Koulusta heti lomaa, mitähän ne tykkää ..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5päivää lomaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän tyttö oli viime vuonna pois ekan kouluviikon. Oltiin ulkomailla.

Minkään "mökkeillään ja käydään naapurikaupungissa"-loman takia en pyytäisi lapsille vapaata koulusta, vaan kyseessä pitäisi olla ulkomaanmatka.

Hmm. Meillä ei ollut tänä vuonna miehen kanssa yhteistä lomaa.
Ja kyllä kävin lasten kanssa tekemässä matkan maalle. Ja varmaan vielä käyn jossakin VAIN lasten kanssa ilman miestä.

Mä en ymmärrä näitä jotka vinkuu sitä ettei ole yhteistä lomaa. Tartteeko sitä joka vuosi olla? Onko jotkin niin uusavuttomia etteivät osaa tehdä mitään ilman sitä toista osapuollta?

[QUOTE="KääKKä";26764294]Hmm. Meillä ei ollut tänä vuonna miehen kanssa yhteistä lomaa.
Ja kyllä kävin lasten kanssa tekemässä matkan maalle. Ja varmaan vielä käyn jossakin VAIN lasten kanssa ilman miestä.

Mä en ymmärrä näitä jotka vinkuu sitä ettei ole yhteistä lomaa. Tartteeko sitä joka vuosi olla? Onko jotkin niin uusavuttomia etteivät osaa tehdä mitään ilman sitä toista osapuollta?[/QUOTE]
ON!! Ja tuossa tapauksesa panostaisin syyslomaan

Alkuperäinen kirjoittaja Työnantaja;26762614:
Työntekijälle pitää ilmoittaa viimeistään kaksi viikkoa ennen loman alkua. Eikä meillä ole siitä yksikään duunari rupissut koskaan. Musta se on perheen oma asia jos ottaa lapset pois koulusta.

No ei tietenkään tarvitse ilmoittaa, mutta tuolla menolla työnantaja laukoo kyllä omaan maaliin. Vähänkin fiksummat työnantajat kyllä ilmoittelee nuo lomat etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26762763:
Normaaleissa työpaikoissa. Lomakausi on 2.5 - 30.9, joten miten voi olla mahdollista, että lomia aletaan suunnitella vasta heinäkuun lopulla, kun osa porukasta olisi voinut lomailla jo toukokuussa?

Kyllä meilläkin loman ajankohdat tiedetään jo huhtikuussa.

[QUOTE="KääKKä";26764294]Hmm. Meillä ei ollut tänä vuonna miehen kanssa yhteistä lomaa.

Mä en ymmärrä näitä jotka vinkuu sitä ettei ole yhteistä lomaa. Tartteeko sitä joka vuosi olla? Onko jotkin niin uusavuttomia etteivät osaa tehdä mitään ilman sitä toista osapuollta?[/QUOTE]
Meillä on ollut miehen kanssa yhteinen loma viimeeksi....ööö, en muista :D

Miehellä on syyskuussa kesälomaa 2 viikkoa. En ajatellut ottaa lapsia tuolloin pois koulusta ja eskarista, paitsi jos tekisimme ulkomaanreissun, mitä emme ole tekemässä.

[QUOTE="vieras";26764371]Nyt on kyllä pakko kysyä, että miten se ulkomaanmatka eroaa muista lomanviettotavoista.[/QUOTE]
Mun mielestä vaan eroaa. Enkä varmaan osaa selittää kovin hyvin että miksi.

Mökille tms kerkiää kyllä muutenkin, enkä kehtaisi anoa lapsille lomaa siksi että olemme menossa mökille koko perheen kesken. Mutta ulkomaanmatkaa (tai kotimaan reissua esim. kylpylään toiselle puolelle Suomea) pidän tarpeeksi painavana syynä olla poissa koulusta.

Jos lapsi on menossa uuteen ryhmään, silloin en ottaisi lomaa, koska usein ryhmään sisään pääseminen kärsii siitä jos on alussa poissa. Muuten kyllä kehtaisin, vaikka ei opet varmaan tykkää.

