Ottaisin mielelläni tuon 30h/vko, sen verran harvinaista herkkua on saada noin paljon työtunteja. Etenkin nyt, kun kunnat säästävät aivan kaikesta. Koulunkäyntiavustajan (pätevän) palkka on reilut 1600/kk brutto, jos töitä on 38,5h eli täysi työaika. Harvalla on, suurin osa jotuu tyytymään joko suunnilleen kolmeenkymmeneen tuntiin viikossa, tai supersäästökunnissa voi töitä tosiaan olla vain alkaen 20 tuntia viikossa. Ei noilla palkoilla minunkaan mielestäni elä! Ajauduin itse alalle ammatinvalinnan kautta, minulla on muutama sairaus, joka rajoittaa mahdollisia ammatteja aika paljon. Lyhyt työpäivä oli hyvä silloin, kun lapsikin oli pieni. Tätä työtä olen tehnyt jo 9 vuotta. Huono puoli on se, että kokemuksen myötä myös työn haasteellisuus lisääntyy helposti, eli avustettavat/ohjattavat ovat todella haastavia käytökseltään, niin kuin joku jo mainitsikin. Joillekin lapsille ei voi selkäänsä kääntää, ilman että siinä on toinen aikuinen välissä. Lapsilla on myös vaikeita mielenterveysongelmia, mutta eihän koulussa ole resursseja niitä hoitaa. Yritä siinä sitten pärjätä lapsen kanssa, joka on ihan "muissa maailmoissa". Ja tästä hyvästä työnantaja muistaa sinua muutamalla satasella kuun lopussa... ei oikein jaksa innostaa minuakaan. Alunperin innostuin oppimisvaikeuksien kohtaamisesta, mutta valitettavasti en ole enää vuosiin saanut tällaisten parissa työskennellä, paitsi satunnaisesti. Luulen, että tavallisin kuukausiansio pätevällä vaihtelee tunneista riippuen n. 700-1100 euroa/kk käteen.