Koululaisen pitkittynyt yskä, kohtalotovereita tai karmivia tarinoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja astmalapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

astmalapsen äiti

Vieras
Meillä 8-v astmaa sairastava lapsi, jolla yskä jatkunut jo seitsemättä viikkoa. Ensimmäiset viikot ajattelin, että jotain kesäyskää ja yskä lähtee yskimällä..(etenkin kun kaikkialla on tänä kesänä toitotettu, että yskä voi jatkua viikkojakin). Mitään muita oireita ei ole ollut: ei nuhaa, kuumetta tmv. Lapsi yskii jatkuvasti hereillä ollessaan, mutta yöllä ei lainkaan. Omituista. Olemme olleet niin kotona, laivalla, kylässä kuin mökilläkin ja yskä vain jatkuu samanlaisena, aamusta iltaan. Astmalääkkeet tuplattu, sen lisäksi yskänlääkettä kokeiltu ja yskä jatkuu. Vihdoin maanantaina soitin arvauskeskukseen ja pyysin päästä lääkäriin lapsen kanssa, sillä kun olin asiaa funtsinut öisin ja päivisin, tulin "fiksuna" siihen tulokseen, että yskä johtuu astmalääkkeen vaihtamisesta..(uuden vaihto tapahtui juuri noihin aikoihin). Sain ajan lääkäriin ja kerroin oireet ja historian ja oman epäilykseni, että uusi lääke ei ole "tarpeeksi toimiva", saisinko reseptin tutulle ja tehokkaalle lääkkeelle, että voisimme käytännössä kokeilla, kuinka yskän käy. No, mitäpä tekee lääkäri? Kuuntelee keuhkot, kurkkaa korvat ja kurkun, ja ultraa? poskiontelot. Mitään poikkeavaa ei löydy, mutta toinen poskiontelo saattaa olla vähän turvoksissa, joka voisi aiheuttaa yskää, joten saimme viikon antibioottikuuren ja nenäsuihkeen. Nyt antibioottia syöty 5 pvää, ja tulos sama, kuin oisin hedelmäpastilleja syöttänyt potilaalle, ei mitään vaikutusta. Mitä hittoa teen? Astmakontrolli on vasta n.joulukuussa, ja astma/allergiasairaalaan ei ihan ykskaks aikoja saa.. Meinasin soittaa aamusella taas terkkariin ja anoa sitä vanhaa lääkettä reseptillä apteekkiin, mutta alkaa jo tuntua epätoivoiselta tää homma ja säälittää lapsen puolesta. En kaipaa kettuiluja enkä vittuiluja, mutta josko jollakin astmaa sairastaneella tai astmalapsen vanhemmalla ois kokemusta samanmoisesta tilanteesta (esim.siitä ylläpitolääkkeen vaihdosta toiseen), lukisin mieluusti kokemuksia. Kiitos, ja anteeksi pitkä sepustus..

Onhan antihistamiini myös käytössä näin siitepölyaikaan?
Muuten kuulostaa ihan siltä kuin itsekin sanoit, eli uusi lääke ei toimi. Meillä ohjeena on aina tuplata hoitava lääkeannos, jos joutuu avaavaa ottamaan. Onkoteillä sitä ohjetta? Onko auttanut?

mykoplasma? tai refluksi? tai maitoallergia??
nuo nyt tuli ensin mieleen.
meillä oli esikoisella pitkittynyttä yskää johon auttoi gavisgon; ja sitähän voi kokeilla ihan huoleti siis, jos ei ole apuja niin sit ei toki kannata käyttää), mutta maitoallergia löytyi taustalta.

[QUOTE="Liisi";30160945]Onhan antihistamiini myös käytössä näin siitepölyaikaan?
Muuten kuulostaa ihan siltä kuin itsekin sanoit, eli uusi lääke ei toimi. Meillä ohjeena on aina tuplata hoitava lääkeannos, jos joutuu avaavaa ottamaan. Onkoteillä sitä ohjetta? Onko auttanut?[/QUOTE]

Meillä ei ole antihistamiinia ollutkaan koskaan, kun ei allergiatestien mukaan ole siitepölyallergiaa.. Juu, astmalääkkeet on tuplana otettu jo jonkin aikaa, eikä auta.

meillä nuorimaisella kesti yskää useamman kuukauden, välillä helpotti mut sit taas palas, käytiin moneen kertaan lääkärillä mut mitään ei löytynyt.Vihdoin yksi vanhempi lääkäri sit laittoi lähetteen verikokeeseen ja keuhkokuviin ja sieltä sitten löytyikin varjostumia keuhkoista.Oli jossain vaiheessa sairastanut kuumeettoman keuhkokuumeen..
saatiin viikon antibioottikuuri ja kk päähän kontrollikuvat ja kaikki oli sen jälkeen ok.