Jos ryhmä on tuttu, en näe mitään syytä, miksi lomaa ei voisi ottaa heti koulun alkuun. Peruskoulun puolella ei edes yläluokilla vielä opiskella tehokkaasti. Ensimmäiset tunnit menevät kirjojen jakamiseen jne. Paljon enemmän näin yläluokkien opettajan vinkkelistä kupoliin ottavat itsenäisyyspäivän ja vapun tienoilla otettavat lomat, koska sinne osuvat myös monet kokeet ja mahdollisuuden rästikokeiden pitoon ovat vähäiset.

Mökille tms kerkiää kyllä muutenkin, enkä kehtaisi anoa lapsille lomaa siksi että olemme menossa mökille koko perheen kesken. Mutta ulkomaanmatkaa (tai kotimaan reissua esim. kylpylään toiselle puolelle Suomea) pidän tarpeeksi painavana syynä olla poissa koulusta.

Tarkoitin sitä, että ihmisillähän on erilaisia lomanviettotapoja ja se ainoa yhteinen viikko mökillä voi olla ihan yhtä tärkeä perheelle kuin ulkomaanmatka. Pointtihan on nyt se, että eri asiat ovat tärkeitä eri ihmisille. Tällä logiikalla voisi esimerkiksi ajatella, että viikon loma Japanissa on painavampi syy olla pois koulusta kuin viikon loma Kanarialla.

Eli perhe, jolla on varaa lähteä ulkomaille tai kylpylään, on oikeutettu ottamaan lapsensa pois koulusta, mutta se köyhä perhe, joka voisi olla vaikkapa viikon hyväntahtoisen sukulaisen mökillä, ei saa ottaa lastaan pois koulusta.

vaihtelee varmaan kunta kohtaisesti, mutta tyttärellemme, joka on jo ylä asteella ei myönnetty viiden päivän lomaa. mutta me ilmoitimme, että myönnettiin tai ei, niin me joka tapauksessa lähdetään, ja niin tehtiin. tyttö teki läksyt sitten loma aikana, ja ei siitä sen jälkeen enää kukaan puhunut, eikä numeroihin vaikuttanut

Mitä ihmettä??? Oppivelvollisuus toki on, mutta yhtä tärkeää on perheen yhteinen loma, ja sinä olet huoltaja, joten vastuussa lapsestasi, ei koulu tai yhteiskunta, ja sinä lomailet lastesi kanssa ihan milloin lystäät. Ihme auktoriteetin pelkoa aikuiselta ihmiseltä! Sinä myös olet vastuussa, että lapsesi oman loman aikana suorittaa korvaavat tehtävät ja edistyy opinnoissaan. Itse otan lapseni vaikka vuodeksi pois koulusta jos saan vaikkapa mielenkiintoisen työtehtävän ulkomailta.

[QUOTE="piiu";26766148]Mitä ihmettä??? Oppivelvollisuus toki on, mutta yhtä tärkeää on perheen yhteinen loma, ja sinä olet huoltaja, joten vastuussa lapsestasi, ei koulu tai yhteiskunta, ja sinä lomailet lastesi kanssa ihan milloin lystäät. Ihme auktoriteetin pelkoa aikuiselta ihmiseltä! Sinä myös olet vastuussa, että lapsesi oman loman aikana suorittaa korvaavat tehtävät ja edistyy opinnoissaan. Itse otan lapseni vaikka vuodeksi pois koulusta jos saan vaikkapa mielenkiintoisen työtehtävän ulkomailta.[/QUOTE]

Enpä usko sen olevan auktoriteetin pelkoa vaan ennemminkin sitoutumista koulun aikoihin ja sääntöihin.. Samoin kuin aikuinenkin sitoutuu työhönsä, tai kuin hammashoitolassa ennen oikomishoitoa on sitouduttava päivittäin suorittamaan oikomishoidon edellyttämät toimenpiteet.. Myönnän että minulla on aika jyrkkä mielipide asiaan, mutta minun mielestä lapsia ei pidä opettaa siihen että sitoumuksista voi luistaa aina kun haluaa. Osaltaan siis minun mielestä johdonmukaisuuden ja pitkäjänteisyyden opettamista. Jos vanhemmat ei pysty lomaa ottamaan silloin kun lapset lomalla, niin sitten on odotettava aikaa, jolloin lomat osuu paremmin kohdalleen. En pidä lasten koulun käyntiä yhtään vähäpätöisempänä kuin aikuisten työssä käyntiä, eikä töistäkään nyt noin vain jäädä lomaileen halujensa mukaan.

