Koululaisen laiska silmä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ai

Vieras
Hei, Molemmilla muksuillamme seurataan näköä. Kun molemmilla toinen silmä näkee huonommiin. Voisiko joku selittää mikä tämä (laiska silmä) on ja miten sitä hoidetaan 8-vuotiailla?

Minulla on toinen silmä hyvin lievästi laiska silmä. Ei ole varsinaisesti tarvinnut erikseen hoitaa. Ainoastaan sen on optikko aina tehnyt, että tuon laiskan silmän linssiä (minulla muutenkin heikko näkö ) ei koskaan laiteta ihan yhtä hyväksi kuin terveen silmän. Näin siksi, että tuo laiska joutuisi tekemään koko ajan vähän lisätöitä, muuten se voisi laiskistua vain lisää.

Se tarkoittaa sitä, että silmä ei tarkenna yhtä tehokkaasti kuin toinen tai normaali silmä. Minä itse huomaan tämän esim jos yritän lukea liikkuvasta kohteesta jotain (tieviittaa, ajo-opastetta auton kyydistä ), etten meinaa saada selvää. Jos kuitenkin lukisin samalta etäisyydeltä paikoillani saman tekstin näkisin sen ihan hyvin. Miun toinen silmä ei vain osaa tarkentaa vauhdissa tarpeeksi nopeasti.

Meillä 4-vuotiaalla lappuhoitoa. Silmälääkäri sanoi, että lappuhoitoa ahkeraan. Nyt vielä voi saada silmää paremmaksi. Jos ei parannu kouluikään mennessä, niin se silmän paraneminen on sitten jo menetetty.

Alkuperäinen kirjoittaja ai:
Onko lappuhoito auttanut? Kuinka paljon huonompi laiska silmä oli kun aloitettiin lappuhoito?

Meillä lapsella toinen on melko normaali, toinen +3. Laiska silmä on vähän parantunut. Lappuhoitoa ollut n. puoli vuotta. 2tuntia päivässä. Lapsi nyt 4v.

Yhteistyössä