Koulussa sitten kertoneet ettei joulupukkia ole olemassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lissun äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lissun äiti

Vieras
Voi vittu sanon minä :(
kyllä soitan opettajalle heti kun olen rauhoittunut että mitä paskaa ne siellä koulussa lapsille puhuvat.
Miksi lapsien ei anneta olla lapsia ja uskoa joulupukkiin.
Oli opettaja koko luokan kuullen sitten nauranut kun lapseni uskoo joulupukkiin :(
En ihmettele mistä niitä koulukiusaajia oikein tulee jos opekin siihen kannustaa :(
Ja kyllä minusta 8v on vielä liian pieni kuulemaan totuuden ettei joulupukkia ole.
Lapsi tuli koulusta äsken parkuen kuinka muut luokkakaveritkin oli ilkkunut koko kotimatkan tuosta pukki asiasta.
En voi kuin ihmetellä että eikös muilla sitten vietetä perinteistä joulua?

Miksi lapsille pitää yli päätään valehdella koko pukista? Valehteletteko paljon muustakin? En usko sen vievän lasten jouluiloa mitenkään, että tietävät Joulupukkelin ja vaikka pääsiäispupun ja hammaskeijun olevan satuhahmoja, mutta niihin saa "uskoa" ja leikkiä niiden "kustannuksella".

Mä olen kertonut 3v:lle, että joulupukki on olemassa satujen maailmassa, vähän niin kuin muumit ja lohikäärmeet. Ja ihan niin kuin joku voi pukeutua muumiksi, samalla tavalla aikuinen voi pukeutua joulupukiksi, mutta välttämätöntä se ei lahjojen antamiseksi ja saamiseksi ole. Ollaan yhdessä 3v:n kanssa ideoitu lahjoja sukulaisille. Olen kertonut myös Jeesus-lapsesta ja hänen synttäreistään, vaikka olen agnostikko.

Ehkä meidän 3v vois tulla selittämään teidän 8v:lle näitä asioita ;)

Ehdottomasti opettaja teki väärin mutta ehkä äitinä voisit jo valottaa pojallesi asian oikeaa laitaa. Jostainhan tieto olisi lähiaikoina putkahtanut tuon ikäisten keskuudessa :/

meillä 8v. uskoo vielä, tietää toki että osa ei usko, ja että kyllä aikuiset joskus pukeutuvat pukiksi mutta uskoo siis että oikea joulupukki on olemassa. ja kukas sen muka voi kieltää etteikö näin olisi :) tosi kurjaa tuollainen, olisi opettaja voinut koulussa hieman eri tavalla ottaa asiaan kantaa, mutta puhu lapsellesi asiasta ja kerro että osa ihmisistä ei omaa enää mielikuvitusta eikä usko enää mihinkään...

Meidän luokalla tapahtui lapsuudessani vastaava episodi. Ja kyllä se oli minusta vähintään ajattelematonta opettajalta ja julmaa sille lapselle, joka vielä joulupukkiin uskoi. :( Minä en silloin enää joulupukkiin uskonut, totuus oli paljastunut ekaluokalla yhdestä lukemastani kirjasta.

Mutta joulupukista kerron omallekin lapselleni, koska minulla on asiasta tosi mukavat muistot. Ei minusta vaan ole ollenkaan sama uskoa taianomaiseen joulupukkiin kuin tietää, että vanhemmat ostavat lahjat. Jo se tuntui tosi tylsältä, kun yksi kaveri väitti että joulupukki on kyllä olemassa, mutta vanhemmat maksaa joulupukille lahjoista! En kylläkään uskonut häntä. ;) Kai joidenkin on pakko saada itse kunnia lahjoista, eikä sitä haluta antaa joulupukille.

Uusimmassa Pirkassa oli laskettu, että joulupukin pitää ajaa 1000 m/s nopeudella, että kerkiää viedä lahjat kaikille maailman lapsille. Käytännössä sellainen nopeus johtaisi siihen, että Joulupukki palaisi elävältä (ilmanvastuksen kitka). Kova jäbä siis :)

Meillä uskottiin täysillä joulupukkiin vielä 3. luokalla, ja niin uskoi moni luokkakaverikin. Siitä huolimatta, että olimme hänelle 7-vuotiaana kertoneet ettei pukkia ole - ei vain uskonut.

Itselleni kerrottiin seurakunnan päiväkerhossa 5-vuotiaana, ettei joulupukkia ole. Itkien mentiin siskon kanssa kotiin sinä päivänä. Äiti ei tykännyt.

Hmph. Omassa lapsuudenkodissa vanhemmat pitivät huolen, että yksi osa koulukypsyyttä on, että lapsi tietää joulupukin olevan satua.

