koulunkäyntiavustajan työ

Olen koulunkäyntiavustaja. Koulunkäyntiavustajan työstä ei ole kokemusta, muuten kuin opiskelua ajoilta, mutta... Mukavaa työtä. Pidin etenkin henkilökohtaisenaavaustaja olosta. Työ on vaihtelevaa. Tärkeää on yhteistyö opettajan kanssa ja se, että kemiat käy yhteen. Miinuksena on pätkätyöt eli usein palkataan puoleksi vuodeksi, mutta kyllähän yleensä samassa paikassa ollaan syksy ja kevät. Toimia on kyllä ainakin täälläpäin vakinaistettu paljon. Avustajistahan sitä, kyllä ensimmäiseksi säästetään. Koulunkäyntiavustajan ammatin arvostus on kyllä kasvanut, mutta vaikka arvostetaan, niin palkataan nuoria työmarkkinatuella mieluiten. Palkkaa en nyt muista, mutta siihenkin vaikuttaa yleensä se, että harvoin vkotunnit saa täyteen.

Niin www.mol.fi löytyy varmaan ammatinkuvaus ja ehkä palkka tietojakin.<br><br>
 
mamma -75
paljon riippuu avustettavasta. eli pitääkö olla joka minuutti aivan vieressä, onko väkivaltainen, vammaisuus ja vamman taso vaikuttavat myös. voi olla fyysisestikin raskasta, jos liikkumisessa avustettava. psyykkisesti sairas kenties kaikista rankin. työ on mukavaa ja vaihtelevaa, palkkaus usein huonoa ja päivät lyhyitä ja on vielä paikkoja, joissa avustajan työ on aliarvostettua. mutta onneksi on paljon ihmisiä, jotka ymmärtävät avustajan tärkeyden! =)
 
Olen ammattitutkinnon suorittanut koulunkäyntiavustaja Lahdessa. Työ on vakituinen ja peruspalkka sama kuin esim. lähihoitajalla. Plussana on pitkät lomat. Aina koulujen lomaaikaan, minäkin olen lomalla mutta palkka ei kuitenkaan vähene. Esim. kesällä lomaa 2,5kk ja normaali kuukausipalkka tuolta ajalta. Lisäksi ateriaetu on aivan mahtava juttu. Saan syödä päivittäin verotusarvolla ruuan. Hintaa aterialle tulee siis reilusti alle euron. Tämä ei kai ole kaikissa kouluissa mahdollista, mutta meillä ns. valvonta-ateria on katsottu avustajillekin tarpeelliseksi. Tunteja minulla 35/vko ja työaika joka päivä 7.30-14.30.
 

Yhteistyössä