen huommannut että joillain täällä on kova tarve mollata päivähoidon henkilökuntaa..."

taidatpa itse kuulua henkilökuntaan, kun noin henk.koht. kirpaisee...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 15:23 hähää kirjoitti:
"Tätien mukavuudenhalusta ei todellakaan ole kysymys vaan määrätyistä pakkasrajoista. Olen huommannut että joillain täällä on kova tarve mollata päivähoidon henkilökuntaa..."

taidatpa itse kuulua henkilökuntaan, kun noin henk.koht. kirpaisee...

Ei se kirpaise vaan kummeksuttaa. En enää kuulu henkilökuntaan ja hattua nostan niille jotka vielä kuuluvat.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 13:50 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 13:19 Hay-D kirjoitti:
\

Tätien mukavuudenhalusta ei todellakaan ole kysymys vaan määrätyistä pakkasrajoista. Olen huommannut että joillain täällä on kova tarve mollata päivähoidon henkilökuntaa...

tarkoitukseni ei ollut mollata. Tuo oli vaan vitsillä heitetty juttu.

Mun mielestä ap:n kysymä asia riippuu paljon siitä miten paljon lapsi liikkuu ulkona ja onko vilukissa vai tuleeko helposti hikiseksi. Mä laittaisin n. -10 asteen pakkasella lapselle pari pitkähihasta paitaa (ohuemman ja paksumman), sukkahousut sekä villahaalarin, talvihaalarin, villaisen kypärämyssyn ja kintaat. Talvihaalarit pitää yleensä aika hyvin tuulta, joten jos tuulee, niin hupun laittaminen päähän riittää, alusvaatteilla ei lisää tuulenpitävyyttä enää saa.

Sitten kovimmilla pakkasilla laitan alle vielä collegehousut, mutta vähennän ulkoiluaikaa vaikkapa tuntiin tai puoleen tuntiin. Yleensä naama on se, joka alkaa palella ja naamaa on vaikea suojata. Yleensä kannattaa seurata lapsen ulkoista olemusta eli jos leikkii innoissaan, niin ei palele, mutta jos alkaa seisoskella ja homma näyttää tympivän, niin kannattaa lähteä sisälle. Myös niskasta voi kokeilla onko viileä vai sopiva.

Päiväkodeissa pienten puolella pakkasraja on yleensä aika matalalla ja varsinkin jos ryhmässä on paljon niitä, jotka eivät vielä kovasti kävele ja liiku ulkona. Etelä-Suomessa rannikolla -10 astetta tuntuu paljon kylmemmältä kuin sisämaassa, koska täällä ilma on kosteampaa ja tuulee melkein aina. Asiaan tuskin vaikuttaa henkilökunnan mukavuuden halu, lasten kanssa on helpompaa olla ulkona kuin kestää seinille hyppiviä lapsia koko päivää ja miettiä miten sängyt saadaan levitettyä ja pöydät katettua, kun lapset ovat sisällä.

Peesaan Miskan äitiä. Itsekin olen ollut vuosia sitten töissä päiväkodissa ja vähän jopa säälitti kävelemättömät ulkona rattaissa tai maassa istuvat lapset. Pakkasrajoissa ei siis todellakana ole tädeistä kysymys.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 21:42 Miskan äiskä kirjoitti:
Mun mielestä ap:n kysymä asia riippuu paljon siitä miten paljon lapsi liikkuu ulkona ja onko vilukissa vai tuleeko helposti hikiseksi. Mä laittaisin n. -10 asteen pakkasella lapselle pari pitkähihasta paitaa (ohuemman ja paksumman), sukkahousut sekä villahaalarin, talvihaalarin, villaisen kypärämyssyn ja kintaat. Talvihaalarit pitää yleensä aika hyvin tuulta, joten jos tuulee, niin hupun laittaminen päähän riittää, alusvaatteilla ei lisää tuulenpitävyyttä enää saa.

Sitten kovimmilla pakkasilla laitan alle vielä collegehousut, mutta vähennän ulkoiluaikaa vaikkapa tuntiin tai puoleen tuntiin. Yleensä naama on se, joka alkaa palella ja naamaa on vaikea suojata. Yleensä kannattaa seurata lapsen ulkoista olemusta eli jos leikkii innoissaan, niin ei palele, mutta jos alkaa seisoskella ja homma näyttää tympivän, niin kannattaa lähteä sisälle. Myös niskasta voi kokeilla onko viileä vai sopiva.

