Koululaisten hoito koulujen lomilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiti

Aktiivinen jäsen
20.01.2004
3 643
0
36
Haluaisin tietää, miten työssäkäyvät äidit ja isät järjestävät pienten koululaistensa hoidon koulujen lomilla? Kouluissa on 2½ kuukauden kesäloma, muutaman päivän-viikon syysloma, 2½ viikon joululoma ja viikon talviloma. Jos molemmat vanhemmat ovat töissä, missä koululaisenne ovat silloin hoidossa? Ovatko pienet koululaiset yksinään kotona?

Miten olette onnistuneet järjestämään omat kesälomanne ja talvilomanne? Pystyttekö neuvottelemaan työnantajanne kanssa lomista? Saatteko esim. talvilomanne samalle viikolle kuin lasten hiihtolomakin? Pidättekö kesälomat eri aikaan vai samaan aikaan kuin puolisonne?

Olen onnellinen saadessani itse hoitaa lapseni kotona. Minusta koululaisten hoito on ihan retuperällä monella paikkakunnalla. Seurakunnat, kaupungit ja kunnat järjestävät ala-asteikäisille erilaisia päiväleirejä ja toimintaa koulujen loma-aikoina. Näitäkään ei ole kaikilla paikkakunnilla.

Luin Mannerheimin Lastensuojeluliiton vanhasta Lapsemme-lehdestä lasten yksinolosta tehdystä tutkimuksesta. MLL:n tutkimuksen mukaan jo noin 10 tunnin viikottainen yksinolo lapsella altistaa häntä masennukselle ja murrosiän häiriökäyttäytymiselle.

Mies vuorotyössä minä päivätyössä, joten koululaisemme ei joudu koskaan olemaan yksin kotona. Tähän saakka ollaan 4- luokkalaisen lomat hoidettu niin, että joko miehellä sattuu olemaan arkivapaa ja minä otan loput palkatonta tai lomaa. Kesälomilla on meillä ollut lastenvahti kotonat ai mummo apuna.

Molemmat miehen kanssa töissä lähes poikkeuksetta arkisin 8-16. Lapset 7v kaksoset, 4v poika ja 2v tyttö.
Joskus kun ollaan hoitajaa vailla niin pienenmmät ovat päiväkodissa ja isommille sitten hankitaan hoitaja tai he menevät ystäväperheen luokse siksi aikaa kun olemme töissä.
Viime kesäloma oltiin pääasiassa miehen kanssa yhtä aikaa lomalla ja mies vielä viikon yli. Muun aijan ukki ja mummi olivat hoitamassa tai sitten lapset olivat mummolassa.
Syyslomalla mies oli kolme päivää kotona ja lopun ajan isovanhemmat hoisivat.
Joululomalla ollaan osin kotona ja lopun aikaa taas hoidossa.

Aina ei varmaankaan saada lasten kanssa samaan aikaan lomia ja silloin ystävät ja sukulaiset vahtivat.
Me saadaan esittää toiveita lomien ajankohdasta ja yleensä se on pitänyt. Mutta joskus ollaan työkavereiden kanssa sovittu. Yleensä ikä polvea vanhemmat työkaverit eivät pyydä lomiaan koululaisten lomien kanssa yhtä aikaa.

Onhan tämä sumlimista, mutta ainakin tähän asti ollaan selvitty ilman kyyneliä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 21:18 Hanna kirjoitti:
Molemmat miehen kanssa töissä lähes poikkeuksetta arkisin 8-16. Lapset 7v kaksoset, 4v poika ja 2v tyttö.
Joskus kun ollaan hoitajaa vailla niin pienenmmät ovat päiväkodissa ja isommille sitten hankitaan hoitaja tai he menevät ystäväperheen luokse siksi aikaa kun olemme töissä.
Viime kesäloma oltiin pääasiassa miehen kanssa yhtä aikaa lomalla ja mies vielä viikon yli. Muun aijan ukki ja mummi olivat hoitamassa tai sitten lapset olivat mummolassa.
Syyslomalla mies oli kolme päivää kotona ja lopun ajan isovanhemmat hoisivat.
Joululomalla ollaan osin kotona ja lopun aikaa taas hoidossa.

Minusta olette hyvin riippuvaisia isovanhempien hoitoavusta. Tuntuuko itsestänne, että joudutte pyytämään isovanhemmilta liikaakin apua? Onko avunpyytäminen isovanhemmilta Teille helppoa? Asuvatko isovanhemmat Teidän lähellä vai kuinka viikkojen hoito käytännössä onnistuu?

En haluaisi omaan perheeseen tilannetta, että joutuisimme pyytämään isovanhempia (=appivanhempia) meille lapsia hoitamaan tai joutuisimme viemään lapsia mummolaan hoitoon. En pidä anopin ja apen tavasta hoitaa lapsia ja heidän kasvatusperiaatteistaan. En halua pyytääkään heiltä mitään apua.

