Koululaiset on julmia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huoh

Vieras
Koulu alkoi eilen. Mun veli on jo joutunut kokemaan mitä on olla erilainen. On se kumma kun ei saa olla sellainen kuin haluaa. Toinen veljeni oli aikoinaan yläasteella koulukiusattu, sama kohtalo vissiin tällä toisellakin kun on vähän erilainen kuin muut. :(

Kurja juttu, jos kiusataan :( Mun likka on ollut syntymästään asti erilainen kuin muut, mutta ei sitä koskaan vammansa takia kiusattu. Näin jälkikäteen olen joskus miettinyt, vaikuttiko asiaan jollain tavalla se, ettei likka koskaan yrittänytkään olla samanlainen kuin muut.

Tai sitten ei "uskattu" kiusata kun oli vamma? En tiedä, mutta hyvä kun sai olla rauhassa! Mun veljellä ei mitään vammaa ole, on vaan muuten erilainen. Pukeutuu erillailla ku ikätoverinsa ja pitää erilaisista asioista kuin normaalisti ton ikäiset. Olisivat kiusanneet aikoinaan mua mieluummin ku nyt veljeä :( tekis mieli mennä sanomaan niille. Jos joskus saan tietää et mun lapset kiusaa, niin pidän kyllä sellaiset puhuttelut ja kotiarestit ettei varmana kiusaa sen jälkeen!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Tai sitten ei "uskattu" kiusata kun oli vamma? En tiedä, mutta hyvä kun sai olla rauhassa! Mun veljellä ei mitään vammaa ole, on vaan muuten erilainen. Pukeutuu erillailla ku ikätoverinsa ja pitää erilaisista asioista kuin normaalisti ton ikäiset. Olisivat kiusanneet aikoinaan mua mieluummin ku nyt veljeä :( tekis mieli mennä sanomaan niille. Jos joskus saan tietää et mun lapset kiusaa, niin pidän kyllä sellaiset puhuttelut ja kotiarestit ettei varmana kiusaa sen jälkeen!
No mun likka just pukeutui tarkoituksella eri tavalla kuin muut ikätoverinsa, kuunteli erilaista musiikkia jne. Mutta likalla on aina ollut erittäin hyvä itsetunto, se on uskaltanut olla erilainen myös muutenkin kuin vammansa takia.

Minkä ikäinen sun veli on? Mun kuopus aloitti juuri lukion ja sanoi, että erottuu siitä joukosta kuin punainen kärpässieni kanttarellien seasta.

Se on 13. Eli eilen aloitti yläasteen. Ala-asteella se sai olla rauhassa, vaikkakin enemmän sillä tyttöjä on kavereina ollut ku pojat kai karsastaa. Se siis pukeutuu tosi erilaisesti ku muut pojat, siellä missä se asuu, niin poikien "uniformu" on pilottitakki, mustat farkut ja lippis. Mopot ja viina on elämän tärkeimmät asiat. Veli taas tykkää vaatteista ja pukeutuu kai muodin mukaan. Mopot ja viina ei vois vähempää kiinnostaa.. Että siinähän sitä on jo hyvä syy kiusata :/ sen verran mä sitä tunnen että tuskin alkaa tyyliään muuttamaan, mutta silti se on aika herkkä ja ujo ja hiljainen... Eli täydellinen kohde kai.

Minuakin surettaa, kun nuorempia sisaruksia on koulussa kiusattu. Itsekin jonkinlaista kiusaamista olen kokenut, mutta mielestäni niistä kuitenkin selvinnyt suht´hyvin. Mutta kahdelle sisarelleni on tullut myöhemmin ihan mielenterveysongelmia, yksi sisar on hyvin ujo ja hiljainen... ja pelkään jo miten nuorimmalle käy :( Mustakin tuntuu, että tekis mieli mennä "näyttämään niille kiusaajille"! Näin vanhemmalla iällä olisi rohkeutta. Silloin lapsena ei uskaltanut itseäänkään puolustaa...

