Kouluruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keskustelua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Teinitytöt haluaa laihduttaa. Surullista.

toi koulu (Uramo ) on alakoulu, ei siellä vielä ole edes teinejä..tänä vuonna siellä ei ole edes kutosia enää.

mut toisaalta, lapsilla saattaa koulupäivä alkaa 10 ja ruokailu on 11 aikaan, jos on kotona syönyt aamupalan ei välttämättä ole vielä nälkä tuossa vaiheessa.Eikä kaikki tykkää kaikesta ruoasta.

kouluruokailu on kuitenkin vain yksi ruokailu päivässä, pelkästään sen perusteella en lähtis epäilemään ongelmia, mut hienoa tuolta meidän terkkarilta et ottaa tämän asian esiin ja käsittääkseni vanhempien ja lasten kanssa asiasta kunnolla keskustelee.

Yläasteikäiset tytöt näyttivät elävän näkkärillä, jonka päälle ripottelivat aromisuolaa ja kyytipojaksi lasi vettä. Sanoisin vierestä kurkistelleena että suurin osa tytöistä "söi" näin päivittäin. Ja urhelijapoijat kun tulivat niin johan alkoi soppa maistua. Arvatkaapas kumpaa oli mielekkäämpää katsella :).

Ja tosin kuunnellakin, kun pari tytsyä muisti huoritella ja haukkua JOKAISEN tarjottavan kouluruoan niiiiiiiin paskaksi.

Mun aikana perunat oli kuoriperunoita ainakin omassa koulussa ja ei niitä kumipottuja eli kuorettomasti höyrytettyjä. En muista että ruoka olisi koskaan ollut niin pahaa etten olisi syönyt ja tarvinut olla kateellinen toisen laihuudelle eikä sellaista edes kytätty. Paljon on siis muuttunut 80-luvun jolloin kouluni lopetin.

Ei sitä kauhean isoa määrää saa ottakaan, mutta paljon enemmän kuitenkin kuin noi. Meillä kyllä pojat syövät kotona isoja annoksia ruokaa ja koulussakin, jos ruoka on hyvää. Mutta kuulema se nykyään heillä kovin harvoin on syötävää, jota lautasellisen söisi.

Kumiperunat liittyy siihen, että keskuskeittiöt tekee ruokia ja ne toimitetaan kouluille vakuumeissa, ei auta vaikka koulu haluaisi itse perunansa keittää (tai varmaan saisi, jo maksaisikin itse).

Meillä lapset syö kyllä kouluruokaa, just teinit totesi että "se oli niin kummallista että mitä se edes oli ...mutta pakko syödä ettei tuu pää kipeäksi".

Itsekin kyllä aikoinani söin, mutta mä en saanutkaan kotona enää lämmintä ruokaa. Lemppparini oli kanaviilokki, jota monet inhos :)

Meillä alkoi sillä, että lapsi ei syönyt koulussa ollenkaan ruokaa. Jos jotakin söi niin se vähäinen piti kuluttaa heti pois. Nyt tilanne se, että lapsi on sairaalassa nenämahaletkussa. Kyse kolmasluokkalaisesta lapsesta joka pitää itseään lihavana. Koskaan ei ole ylipainoinen ollut vaan hoikka lapsi.

Kumiperunat liittyy siihen, että keskuskeittiöt tekee ruokia ja ne toimitetaan kouluille vakuumeissa, ei auta vaikka koulu haluaisi itse perunansa keittää (tai varmaan saisi, jo maksaisikin itse).

Meillä lapset syö kyllä kouluruokaa, just teinit totesi että "se oli niin kummallista että mitä se edes oli ...mutta pakko syödä ettei tuu pää kipeäksi".

Itsekin kyllä aikoinani söin, mutta mä en saanutkaan kotona enää lämmintä ruokaa. Lemppparini oli kanaviilokki, jota monet inhos :)

Kanaviilokki oli ihan omia suosikkeja myös ja pidin niin monen inhoomasta tillilihastakin jota ei enää kouluissa ole ollut vuoskymmeniin :) Broilermaksamureke oli sellaista jota piti hakea aina lisääkin :) Sekin poistui 90-luvulla listoilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Surullinen äiti;28043801:
Meillä alkoi sillä, että lapsi ei syönyt koulussa ollenkaan ruokaa. Jos jotakin söi niin se vähäinen piti kuluttaa heti pois. Nyt tilanne se, että lapsi on sairaalassa nenämahaletkussa. Kyse kolmasluokkalaisesta lapsesta joka pitää itseään lihavana. Koskaan ei ole ylipainoinen ollut vaan hoikka lapsi.

Voi ei =(

Kun muistelen omia kouluaikoja niin samalta tuo lautanen näyttää kuin silloin. En laihduttanut tai ajatellut painoa koska hyvin hoikka olin. Ei ollut nälkä ja koulun ruoka oli pahaa.
Oma tyttö taitaa syödä nykyään ihan samoin. On kotonakin aika pieniruokainen.
En osaa olla kovin huolissani.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvää hyvää :);28043806:
Kanaviilokki oli ihan omia suosikkeja myös ja pidin niin monen inhoomasta tillilihastakin jota ei enää kouluissa ole ollut vuoskymmeniin :) Broilermaksamureke oli sellaista jota piti hakea aina lisääkin :) Sekin poistui 90-luvulla listoilta.

Tilliliha olikin muuten hyvää, muistan! Söin jopa koulun maksalaatikkoa mielelläni, koska ´siihen sai puolukkasurvosta jota ei todellakaan kotona näkynyt ikinä :)

Itse lähes päivittäin kouluruokaa syövänä ihmettelen tätä, omasta kouluajasta muistan ne kumiperunat, koiranruokaa muistuttavat "liha"kastikkeet yms.. mutta nykyään on listoilla todella paljon oikeasti hyviä ruokia, mm.. soijakasvislasagnette, kasvispyörykät, kinkkukastike, kauramakaroonilaatikko (lisä suolalla :whistle: ), kasvissosekeitto yms.. on oikeasti ihan älyttömän hyviä, ei ne seikeitot vieläkään uppoa, mutta kyllä niitäkin syö.

• Tykkää
Reactions: tike
Ala-asteella meillä oli koululla oma keittiö ja kaikki söi hyvällä halulla. Yläasteelle siirryin kouluun, johon ruoka tuotiinkin valmiiksi lämpimänä eli haaleana ja ero oli huima! Itse söin sitten yläasteella huonommin kun muutos maussa ja rakenteessa oli niin iso, en minkään laihduttamisen takia.

Kouluruoka on nykyään vielä kamalampaa varmaan kun on keskitetty ja tehostettu entistä enemmän. En ihmettele, ettei lapset syö.

Yhteistyössä