Päiväkodeissa pienten puolella pakkasraja on yleensä aika matalalla ja varsinkin jos ryhmässä on paljon niitä, jotka eivät vielä kovasti kävele ja liiku ulkona. Etelä-Suomessa rannikolla -10 astetta tuntuu paljon kylmemmältä kuin sisämaassa, koska täällä ilma on kosteampaa ja tuulee melkein aina. Asiaan tuskin vaikuttaa henkilökunnan mukavuuden halu, lasten kanssa on helpompaa olla ulkona kuin kestää seinille hyppiviä lapsia koko päivää ja miettiä miten sängyt saadaan levitettyä ja pöydät katettua, kun lapset ovat sisällä.

laittaisitko itsellesi -10 asteen pakkasella ohen ja paksumman paidan+villapaidan+toppatakin? :o tällaista tapausta voisi kyllä jo todellakin sanoa vilukissaksi :D en tarkoita pahalla.

Noh, melkoisen etelässä asutaan, mutta ei -8 ole vielä kova pakkanen! Villahaalari otetaan käyttöön n. -15 asteessa. Riippuu tietysti tuulesta myös. Mutta aika lämminverinen on meidän tyttö, ja yleisohjeena kai on ihan hyvä, että pukee lapsen samalla tavalla kuin itsensä. Vilkas taapero liikkuu ulkona taatusti enemmän kuin äiti :)

Minä kyllä tumppasin poikani liiaksikin tänään.Kun mies vei autolla hoitoon,en itse siis ulkona käynnyt ennen töihin lähtöä ja tajusin siinä vasta virheeni. Toivottavasti pk.ssa hoitotädit vähän hoitorepusta katsovat kevyempää päälle. Vai miten on,jotka jo asiantuntijoita,meillä kun vasta aloitti pk.ssa,että ehtivätkö pk.n hoitotädit ulospukiessa miettiä onko liiaksi vai liian vähän lapsella päällä? Etteivät aluskerraston ja gollagepuvun päälle laita vielä sitä villapukua jos lämpimämpää ulkona?
Voihan siitä tietty olla liikaa vaivaa ottaa se gollagepuku pois tms. Tyhmä kun olen en ole älynnyt kysyä asiaa vielä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 09:30 tymä kirjoitti:
Minä kyllä tumppasin poikani liiaksikin tänään.Kun mies vei autolla hoitoon,en itse siis ulkona käynnyt ennen töihin lähtöä ja tajusin siinä vasta virheeni. Toivottavasti pk.ssa hoitotädit vähän hoitorepusta katsovat kevyempää päälle. Vai miten on,jotka jo asiantuntijoita,meillä kun vasta aloitti pk.ssa,että ehtivätkö pk.n hoitotädit ulospukiessa miettiä onko liiaksi vai liian vähän lapsella päällä? Etteivät aluskerraston ja gollagepuvun päälle laita vielä sitä villapukua jos lämpimämpää ulkona?
Voihan siitä tietty olla liikaa vaivaa ottaa se gollagepuku pois tms. Tyhmä kun olen en ole älynnyt kysyä asiaa vielä.

No toivottavasti jokaisessa päiväkodissa osataan käyttää maalaisjärkeä. Tietysti yritetään laittaa sopivasti kaikille päälle. Toiveet myös tervetulleita sillä jokainen lapsi tarvitsee erilailla päälle kulloisellakin säällä. Toiset kun ovat hikikalleja ja toiset vilukissoja.

Meillä ulkoillaan kaksi kertaa päivässä säällä kuin säällä. Tänään nollassa ja meillä oli kalsari+trikoopusero+villahaalari+toppapuku. Hyvä setti on ja tällä mennään lähes koko ajan. Jos kova pakkanen (-20 ja yli) niin laitetaan pitkä aluspaita ja golleget villahaalarin alle.

Itse latain ennemmin tuon villahaalarin kuin college-vaatetta alle. On huomattavasti kevyempi ja hengittävämpi.

No ei kai 8-10 astetta ole vielä kova pakkanen :o Meillä on ollut noissa keleissä sukkahousut/kalsarit, aluspaita ja sisävaatteet toppahaalarin alla. Voithan aina lisätä vaatetta, jos tuntuu, että lapsella on kylmä.