Kiusaamiseen ei yleensä tarvita mitään erityistä syytä. Riittää, että kiusattava ei puolustaudu. Ja on siten helppo uhri. En usko, että pukeutumistyylin tms muuttaminen muuttaisi yhtään mitään. Junnua kiusattiin 5 ensimmäistä vuotta ala-asteella, vaikka vaatteet yms oli ihan samanlaisia kuin muillakin. Mutta kun se aina oli sellainen "käännä toinenkin poski" -tyyppi, niin saihan se sitä poskea sitten kans käännellä. Vasta viidennellä se päätti, että nyt saa riittää, ja puolustautui. Eipä kiusattu enää.

Ikävää et sun siskojakin on kiusattu joka kirjoitit. Tekis tosiaan mieli mennä vähän puhumaan niille kiusaajille, mutta tuskinpa auttaisin asiaa yhtään. Onneks mun toista veljeä ei ainakaa onnistuneet kiusaajat nujertamaan. Toivon, ettei onnistuta tätäkään veljeä. Kolmaski veli mulla on joka on kans yläasteella, se pitää varmasti veljensä puolia. Mutta kun se nuorin ei varmaankaan sano niille kiusaajille mitään. Se on just sellainen posken kääntäjä niinkuin keittiönoita sanoi. Onneks noita sun poikaa ei enää kiusata! Mua niin pistää vihaksi kiusaajat. Melkeen tekis mieli alentua niiden tasolle ja käydä vähän haukkumassa, mutta sekös vasta lapsellista oliskin. Hitto vie ku tuntuu pahemmalta tää ku se, että muakin on syrjitty koulussa. Tosin mulla se tapahtui ammattikoulussa eli en ollu murrosiässä just silloin. Olin ihan raivona ku kuulin sen toisen veljen kiusaamisesta ja nyt olen ihan samoin niin vihainen ettei ole tosi! Onneks on matkaa kotipaikkakunnalle yli 300km...

Mä olin kans koulukiusattu jo pelkästään mun lievän puhevian perusteella ja sitten kun mun vanhemmilla ei ollut varaa ostaa muotivaatteita niin sekin löi lisää löylyä pesään että saivat kiusata mua ja jostain saivat tietää että mun isä oli alkoholisti niin siinä kolme tärkeintä syytä kiusata ja se kiusaaminen jatkui yläasteelle jolloin sitten en enää jaksanut vaan vaihdoin koulua heti kun se oli mahdollista, sen jälkeen sain olla rauhassa eikä mua uudessa koulussa enää kiusattu kun siellä otettiin herkemmin noi asiat esille kun kaupungin koulussa.

tavalla ne kiusaavat?

Nuo kiusaajat saattavat myös olla kateellisia veljesi erilaisuudesta (tyylitajusta ja rohkeudesta pukeutua kuten haluaa) ja etenkin siitä, että veljesi tulee hyvin toimeen toisen sukupuolen kanssa. Ei se siitä kiusaamisesta tietenkään yhtään hyväksyttävämpää tee saati muuta veljesi tuntemuksia asiasta, mutta kuitenkin. Toivottavasti tuo kiusaaminen loppuu! Toivon myös, että veljesi pystyisi suhtautumaan asiaan "toisesta korvasta sisään, toisesta ulos" -asenteella tai että hän pitäisi puolensa.

Meillä oli lukiossa tuollainen veljesi kaltainen poika ja pojat suhtautuivat alkuun jotenkin nuivasti häneen. Sellaista nälvimistä ja piruilua. Tällä pojalla kuitenkin oli paljon ystäviä meissä tytöissä, jotka aina puutuimme noihin tilanteisiin tyylillä "Antakaa nyt olla, vähänkö ootte lapsellisia/kateellisia"...ja itse asiassa se auttoi. Muutenkin hyvät välit tyttöihin saattavat auttaa jo sinällään, sillä useastihan joku pojista on kiinnostunut jostain tytöstä. Ja siinä kohtaa samaa suupuolta oleva "puhemies" on pojista eduksi. Meidän tapauksessamme nuo kiusaajat huomasivat tuon kautta, että tuo erilainen poika olikin tosi hyvä tyyppi ja monet heistä juttelivat hänen kanssaan paljon enempi "syvällisyyksiä" kuin omassa kaverihengailuporukassaan.