On helpotus, kun saa olla kotona ja ei tarvitse kantaa huolta lasten hoidosta koulujen loma-aikoina. Monilla työssäkäyvillä vanhemmilla on suuri huoli koululaistensa lomista. Kaikilla lapsiperheillä ei ole isompia sisaruksia, luotettavia naapureita tai mukavia sukulaisia lähellä. Kunnan ja seurakunnan palvelutkin vaihtelevat suuresti.

Ihmettelen, että koululaisten hoidosta ei juurikaan keskustella? Vai pidetäänkö koululaisia jo niin isoina, että he pärjäävät lomat yksinään kotona? Minusta ala-asteikäisetkin tarvitsevat vielä aikuisen valvontaa =) .

Sinulle äiti: Me koitamme minimaalata sen ajan kun esikoiset ovat yksin kotona. Mielestäni 7v on liian pieni olemaan ja toimimaan täysin ilman valvontaa monta tuntia. Totta kai on joskus hetkiä kukn "lupaamme" lapsille että he saavat lähteä iltapäiväkerhosta hieman aikaisemmin ja kotona ovat enne muita, mutta silloinkin aika on noin 30 min.

Isovanhemmat asuvat meistä 160km päässä. Eihän se titenkään ole aina kiva että joudutaan heitä pyytämään, mutta hyvin hoitavat. Isovanhemmilla on aika paljon samat säännöt kun meillä kotona, eli syödään ruokapöydässä, nukkumaan tiettyyn aikaan eli tälläistä arkista.
Meillä ei ole täällä olenkaaan sukulaisia, pelkästään muutama lasten kummi, mutta heille hoitoon vienti on siitä ongelmallista kun perheessä on omia lapsia ja nuorin 2kk. Eli tekemistä riittää ilman meidänkin lapsia.
Kai tuo isovanhempien jatkuva huomiointi johtuu siitä kun asuimme alussa samassa kaupungissa niin pyydettiin anoppia hoitamaan kipeää lasta jos minulla oli opiskelussa sellainen päivä etten mitenkään voinut jäädä pois. Ja kuitenkin halusin jonkun tutun ja itselleni luotettavan hoitajan hoitamaan alsta.
Isovanhemmat tulevat tänne mielellään. Heillä on paljon sukulaisia ja ystäviä täällä joten käyntejä on ilman meitäkin.
Mutta olen onnellinen että sain tuollaisen anopin ja apen. :)

Meillä 9-vuotiaallamme ollut nyt 2 kesälomaa ja pienempiä pätkiä jo paljon. Isän epäsäännöllisen työn takia olemme pystyneet järjestämään välillä niin, että isä on tehnyt töitä kotikoneella, poika oli joskus hänen mukanaan töissä ja välillä pari tuntia kotona. Sitten onneksi on kesäkerhoja, mummiloita yms. joihin olemme myös toisinaan turvautuneet. Ensi syksynä meillä on jo kaksi koululaista, mutta hoito järjestyy kätevästi, kun jään itse ä-lomalle. :) Kyllä noissa lomissa sumplimista riittää, enkä edelleen mielellään pitkiksi ajoiksi lasta jätä yksin.

Juu, meillä on todellinen ongelma se joten, en tee töitä ollenkaan kesällä, minulla ei siis ole vakituista paikkaa, enkä voi ottaa vaikka saisin. Meillä ei ole mitään mahdollisuuksia saada ketään tänne, paitsi maksullinen hoitaja. no toisaalta muutama vuosi enää niin nuorin menee kouluun ja isommat on sitten 12v joten katsoo pienemmän perään.

Juu, meillä on todellinen ongelma se joten, en tee töitä ollenkaan kesällä, minulla ei siis ole vakituista paikkaa, enkä voi ottaa vaikka saisin. Meillä ei ole mitään mahdollisuuksia saada ketään tänne, paitsi maksullinen hoitaja. no toisaalta muutama vuosi enää niin nuorin menee kouluun ja isommat on sitten 12v joten katsoo pienemmän perään.

Lapseni ovat aina olleet lomien aikan hoidossa. Maksan mieluusti siitä että teidän lapseni olevan turvallisessa paikassa. Minusta on väär kohde säästää rahaa jos sitä pitää säästää lapsen hoitomaksusta.
Olen useilta tutuilta kuullut, että hyvä kun alkaa koulu niin pääsee hoitomaksuista ja olenkin tätä ihmetellyt. Naapurin lapset eppuluokkalaisesta yksin pitkät iltapäivät kotona. Lapsilla saattaa loppua koulu jo klo 12 ja vanhemmat pääsevtä ilta viideltä työstä. On se pienelle pitkää ja pelottavaakin olla yksin niin pitkiä aikoja.

Yhteistyössä