Koulunkäyntiavustajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnkitheK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AnkitheK

Vieras
Oon miettinyt, jos menisin oppisopimuksella opiskelemaan koulunkäyntiavustajaksi. Oon tässä nyt vähän kahden vaiheilla, kun luin noita palkkatietoja. En vaan tiedä mihin uskoa.. voisiko joku koulunkäyntiavustaja kertoa, paljonko koulunkäyntiavustajan kuukausipalkka on? Vaihteleeko se kunnittain? Entä työtunnit, sanotaanko työpaikassa et "sulla on tän ja tän verran tunteja viikossa", vai voinko päättää sen itse? Entä voinko toimia opettajan sijaisena, vaikka mulla olis vaan koulunkäyntiavustajan tutkinto? Onko koulunkäyntiavustajalla aina lomaa, kun koululaisillakin, vai pitääkö tehdä jotain muita hommia loma-aikoina? Voiko avustaja sijaistaa opettajia, ja jos voi, nouseeko palkka silloin? Kysymyskysymyskysymys... kiitos :)

Toivottavasti joku oikeasti asioista tietävä vastaa, mutta sinulla ei luultavasti tulisi olemaan samanlaisia etuja kuin opettajilla. Saisit käsittääkseni joko sellaisen sopimuksen joka on voimassa vain koulun työvuoden ajan ja olet lopun aikaa työttömänä tai sitten saat sopimuksen koko vuodeksi, mutta kunta järjestää sinulle jotain muita hommia koulun lomien ajaksi.

Lomaa ei ole silloin kuin opettajillakin, paitsi jos itse anot sitä niiksi ajoiksi. Tosin kaikkiin opettajien lomiin kka:n lomapäivät eivät riitä. Kesäksi yleensä katkaistaan työsopimus tai sitten laitetaan muualle töihin. Itse ei voi päättää tunteja, vaan niitä on sen verran kuin työnantaja määrää.

Opettajia voi sijaistaa ja silloin saa parempaa palkkaa. Epäpätevän opettajan palkkaa siis.

KKA:n peruspalkka on about 1800 €/kk, mutta se on täysillä tunneilla, yleensä sopimukset tehdään 6h/päivä eli palkaksi jää n. 1500 €/kk. Lomat kertyy kuten kellä tahansa KVTES sopimuksen piiriin kuuluvalla eli aluksi 2pv/kk ja myöhemmin 2,5pv/kk. KKA:t joko lomautetaan kesäksi tai sitten siirretään muihin tehtäviin (kotihoitoon, puistotöihin tmv.)

Opettajan sijaisenahan voi toimia kuka vaan. Meillä KKA:t eivät saa sijaistusajalta palkkaa, vaan vapaata. Yleensä sijainen otetaan kuitenkin ulkopuolelta, jotta KKA:t ovat omissa töissään, siis niissä mihin heidät on palkattu.

Itse olen erityiskoulussa kkavustajana. Palkka on n. 1900e/kk ja teen 35h vkossa. palkka riippuu vähän sitä missä pain toimita avustajana.
Meillä opettajan sijaisena toimii avustja ja saa ensimmäisestä tunnista opettajan palkan. Loma-ajat ( syys, joulu, talvi ) käytetään/säästetään lomapäivistä tai sitten vaihtoehtoisesti niiksi ajoiksi lomautetaan tai voidaan tarjota jotain esim päiväkotihommia, mutta siitä saa päättää itse miten sen haluaa. Liittohan maksaa sitten 7 pvä/vuosi karenssin jälkeen päivärahan jos haluaa lomautuksen. Kesällä käytetään loput lomapäivät ja loppu aika mihin päivät ei riitä on lomautusta tai taas vaihtoehtoisesti tarjotaan jotain kesäduunia, mutta meillä ei niitä ole juurikaan ollut. Tämä siis jos olet vakituinen. Jossainhan on kokoaika palkka käytössä, missä kk palkkasi on n 4% pienempi joka kk, mutta saat joka kk palkan eli ei lomautuksia tule ja lomat samoin kuin oppilailla.
Määräaikaisien sopimukset meillä tehdään aina lukuvuodeksi kerrallaan, muuten he toimivat niin kuin vakituiset.

Yhteistyössä