Toivottavasti asiat järjestyvät! Tuossa tilanteessa olisi tärkeää, että veljesi saisi sieltä yläasteelta kavereita, olivat sitten tyttöjä tai poikia. Silloin ikävätkin asiat tuntuvat helpommilta kestää, kun ei tarvitse asiaa yksinään pohtia. Ja kun kaverina on joku, joka on siellä samassa paikassa ja elää "samaa" arkea.

Koululainen on ihminen.
Ihminen on julma.
Koululainen(kin) on julma.

Julman tai julmasti käyttäytyvänkin koululaisen on joku äiti kasvattanut, ainakin yrittänyt kasvattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Anteeks, mutta etkö voi mennä niille kiusaajille sanomaan, että pilottitakki on auttamattoman mäntti asu?

luuletko, että auttais ku piikiteltävänä olevan sisko alentuis kiusaajien tasolle ja kävis aukomassa päätä vaatteista? Tuskin lopettais kiusaamista. Vaikkakin, mieli tekis todellaki käydä vähän puhumassa niille... Todellakin. Mutta se varmaan vaan innostais niitä lisää. Ja, edelleen matkaa (ehkä onneksi) on sen yli 300km sinne.

Ne nälvii sitä. Lähetin viestiä veljelle ja kyselin ihan muuten vaan kuulumisia, jos se kertoo mulle kiusaamisesta niin sit yritän neuvoa mitä kannattais tehdä. En tiedä onko sillä kuinka hyviä ne kaverit, voi olla että ne ala-asteelta tutut tytöt ei tuolla olekaan sen kaa jos eivät ole samalla luokalla. Se on vähän sellainen yksinäinen ja kieltämättä joskus outo, mutta ei se oikeuta silti kiusaamaan.

Ja tiedän, että joku äiti niilläkin pojilla on. Ja aion pitää huolen ettei mun pojat kiusaa ikinä ketään. Tai jos kuulen että kiusaavat, niin sen kyllä sitten kans tietävät, että ovat kiusanneet. Sellaista tämä äiti ei hyväksy.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Anteeks, mutta etkö voi mennä niille kiusaajille sanomaan, että pilottitakki on auttamattoman mäntti asu?

luuletko, että auttais ku piikiteltävänä olevan sisko alentuis kiusaajien tasolle ja kävis aukomassa päätä vaatteista? Tuskin lopettais kiusaamista. Vaikkakin, mieli tekis todellaki käydä vähän puhumassa niille... Todellakin. Mutta se varmaan vaan innostais niitä lisää. Ja, edelleen matkaa (ehkä onneksi) on sen yli 300km sinne.

Tai ehkä ne tajuis vaikka kattoo peiliin.

:whistle:

Niin, tekis hyvää kyllä peiliin katsominen niillä, monessakin mielessä... Mutta ku siel kaikki pukeutuu niin... Lähes. Tossuliini sanoi et sitä kiusattiin ku ei ollu muotivaatteet, ja mun veljeä kiusataan koska sillä on. Ei mitään järkeä oikeasti! Toivottavasti se kertoo opettajalle. En tiedä onko veli itse kertonut äitille vai onko se toinen veli joka on yläasteella niin nähnyt ja kertonut. Samapa tuo, pääasia et on paljastunut. Jos ei muu auta niin MINÄ astelen täältä, hitto soikoon, ja pistän keskenkasvuiset ojennukseen :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kiusaamiseen ei yleensä tarvita mitään erityistä syytä. Riittää, että kiusattava ei puolustaudu. Ja on siten helppo uhri. En usko, että pukeutumistyylin tms muuttaminen muuttaisi yhtään mitään. Junnua kiusattiin 5 ensimmäistä vuotta ala-asteella, vaikka vaatteet yms oli ihan samanlaisia kuin muillakin. Mutta kun se aina oli sellainen "käännä toinenkin poski" -tyyppi, niin saihan se sitä poskea sitten kans käännellä. Vasta viidennellä se päätti, että nyt saa riittää, ja puolustautui. Eipä kiusattu enää.

