Koulunkäyntiavustajan LOMA-ASIAA, Jyväskylä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minnalinna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minnalinna

Vieras
Hei,

Onko tietoa miten Jyväskylässä koulunkäyntiavustajien loma-asiat menee? Varmasti niin kuin muuallakin Suomessa, mutta olen ollut huomaavinani, että on kuntakohtaisia eroja. Miten esim. kun aloitan elokuussa niin olenko syyslomalla töissä kun lapset ovat lomalla? Sama koskee hiihtolomia ja muita. Miten asia käytännössä menee? 6h/pvä on työaikani ja olen ns. palkkatuki (vai mikä se termi nyt olikaan) työllistetty.

Mielelläni kuulisin juuri Jkl:n kka kuvioista jos on jotain kerrottavaa. Entäpä miten täällä toimitaan tilanteessa kun opettaja on poissa - palkataanko sijainen opettajalle ja kka kuitenkin vastaa käytännössä tuntien pidosta vai tekevätkö kka:t opettajien sijaisuuksia?

Itse en sieltä päin ole, mutta oppari kesken koulunkäyntiavustajan tutkinnosta... Oletko siis työkkärin kautta töissä, se jäi vaivaamaan, eli ainakin avopuoliseni veli oli niin ja oli työttömänä ainakin ne ajat mitkä koulu oli lomilla, että sopimus purettiin niille ajoille!
Mutta käytännössä koulunkäyntiavustajat meillä ainakin pitävät vuosilomiaan pois tuolloin kun oppilailla on loma, tai pitävät "omaa lomaa" tai mahdollisuus tehdä meillä ainakin jossain muussa kunnan yksikössä hommia jos itse on aktiivinen ja kyselee!
Jollain kouluilla hommia on myös muutamana päivänä vaikka oppilaita ei olekaan!
Ja toinen noista sijaisuuksista! Eli jos ope on sairas, tilalle hommataan sijainen. Sinä olet "vain koulunkäyntiavustaja" ja teet saman homman kuin muulloinkin!
Tai meillä joskus jos ei ole henk.koht avustaja on ollut parempi vaihtoehto, ottaa omasta hommasta virkavapaus ja tehdä sopimus sijaisuuteen. Sijaisena voi toimia täällä ainakin jos on lukion tms. suorittanut tai rehtori sinut hyväksyy. Juttele näistä koulusi kanssa. Toivottavasti näistä jotain apua sinulle oli???

Kiitos :) Oli paljonkin.

Eli "saan" lomailla syyslomat ja joululomat, mutta enkö voi käyttää niihin kertyneitä lomiani? Eikös 14 pvää töitä kuussa tee 2 lomapäivää/kk? Eli kun aloitan 9.8 niin ehdin jo tienata lomat syyslomalle?

Työkkärin kautta menen eli olen ns. palkkatuki palkattu. Eka soppari tehdään puoleksi vuotta ja jatkoa seuraa todennäköisesti toukokuun loppuun.

Lomaa kertyy mainitsemasi 2 päivää per kuukausi, mutta työpäiviä pitää muistaakseni nykyään olla enemmän, jopa 18, jotta lomaa tuo 2 päivää kertyisi, mutta mutta.

Esim. meillä loman töissä ja ihan muulla alalla lomaa kertyy huhtikuun alusta maaliskuun loppuun (jotakuinkin näin) ja kertynyttä lomaa saa ruveta pitämään vasta loman määräytymisvuoden jälkeen, siis toukokuun alusta.

Tämä voi kyllä olla työpaikkakohtaistakin, miten lomaa saa pitää.

Ensimmäinen soppari tehdään puoleksi vuotta eli tammikuun 9. pvään asti. Olisi mukava kuulla kka:na olleilta (ei vakkareilta sillä teillä eri asia), että miten koululaisten loma-ajat menee, oletteko töissä tekemässä jotain hanttihommia vai lomalla. Vai oletteko omalla lomalla tms.?

ite aloitin ensin työkkärin työharjoittelulla koulussa ja mulla oli ihan samat lomat kuin muillakin eli syys,joulu,hiihto,pääsiäinen ja kesä..Samaan aikaan oli mies joka oli palkkatuella ja hänellä myös oli samat lomat.

MAmisKukkeli, oliko näin myös silloin kun aloitit? Kiinnostaa tietää juuri "aloittavien" tilanteesta sillä pisempään töissä olleilla eri tilanne. KUn palkka on niin huono niin on oltava hyvät lomaedut :) Mutta kiva kuulla, että näin on.

ainakin mulla on kertyny lomia sillei, et olen pystynyt olemaan lomilla sillo ku niitä on koululaisilla. Opettajan sijaita ei välttämättä aina saada ja silloin kk on opettajana ja palkka on sen mukainen (oisko ollu 16 ekua tunti). Tämä siis Jyväskylässä.

