Kouluruokailu lopetettava, omat eväät mukaan?

Tuli tällänen mieleen, kun tuolla suomi24:llä oli tästä jotain keskustelua.

Mä en ainakaan kannata tuota. Vaikka mun peruskoulu-aikana ruoka oli aika kökköä, niin sitä tuli kuitenkin syötyä aina jonkun verran. Lukio-aikana käytiin syömässä samassa ruokalassa ja kyllä se ruoan taso vain parani vuosien varrella.

Jos oppilaitten pitäisi ottaa eväät mukaan, niin kuinka moni söisi jotain terveellistä? Ei kaikkien vanhemmat huolehtisi siitä onko eväät tarpeeksi ravitsevat ja terveet.

Jos Suomessa olisi 80-luvulla ollut sellainen käytäntö, että pitää ottaa eväät mukaan, niin exän lapsuus olisi ollut vieläkin karumpi. Perheessä kuusi lasta, isä teki reissuhommia ja äiti ryyppäsi. Lasten aamupala oli itse keitetty kahvi. Kouluruoka oli suuri lahja näille sisaruksille ja lomat todella huonoja ruoan suhteen. Kun isä oli kotona, niin lapset saivat oikeaa ruokaa.

Mutta en tosiaan kannata kouluruokailun lopettamista. Enkä kyllä kannata sitäkään, että kouluissa on limsa- tai karkkiautomaatteja.

joo lapset ne vaan vinkuu että se on pahaa,mutta jos nyt aikuisena menis maistaa niin varmasi ihan hyvää olis. se vaan on joku juttu että kouluruoka muka pahaa.

ja siis ei missään nimessä saa mennä ottaa pois koska seon monelle varsinkin köyhälle perheelle pelasua että koulussa lapsi saa syödä mahansa ihan täyteen kunnon ruokaa

Meidän kyläkoulussa on ainakin jopa lasten mielestä tosi hyvää ruokaa. Se kyllä keitetäänkin tuossa koululla, eikä tuoda valmiina mistään.
Ei sitä kyllä lopettaa soisi, ennemmin mie vaikka maksaisin siitä jotain, kun alkaisin eväitä väsäämään koululaisille.

Keittiönoita
En kannata minäkään. Olkoonkin, että kouluruuan ravitsemuksellinen arvo ei useinkaan vastaa sille asetettuja laatuvaatimuksia erityisruokavaliota noudattavien - erityisesti kasvissyöjien - kohdalla. Ihan hyvä, että jotain muussia muksut saavat koulussa napaansa, kotona sitten pitää laittaa ruoka sen mukaan, että lapsi on saanut kaikki tarvittavat ravintoaineet.

sehän on ihan mahtavan iso etu meillä tuo kouluruokailu ja kun ajattelee, kuin pienillä määrärahoilla keittiöväki sen ruoan joutuu laittaan, ovat melkein ihmeittentekijöitä, että saavat hyvää ja monipuolista ruokaa lapsille.
Ja jo menis, niinkuin johonkin ameriikan malliin, niin moniko siten sais oikeeta ruokaa?

minä
Tarkoitatko, että suomeen tulisi kotiäitikulttuuri, ja lapset tulisivat kotiinsa syömään ja pitäisivät tunnin ruokatunnin kuten tietääkseni Etelä-Euroopassa ja Keski-Euroopassa?

Meidän kouluruoka oli useimmiten eineksiä, jotka eivät ole hyvää tai terveellistä... Mutta ei sitä silti pidä lopettaa, koska jotkut lapset saavat päivän ainoan kunnon aterian koulusta. Jotain kertoo sekin, että päiväkodeissa ja kouluissa menee ruokaa eniten maanantain.

EI IKINÄ LOPETETA KOULURUOKAILUA.

Jos lapset valittavat että ruoka on pahaa on kakarat pilalle lellittyjä.

Monessa perhessä ei tosiaankaan ole salaattia joka aterialla ja koulussa on salaattia.

Tosin joissakin koulusa ruokaa säännöstellään etä ei saa ottaa leipä esim lisää, mutta yleisesti ottaen ruoka koulussa hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tarkoitatko, että suomeen tulisi kotiäitikulttuuri, ja lapset tulisivat kotiinsa syömään ja pitäisivät tunnin ruokatunnin kuten tietääkseni Etelä-Euroopassa ja Keski-Euroopassa?
Itävallassa ainakin lapset vievät joko omat eväät, tai sit saavat ruuan koulussa maksua vastaan.
Siellä ei siis ainakaan kaikissa kouluissa ole sitä "ruokatunti-systeemiä".
Ja sama juttu on siellä päiväkodissakin. Joko omat eväät, tai vaihtoehtoisesti maksua vastaan "oikea ruoka".

meillä muksut tykkää ainakin suurimmaks osaks ruuista koulussa..puurot ei oikein kelpaa, mut muut menee..jos eivät tykkää siitä itse ruoasta niin syövät sit kamalan kasan salaattia..

Missään tapauksessa ei saa lopettaa.

Mä ainakin muista lama-aikana että ruoka oli todella pahaa. oli esim makaroonilaatikkoa kalasta ja kaikissa salaateissa oli rusinoita. perunat kumisia ym ja kastikkeissa ei ollu lihaa yhtään ja sekin vähä mitä oli oli narskuja.

mutta toisaalta, se on tosiaan monen ainoa kunnon ruoka. ja ei sitä olis itsekkään jaksanut ilman sitä ruokaa. aina jotain söi vaikka näkkäriä sitten.

musta se on hyvä idis että iltapäivällä lapset saa ostaa pienellä rahalla (0,50-2?) sämpylää ja mehua koulun keittiöstä välipalaks. mä muistan ainakin sen kamalan nälän joka oli iltapäivätunneilla klo 14:00-16:00 Lukiossakin vielä. Mutta tää välipala ei saa tietty korvata sitä lounasta, vois olla vaan lisänä jos sattuu itselle epämiellyttävää ruokaa...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
En tarkoita tälllaista vaan, että vietäisiin eväät kouluun. Eikä tuo sun mainitsema tapa toimisi monessa paikassa Suomessa. Täällä esim. osa yläastelaisista tulee 25km päästä, millä siinä kesken päivän lähtisi kotiin syömään?

Minusta se olisi tosi huono juttu. Muutenkin on saanut olla laittamassa eväitä lapsilla monta kertaa viikossa, pitkien päivien jaksamiseen syövät eväitä 1-2 kertaa viikossa. Juuri kun alan muistaa kummalle minäkin päivänä, koulu jo loppuukin :D

Yhteistyössä