Koululaisten osaaminen putoaa kuin lehmän häntä - Pisa-tulokset kauhistuttavat

vierailija
"Oikeistojohtoisen 2010-luvun eli menetetyn vuosikymmen perintö näkyy ja Orpo sekä Purra tuuttaa samaa paskaa nyt turbovaihteella..tervetuloa pohjolan Afrikka."
Mitä vikaa vasemmiston Suomeen haluamassa Afrikassa?
Oikeistohan sitä Afrikkaa on Suomeen tuonut, vielä Suomen Ennätys -määrin 2015-2019. Marinin kaudella taas Migristä jopa poikkeuksellisen vähän vieraiden kulttuurien ja uskontojen Lähi-idän ja Afrikan maahantuontia, vaikka 2022 ja 2023 alussa ei edes koronarajoitukset olleet enää esteenä. Oxfordin johtavan maahanmuuton asiantuntijan professori Paul Collierin mukaan samalla summalla joilla vieraan kulttuurin edustajia tuodaan EU-maihin mm. Suomeen, autetaan 135 kertainen määrä avuntarvitsijoita näiden tulijoiden kotimaissa tai saman kulttuuritaustan naapurimaissa. Suomen kannattaa taas auttaa oman kulttuuripiirin väkeä mm. ukrainalaisia, kuten Marinin hallitus tekikin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mä olin tyytyväinen kun lapset pärjäävät keskiverrosti. Joku aine saa mennä persiilleen kunhan on myös jotain mikä kiinnostaa, minkä eteen viitsii nähdä vaivaa ja missä siis pärjää.

Tuntuu toimineen hyvin.
Mä en ole tyytyväinen jos tiedän että potentiaalia löytyy, mutta ei viitsitä juuri yhtään nähdä vaivaa hyvän tuloksen saamiseksi.

Mutta tuossa olen aivan samaa mieltä, että se on onni ja autuus jos niitä vahvuuksia tunnistaa ja löytyy todellisia mielenkiinnonkohteita jo peruskoulussa, lukiossa viimeistään. Tuntuu vain että nykyään se oma ala ei löydy noidenkaan opinahjojen puitteissa.🤷‍♀️
 
vierailija
"Noihin eliitin penskojen kielikouluihin (englanti, ruotsi..) ne koulutuksen resurssit on hassattu. Sama kuin terveydenhuollon KELA-maksut yksityisille."
Tulee vaikutelma, että kaikki tuo on juuri sinulta pois.
Verovaroin katetussa yhteiskunnassa se on pois kaikilta, myös tulevilta sukupolvilta. Koksupersuna et vaan ymmärrä, koska ideologiasi kertoo ymmärtämättömyydestä.
 
Mä en ole tyytyväinen jos tiedän että potentiaalia löytyy, mutta ei viitsitä juuri yhtään nähdä vaivaa hyvän tuloksen saamiseksi.

Mutta tuossa olen aivan samaa mieltä, että se on onni ja autuus jos niitä vahvuuksia tunnistaa ja löytyy todellisia mielenkiinnonkohteita jo peruskoulussa, lukiossa viimeistään. Tuntuu vain että nykyään se oma ala ei löydy noidenkaan opinahjojen puitteissa.

Mulla on varmaan asian suhteen ongelmana se, etten suuremmin arvosta kouluja.

Tietty vaadin lapsiltani. Mutta en keksi miksi niitten pitäisi juuri koulussa pärjätä keskimäärin kasin arvosanaa paremmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mulla on varmaan asian suhteen ongelmana se, etten suuremmin arvosta kouluja.

Tietty vaadin lapsiltani. Mutta en keksi miksi niitten pitäisi juuri koulussa pärjätä keskimäärin kasin arvosanaa paremmin.
No tuossakin olen yhtä mieltä, mutta otan asian niin, että sama mihin ryhtyy niin potentiaalia täytyy osata käyttää hyväksi. Ja mikä aloitetaan - hoidetaan (normaalioloissa) loppuun jne.

Koulussa on tosiaan niin paljon turhaa kun mietitään mitä siellä oikeasti tulisi käydä läpi.
Esim. itsetunto/omanarvontunto/ihmisten kunnioitus, talousasiat/rahankäyttö/budjetointi/ravinto/maatalous/kotimainen yrittäminen jne jne.
 
vierailija
Paljon näyttää täälläkin olevan "asiantuntijoita".
Heille nyt alkuun vaikka tämä:

