Koulunkäynnin ohjaaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Haluan opiskella uuden ammatin, ja toi kouluhomma tuntuis hyvältä. Onko jo pitkä koulutus takana, ja sen alan töiden epäsäännöllisyys on nähty ja koettu, kiitos vain. Niin, että onko täällä joku, joka osais ja haluis kertoa plussia ja miinuksia ohjaajan hommista? Onko töitä, mikä se palkka on oikeesti? Miten lomat menee? Onko eri koulutuspaikoissa eroja, tässä meidän lähistöllä on useampiakin Koulunkäynnin ohjaajan koulutusta antavaa tahoa.
Kiitos!

Palkka on siinä ~1750 euroa kuukauden täysipäiväisestä työstä (tai ainakin itselläni oli). Tosin se täysipäiväinen työ jää hyvin usein vain haaveeksi, koska koululaisten koulupäivät eivät liki poikkeuksetta ole 8-16. Poikkeuksena on se, jos koulussa on iltapäiväkerho ja saa lisätunteja olemalla siellä ohjaajana.

Pyrkijöitä noidin työpaikkoihin on yleensä ihan reippaasti, mm. koska ilman koulutustakin voi työllistyä. Toisaalta koulunkäynninohjaajat ovat se mistä kunta usein ensimmäisenä säästää, ja työsuhteiden solmiminen pätkissä niin, että koulun kesälomat ollaan työttöminä on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Työ on käytännössä sitä, että ollaan opettajan apulaisena. Autetaan oppilaita tehtävien teossa, käytetään kopiokonetta ja tulostinta, haetaan tavaraa tunteja varten milloin mistäkin, järjestellään paikkoja ym ym. Tosin poikkeuksena se, että jos olet koulunkäynninohjaajana jossain yhtä tai useampaa sairasta tai vammaista lasta varten. Silloin se tarkoittaa sitä, että hoidat ja vahdit sitä lasta sen verran mitä mitä juuri kyseinen henkilö tarvitsee. Ääritapauksessa saatat olla käytännössä vammaistenhoitaja (jos olet töissä erityisluokassa/-koulussa) tai sitten esim. vaikka hoidat sen lapsen diabetesta tai autat sitä pukeutumisessa.

Mitä iltapäiväkerhoon tulee, niin siellä vahditaan ja leikitetään lapsia käytännössä hyvin samaan tyyliin kuin vaikka päiväkodin 5-6-vuotiaiden ryhmässä. Järkätään lapsille askarteluja ja liikuntatuokioita, luetaan niille kirjaa, tehdään välillä retkiä johonkin jne.

Kiitos! Sulla oli ilmeisesti koulutus tuohon hommaan? Saako udella, mistä syystä siirryit toiseen työhön?
Palkka on siinä ~1750 euroa kuukauden täysipäiväisestä työstä (tai ainakin itselläni oli). Tosin se täysipäiväinen työ jää hyvin usein vain haaveeksi, koska koululaisten koulupäivät eivät liki poikkeuksetta ole 8-16. Poikkeuksena on se, jos koulussa on iltapäiväkerho ja saa lisätunteja olemalla siellä ohjaajana.

Pyrkijöitä noidin työpaikkoihin on yleensä ihan reippaasti, mm. koska ilman koulutustakin voi työllistyä. Toisaalta koulunkäynninohjaajat ovat se mistä kunta usein ensimmäisenä säästää, ja työsuhteiden solmiminen pätkissä niin, että koulun kesälomat ollaan työttöminä on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Työ on käytännössä sitä, että ollaan opettajan apulaisena. Autetaan oppilaita tehtävien teossa, käytetään kopiokonetta ja tulostinta, haetaan tavaraa tunteja varten milloin mistäkin, järjestellään paikkoja ym ym. Tosin poikkeuksena se, että jos olet koulunkäynninohjaajana jossain yhtä tai useampaa sairasta tai vammaista lasta varten. Silloin se tarkoittaa sitä, että hoidat ja vahdit sitä lasta sen verran mitä mitä juuri kyseinen henkilö tarvitsee. Ääritapauksessa saatat olla käytännössä vammaistenhoitaja (jos olet töissä erityisluokassa/-koulussa) tai sitten esim. vaikka hoidat sen lapsen diabetesta tai autat sitä pukeutumisessa.

