Koulutuksen korkeudesta viis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
mutta oletko kouluttauduttuasi (tai kouluja käymättäkin sen puoleen) löytänyt sitä vastaavaa ja itse kiinnostavana pitämääsi työtä?
Jos olet, niin uskotko, että se myös pysyy kiinnostavana eli jaksat jatkaa pidempäänkin samalla alalla vai luuletko, että vaihdat alaa jossain vaiheessa?

(Mielestäni tämä huomattavasti olennaisempaa kuin se, onko ihminen käynyt yliopistoa, ammattikorkeaa, lukiota, oppisopimuskoulutusta tai mitä vain.)

:)

Olen tehnyt koulutusta vastaavaa työtä valmistumisestani asti ja jos vaan terveys kestää, teen sitä eläkeikään asti, vielä 10 vuotta jäljellä. Olen joskus ajatellut varovaisesti, että lähtisin vielä opiskelemaan jotain, mutta se on jäänyt. Ja nyt tuntuu, että ammatinvaihtamiseen ainakaan en lähtisi, ellei ole pakko.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Olen löytänyt koulutusta vastaavaa työtä ja nautin siitä. Olin jokin aika sitten jonkin aikaa työttömänä ja kun uutta työtä ei heti meinannut löytyä niin harkitsin uudelleen kouluttautumista, mutta kun mikään muu ei kiinnosta. Kaikeksi onneksi löysin uuden paikan ja nautin täysin siemauksin joka hetkestä.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Olen pysynyt samalla alalla 11-vuotta.
Opiskelin itselleni myös toisen ammatin,sen alan töitä en ole tehnyt päivääkään(halusin ainoastaan tieto-taidon tästä koulutuksesta).
Tosin nyt voi olla,että joudun vaihtamaan alaa terveyssyistä.

Viimeksi muokattu:
En oo käyny kouluja ja työksi oon tehnyt pelkkää paskaa. Pelkkää pätkäpaskaa. Vittu mitään kiinnostavaa en oo koskaan saanu tehä ja palkkakin ollut paska. Oisin käyny jotai kouluu jos olis ollu jotain kiinnostavaa ja hei vähä nopeempaa ku joku vitun 10 vuoden koulutus paska-ammattiin.

Pisin työsuhe oli 1.5 vuotta ja sieltä lähin ku pomo oli mulle vittu sen koko ajan vittuillu. Viimene kerta ku oli ni sanoin, et nyssaatana riitti. Kyllä oli ukko nolona!

Mutta oon silti sen verta tehny töitä, että aina oon ansiosidonnaisilla. Nyt en mee ennen töihi ku on pakko tai jos saan jotain heinoo työtä. Radiojuontaja tai sitten joku tv-pelihomma vois olla hyvä.

Mut en silti oo katkera. oon tyytyväinen että oon kuiteski ansiosidonnaisel.

En sitten käytännössä pitänytkään siitä alasta, jonne yliopistotutkintoni aika selkeästi ohjaa, vaikka kyseessä onkin ns. vapaa ammatti. Mutta tutkintoni liepeille olen työllistynyt, ja nykytyöelämä on kyllä sen verran turbulenttia, että ei ole tullut kovin monta vuotta samoissa työetehtävissä vanhennuttua. Työnantajakin on sen verran iso, että eri tehtäviin voi aktiivisesti hakeutua.

On yksi ammattitutkinto ja sitä työtä muutaman vuoden tein opiskelun jälkeen.
Ja aion hankkia uuden tutkinnon ja luulen jaksavani loput työvuoteni siinä työssä..., haku sitten ajankohtainen kunhan lapset isompia :)

Puoli vuotta tein koulutusta vastaavaa työtä. Toisenasteen koulutus kyseessä. Jossain vaiheessa opiskelin samaa astetta korkeampaa tutkintoa, mutta jätin kesken. Ei ole pienintäkään aikomusta tällä alalla kouluttautua enempää. Nyt yrittäjänä ja osittain teen tässä sivussa myös alan hommaakin.

En oo käyny kouluja ja työksi oon tehnyt pelkkää paskaa. Pelkkää pätkäpaskaa. Vittu mitään kiinnostavaa en oo koskaan saanu tehä ja palkkakin ollut paska. Oisin käyny jotai kouluu jos olis ollu jotain kiinnostavaa ja hei vähä nopeempaa ku joku vitun 10 vuoden koulutus paska-ammattiin.

Pisin työsuhe oli 1.5 vuotta ja sieltä lähin ku pomo oli mulle vittu sen koko ajan vittuillu. Viimene kerta ku oli ni sanoin, et nyssaatana riitti. Kyllä oli ukko nolona!

Mutta oon silti sen verta tehny töitä, että aina oon ansiosidonnaisilla. Nyt en mee ennen töihi ku on pakko tai jos saan jotain heinoo työtä. Radiojuontaja tai sitten joku tv-pelihomma vois olla hyvä.

Mut en silti oo katkera. oon tyytyväinen että oon kuiteski ansiosidonnaisel.

Jos on lahjoja radiojuontajaksi, niin media-assarin koulutus ei ole kovinkaan pitkä.
Olisiko 120 opintoviikkoa tms.

mutta oletko kouluttauduttuasi (tai kouluja käymättäkin sen puoleen) löytänyt sitä vastaavaa ja itse kiinnostavana pitämääsi työtä?
Jos olet, niin uskotko, että se myös pysyy kiinnostavana eli jaksat jatkaa pidempäänkin samalla alalla vai luuletko, että vaihdat alaa jossain vaiheessa?

