Koulutaksin maksaminen itse, paljonko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitiliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitiliini"

Vieras
Ekaluokkalaisen koulumatkaa olisi 1,5km (ei siis oikeuta korvaukseen kunnalta) mutta reitti on vaarallinen ja haluaisin maksaa pienelle koululaiselle matkan itse. Paljonko se keskimäärin kuukaudessa kustantaa itse maksettuna ja onnistuuko tällainen järjestely?

Joo ei onnistu, taksithan AINA kategorisesti kieltäytyvät kuljettamasta maksavia asiakkaita tai heidän lapsiaan. Mikäköhän hiton logiikka tässäkin kysymyksessä on ja eiköhän ne taksat selviä vaikka googlettamalla perusmaksut ja km-taksat paikkakunnan mukaan tai kysymällä taksiyrittäjältä suoraan jos Internet ei ole hallussa ja käyttämällä laskinta jos päässälasku ei onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja Makedonian kärrynkorjaaja;24371027:
Joo ei onnistu, taksithan AINA kategorisesti kieltäytyvät kuljettamasta maksavia asiakkaita tai heidän lapsiaan. Mikäköhän hiton logiikka tässäkin kysymyksessä on ja eiköhän ne taksat selviä vaikka googlettamalla perusmaksut ja km-taksat paikkakunnan mukaan tai kysymällä taksiyrittäjältä suoraan jos Internet ei ole hallussa ja käyttämällä laskinta jos päässälasku ei onnistu.

Ideana oli, että pääsisi samalle koulukyydille muiden lasten kanssa, ei omalla taksillaan menisi kouluun.

[QUOTE="äitiliini";24371033]Ideana oli, että pääsisi samalle koulukyydille muiden lasten kanssa, ei omalla taksillaan menisi kouluun.[/QUOTE]Eiköhän tuo selviä kun kysyy siltä tai niiltä taksiyrittäjiltä jotka noita kyytejä hoitavat. Maallikon veikkaus on että sopimuskyydeissä voi yhdeltä erikseen veloittaminen olla ongelma mutta siihen osannee vastata parhaiten kyseistä liiketoimintaa itse harjoittava.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
[QUOTE="äitiliini";24371033]Ideana oli, että pääsisi samalle koulukyydille muiden lasten kanssa, ei omalla taksillaan menisi kouluun.[/QUOTE]

Mitä olen kuullut läheisten kokemuksia koulukuljetuksista, niin yhteen taksiin kootaan joka paikka täytetteen, vaikka se vaatisi ympäri kylän ajelemista ristiin rastiin.

Eli voi olla ettei muiden kyytiin ole tilaa, mutta kannattaa silti kysyä.

Ota yhteyttä koulun taksikyytien järjestelijään ja selvitä häneltä, onko tuo kyyditys mahdollista. Lisäksi vaarallisen koulutien kohdalla voi yrittää hakea kunnasta sitä kuljetusta lyhyemmällekin matkalle perustuen vaarallisuuteen.

Meillä oli tuollainen tilanne, nyt ei enää kun lapsi siirtyi yläkouluun ja matka piteni. Mutta mä maksoin lapsen koulumatkasta 2e per suunta, eli päivässä 4e. Matkakortti piti käydä aina lataamassa ja siis ostamassa matkat matkahuollosta.

[QUOTE="vieras";24371077]Jos on vaarallinen tie niin on oikeutettu kyytiin.[/QUOTE]

Lisään vielä tähän, että ei välttämättä ole. Meillä tuolla perusteella saa ilmaisen koulukyydin vain eka-ja tokaluokan ajaksi, loput luokka-asteet alakoulussa pitää joko maksaa itse tai lapsen kulkea itsekseen. Ja meillä koulumatkaa kolme km, valaisematonta tietä jossa ei jalankulkuväylää sekä ylitettävänä valtatie (ei suojatietä tai alikulkua) jossa autot ajaa 100km/h nopeudella. Että en käsitä miten paljon vaarallisempi tie saisi olla, että ilmainen koulukyyti järjestyisi myös luokka-asteille 3-6.

Meillä maksu on ollut lähinnä nimellinen, 1e suuntaansa eli ei paljon mitään...itse taksikuskin kanssa olen kyydin ja hinnan sopinut ja otta kyytiin sellaisina päivinä, kun taksi ei ole täynnä (siis esim. ke, to ja pe), nyt tämän lukuvuoden tilannetta en vielä tiedäkään

Meillä rajana on 5km, jotta saa koulukyydin. Olemme muuttamassa syksyllä ja lasten koulumatkaksi tulee 4,1km. Karttapalvelun mukaan kävellen matka kestää 49min. Saa nähdä saanko neuvoteltua kyydin ilmaiseksi. Muuten se maksaa 2€ suunta.

Meillä ei ollut mahdollista viime vuonna, olisi haluttu maksaa itse koulukyydistä, mutta ei niin kuulemma voi tehdä.

Se riippuu siitä, mitä kunnassa on taksiyrittäjän kanssa sovittu.

Meillä taksiyrittäjä saa ottaa kyytiin omakustannusmatkalaisia, jos autossa on tilaa. Sitä en tiedä, mitä tuo siitä velottaisi, koska toistaiseksi olen saanut vaarallisen matkan takia taisteltua tytölle kyydin.
Mutta asiaa kannattaa kysyä taksiyrittäjältä itseltään, ja/tai kunnalta, että käykö.

meillä onnistui. koulutaksi otti nämä oppilaat kyytiin, joiden matkan pituus ei ollut riittävä siihen, että kunta olis kyydin maksanut. esim. meillä matkaa oli 2km 900metriä. taksi otti puolitoista euroa sivu, eli 3 euroa päivä ja se tekee kuukaudessa noin 60 euroa.

Yhteistyössä