Koulunaloituksen lykkääminen voi olla ihan ok

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maarit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maarit"

Vieras
Tuossa kun oli juttua, että joiltakin lapsilta koulua lykätään yms. ja tuntui että suurella osalla oli joko asberger tai ad/hd-diagnoosia tai epäilystä, niin aattelin että voi se olla joskus ihan ok lykätä sitä koulua vaikkei olisi mitään semmoisia.

Itse menin kouluun normaaliaikaan, mutta pakko todeta että se olis ollut parempi mennä vasta vuotta myöhemmin. Olenpa vielä joulukuussa syntynyt, joten ei ihme. Tunnen useita koulunsa aikaisimmin aloittaneita ja sitten koulunsa myöhehemmin aloittaneita (toki suurin osa on aloittanut juuri sinä vuonna kuin täyttää/täytti 7v). Melkein tuntuu, että myöhemmin aloittamisesta on ollut monissa tapauksissa enemmän etua kuin siitä että joku on ängetty sinne liian aikaisin.

Itse aloitin tosiaan vuoden myöhemmin ja siitä huolimatta (tai ehkäpä juuri siksi) olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon. No ei sillä sinällään ole tarkoitus snobbailla, mutta siksi se on vähän huvittavaa, että se fakta että aloitin koulun aikoinani myöhemmin teki minusta joidenkin (lähinnä toisten vanhempien) silmissä vajavaisen. He ovat sitten avoimesti ihmetelleet aikoinaan jo sitä kun menin lukioon yms. Ehkä tuohon aikaan (70-80-luvulla) kouluun myöhemmin meno oli kovempi juttu?

Omat lapseni ovat nyt 5 ja 3-vuotiaita. Vaikea sanoa, miten heidän kehitys etenee, mutta en mitenkään varmana pidä että he menisivät 7-vuotiaina kouluun. Kesällä molemmat syntyneet, joten ei olis tuota loppuvuoden erotustakaan. Sen sijaan siitä olen varma, että vuotta aiemmin he eivät missään nimessä kouluun mene. Ja olen taipuvainen uskomaan, että se ei ole monessa muussakaan tapauksessa kovin fiksua. Mutta esittäkääpä toki muitakin mielipiteitä.

Miedän tyttö, helmikuussa täytti 6v, menee syksyllä kouluun. Tulee silti varmaan tosi tylsää, koska osaa lukea ja kirjoittaa jo. Ei vois ees kuvitella että vielä lykkäisi vuoden. Se on ihan tyhmä ruveta tasapäistämään, jos jokku kehittyy nopeemmin ja oppii nopeemmin, niin antaa mennä vaan.

Oon kyllä miettinyt, että kun on niin fiksu tyttö, että ei sitä tiä vaikka hyppäis yhen luokan vielä jossain vaiheessa. On meinaan ollu englannin kielisessä päiväkodissa ja englantia osaa, joten vois ihan hyvin alottaa vieraan kielen aikasemmin.

Olis se vaan hassua, jos tytöstä tulis ylioppilas vaikka 16v :)

"Itse menin kouluun normaaliaikaan, mutta pakko todeta että se olis ollut parempi mennä vasta vuotta myöhemmin."

"Itse aloitin tosiaan vuoden myöhemmin"

Enkö mä vaan tajua jotain, vai miks noitten välillä on mun mielestä ristiriita?

Jajoo mun pikkusisko meni kouluun vuotta myöhemmin, eikä siitä sille erityisemmin haitta ole ollut. Päinvastoin. Oli siis keskonen, mistä johtuen sillä todettiin jotain lieviä oppimisvaikeuksia, ja kaikenlisäks syntyi ihan loppuvuodesta. Pääsi sitten ala-asteella luokalle jossa oli alussa erityisopettaja ja lisäks vielä kouluavustaja. Koulussa pärjäsi ihan hyvin, kunhan vain jaksoi opiskella (välillä olis vaan vapaa-ajan harrastukset ja kaverit kiinnostaneet enemmän :D) ja nykyään opiskelee itselleen ammattia. Ei siitä mikään korkeasti koulutettu huippujohtaja tai lääkäri tms. tule, mutta periaatteessa voi pyrkiä vaikka ammattikorkeaan myöhemmin ja näin :).

[QUOTE="ariel";26151363]"Itse menin kouluun normaaliaikaan, mutta pakko todeta että se olis ollut parempi mennä vasta vuotta myöhemmin."

"Itse aloitin tosiaan vuoden myöhemmin"

Enkö mä vaan tajua jotain, vai miks noitten välillä on mun mielestä ristiriita?

[/QUOTE]

No joo, tarkoitin että kun olen syntynyt ihan loppuvuodesta, niin olisi ollut hyvä aloittaa jopa VIELÄ yksi vuosi myöhemmin. Eli periaatteessa yksi vuosi myöhemmin kuin tammikuussa syntyneet. Mutta nyt aloitin siis samaan aikaan kuin tammikuussa syntyneet... No olipas lapsus.

