koulusta tuli kysely/lupalappo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
se kuuluu olevan niin kova tauti, että itse otan lapsille, vaikka hieman rokotteen turvallisuus pelottaa. Mutta jos isokin ihminen huutaa ääneen kun on niin kipeä, niin ei kiitos sitä meijän pienille.

Lapsi toi perjantaina lupalapun, mutta siihen ei ole vielä vastattu. En oikein osaa päättää. Lapsi itse on sitä mieltä, että ei rokotusta (pelkää piikkejä ) ja miehelle on ihan sama. Nyt olen kaksi päivää ollut sitä mieltä, että rokotetaan, joten luultavasti lappuun ruksitaan kyllä.

Meillä perusterveet lapset rokotetaan joskus tulevaisuudessa ja lupalappu tarvitaan vasta silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
Alkuperäinen kirjoittaja sipsi:
Meillä tytär toi lapun ja itki jo valmiiksi, että hän sitten ainakin HALUAA ottaa-ei kuulemma aio olla ainoa rokottamaton TYTTÖ luokallaan :) No, senkun ottaa rokotteen, oli tasan eka kerta kun itse moisen tahtoo :)

Meillä taas tyttö sanoi ettei halua sitä, joten ei laiteta, kuten ei muullekaan perheelle.

Onko tää yleistäkin että 7-vuotias saa itse päättää tärkeissä asioissa???

mikä ihme teitä ihmisiä vaivaa? Kieltäydytte ilmaisesta rokotteesta, jolla voidaan ehkäistä todella vakavat, jopa henkeä uhkaavat jälkitaudit!
Ja kaiken kukkuraksi ala-aste ikäiset lapset saavat itse päättää asiasta! ei lapsi ymmärrä piikityksen tarpeellisuutta. Eikä pienen lapsen (eikä isommankaan ) harteille voi sälyttää tuollaista vastuuta päätöksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
mikä ihme teitä ihmisiä vaivaa? Kieltäydytte ilmaisesta rokotteesta, jolla voidaan ehkäistä todella vakavat, jopa henkeä uhkaavat jälkitaudit!
Ja kaiken kukkuraksi ala-aste ikäiset lapset saavat itse päättää asiasta! ei lapsi ymmärrä piikityksen tarpeellisuutta. Eikä pienen lapsen (eikä isommankaan ) harteille voi sälyttää tuollaista vastuuta päätöksestä.

Peesi, nyt on kyllä puurot ja vellit sekaisin. ei ala-asteikäinen lapsi voi päättää asiaa itse, siksihän se lupalappu tulee teille VANHEMMILLE.

Huoh.
Kyllä mä olin sen päätöksen rokottamattajättämisesta tehnyt jo ihan itse aiemmin, lapset nyt vaan sattuivat olemaan samaa mieltä. Ja ei, en ole täällä kotona paasannut rokotteesta tai rokottamattomuudesta joten eivät ole multa imeneet mitään vaikutteita.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Peesi, nyt on kyllä puurot ja vellit sekaisin. ei ala-asteikäinen lapsi voi päättää asiaa itse, siksihän se lupalappu tulee teille VANHEMMILLE.

Meillä kanssa 2 ala-asteikäistä eivät ois halunneet rokotelupaa antaa. Koitin heille parhaani mukaan perustella, miksi minä ja isänsä haluamme heidät rokotettavan.
Eivät he asiaa ihan vielä täysin hyväksyneet, mutta uskon että ratkaisumme oli oikea ja he vielä unohtavat kaunansa "tyhmästä äidistä ja isistä, jotka vaan haluu että heitä sattuu" :/

No meillä eivät toki lapset päätä asiasta vaan aikuiset. Ja meillä päätös oli se, että rokotetta ei oteta. Kaikki ovat saaneet normaalit rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ja lisäksi vielä vesirokkorokotteen. Sikapiikkiä tai norm. influenssapiikkiä ei oteta vaikkakin lapset saisivat sen nopeasti astman vuoksi.
Itse en ymmärrä (hoitaja itsekin) sitä, mikä joitakin hoitajia tuntuu hiertävän, jos joku ei ota rokotetta. Suomessa kun ei tuota rokotepakkoa vielä hoitajillakaan ole...siispä miksi jotkut töissä nostavat kamalan metelin jos joku ei rokotetta halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:

No meillä eivät toki lapset päätä asiasta vaan aikuiset. Ja meillä päätös oli se, että rokotetta ei oteta. Kaikki ovat saaneet normaalit rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ja lisäksi vielä vesirokkorokotteen. Sikapiikkiä tai norm. influenssapiikkiä ei oteta vaikkakin lapset saisivat sen nopeasti astman vuoksi.
Itse en ymmärrä (hoitaja itsekin) sitä, mikä joitakin hoitajia tuntuu hiertävän, jos joku ei ota rokotetta. Suomessa kun ei tuota rokotepakkoa vielä hoitajillakaan ole...siispä miksi jotkut töissä nostavat kamalan metelin jos joku ei rokotetta halua.

Ihan sama täällä. Meilläkin lapset rokotettu ihan normaalin rokoteohjelman mukaisesti, mutta tätä rokotetta en halua lapsilleni enkä itselleni. Ja olen itse myös hoitoalalla, ja olen huomannut tuon että joillakin on kauhea tarve jaaritella aiheesta. Enpä siis edes millään tavalla mainosta omaa ratkaisuani, koen että tämä on mun oma henk.koht päätös eikä kuulu muille. Niin kauan kuin rokote on vapaaehtoinen, mulla on ihan yhtä suuri oikeus kieltäytyä rokotteesta kuin ottaa se.

Meidän kaupungissa alkaa rokotukset ensi viikolla ja myös koululaiset voi viedä neuvolaan rokotettavaksi. Pienet lapset rokotetaan kuulemma vasta sitten joskus myöhemmin, eikä aikaa ole vielä ilmoitettu. Parhaiten pystyn kotihoidossa olevia perheen pieniä suojaamaan taudilta rokottamalla koululaiset. Koulut ja päiväkodithan on niitä tautipesäkkeitä.

Yhteistyössä