PISA 2022: Osaaminen heikentynyt Suomessa ja lähes kaikissa muissa OECD –maissa

OECD:n osaamistuloksia mittaavan PISA-tutkimuksen mukaan suomalaisnuorten osaaminen on heikentynyt, mutta on edelleen OECD-maiden keskitasoa parempi. Vuoden 2022 tutkimuksen pääalueena oli matematiikka.
Suomalaisten 15-vuotiaiden nuorten matematiikan osaamisen keskiarvo oli vuoden 2022 PISA-tutkimuksessa 484 pistettä, kun OECD maiden keskiarvo oli 472. Matematiikassa parhaiten menestyivät Singapore (575 pistettä) perässään joukko muita Itä-Aasian maita ja alueita. Suomea paremmin suoriutuivat myös Viro, Sveitsi, Kanada*, Alankomaat* ja Irlanti*. Suomi kuului 11 maan joukkoon, joiden osaaminen oli OECD-maiden keskiarvon yläpuolella eikä poikennut tilastollisesti merkitsevästi toisistaan. Tähän joukkoon kuuluivat myös mm. Tanska*, Latvia* ja Ruotsi.


 
vierailija
Paljon näyttää täälläkin olevan "asiantuntijoita".
Kuten yleensä päivästä toiseen ja vuodesta toiseen.
Epäilen vahvasti aapeen vilpittömyyttä Pisa-tulosten huonouden surkutelussa.
Mitä olen hänen viestejä vilkaissut, tyypin mielessä tärkeimpänä on
seksuaalisen mielihyvän maksimointi itämaisten kiikunkaakun täysi-ikäisten naisten kuvien ja videoiden avulla. Vähät hän välittää siitä miten yhteiskunta pyörii, kun hän on seniili-iässä. Samaan kastiin lasken hänen palstakamun nm Setis. Pintaraapaisulla sivutaan ajankohtaisia yhteiskunnallisia aiheita, ja sitten taas palataan navanalusaiheisiin.
 
vierailija
Koulutusleikkaukset, älypuhelimet, jatkuvat opetussuunnitelmien vaihdokset ja muu humppa. Sekin vaikuttaa, etteivät vanhemmatkaan pysty vastustamaan netin vetovoimaa. Kauhulla odotan sitä päivää, jolloin jo taaperona tabletin tai kännykän käteen saaneet ovat Pisa-kokeessa.

Tässä tuli paljon samoja ajatuksia.

Opetuksesta on leikattu ja leikataan yhä.
Sitten on näitä koulutilakokeiluja esim. koululaiset pistetään opiskelemaan ns avoimeen tilaan/avokonttoriin. Epäilen, ettei onnistu lapsien kanssa kun ei aikuisetkaan pysty avokonttorissa tekemään töitä.


Netti/some tuo keskittymisongelmia ja olen tätä itsellänikin huomannut.
En pysty kirjoja lukemaan kuten ennen.
 
vierailija
Tässä tuli paljon samoja ajatuksia.

Opetuksesta on leikattu ja leikataan yhä.
Sitten on näitä koulutilakokeiluja esim. koululaiset pistetään opiskelemaan ns avoimeen tilaan/avokonttoriin. Epäilen, ettei onnistu lapsien kanssa kun ei aikuisetkaan pysty avokonttorissa tekemään töitä.


Netti/some tuo keskittymisongelmia ja olen tätä itsellänikin huomannut.
En pysty kirjoja lukemaan kuten ennen.



Parannusten tekeminen vaati opettajan mukaan yhteydenottoja työsuojeluvaltuutettuun ja pääluottamusmieheen, mutta nyt työskentelyolosuhteet ovat edes hiukan inhimillisemmät.

Tiloja on rajattu lasiseinin ja liikuteltavin sermein. Oppilaiden tarpeita tilat eivät vieläkään tue riittävästi, opettaja uskoo.

”Haluaisin tietää, kenen idea on ollut suunnitella näitä avoimen oppimisen tiloja. Koulurakennus itsessään on mielettömän hieno, mutta veronmaksajille tulee lisälasku kun suunnittelussa ei otettu huomioon koulun arkea”, opettaja sanoo.
 
vierailija
”Netti/some tuo keskittymisongelmia ja olen tätä itsellänikin huomannut.
En pysty kirjoja lukemaan kuten ennen.”