Alkuperäinen kirjoittaja minnalinna:
MAmisKukkeli, oliko näin myös silloin kun aloitit? Kiinnostaa tietää juuri "aloittavien" tilanteesta sillä pisempään töissä olleilla eri tilanne. KUn palkka on niin huono niin on oltava hyvät lomaedut :) Mutta kiva kuulla, että näin on.

juu, oli näin!
=) aloitin ite sillä työkkärin työharjoittelulla, olin sillä noin 12 kuukautta, sitten sain jatkaa vielä erityisluvalla..sen jälkeen sain pariksi kuukaudeksi äityislomasijaisuuden ja nyt allekirjoitin oppisopimuksen sinne koululle!! joten seuraavat puolitoistavuotta olen oppisopimuksella, mutta ensi kesänä mulla sitten ei olekaan tätä ihanaa 2 1/2 kuukauden lomaa vaan joudun olemaan töissä ettei sopimus katkea!

olen mikkelistä ja täällä lomaillaan samalla kun lapset lomailee,menee ns. ennakkolomina. olin palkkatuella töissä. mulla kerty muistaakseni 19 lomapäivää lukuvuodesta. ei jää "työttömäksi" loma-aikoina.

unohdin mainita että viihdyin todella hyvin työssä,toimenkuvaan kuului välituntivalvonnat,tuntien valvomiset(silloin tällöin), ja tärkein tietysti lapsen avustaminen oppitunneilla.

Mä oon koulunkäyntiavustajana erityiskoulussa ja yleensä koulujen loma-aikoina pidän pois kertyneitä vuosilomapäiviä...aika pitkälle on pystynyt koulun johtajan kanssa sumplimaan ja miettimään kuinka ja mihin lomille haluaa lomapäivänsä käytettäviksi esimerkiksi jos lomat ei jostain syystä riitä kaikille koulujen lomille. Ninku vaikka jos on ollut poissa äitiyslomien ja hoitovapaiden takia ja pitänyt siellä välissä kertyneitä lomapäiviään pois ninku minä tein. Nyt kesäksi sitten lomautettiin kokonaan koska lomia ei ollut jäänyt kesälle eikä kunnassa ollut tarjota muutakaan työtä. Näin se on mennyt aina ja olen sentään ollut tässä työssä kymmenisen vuotta!

Meidän koulullamme jos opettaja on poissa, on avustaja ilman muuta hänen sijaisensa. Olen luokan "pääavustaja" ja näin ollen "etuoikeutettu" kun sijaista tarvitaan.

Muuten tehtäviin kuuluu tietenkin oppilaiden avustaminen ja opettaminen (isot ryhmät ja eri-ikäisiä oppilaita luokassa paljon, joten ryhmiä jaetaan opettajan ja avustajan kesken- avustaja vetää itsenäisesti oppitunnin tietylle ryhmälle opettajan ohjeiden mukaan), välituntivalvonnat ja kaikki mahdollinen koulumaailmaan liittyvä tekeminen...mutta missään nimessä meidän koululla ei avustaja ole pelkästään kahvinkeittäjänä opettajille vaan tasa-arvoinen työntekijä!

Enpä ole koskaan ajatellut työn arvostusta sen kummemmin mutta saattaapi tuo olla aika nollassa- ehkä juuri sen vuoksi, että ihmiset eivät tiedä mitä koulunkäyntiavustaja tekee; luulevat hänen vaan olevan opettajan juoksupoika ja papereiden monistaja! Mutta kyllä se on ainakin erityiskoulussa kaukana siitä- avustaja kyllä osallistuu miltei kaikkeen. Paljolti tietty riippuu siitä millaisen opettajan saa työparikseen; osaako opettaja hyödyntää avustajaa ja arvostaako tätä lainkaan!

Työpäiväni ovat 6 tuntisia ja palkallakin olen tullut hyvin toimeen. Itselläni ei ole mitään moitittavaa- toki välillä nyrppii kun tavallaan kuitenkin opettaa/vetää tunteja avustajan palkalla....ainoastaan suunnittelutyö jää siitä pois, joten voisihan tätä koulunkäyntiavustajien työtäkin arvostaa nostamalla hieman palkkaa!

Onko oppisopimuksella tutkintoa tekevällä kuinka pitkä työpäivä? Entäpä palkkaus?

