Koululaisten iltapäiväkerhot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hei!

Kertokaapas te jotka toimitte iltapäivätoiminnan ohjaajana kokemuksianne kerhotoiminnasta. Myös te vanhemmat, joiden lapset käyvät kerhoa, miten olette kokeneet toiminnan? Oletteko kerhon toimintaan, tiloihin ja ohjaajiin tyytyväisiä? Opiskelen itse parhaillaan aamu-ja iltapäivätoiminnan ohjaajaksi ja suoritan juuri ensimmäistä näyttöä kerhossa, jossa asiat tökkivät ja pahasti sittenkin. Tilat ovat aivan surkean pienet isolle lapsiryhmälle, meteli on valtava, ohjaajat lähinnä istuskelevat juoruilemassa keskenään ja ohjattu toimintakin on vähän niin ja näin. Ulkoilemaan mennään vasta lopuksi, jolloin lapset kiipeilevät jo suunnilleen pitkin seiniä. Lisäksi tuntuu, etteivät ohjaajatkaan niin välitä, pidetäänkö sovituista säännöistä kiinni, rajoja lapsilla ei ole nimeksikään. Olen ollut todella väsynyt ja stressaantunut työssäoppimisen aikana tuossa kerhossa, onneksi enää pari viikkoa jäljellä. Tiedän, että monessa muussa paikassa asiat toimivat kuitenkin todella hyvin joten se kannustaa jatkamaan. Mutta kokemuksia siis teiltä kollegoilta ja lasten vanhemmilta kaipailisin. Kiitos!

Olen tyytyväinen vanhempi. Kerholaisilla on iso seurakuntatalo käytössä, joskus saattaa olla jotain eläkeläisten toimintaa yhtä aikaa, mutta huoneita riittää silti ja toimintaa on jaettu siellä eri pisteisiin, jolloin lapset saavat rauhan tehdä omia juttujaan. Ohjaajina on mies sekä nainen, minusta hyvin hyvä ratkaisu, ei ole mitään pelkkää tätien hyssyttelyä. Ulkonakin käyvät ihan kiitettävästi, ihan surkeimmilla ilmoilla pysyttelevät sisällä.

Kauheaa rahastusta. Samat ohjaajat myös esiopetuksen iltapäivähoidossa. Meillä vain viime vuonna maksettiin eskarilaisen ip-kerhosta 40 ? ja nyt samasta kerhosta ekaluokkalaisesta 120 ?.

Taitaa valtio/kunta tukea "pikkasen" paremmin päivähoitopuolta kuin perusopetuspuolta kun maksuissa huima ero ja palvelun tuottaja sama.

Muuten sisällöllisesti ihan ok toi ip-kerho mutta ulkoilevat tosi vähän. Samoissa tiloissa ovat eskareiden kanssa ja samoja asioita pitkälti tekevät mutta on onneksi isot tilatkin missä mahtuvat olemaan.

Meillä ip´-kerho on päiväkodilla. Siis käytännössä koululaiset on samassa ryhmässä koko porukan kans iltapäivän. Rahastukselle tosiaan tuntuu kun ei tuota ikää ole ainakaan minun mielestä huomioitu toiminnassa mitenkään, lapsen vaan pitää sopeutua, vaikka ymmärrettävästi harmittaa mennä kun ei ole ikäistä seuraa kun satunnaisesti ja vielä häpeä luokkatovereiden silmissä kun joutuu menemään pikkulasten kanssa samaan lössiin. Maksut pompsahti pilviin ekarivuoteen verrattuna vaikka hoitoajat ei pidentyneet. Matka 1km koulun ja päikkärin välillä, jonka lapset kulkevat yksin, reitti menee isomman tien viertä, ja tien ylitys, ei liikennevaloja ja näkyvyys ei mikään paras ylityskohdalla. Läksyjä eivät huolehdi, ja aina ei ole ketään edes vastaanottamassa.

Yhteistyössä