Mitä iltapäiväkerhoon tulee, niin siellä vahditaan ja leikitetään lapsia käytännössä hyvin samaan tyyliin kuin vaikka päiväkodin 5-6-vuotiaiden ryhmässä. Järkätään lapsille askarteluja ja liikuntatuokioita, luetaan niille kirjaa, tehdään välillä retkiä johonkin jne.

Kiitos! Sulla oli ilmeisesti koulutus tuohon hommaan? Saako udella, mistä syystä siirryit toiseen työhön?

Ei ollut koulutusta. Koulunkäynninohjaajan työt lopetin yksinkertaisesti siksi, kun työsopimus loppui. Tällä hetkellä olen päiväkodissa töissä, missä työssä toisaalta myös viihdyn paremmin, kun olen ehkä enemmän leikittäjä- ja hoitajatyyppiä kuin koulutyöstä kiinnostunut.

ok. Eli pätevällä täysi palkka on vähän parempi? Jos siis täydet tunnit. Olisiko jollain muulla tietoa palkasta tai muuten koulunkäynninohjaajan työstä? :)

QUOTE="vierailija, post: 31512519"]Ei ollut koulutusta. Koulunkäynninohjaajan työt lopetin yksinkertaisesti siksi, kun työsopimus loppui. Tällä hetkellä olen päiväkodissa töissä, missä työssä toisaalta myös viihdyn paremmin, kun olen ehkä enemmän leikittäjä- ja hoitajatyyppiä kuin koulutyöstä kiinnostunut.[/QUOTE]

Vastaan oman kuntani perusteella, muista paikoista en tiedä. Töitä on huonosti saatavilla, nytkin oli avoinna kevätlukukauden mittainen sijaisuus, hakijoita kymmeniä. Osalla työaika ei ole kokopäiväinen vaan monella osa-aikatyötä. Lomia saa pitää vain koulujen loma-aikoina ja ne ajat koulujen loma-ajoista joihin ei lomapäivät riitä on joko päiväkodissa työskentelyä tai lomautusta.

Itse olen ammatiltani nuoriso-ja vapaa-ajanohjaaja ja tehnyt myös koulussa autistiluokassa koulunkäyntiavustajana töitä. Omalla ammattinimekkeellä ainakin töitä saa ja hyvin laajalta alueelta. Voi tehdä melkein missä tahansa töitä ja lähes mitä tahansa. Tällä hetkellä olen iltapäivätoiminnan vastuuohjaajana sekä nuorisotalossa nuoriso-ohjaajana. Erikoistumiseni on sosiaalinen vahvistaminen sekä kierrätys ja kestäväkehitys, joita tuon paljon ohjauksessa esiin. Meidän iltapäivätoiminta koostuu tämän kevään osalta mediakasvatuksesta, musiikista sekä kierrätyksestä.
Opiskelin aikuiskoulutuksen puolella ja valmistuin etuajassa, kun sain toisesta ammatistani hyväksiluettua ison määrän. Aikuiskoulutuksen voi rahoittaa muilla tavoin kuin opintotuella, jos kriteerit täyttyy. Kannattaa opiskella, jos kiinnostaa tehdä koulussa töitä. Palkkatasokin on toinen kun sulla on ammatti. Oma palkkani vaikuttaa paljon missä teen töitä.

On se enemmän kuin tuo 5%...Itse tienaan 4€ enemmän tunnilta kuin työparini, jolla ei ole ammattia. Eli tuo 5% ei riitä.

Jotenkin vaikea on kyllä uskoa, että ip-kerhossa (mihin työhön ei edes ole muodollista pätevyysvaatimusta) pelkästään koulutuksen omaamalla voisi tienata laskennallista kuukausipalkkaa 650 euroa enemmän kuin muut ohjaajat.

Tuohan on tuntipalkkana samaa luokkaa, kuin mitä esimerkiksi tienaa olemalla esikoulunopettaja.

Jotenkin vaikea on kyllä uskoa, että ip-kerhossa (mihin työhön ei edes ole muodollista pätevyysvaatimusta) pelkästään koulutuksen omaamalla voisi tienata laskennallista kuukausipalkkaa 650 euroa enemmän kuin muut ohjaajat.