Ja omallekin aion totuuden paljastaa viimeistään sitten eskari-iässä. Joka tapauksessa mun mielestä nykyajan lapsilla on vaikeampaa kun pukit naamioituvat ja ovat aika aidon näköisiä + pukiksi on aina palkattu joku tuntematon ihminen. Musta olisi hauskaa jos oman ydinperheen tai lähisuvun miehet vuorottelisivat pukin roolissa, niin lapsillakin olisi mahdollisuus arvata totuus.

[QUOTE="xxx";30470537]Hmph. Omassa lapsuudenkodissa vanhemmat pitivät huolen, että yksi osa koulukypsyyttä on, että lapsi tietää joulupukin olevan satua.

Ja omallekin aion totuuden paljastaa viimeistään sitten eskari-iässä. Joka tapauksessa mun mielestä nykyajan lapsilla on vaikeampaa kun pukit naamioituvat ja ovat aika aidon näköisiä + pukiksi on aina palkattu joku tuntematon ihminen. Musta olisi hauskaa jos oman ydinperheen tai lähisuvun miehet vuorottelisivat pukin roolissa, niin lapsillakin olisi mahdollisuus arvata totuus.[/QUOTE]

Suurin osa lapsen ekalla luokalla uskoi joulupukkiin ihan täyttää päätä, tosin ei niihin kauppojen valepukkeihin. Vielä kolmannellakin luokalla mietti että ehkä se voi jossain ihan oikeasti ollakin olemassa, nyt neljännellä on selvä peli :)

"mitä paskaa ne siellä koulussa lapsille puhuvat"

No eihän se mitään paskaa ole: Kun ei ole olemassa niin ei ole. Sen sijaan voidaan kritisoida lapsen uskolle nauramista, jos opettaja todella on mennyt niin tekemään muutenkin kuin vain lapsen mielestä.

Itse olen opettajana vastannut ekaluokkalaisen suoraan kysymykseen, että jotkut uskovat ja jotkut eivät, ja että ainakin on hauskempi ajatella että olisi totta. Tähän lapsi suht tyytyväisenä sitten ilmoitti, että hänestä tulee joulupukki :)

Mielestäni kyllä olisi kodin hyvä valmistella lapsia viimeistään koulua aloitellessa näissä asioissa. Traumaattisempia ja joulusta joksikin aikaa maun vieviä nämä tällaiset yhtäkkiset kolaukset ovat.

Voi jestas.. eikö lapsesi ole koskaan ihmetellyt, miksi pukit näyttävät niin kovin erilaisilta eri paikoissa? Oma tyttöni kysyi sitä vähän alle kolmevuotiaana ja kerroin tietysti totuuden silloin. Ihan rehellisesti, en pidä kovinkaan välkkynä koululaista, joka uskoo joulupukkiin...

[QUOTE="pipari";30470668]Voi jestas.. eikö lapsesi ole koskaan ihmetellyt, miksi pukit näyttävät niin kovin erilaisilta eri paikoissa? Oma tyttöni kysyi sitä vähän alle kolmevuotiaana ja kerroin tietysti totuuden silloin. Ihan rehellisesti, en pidä kovinkaan välkkynä koululaista, joka uskoo joulupukkiin...[/QUOTE]

Anteeksi vaan, mutta vähän yksioikoiselta vaikutat kyllä itsekin, ja tietämättömältä siitä miten monitasoisesti lapset voivat mystisiin asioihin uskoa sekä olla uskomatta samaan aikaan... :)

Mä olen kertonut 3v:lle, että joulupukki on olemassa satujen maailmassa, vähän niin kuin muumit ja lohikäärmeet. Ja ihan niin kuin joku voi pukeutua muumiksi, samalla tavalla aikuinen voi pukeutua joulupukiksi, mutta välttämätöntä se ei lahjojen antamiseksi ja saamiseksi ole. Ollaan yhdessä 3v:n kanssa ideoitu lahjoja sukulaisille. Olen kertonut myös Jeesus-lapsesta ja hänen synttäreistään, vaikka olen agnostikko.

Ehkä meidän 3v vois tulla selittämään teidän 8v:lle näitä asioita ;)

Mahtavaa, mitä suvaitsevaisuutta ja avarakatseisuutta!

Meillä 8-vuotias uskoi pukkiin lähes jouluun saakka. Opekin oli tyytyväinen, sillä lahjojen odotus motivoi lasta tekemään parhaansa. Muistan, kuinka ope esitteli lapsen hienosti tekemää työtä, jonka lapsi halusi lähettää joulupukille. Kyseessä oli työ, jonka tekeminen oli lapselle erityisen hankalaa.