(:)

Koulutustani vastaavaa työtä tein 13vuotta ja sitten vaihdoin alaa eli
jokunen vuosi meni tehdessä vähän kaikkea! kunnes pääsin tälle alalle
jossa olen ollut nyt viimeisimmät 9 vuotta ja uskon että eläkkeelle asti
mennään samalla alalla, jos vaan töitä riittää :)

En tykännyt koulustustani vastaavasta työstä ja toisen koulutuksen jälkeen en saanut vastaavaa työtä, kova kilpailu. Nyt kun sain lapsia, tuli työtä kotiin niin paljon etten halua mennä töihin, sillä se vaatisi taas uuden koulutuksen, enkä enää jaksa opiskella.

Aika moni radiojuontaja on käynyt on radiokoulutuksen Laajasalon opistossa. Jos haluaa kuitenkin tehdä myös toimittajan työtä niin kannattanee hankkia enemmänkin koulutusta.

EDIT: Ja omasta työstä sen verran, että hankin työkokemusta jo ennen koulutusta, juuri siltä alalta mihin myöhemmin kouluttauduin. Eli enemmän tai vähemmän oman alan töitä jo 13 vuotta takana. Nyt mietityttää, että onkohan tämä sittenkään töysin mun oma ala...

Viimeksi muokattu:
teen työtä josta pidän, olen tehnyt sitä kohta 10v enkä ole tosissani alan vaihtoa harkinnut. koulutusta ei ole, muuta kuin kesken jääneet amis ja lukio.
eläkeikään asti en varmaankaan voi nykyistä työtäni tehdä, joten ehkä jossain vaiheessa pitänee etsiä jotain muuta, joko kouluttautumalla tai samalta alalta eri työnkuvalla

Eli että koulutuksen korkeudesta viis. Mulla on ylempi korkeakoulututkinto, mutta en tee koulutustani vastaavaa työtä enkä ole edes hakenut, ei ole mun juttu ainakaan tässä elämäntilanteessa. Pienet lapset jne., en jaksa kovin kuormittavaa työtä. Teen kumminkin mukavaa aspahommaa jossa viihdyn hyvin, on kivat työkaverit ja ihan ok työtehtävät. Lisäksi iso firma jossa työnkuvat vaihtuu jonkin verran, joten en usko ihan heti olevani lähdössä. Tietyllä tavalla olen siis löytänyt paikkani, ja no, liippaa tämä nyt tietyllä tavalla vähän läheltä koulutukseni kulmaakin...

En ole vielä päässyt koulutustani vastaaviin töihin. toivon erittäin paljon pääseväni. Koen alani niiin omaksi. Tällä hetkellä teen kuitenkin ihan mielekästä työtä, lajittelua :D

Pääsin heti valmistuttuani alan töihin, olen tehnyt sitä nyt 11 vuotta enkä ainakaan näillä näkymin ole hinkumassa muille aloille. Tykkään työstäni ja työkavereistani enkä tosiaan ole vielä löytäny syytä miksi haluaisin tehdä jotain muuta. Mutta never say never, eihän sitä tiedä mitä asioista ajattelee kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Eläkeikään mulla on aikaa kolmisenkymmentä vuotta, joten aikaa vielä on :).

(Mielestäni tämä huomattavasti olennaisempaa kuin se, onko ihminen käynyt yliopistoa, ammattikorkeaa, lukiota, oppisopimuskoulutusta tai mitä vain.)

Olen löytänyt ja viihtynyt jo 13 vuotta alallani. Valitettavasti nykyinen YT-rumba on laittanut vakavasti miettimään toiseksi parasta. En vielä tiedä mitä muuta haluaisin tehdä. Olen valmis opiskelemaan jotain muutakin alaa.

Valmistuin tässä juuri Yliopistosta, ja omalla alalla töitä tehnyt noin vuoden päivät. Viihdyn hyvin ja töitä olisi enemmän kuin tekijöitä. Kuitenkin koen itseni vielä niin pirteäksi ja nuoreksi, että olen tässä töiden ohessa aloittamassa toisen korkeakoulututkinnon opiskelua kokonaan eri alalta. Joskus tulevaisuudessa haaveissa siintää myös sivutoiminen yrittäjyys.

Aloitin peruskoulun jälkeen kaksoistutkinnon lukemisen ja jätin kaiken kesken 2.5v jälkeen. Ei tuntunut omalle ja syynä lopettamiseen oli lähinnä se, että pääsin mielenkiintoiseen työympäristöön silloin 17-vuotiaana joka vei mukanaan ja luin itselleni ammatin alalta. Ne hommat tuntuivat mielenkiintoisilta ja oamlta siihen saakka kunnes lapsi syntyi. En ole sen jälkeen sietänyt ajatusta siitä, että kaikki pyhät/illta/viikonloput olen töissä ja lapsi isällään/hoidossa.

Hakeuduin muihin töihin, milloin mihinkin, kunhan työajat olivat hyvät. Yhden määräaikaisen työn loputtua päätin hakeutua jälleen kouluun. Alkoi tympiä töiden etsiminen niiltä aloilta joille minulla ei koulutusta ollut, kokemusta tosin jo jonkin verran ja kiinnostusta. Joten, tässä sitä ollaan. Opiskelen toista vuotta mielenkiintoista alaa ja työllistyminen on varmaa valmistuttua. Luultavasti koulutan itseäni töiden ohessa korkeammalle jos lapsen kanssa ei asiat vaikeudu. Työ antaa mahdollisuuden hyvälle tienestille ja pitkille vapaille joten voin toteuttaa itseäni muulla tavoin vapaa-aikana. Uskon, että tein oikean valinnan ja tulen viihtymään työssäni :).

Yhteistyössä