Tuohan on tuntipalkkana samaa luokkaa, kuin mitä esimerkiksi tienaa olemalla esikoulunopettaja.
On meillä vastuuohjaajilla pätevyys vaatimukset tuohon toimintaan. Ja yksi vastuuohjaaja pitää olla ryhmässä. Nuoriso-ohjaajana tienaan vielä enemmän mitä tuolla iltiksessä.

Siis mitä nää tällaiset tyypit oikeen siellä koulussa tekee? Kaveri kerro, että heidän lapsen koulussa mikä ihan normiluokassa on tällanen ohjaaja, melkein kai koko ajan! Miks? Joku monistaja? Ja tarvii koulutuksen siihen?

Siis mitä nää tällaiset tyypit oikeen siellä koulussa tekee? Kaveri kerro, että heidän lapsen koulussa mikä ihan normiluokassa on tällanen ohjaaja, melkein kai koko ajan! Miks? Joku monistaja? Ja tarvii koulutuksen siihen?

Ei siihen tarvita koulutusta, vaikka sellainen koulutus onkin olemassa.

Vaikka toisaalta suuntaus nyky-Suomessa on se, että aivan kaikenlaiseen työntekoon kohta vaaditaan joku koulutus, joten ei yhtään yllättäisi, vaikka koulunkäyntiavustajalta/koulunkäynninohjaajaltakin sellaista pian alettaisiin vaatia.

Niin ja jos et sitä omalta kouluajaltasi muista, niin kyllä ne avustajat/ohjaajat siellä enemmän luokassa auttavat vaikka lapsia tehtävien teossa kuin monistavat.

Ihan jos normaaliluokassa on niin sitä tekee monet ilman koulutusta mutta mukana on aina koulutettu henkilö. Mutta esimerkiksi autistiluokassa pitää jo ymmärtää autismin kirjo ja mitä kaikkea se työ pitää sisällään. Ja kyllä se palkkaan vaikuttaa sen verran, että kannattaa ammatti lukea.
Avustajat auttavat oppilaita ja tukee opettajaa työssään, erityisluokissa sitten on iso määrä muuta hommaa myös, pitää hallita apulaitteet, tietää toimintamallit ja turvallisuus puolen asiat ( autismiluokassa sattuu ja tapahtuu), kokonaisvaltainen yksilöllinen ohjaaminen ja avustaminen päivän toiminnoissa ja myös eri sairauksien huomioiminen, pitää osata hoitaa eri sairauksien tuomat ongelmat ja esteet, mys hoidot pitää hallita, jos toimii erityisluokassa.

Ihan jos normaaliluokassa on niin sitä tekee monet ilman koulutusta mutta mukana on aina koulutettu henkilö. Mutta esimerkiksi autistiluokassa pitää jo ymmärtää autismin kirjo ja mitä kaikkea se työ pitää sisällään. Ja kyllä se palkkaan vaikuttaa sen verran, että kannattaa ammatti lukea.
Avustajat auttavat oppilaita ja tukee opettajaa työssään, erityisluokissa sitten on iso määrä muuta hommaa myös, pitää hallita apulaitteet, tietää toimintamallit ja turvallisuus puolen asiat ( autismiluokassa sattuu ja tapahtuu), kokonaisvaltainen yksilöllinen ohjaaminen ja avustaminen päivän toiminnoissa ja myös eri sairauksien huomioiminen, pitää osata hoitaa eri sairauksien tuomat ongelmat ja esteet, mys hoidot pitää hallita, jos toimii erityisluokassa.

Kyllä sen autistilapsen ominaispiirteet ja apuvälineet aika nopeasti oppii ilmankin, että olisi koulutusta taustalla. Maalaisjärjellä ja kokemuksen kautta pärjää pitkälle. Sekä turvallisuuden osalta fyysisellä voimalla, turvallisuudessa tärkeää on vaikkapa se, että jaksaa nostaa lapsen pois sieltä kaapin päältä mihin se on kiivennyt, toisin kuin opettajana toimiva kuusikymppinen tätihenkilö, jolla kyllä on pitkä yliopistokoulutus mutta voimat sangen vähäiset.