Kuinka sä äitinä jaksoit kiusaamisen? Mulla on niin paska olo kauan aikaa, jos mun lasta on kiusattu ja sitä on onneksi tapahtunut harvoin. Mut itsellä on niin pala kurkussa ja itkettää. Kaippa pelkään, että kiusaaminen yltyy aivan mahdottomaksi ja oma lapsi joutuu olemaan yksin, niinkuin minä aikoinaan.

mua kiusattiin sitli vaikka annoin takaisin.
sillaoin, kupari vuotta nuoremoi sisko oli samassa jkoulussamu kanssa, li kiusaaminen lievemopää, sisko puolustiaiankun näki.

Lastani kiusasi koulussa toinen tyttö, joka myös kiusasi joukon kolmatta tyttöä. Ammattini vuoksi aihepiiri on tuttua, joten tiesin miten toimia. Soitin molempien tyttöjen vanhemmille ja opettajalle. Sain kummankin vanhemmilta luvan jututtaa (ammattini vuoksi kai, mutta hyvin voisi aikuinen millä vain taustalla näin toimia, kunhan on asiallinen) kaikkia tyttöjä. Tulivat meille, puhuttiin, sovittiin pelisäännöistä, kerroin, että koulussa tilannetta jatkossakin seurataan. Koulukuraattorikin puhui tyttöjen kanssa. Kaikki kolme olivat tyytyväisiä ja kiusaaminen loppui, mutta aika tiukka - vaikkakin ystävällinen - olin tytöille, etenkin kiusaajalle. Vanhempien kanssa pidettiin yhteyttä tiiviisti ja puututtiin pieniinkin juttuihin. Opettaja oli tosi iloinen asiasta, hänellä ei omasta mielestään ollut edellytyksiä asiaa ainakaan yksin hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:

mua kiusattiin sitli vaikka annoin takaisin.
sillaoin, kupari vuotta nuoremoi sisko oli samassa jkoulussamu kanssa, li kiusaaminen lievemopää, sisko puolustiaiankun näki.

Muaki kiusattiin, vaikka jopa löin, kun niin tehtiin ja yritin sanoa takaisin. Kai minä sitten olin jotenkin erilainen kuitenkin. En kai lyönyt tarpeeksi kovaa superpallon kokoisilla nyrkeilläni. :whistle:

Meillä vaihtu koulu joulun jälkeen.Yksi luokan kingi yritti ottaa pojan hampaisiin. Poika kertoi kotona, otin yhteyttä opeen ja asiat muuttui. Yhteydenotto HETI.

Olemme tietenkin puhuneet kotona että yleensä kiusaaja on kateellinen tai voi henkisesti huonosti.

Alkuperäinen kirjoittaja jarna36:
Meillä vaihtu koulu joulun jälkeen.Yksi luokan kingi yritti ottaa pojan hampaisiin. Poika kertoi kotona, otin yhteyttä opeen ja asiat muuttui. Yhteydenotto HETI.

Olemme tietenkin puhuneet kotona että yleensä kiusaaja on kateellinen tai voi henkisesti huonosti.

Miksi kiusattu joutui vaihtamaan koulua?

Minua raivostuttaa kaikenlainen kiusaaminen ja sorsiminen. |O

Minuakin on kiusattu koulussa useaan otteeseen. Vanhempani muuttivat usein ympäri Suomea, ja uusi oppilas otettiin aina pariksi kuukaudeksi kiusaamisen kohteeksi. Kiusaaminen loppui, kun tarkkailin kiusaajien heikkoja kohtia sen pari kuukautta. Sitten iskin tikarini päin naamaa, niin että mahdollisimman moni tilanteen kuuli. Kiusaaminen loppui aina. Minullakin on ollut aina hyvä itsetunto, enkä ole yrittänyt olla kuten muut silloinkaan.

Yhteistyössä