Koululaisten kesälomien järjestäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmoset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kolmoset

Vieras
Miten järjestätte kesäloman ekaluokkalaisten kanssa (siirtyvät toiselle luokalle)?
Oletteko puolisonne kanssa eri aikaan lomalla, onko isovanhemmat apuna, palkkaatteko ulkopuolista apua?

Hyviä vinkkejä kaipaan, sillä haluaisin toisen puolison kanssa pitää ainakin 2 viikkoa yhteistä lomaa. Isovanhemmat kaukana.
Miten olette hoitaneet esim. ulkopuolisen avun palkkaamisen?

Meillä ekaluokkalainen oli kesäkuun isäni eli papan kanssa sekä myös osan appivanhempien kanssa. Heinäkuussa oli lomaa kaksi viikkoa ja elokuun alussa oli korisleirillä sekä elokuussa olimme loput kaksi viikkoa lomalla ja olimme etelässä silloin. Koulun aloitti ( 2lk) sitten viikon muita myöhemmin. Tänä kesäkuuna haluaisi lähteä Kiljavan-leirille. Jos jollakin olisi kokemuksia kys. leiristä niin olisi kiva tietää?

Kolme vuotta on toimittu samoin vaikka nyt vasta ekaluokkalainen. Eli olen sitä mieltä että lapset saavat pitää kesälomaa niin hoidosta kuin koulustakin koko kesän, vähintään kesä-heinäkuun.

Ollaan palkattu noin 17v lasten hoitaja kesätöihin, viime vuonna oli 5 viikkoa ja heinäkuun toisella viikolla aloitti mies kesäloma ja minä sitten viikon sen jälkeen. Oltiin 3 viikkoa koko poppoo yhdessä lomalla, mutta lapset jäivät hoidosta pois 1.6. ja esikoinen meni kouluun elokuun puolessa välissä + kakkonen hoitoon.

Kun palkkaan vähintään kuukaudeksi hoitajan kotiin saa kelalta yksityisen hoidontuen (137,33/lapsi)+ meillä kuntalisän (245/lapsi) ja niiden lisäksi olen maksanut hoitajalle itse noin 200e + vakuutukset.
Hoitaja saa palkaa meillä noin 1000e/kk ja kun on 17v ei maksa siitä veroa + ruuat.

Tänä vuonna kun on koululainen niin ei noita tukia saa, mutta meillä kunta maksaa tukea 16-18 vuotiaan kuntalaisen palkkaamiseen, saman verran kuin he itse maksavat kesätyöntekijöille palkaa, joten sillä palkkaamme tänä vuonna kotiin hoitajan.
<br><br>

Seurakunnat järjestävät kesäkerhoja, joissa voi viettää ainakin osan päivästä, samoin muilla eri tahoilla on vastaavaa päivätoimintaa. Sen lisäksi on erilaisia leirejä useilta eri tahoilta.

Missäpäin Suomea asut?

Me asumme Helsingissä ja kaksi vanhinta lastani olivat kaksi ekaa "koulukesää" (eli 1. ja 2. luokan välisen sekä sitä seuraavan kesän) kaupungin leikkipuistossa päivät. Siellä saivat kaupungin tarjoaman lounaan ja puistotädit keksivät kaikkea kivaa tekemistä, ja poitsut olivat valvovan silmän alla... Sen jälkeen ovat olleet joka kesä parin viikon päiväleirillä (leiri on arkisin klo 9-15), se on järjestetty koulun kautta. Muuten viettävät kesälomapäivät kaksistaan tai kavereidensa kanssa. Mun äiti ottaa ne kesäisin pariksi viikoksi mukaansa mökille ja me lähdetään sitten koko perheen voimin 4 viikoksi mökille.

Onko kenelläkään kokemusta hoitajan palkkamisesta kesäksi Vantaalla?
Miten tukien kanssa? Ilmeisesti täytyy selvitellä työvoimatoimiston kautta asiaa.
Kiitos etukäteen.

meillä minä ja meis pidetään yhtäaikaa 4vkoa lomaa sen lisäksi molemmat ollaan palkattomalla lomalla 3,5vkoa joten koko kesän on lapsilla vanhemmat läsnä. tämä on meillä ihanne järjestely,itse päästään yht.lomalle ja saadaan kumpikin olla reilulla lomalla ja kaksi koululaista sekä kaksi tarhalaista saavat nauttia pitkän kiireettömän loman. rahat säästetään tähän järjestelyyn pitkin vuotta lomasta-eikä kesällä sitten tarvitse palkata vierasta hoitajaa tai vaivata sukua.

Tästä ei varmaan apua liikene. Meillä olen useana vuonna ottanut reilun kk. virkavapaata loman lisäksi. Mies on ollut samaan aikaan lomalla. Onnellisessa asemassa olen tietysti kun työnantaja suosii tätä järjestelyä. Tämän palkattoman vapaan säästän joka kk.laittamalla tietyn summan syrjään/veronpalautukset yms. Lomarahan kanssa yhdessä riittää korvaamaan ansio menetyksen.

Yhteistyössä