T: autistin avustajana ilman minkään valtakunnan koulutusta toiminut

Kyllä sen autistilapsen ominaispiirteet ja apuvälineet aika nopeasti oppii ilmankin, että olisi koulutusta taustalla. Maalaisjärjellä ja kokemuksen kautta pärjää pitkälle. Sekä turvallisuuden osalta fyysisellä voimalla, turvallisuudessa tärkeää on vaikkapa se, että jaksaa nostaa lapsen pois sieltä kaapin päältä mihin se on kiivennyt, toisin kuin opettajana toimiva kuusikymppinen tätihenkilö, jolla kyllä on pitkä yliopistokoulutus mutta voimat sangen vähäiset.

T: autistin avustajana ilman minkään valtakunnan koulutusta toiminut

Tietysti, mutta edelleen. Sinullakin on siellä vastuuohjaajana henkilö, jolla on koulutus. Tietenkin meillä on paljon opettajiakin joilla ei ole vaadittavia pätevyyksiä mutta helpompaa tehdä töitä kun on pätevyys. Itsekkin tein nuorisotyötä pitkään ilman koulutusta ja kyllä työkaluja on enemmän koulutuksen jälkeen. Sitä ei pidä mitenkään aliarvioida,

Tietysti, mutta edelleen. Sinullakin on siellä vastuuohjaajana henkilö, jolla on koulutus. Tietenkin meillä on paljon opettajiakin joilla ei ole vaadittavia pätevyyksiä mutta helpompaa tehdä töitä kun on pätevyys. Itsekkin tein nuorisotyötä pitkään ilman koulutusta ja kyllä työkaluja on enemmän koulutuksen jälkeen. Sitä ei pidä mitenkään aliarvioida,

Eikä yliarvoida. Eikä mitään koulutettuja vastuuohjaajia ainakaan meillä ole. Esy-luokan opettajaakin olen jopa sijaistanut, eikä ole koulutusta tai mitään vastuuhenkilöitä. Ei koulutus turhaa ole ikinä, muttei KKA:n työ sitä edellytä.

Eikä yliarvoida. Eikä mitään koulutettuja vastuuohjaajia ainakaan meillä ole. Esy-luokan opettajaakin olen jopa sijaistanut, eikä ole koulutusta tai mitään vastuuhenkilöitä. Ei koulutus turhaa ole ikinä, muttei KKA:n työ sitä edellytä.

Vaikea uskoa, sillä toimintaa ei voi olla jos joukossa ei ole yhtä koulutettua. Silloin teillä ei ole pätevyyksiä harjoittaa toimintaanne.

Mutta se on totta, että nykyään pyritään siihen, että kouluttamattomatkin pääsisivät töihin mahdollisimman pienellä palkalla. Se on ihan hyvä juttu. Tosin aika vaikea on töitä löytää ilman sitä koulutusta.
Mahdollisimman pienellä palkalla? Ei se avustajan tai ohjaajan palkka kyllä missään tilanteessa kovin hehkeä ole.

Varsinkin vanhemmissa työntekijöissä on paljon kouluttamattomia, koska ennen ei edes ollut koko koulunkäyntiavustajan ammattitutkintoa niin kuin nykyään.

Tietysti jokainen osaa ohjeiden mukaan toimia vaikka autistin kanssa, mutta turha väittää etteikö koulutuksesta olisi hyötyä tuon tyyppisessä työssä. Kyllä ne ongelmatilanteet on aika moninaisia vammaisten lasten kanssa ja silloin koulutus astuu peliin, kun osaa kokeilla erilaisia keinoja ratkaistakseen nämä ongelmat.

Sama ihan normiluokassakin: Siellä on nykyisin aika moniongelmaisia lapsia ja esim. jollekin adhd:sta kärsivälle ei auta se, että käyt parin minuutin välein komentamassa istumaan paikallaan. Kyllä siitä on hyötyä, jos tietää konstit miten ylivilkkaan lapsen keskittymiskykyä voi auttaa häiritsemättä muita jne.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Mahdollisimman pienellä palkalla? Ei se avustajan tai ohjaajan palkka kyllä missään tilanteessa kovin hehkeä ole.