Nettimaailmaan olen jo niin tottunut etten pysty ottamaan väittämääsi kantaa.
Kävin tänään asioilla ja kotiin palattuani kännykkäni kilahti laukussa.
Omavero oli lähettänyt viestin, että veronpalautukseni on maksettu väärin.
Toki tajusin heti heittää huijariviestin roskiin.
Nykyihmisen on koko ajan oltava valppaana ja hereillä. Sinua lähestytään lähes nonstopina livenä tai netissä. Ostoskeskuksen käytävästä et pääse kertaakaan kävelemään läpi ettei sinulle tyrkytetä jotain.
Kirjojen luvussa pidän nykyään paussia. Viimeisin lukemani kirja on maailmanlaajuinen bestseller yritysjohtamisesta. Kirjailijan TED-talk on Netflixissä.
Lapsille ei pidä asettaa liian suuria odotuksia ja paineita opiskeluun. Moni
löytää itseään kiinnostavan alan vasta myöhemmällä iällä. Maailma muuttuu
ja opiskelu sen mukana. Tykkään eniten lukea ja kuunnella luentoja antiikin ajoista. Silloin filosofia kukoisti ja ihmiset eivät olleet netin orjia.
Tykkään myös katsoa Yle Areenalta laatuelokuvia.
Tiedän, että nykyään lapsia ylidiagnosoidaan keskittymishäiriöiden takia, ja heillä
syötetään turhaan lääkkeitä. Näin on sanonut julkisuudessa moni arvostettu asiantuntija.
Iloitaan elämästä. Ei tänne tultu pinkomaan huippupapereita ja työuria. Tänne synnyttiin olemaan ihminen ihmiselle.
 
vierailija
Otetaan mekin oppilaita Japanista, Kiinasta, Singaporesta ja vaikka Intiasta. Jännä kun jatkossa pisatulokset olisivat huippuluokkaa!🤷‍♀️
Meidän edellinen suuri siirtolaisaalto Intiasta ei kyllä tuottanut mitään loistavaa tulosta oppimisen suhteen. Puhun tietenkin romaneista, jotka eivät ole tunnettuja koulunkäynnistään. Intiassakin on eri kasteja.
 
Kuten yleensä päivästä toiseen ja vuodesta toiseen.
Epäilen vahvasti aapeen vilpittömyyttä Pisa-tulosten huonouden surkutelussa.
Mitä olen hänen viestejä vilkaissut, tyypin mielessä tärkeimpänä on
seksuaalisen mielihyvän maksimointi itämaisten kiikunkaakun täysi-ikäisten naisten kuvien ja videoiden avulla. Vähät hän välittää siitä miten yhteiskunta pyörii, kun hän on seniili-iässä. Samaan kastiin lasken hänen palstakamun nm Setis. Pintaraapaisulla sivutaan ajankohtaisia yhteiskunnallisia aiheita, ja sitten taas palataan navanalusaiheisiin.
Et kyllä koskaan petä Anna-täti. :ROFLMAO: Vaikka et aiheesta mitään osaisikaan/haluaisikaan sanoa, voit aina sanoa, että asiasta kiinnostuneet ovat liikkeellä "väärin motiivein".

hyviä oppilaita

 
Koulutusleikkaukset, älypuhelimet, jatkuvat opetussuunnitelmien vaihdokset ja muu humppa. Sekin vaikuttaa, etteivät vanhemmatkaan pysty vastustamaan netin vetovoimaa. Kauhulla odotan sitä päivää, jolloin jo taaperona tabletin tai kännykän käteen saaneet ovat Pisa-kokeessa.
Tuossa opetusministeriön tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että kirjojen (siis ihan paperikirjojen) määrä kotona selittää oppilaan pisamenestystä yhtä paljon kuin sosioekonominen asema. Köyhäkin pärjää, jos kodissa arvostetaan sivistystä ja tietoa.
Käsi sydämelle ne palstamammat, joilla on päiväkoti-, esikoulu- tai alakouluikäisiä lapsia: luetko iltaisin satuja tai tarinoita lapsellesi paperikirjasta? Vai saako lapsi ottaa tabletin tai luurin mukaansa sänkyyn mennessään?
 
  • Rakkaus
Reactions: -roosaruusa-
Tuossa opetusministeriön tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että kirjojen (siis ihan paperikirjojen) määrä kotona selittää oppilaan pisamenestystä yhtä paljon kuin sosioekonominen asema. Köyhäkin pärjää, jos kodissa arvostetaan sivistystä ja tietoa.
Käsi sydämelle ne palstamammat, joilla on päiväkoti-, esikoulu- tai alakouluikäisiä lapsia: luetko iltaisin satuja tai tarinoita lapsellesi paperikirjasta? Vai saako lapsi ottaa tabletin tai luurin mukaansa sänkyyn mennessään?

Sä oot kyllä ex-kirjastotädin unelma.


Kosisin ellen ois jo pariutunut.
 
  • Rakkaus
Reactions: m1es
vierailija
Koulutusleikkaukset, älypuhelimet, jatkuvat opetussuunnitelmien vaihdokset ja muu humppa. Sekin vaikuttaa, etteivät vanhemmatkaan pysty vastustamaan netin vetovoimaa. Kauhulla odotan sitä päivää, jolloin jo taaperona tabletin tai kännykän käteen saaneet ovat Pisa-kokeessa.
 

Yhteistyössä