Palkkaus on työehtosopimuksen mukaisesti, se peruspalkka..työnantaja päättää kuinka paljon sitä palkkaa maksaa, yleensä se on 80% normaalista palkasta..

työpäivä on 6-8 tuntia

Hei,

Onko tietoa miten Jyväskylässä koulunkäyntiavustajien loma-asiat menee? Varmasti niin kuin muuallakin Suomessa, mutta olen ollut huomaavinani, että on kuntakohtaisia eroja. Miten esim. kun aloitan elokuussa niin olenko syyslomalla töissä kun lapset ovat lomalla? Sama koskee hiihtolomia ja muita. Miten asia käytännössä menee? 6h/pvä on työaikani ja olen ns. palkkatuki (vai mikä se termi nyt olikaan) työllistetty.

Mielelläni kuulisin juuri Jkl:n kka kuvioista jos on jotain kerrottavaa. Entäpä miten täällä toimitaan tilanteessa kun opettaja on poissa - palkataanko sijainen opettajalle ja kka kuitenkin vastaa käytännössä tuntien pidosta vai tekevätkö kka:t opettajien sijaisuuksia?

Itse olin töissä viime vuoden koulunkäyntiavustaja juuri tällä palkkatuella.
Lomalla olin aina kun lapsetkin oli koska työsuhde oli määräaikainen ja lomat piti piettää pois vuoden aikana. Työaikani oli 6,5 tuntia.

Tuohon opettajien sijaistamiseen. Jos opettajalle palkataan sijainen, ei kka:n tarvitse mitenkää piettää tuntia. Opettajahan siinä on silloin vastuussa. Tottakai neuvoa voi kysyä jos kyseinen kka on joka päivä samassa luokassa. Minä tein muutaman kerran opettajan sijaisuuden, siis muutaman tunnin. Silloin saa itselleen opettajan palkan. Älä missään nimessä suostu siihen että opettaja sanoo sinulle että käy piettämässä tunti kun hänellä on jotain muuta hommaa, jos et saa asiaankuuluvaa palkkaa. Opettajan pitää ehdottomasti käydä aloittamassa tunti ja kertoa sinulle ja oppilaille mitä he tekevät.

Itse olen kanssa ollut opettaja sijaisena, joskus jopa pari päivääkin, jos ei ole sijaista heti saatu..silloin luokan opettaja on antanut ohjeet mitä milläkin tunnilla tehdään ym.. joskus ei opettaja pysty tulla aloittamaan tuntia, joten antaa sinulle ohjeet mitä tehdä..ja muista mainita rehtorille siitä palkasta jos olet ollut opettajan sijaisena!

Tehdäänkö/tarvitaanko kahden lomapäivän kertymiseen kuukaudessa 14 vai enemmän työpäiviä? Netistä löytyy tuo 14 päivää, mutta joku täällä mainitsi, että olisi enemmän -kenties 18pvää/kk. Kukas osaisi vielä tähän vastata?

Toimin avustajana pienluokassa ja kyllä meillä ainakin sijaisena toimii aina jompikumpi avustaja, vieraan opettajan tuleminen luokkaan yllättäen sekoittaa oppilaat heti ja rytmit menevät helposti sekaisin.

Lomien aikaan pidämme kertyneitä vuosilomapäiviämme ja näin kesäisin olemme liiton rahoilla/kelan rahoilla, jollei kunnalta saa muuta työtä.

itse olin ennenku jäin äippälomalle opparilla (joka jäi kesken kun määräaikainen työsuhde umpeutui tuona aikana)
niin sain 85 prossaa avustajan palkasta, ja tunteja oli 32h/viikko.
tykkäsin kyllä kovasti työstäni, mutta tietyissä jutuissa on just tuo monimutkaisuus ja ku eri paikoissa toimitaan erilailla!
meillä vakkarit, tai yli vuoden tekevät sopimuksen niin tekee kesän niin et "tienaavat" tunteja sisään. eli jos on vaikka 30h viikos hommia, tekevät vähän yli joka viikko, joten tunteja tulee sisään ja voimat kesällä lomalla olla sitten jo ansaitusti!
mutta meillä oltiin yleensä lomilla ku lapsetkin ja lomia saa pitää ennakkoon jos niitä ei ole tarpeeksi, ainakin täällä.
tällä hetkellä täällä opparissa olevat ovat heidän omasta tahdosta työttömiä, eli tekevät 2 kpl vuoden sopimuksia ja kesän ovat työttömiä.

Yhteistyössä