Varsinkin vanhemmissa työntekijöissä on paljon kouluttamattomia, koska ennen ei edes ollut koko koulunkäyntiavustajan ammattitutkintoa niin kuin nykyään.

Niin siis, voit tehdä kyseistä työtä muillakin nimikkeillä kuin koulunkäyntiavustajan tutkinnolla. Itse ainakin tienaan kohtuullisen hyvin. Niin kuin sanoin tuossa aikaisemmin, että tienaan noin 4€ enemmän tunnilta kuin kouluttamaton. Toki palkkaa lisää se, että joudun kouluttamaan muita. Koulutin meidän koulun opettajatkin, tutustutin yhden lapsen lääkkeisiin, miten ne annetaan, missä tilanteessa yms. On paljon helpompi toimia iltapäiväkerhon ryhmässä kun sinulla on jo tieto ja taito siellä takataskussa. Työparini on kouluttamaton ja olen kyllä joutunut aika paljon ohjaamaan häntä oikeaan suuntaan ja opastamaan mistä hän löytää tarvittavat työkalut, jotta hän kykenee esimerkiksi nyt meidän mediakasvatustoimintaan. Toki olen alipalkattu siihen nähden mitä oma koulutukseni on mutta olen itse halunnut tehdä välillä muuta hommaa. Ja tämä on kivaa vaihtelua.

Ei erityiskoulun koululuokassa ainakaan normaalisti mitään vastuuohjaajaa ole. Opettaja on se jolla siellä on se vastuu.

Ip-kerho on toki eri juttu.
Ne luokat joissa olen ollut niin kaikissa on johtava koulunkäyntiavustaja ja isoissa kouluissa niitä on enemmän. Joka ryhmässä on ollut yksi jolla on alaan soveltuva ammatti. On se sitten ollut lähihoitaja, nuoriso-ja vapaa-ajanohjaaja tai koulunkäyntiavustaja...Kyseistä työtä voi tehdä eri nimikkeillä.

Niin siis, voit tehdä kyseistä työtä muillakin nimikkeillä kuin koulunkäyntiavustajan tutkinnolla. Itse ainakin tienaan kohtuullisen hyvin. Niin kuin sanoin tuossa aikaisemmin, että tienaan noin 4€ enemmän tunnilta kuin kouluttamaton. Toki palkkaa lisää se, että joudun kouluttamaan muita. Koulutin meidän koulun opettajatkin, tutustutin yhden lapsen lääkkeisiin, miten ne annetaan, missä tilanteessa yms. On paljon helpompi toimia iltapäiväkerhon ryhmässä kun sinulla on jo tieto ja taito siellä takataskussa. Työparini on kouluttamaton ja olen kyllä joutunut aika paljon ohjaamaan häntä oikeaan suuntaan ja opastamaan mistä hän löytää tarvittavat työkalut, jotta hän kykenee esimerkiksi nyt meidän mediakasvatustoimintaan. Toki olen alipalkattu siihen nähden mitä oma koulutukseni on mutta olen itse halunnut tehdä välillä muuta hommaa. Ja tämä on kivaa vaihtelua.

On ihan ok olla ylpeä työstään ja on ihan ok olla ylpeä siitä että on koulutus. Mutta millään tavalla ei jalustalle kannata itseään nostaa, koska kun kka "ylpeilee" koulutuksellaan, niin se on pikkaisen hassua. Ymmärrän kyllä jos vaikka lääkäri tai vastaava niin tekisi, mutta että kka. Kyseiseen työhön pätevöittää parhaiten itse työ. Kokeneempi kouluttamaton on osaavampi, kuin koulutettu kokematon.

Se että kollegasi ei tunne jotain käytäntöjä, eikä löydä tarvikkeita, ei liity hänen koulutukseensa. Se liittyy siihen, että hän on todennäköisesti uusi työntekijä teillä. Tai mistä minä tiedän, vaikka kyseinen henkilö olisi yksinkertainen tapaus. Mutta eniveis se ei liity koulutukseen.

Kka:n tärkein ominaisuus on aito kiinnostus työhön ja halu toimia lasten parissa. Sitä ei missään koulussa opi.

Yhteistyössä