Ja töistä/opiskeluista voi ottaa omaa lomaa, JOS lomalla huolehditaaan siitä, että lapsi ei jää opetussuunnitelmasta jälkeen. En tietenkään kannatta sellaista toimintaa, että kouluun tai töihin jätetään hetken mielijohteesta menemättä jos jotain kiinnostavampaa/mukavampaa ilmaantuu. Lapseltahan voi itse kysyä, haluaako hän olla pois koulusta viikon. Tunnollinen tokaluokkalainen saattaa hyvinkin sanoa, ettei halua. Myös matkustaminen on opiskelua parhaimmillaan ja lapsihan voisi vaikka tehdä jonkun esitelmän matkakohteesta ja opiskella muutaman vieraskielisen lauseen, sen lisäksi, että opiskelee missatut oppitunnit. Pelisäännöt sovitaan etukäteen, esim altaalle/rannalle/ravintolaan/museoon ei mennä ennekuin läksyt on tehty.

Miks te jauhatte jostain vuosilomalaista. Eikö kaikille jo selvinnyt että ap:n miehen loma on silloin kun koulut alkaa. Tietääkseni ihan laillista loma-aikaa vielä.
Mutta itse asiaan. Mun esikoinen menee tokalle ja pienempi eskariin enkä ottais kumpaakaan heti alussa pois koulusta. Ajattelen että sosiaaliset suhteet kärsii. Riippuu tietenkin lapsestakin. Toisaalta se perheen yhteinen loma on kyllä tärkeetä.
Me oltiin viime kevättalvella viikko laskettelemassa, eikä haitannut yhtään, laps urakoi läksyt jo ennen lomaa eikä tullut ongelmia. Oli siis ekaluokkalainen.

Jos ryhmä on tuttu, en näe mitään syytä, miksi lomaa ei voisi ottaa heti koulun alkuun. Peruskoulun puolella ei edes yläluokilla vielä opiskella tehokkaasti. Ensimmäiset tunnit menevät kirjojen jakamiseen jne. Paljon enemmän näin yläluokkien opettajan vinkkelistä kupoliin ottavat itsenäisyyspäivän ja vapun tienoilla otettavat lomat, koska sinne osuvat myös monet kokeet ja mahdollisuuden rästikokeiden pitoon ovat vähäiset.

Juuri näin. Mutta se pitää sitten lomalla muistaa, että sen ajalta annetut tehtävät pitää huolehtia ja tarpeen vaatiessa pyytää loman jälkeen tukiopetusta, jos jokin asia on mennyt yli hilseen. Kannattaa nyt heti ensi viikolla ottaa yhteyttä rehtoriin ja anoa loma. Kaikkein tympeintä noita heti loman jälkeistä aikaa koskevia loma-anomuksia on hoitaa silloin, kun lukuvuosi pyörähtää käyntiin. Aloituspäivinä on muutenkin kaikkea sählinkiä. Rehtorit yleensä ovat töissä heti elokuun alusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26762938:
Suomen laki määrittelee lomakaudeksi 2.5 - 30.9.

Laki voi kyllä määritellä, mutta käytäntö voi olla eri. Meillä suurin osa pitää lomansa kesäaikana, mutta minä kuulun niihin, jotka pitävät kun pitävät, asiat on sovittavissa. Kesällä en juurikaan lomia pidä, koska silloin on hyvä tehdä töitä, minä pidän lomani usein talvella pienissä pätkissä.

Yhteistyössä