Mä en osaa sanoa astmaan juuta enkä jaata, mutta pitkittynyt yskä voi olla myös merkki mykoplasmasta tai hinkuyskästä. Mun tytöllä oli kolme kuukautta kestänyt yskä ja lääkäri arveli, että saattais olla hinkuyskää. Se on kuulemma juurikin noin kolme kuukautta kestävä yskä, johon ei liity muita oireita. Pitäisi todeta ihan alkuvaiheessa, jotta tauti varmistuisi, tuossa vaiheessa ei enää kannattanut testata.

[QUOTE="Minä täällä";30160952]En jaksa koko sairastarinaa kertoa tässä, mutta meillä pitkittyneen yskän syy oli mykoplasma. Onko tutkittu??[/QUOTE]

Eipä ole. Kun terv.keskuslääkäri vaikutti olevan aika hukassa koko homman kanssa, ja itsellenikin jäi sellainen tunne, että antoi sen antibiootin vähän kuin paniikissa, että saa meidät resepti kourassa ulos.. Pyyteli vielä puhaltelemaan pef-mittariin, mutta siitä tuli ihan hyvät arvot: Ja itseäni jäi näin jälkikäteen kiukuttamaan se, ettei voinut sitä vanhaa, tuttua lääkettä kirjoittamaan, jotta oisimme voineet kokeilla, auttaako se. Miten mykoplasma tutkitaan, ja onko siinä muita oireita sen yskän lisäksi?

Lääkkeen vaihdolla voi olla merkitys esim. Beclomet hoitavalla lääkkeellä voi olla haittavaikutuksena kurkun ärtyiminen ja yskä. Katsohan lapsen lääkkeen haittavaikutukset pakkausselosteesta tai netistä.

Ensinnäkin saan olla ilmeisesti kiitollinen koska meillä päin toimii TERVEYSkeskus eikä arvauskeskus. Hyvin toimiikin.

Jos te olette jo allergiasairalan listoilla niin miksi sä et soita sinne? Itse soittelen lapsen astma-asioissa aina polille koska siellä kerran hoito on. Ja ainakin täälläpäin aika on järjestynyt tarvittaessa nopeallakin tahdilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30160973:
Mä en osaa sanoa astmaan juuta enkä jaata, mutta pitkittynyt yskä voi olla myös merkki mykoplasmasta tai hinkuyskästä. Mun tytöllä oli kolme kuukautta kestänyt yskä ja lääkäri arveli, että saattais olla hinkuyskää. Se on kuulemma juurikin noin kolme kuukautta kestävä yskä, johon ei liity muita oireita. Pitäisi todeta ihan alkuvaiheessa, jotta tauti varmistuisi, tuossa vaiheessa ei enää kannattanut testata.

Mutta jos on saanut kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet, niin eikäs hinkuyskän pitäisi olla aika semmonen "utopistinen" jutska?(kysyy asiasta tietämätön)

Alkuperäinen kirjoittaja astmalapsen äiti;30160982:
Kyllä olen. Meillä on sekä avaava, että ylläpitolääke maksimikäytössä.

Tuollaisessa tilanteessa yhteys keskussairaalaan, koska tilanne ei ole normaali (ei ratkea kotikonstein ja lääkkein).

Ensinnäkin saan olla ilmeisesti kiitollinen koska meillä päin toimii TERVEYSkeskus eikä arvauskeskus. Hyvin toimiikin.

Jos te olette jo allergiasairalan listoilla niin miksi sä et soita sinne? Itse soittelen lapsen astma-asioissa aina polille koska siellä kerran hoito on. Ja ainakin täälläpäin aika on järjestynyt tarvittaessa nopeallakin tahdilla.

No juurikin siksi, että ajattelin, jotta arvaus-tai terveyskeskuksessa voin saada sellaisen "ensiavun" tähän juttuun, ja osviittaa, miten toimia/mitä tehdä. Yleensä meillä on ollut ihan ok-lääkäriapu, mutta tällä kertaa jäi sellainen olo, että lääkäri ei oikeasti tiennyt, mitä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja astmalapsen äiti;30161016:
No juurikin siksi, että ajattelin, jotta arvaus-tai terveyskeskuksessa voin saada sellaisen "ensiavun" tähän juttuun, ja osviittaa, miten toimia/mitä tehdä. Yleensä meillä on ollut ihan ok-lääkäriapu, mutta tällä kertaa jäi sellainen olo, että lääkäri ei oikeasti tiennyt, mitä tehdä.

No ihan samalla vaivalla sä näppäilet sen astmapolin numeron kuin terveyskeskuksen numeron. Ja olisithan sä voinut sanoa uudemman kerran (kohteliaasti) sille lääkärille että voisitko saada varuiksi sen reseptin vanhasta lääkkeestä jos se kerran unohti koko jutun. Tai ootko varma ettei se tehnyt sitä sähköisenä?

Alkuperäinen kirjoittaja astmalapsen äiti;30160995:
Mutta jos on saanut kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet, niin eikäs hinkuyskän pitäisi olla aika semmonen "utopistinen" jutska?(kysyy asiasta tietämätön)

Mä löysin tällaisen kohdan Terveyskirjastosta:

Hinkuyskärokotteen teho ei ole täydellinen ja rokotettukin lapsi tai aikuinen voi sairastua hinkuyskään, jolloin puhutaan nk. epätyypillisestä taudinmuodosta. Usein kyse on kouluikäisestä lapsesta, jolla ilmenee kuivaa tai limaista pitkittynyttä yskimistä. Se on usein puuskittaista ja voimakasta mutta ei aiheuta hengitysvaikeutta tai vinkumista. Yskä voi jatkua viikkojen ajan ja usein herättää epäilyn astman puhkeamisesta.

Lisäksi jossain vastaavalla sivulla luki, että rokotteen suoja ei ole elinikäinen, eli sen vuoksi aikuisetkin siihen voivat sairastua. Meilläkin on otettu kaikki mahdolliset rokotteet. Tosiaan ei ole varmaa, että oli hinkuyskää, mutta oireet viittasivat siihen.

Kannattaa tosiaan kysyä poliklinikalta, että ottavatko kantaa (tai jopa tutkimuksiin) tuollaisiin muuttuneisiin tilanteisiin ennen kontrollia. Itse yllätyin kun soittelin polille muuttuneesta tilanteesta ja he olisivat ottaneet tutkittavaksi, mutta olin jo selvittelyn aikana ehtinyt käydä yksityisellä, jossa tilanne saatiin hoidettua. Hoitaja vielä sanoi, että heille tuleekin soittaa ja kysyä konsultaatiota, mistä olin yllättynyt. Ei siis tietenkään pienistä jutuista, vaan suuremmista muutoksista, miltä tuo yskäjuttukin kuulosti.

mun kuopuksella oli 5-6 vuotiaana ns. sadan päivän yskä. Se kesti oikeasti sen 3kk ja lähti sitten. (tietysti juuri kun olin varannut rasitusastmatestin - maksoi muuten mehiläisessä 400e)

Alkuperäinen kirjoittaja astmalapsen äiti;30160964:
Meillä ei ole antihistamiinia ollutkaan koskaan, kun ei allergiatestien mukaan ole siitepölyallergiaa.. Juu, astmalääkkeet on tuplana otettu jo jonkin aikaa, eikä auta.

Kyllähän hyvä allergialääkärin tietää, että ne allergiatestit voi antaa vääriä tuloksia. Prick testi ei todellakaan ole mikään "varma" testi.

Meillä esim. kun pojalla todettiin Siitepölyallergia näytti testi negatiivista lehtipuilla ja positiivista koirille ja kissoille. Antihistamiinit aloitettiin koska oireiden perusteella oli Siitepölyallergia, ja reilun viikon jälkeen oireet poissa. Joten antihistamiini selvästi auttoi. Vasta reilun puolen vuoden kuluttua pojalla ensimmäiset oireet eläimistä.

Lääkäri selvitti, että voi tulla sekä vääriä positiivisia että negatiivisia. Tai näyttää positiivista ennen oireita.

Antihistamiinia saa ilman reseptiä apteekista. Jos ei kahdessa viikossa vaikutusta oireisiin, niin silloin kyseessä jotain muuta.