Miedän tyttö, helmikuussa täytti 6v, menee syksyllä kouluun. Tulee silti varmaan tosi tylsää, koska osaa lukea ja kirjoittaa jo. Ei vois ees kuvitella että vielä lykkäisi vuoden. Se on ihan tyhmä ruveta tasapäistämään, jos jokku kehittyy nopeemmin ja oppii nopeemmin, niin antaa mennä vaan.

Minäkin osasi lukea ja kirjoittaa 5-vuotiaana, menin kouluun ihan normaaliin aikaan eikä ollut tylsää! Miksi ihmiset olettaa niin? Minusta oli kivaa osata tehtävät hyvin, koulua leikittiin vielä kesälomallakin, kumitettiin kirjat tyhjiksi ja tehtiin tehtävät uudelleen, vaikka ne toki jo tosi helppoja olivatkin siinä vaiheessa. Tykkäsin hioa kirjaimet tarkkaan juuri oikeanlaisiksi, ja oli mukavaa mennä luokan ulkopuolelle lukemaan kirjoja sillä välin kun muut opettelivat lukemaan. Ja riittää sitä tehtävää usein sosiaalisissa ja muissa taidoissa vaikka monenlaista jo osaisikin, esim. vuoron odottaminen tai oppitunnin ajan keskittyminen voi olla vaikeaa vielä 6-vuotiaalle.

Toisekseen siitä, että niin moni piti minua tosi fiksuna, sain kamalat suorituspaineet ja itkin usein kun en ollutkaan täydellinen vaan tein kuitenkin virheitäkin.

Minäkin osasi lukea ja kirjoittaa 5-vuotiaana, menin kouluun ihan normaaliin aikaan eikä ollut tylsää! Miksi ihmiset olettaa niin? Minusta oli kivaa osata tehtävät hyvin, koulua leikittiin vielä kesälomallakin, kumitettiin kirjat tyhjiksi ja tehtiin tehtävät uudelleen, vaikka ne toki jo tosi helppoja olivatkin siinä vaiheessa. Tykkäsin hioa kirjaimet tarkkaan juuri oikeanlaisiksi, ja oli mukavaa mennä luokan ulkopuolelle lukemaan kirjoja sillä välin kun muut opettelivat lukemaan. Ja riittää sitä tehtävää usein sosiaalisissa ja muissa taidoissa vaikka monenlaista jo osaisikin, esim. vuoron odottaminen tai oppitunnin ajan keskittyminen voi olla vaikeaa vielä 6-vuotiaalle.

Toisekseen siitä, että niin moni piti minua tosi fiksuna, sain kamalat suorituspaineet ja itkin usein kun en ollutkaan täydellinen vaan tein kuitenkin virheitäkin.

Nokun olit noin nero niin tuliko susta sitten viisausprofessori vai miten meni koulut ja työt myöhemmin?

Nokun olit noin nero niin tuliko susta sitten viisausprofessori vai miten meni koulut ja työt myöhemmin?

No en ollut nero, ihan normaali tyttö jolla vain nuo muutamat taidot kehittyivät melko aikaisin(mutta ei mitenkään poikkeuksellisen, eikös jotain 1/5 vai peräti enemmän lapsista osaa lukea ennen kouluikää). Lapset tosiaan kehittyvät eri aikoihin, minulla sitten monet muut asiat tulivat varmaan keskimääräistä myöhemmin. Siksi kirjoitinkin, että turhaan sitä koulun aloitusta aikaistamaan sen takia että osaa lukea tai kirjoittaa, tai hassua ajatella että sen takia koulussa tulisi tylsää, kun onhan siellä niin paljon muutakin opittavaa.

Ihan perushyvin olen koulussa myöhemminkin pärjännyt, E:n paperit lukiosta ja opinnot yliopistossa, vielä kesken tosin. Sillä, että kirjoitin monen pitäneen fiksuna, tarkoitin siis mummoa ym. sukulaisia, jotka varmaan hyväntahtoisesti juttelivat että "no sinullahan se on sitten helppoa koulussa kun osaat jo vaikka mitä, ties vaikka päästäisivät yhden luokan yli!" Ja sitten otin suorituspaineet, että sukulaiset odottivat minun hyppäävän yhden luokan yli!

Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, niin uskon että myöhäisempi koulun aloitus on monissa tilanteissa ihan paikallaan, eikä mikään rasite. Jos koulukypsyyttä ei vielä ole, niin parempi aloittaa vuosi myöhemmin ja sitten pärjätä kohtuullisesti ja pysyä muiden mukana, kun aloittaa ajallaan ja sitten pudota kelkasta ja menettää mielenkiinto koulunkäyntiin. Ei se varmasti kerro paljoa aikuisviisaudesta, että mihin aikaan lapsena on kehittynyt. Ehkä tosiaan 70-80-luvuilla ilmapiiri on ollut toisenlainen ja koulun myöhemmin aloittaneita on pidetty jotenkin vajavaisina.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä