Koulun aloitus vuotta myöhemmin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taijukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taijukka

Vieras
Olisi kiva kuulla kokemuksia lapsista jotka ovat aloittaneet koulun käyntinsä vuotta myöhemmin. Millä perusteella tähän päädyttiin (ts. mitä mahd. vaikeuksia lapsella) vai oliko kyseessä vain loppuvuoden lapsi? Missä lapsi oli sen yhden vuoden: esikoulussa toisen vuoden vai starttiluokka tms.?

Meillä on aloitettu ajallaan, vaikka on marraskuussa syntynyt lapsi, eikä ole ollut ongelmia :) Päinvastoin, on menestynyt koulussa hyvin. Omasta mielestäni pelkästään se, että on syntynyt loppuvuodesta, ei ole aihe koulunaloituksen myöhäistämiseen.

Kaverin lapsi kävi ensin 0-luokan ja meni siis vuotta myöhemmin ekaluokalle, mutta kyseessä erityislapsi.

olen syntynyt joulukuun puolivälissä ja silloin kun olin pieni niin vanhemmiltani kysyttiin laitetaanko kouluun nyt vai vuotta myöhemmin. Isäni oli ehdottomasti sitä mieltä että tietenkin menen kouluun saman vuosiluokan kanssa. Ehdottomasti oikea päätös. olisi se outoa jos olisin ollut koulussa ainoa "vuotta" vanhempi luokallani, olisi varmasti kiusattu luokalle jääneeksi.

Meillä on esikoinen syntynyt joulukuun 22. päivä ja ei todellakaan ole missään tullut puheeksi meneekö lapsi kouluun normaalisti samana vuonna syntyneiden kanssa vai myöhemmin. Meni tottakai kouluun silloin, kun muutkin samana vuonna syntyneet. Koskaan ei mitään ongelmaa ollut. Aikaisin on oppinut kaiken ja lukemaankin jo 5 vuotiaana. Nyt poikai jo yläasteella.

Meillä syntyneet joulukuussa ja toinen ihan loppukuusta. Ja aloitti eskarin samana vuonna kun muutkin samanavuonna syntyneet ja hyvin pärjää. ei saatu päättää. Mut silti olisin laittanut sillon kun kuuluu mennä. Eikä ekankaan kohdalla saatu päättää nyt reipas 3lk ei ongelmi. Lukemaan oppi ekan syksyllä ja muutenkin menee ja osaa samat kun muutkin, joo pyöräily ja luistelu on ollut tavallaan vuoden myöhemmin opittuja taitoja, kun samalla luokalla olevilla jotka on syntyneet tammi-helmikuussa. Mutta ei ole kaveriporukassa eikä koulussakaan ollut mitään ongelmaa, vaikka syntynyt joulukuussa.

Jos on syntynyt Keskosena niin osassa paikoissa taitaa saada päättää jos on loka-joulukuussa syntynyt ja laskettu olis vaikka tammi-maaliskuussa. Tai erkka lapset joskus on vuotta myöhemmin aloittaa mut riippuu paikkakunnasta.

Poika syntynyt marraskuun puolivälissä ja lisäksi dysfasia. Käytiin tiukkaa keskustelua ja lopuksi me vanhemmat saatiin päättää, että miten aloittaa koulun. Aloitti tuettuna yleisopetuksen luokalla muiten samana vuonna syntyneiden kanssa. Itselleni tärkein syy olivat sosiaaliset kontakti: poika oli vasta eskarissa ruvennut saamaa kavereita ja samasta eskarista 95% lapsista lähti samaan kouluun. En missään nimessä ole katunut päätöstäni. Jätkä nyt tokalla ja pärjää loistavasti :)

Mun mies on syntynyt loppuvuodesta ja kärsi siitä, että oli lapsellisempi ja pienempi kuin luokan muut pojat. Joutui kiusatuksi jne. :( Hän on melkein laittamassa meidänkin poikaa vuotta myöhemmin kouluun, vaikka poika on syntynyt kesällä. :D Mun ystävillä on kaksi jouluna syntynyttä poikaa. Molemmat kävivät koulukypsyystestit ja kouluvuodesta palaveerattiin ahkerasti. Molemmat olivat muuten vuosiluokkansa tasoisia, mutta sosiaalisissa taidoissa vähän jäljessä. Molemmat kuitenkin päätettiin laittaa 6-vuotiaana kouluun, mutta ei se mikään itsestäänselvyys ollut. Molemmat olisivat tuplanneet eskarin, jos kouluunmeno olisi siirtynyt. Molemmat pojat ovat vielä tosi rauhallisia ja kilttejä. Jos olisivat vilkkaampia tapauksia, olisi ollut varmasti järkevää kasvaa vielä se vuosi kotona.

Joulukuussa syntynyt lapsi,eskarissa(tai se oli lähinna sellain eskarikerho sillon,3 pv /viikko ja 4 tuntia kesti)sanoivat syyksi sen,että laps on ollut koko ajan kotihoidossa-olisi hyvä,jos kävisi uuden eskarimuodon (siis sen koulutapaisen) seuraavan vuonna ja menisi sitten kouluun.Sanoivat lapsen olevan "ei niin sosiaalinen kuin muut,jotka on olleet päivähoidossa".
Ei tuo tyttöä tyhmentänyt,mutta ekaluokan ope ihmetteli miksi tälläinen päätös..Tyttö oli ihan normi sosiaalinen,vaikka ei koko ajan äänessä ollutkaan.

Meillä lapsi meni vuotta myöhemmin kouluun ja kävi eskaria kaksi vuotta. Tähän päädyttiin, koska lapsi on syntynyt joulukuun viimeinen päivä ja koska ei pysynyt eskarissa muiden mukana. Oli hyvä päätös.

Oon miettinyt oman lapsen kanssa samaa, vaikka ihan vielä ei ole ajankohtaista tuo koulun aloitus. On nääs syntynyt jouluna, ja on kehityksessään tasan ikätasoinen. Sosiaaliset taidot ovat vähän hakusessa ja todella vilkas tapaus muutenkin, joten jos jostain syystä koulun aloitusta lykkättäisiin, niin tästä: saisi aikaa kypsyä. Mutta ei tosiaan ole ihan vielä ajankohtaista, voi olla että aika tasaa eroja sosiaalisissakin taidoissa. Luulen, että akateemisia eroja voi olla helpompi tasata, kuin sitä, että toinen ei ole sosiaalisesti ja emotionaalisesti vielä kypsä kouluun. Eli jos toinen olisikin sitten taidoissa muita jo edellä, sitä olisi helpompi tasoittaa, kuin sitä ettei pysty keskittymään eikä käyttäytymään luokassa. Jälkimmäinen kun saattaa jättää ikäviä lommoja peruslahjakkaankin lapsen minäkuvaan, ja koko koulunkäynti muuttua sitä myöten he***tiksi.

Ihan loppuvuodesta (joulun jälkeen) syntynyt ystävä kertoi, että koulun aloitus kuusivuotiaana oli pelottava kokemus. Kaikki muut olivat isoja ja taitavan oloisia, hän vielä pieni, arka ja epävärma. Häntä ei ilmeisesti kiusattu koulussa ja akateemisestikin pärjäsi ihan ok, mutta itse olisi toivonut sitä lisävuotta aikaa kerätä rohkeutta ja kasvaa.

Mun lapsella hienomotoriikassa ja hahmottamisessa ongelmaa; kävi startin ja nyt normaalilla ekalla 8veenä. Lokakuun lapsi ja ehdottomasti paras ratkaisu tuo startti, kaikille osapuolille :)

Mulla on keskimmäinen poika joulukuun 4.päivä syntynyt ja meni ihan normaalisti kouluun muiden saman vuoden lasten kanssa hyvin on pärjännyt ei mitään ongelmaa. Pienin on täyttää 6v helmikuussa eli eskari alkaa ensi syksynä, mutta puhetta ollut jo että suosittelevat startti luokkaa eskarin jälkeen. Puheenkehityksessä viivästymää, hieno ja karkea motoriikassa on ongelmia ja ei niitä näin lyhyessä ajassa saada korjattua. Koska ei ole edistynyt hyvin paljoa toiminta/puheterapiasta/ integroitu pieniryhmä tällä hetkellä päiväkodissa. Mutta katsellaan nyt miten tuo eskari lähtee käyntiin.

mun vanhin aloitti koulun 8 vuotiaana, syystä, että lapsi ei ollut kypsä kouluun 7 vuotiaana, sen osoitti perheneuvolassa tehdyt psygologin testitkin. hyvin sujui sitten koulu, ja se että pääsi peruskoulusta vuotta myöhemmin kuin yleensä, ei ole vaikuttanut haitallisesti mihinkään.

Meidän 29.12. syntynyt poika oli viime viikolla koulukypsyystesteissä: tehtävät oli tehty loistavasti, mutta elto silti sitä mieltä että keskittymiskyvyn puutteen takia ehdottomasti pojan pitäisi aloittaa vuotta myöhemmin.

Saman elton toimesta olemme olleet neuvolapsykologilla ja toimintaterapia-arviossa. Toimintaterapeutti ei näe syytä olla aloittamatta muiden 2007 syntyneiden kanssa, psykologilla ei tunnu olevan mielipidettä. Älyllisesti poika siis ikätasoinen ja todella fiksu, mutta keskittymiskyvyn / sosiaalisen kanssakäynnin kanssa ongelmia. Aiotaan odottaa pari kuukautta ennen kuin tehdään päätös.

Yhteistyössä