Koululaisella vesirokko, pienet kerhoon?

  • Viestiketjun aloittaja äiti3
  • Ensimmäinen viesti
Ieva
Kyllä minä veisin. Ei meidänkään kaveriperheessä sairastunut kuin toinen lapsi! Eli välttämättä ei edes tartu kaikkiin perheen lapsiin ja mukanahan se ei kulkeudu jos ei itse ole saanut tartuntaa.
 
äiti3
puolipelolla tukin vielä kurkkaamaan millanen tappelu tästä tuli. mutta ihan kiva huomata että on muitakin jotka tajuaa että hullua vaan varmuuden vuoksi teljetä terveitä lapsia kotiin. ja tuo viimeisin pp76 teksti ainakin helpottaa päätöstä, kerta virallinen suhtatuminen asiaan on noin.
 
terkkari ja äiti
hyvä äiti3, olet mielestäni ansainnut tämänpäivän itsekeskeisyys-palkinnon:) on se tietysti hyvä että aina löytyy joku jolla ei maalaisjärjestä ole häivääkään...
ja toivottavasti teille osuu kohdalle jotain vastaavaa kuin tämä eli jos tartutatte vesirokkoa eteenpäin huvin vuoksi, saatte vastaavasti jotain huvin vuoksi tilalle, sillä uskon vakaasti että jossain vaiheessa sitä saa mitä tilaa:)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti3:
puolipelolla tukin vielä kurkkaamaan millanen tappelu tästä tuli. mutta ihan kiva huomata että on muitakin jotka tajuaa että hullua vaan varmuuden vuoksi teljetä terveitä lapsia kotiin. ja tuo viimeisin pp76 teksti ainakin helpottaa päätöstä, kerta virallinen suhtatuminen asiaan on noin.
Virallinen ja virallinen. Päivähoitoon on otettava lapset jotka eivät ole sairaita. Vielä. Syy on se että työpaikalta ei voi kovinkaan moni vanhempi olla poissa siksi että lapsi on todennäköinen tarttuvan taudin kantaja ja levittäjä mutta ei vielä sarastunut. Joten lapselle on järjestettävä se päivähoitopaikka, vaikka se tarkoittaakin että näin toimimalla taataan tarttuvien sairauksien leviäminen koko päiväkotiin.

Sen sijaan, sairaaloiden poliklinikoilla ja vuodeosastoilla esimerkiksi ei saa vierailla jos lapsi tai joku lapsen perheenjäsen sairastaa tai on juuri sairastanut ripulin, oksennustaudin, rokon tai flunssan. Rokkojen kohdalla ainoastaan varmuudella rokon sairastanut perheenjäsen saa sairaalaan tulla.
Syynä on se, että silloin tartuntariski on erittäin suuri vaikka kukaan paikallaolijoista ei sairas itse olisikaan.

Mutta ero päiväkodin ja kerhon välillä on nimenomaan se, että suurimmaksi osaksi on täysin mahdoton ajatus että päivähoidosta oltaisiin pois siksi että lapsi on oireeton taudinkantaja. Ns tavallisella työntekijällä harvoin on varaa sellaiseen toimintaan, eikä koululainenkaan voi viikkoja olla pois koulusta opintojen kärsimättä.
Kerhot, muskarit, leikkipuistot ja uimahallit sekä kauppakeskusten pallomeret ovat paikkoja jonne lasta ei tarvitse viedä ja joista voi aivan hyvin jäädä myös pois ja näin tekemällä jättää ehkä kymmeniä tai jopa satoja ihmisiä, taudista riippuen, tartuttamatta.

Jos muutoin ei asia kiinnosta niin ajatelkaapa edes sitä kuinka paljon rahaa säästää se että ihmiset ovat terveitä. Tauteja saa jokainen kuitenkin joskus, aivan riittävästi. Ei niitä tarvitse varta vasten levittää.
 
vieras
Mutta kaikki kun ei saisrastu siihen vesirokkoonkaan kuitenkaan. Vaikka olisi sille altistunut. Eli jokainen pikkuisen nuhainenkin olisi suljettava kotiin, ettei vaan kukaan saa flunssaa. Voi voi.
Ei ole mitään järkeä tuollaisessakaan ajattelussa
Kyllä ihmisten täytyy saada elää omaa elämäänsä.
Eli jos minä tänään kävin tutun luona jolla oli mahatautia, minun pitäisi varmuuden vuoksi jäädä kotiin etten tartuta muita. Vaikka minulla itsellä ei oireita vielä ole, mutta kun voin tartuttaa jo ilman oireitakin niin parempi pysyä himassa.... Just joo.
 
suvi-tuuli
nuha-kuume on eriasia kuin vesirokko, nuhakuume kun ei aiheuta sikiövaurioita ym. vakavia uhkia.
samoin mahataudin tartuttamismahdollisuus aikuisella on eriasia kuin lapsella varsinkin jos lapsi senikäinen että syö leluja, kantelee niitä käsissään jne. eli tervettä järkeä elämiseen, kiitos! kukaan tuskin puhui täällä ketjussa tavallisesta nuhasta/räkätaudista vaan kyse on oikeasti vaarallisesta vesirokosta.
 
...
No en veisi lapsia tässä tilanteessa kerhoon tartuttamaan muita, kunnei kerran ole pakollinen meno ja tietäisin jo, että ovat mahdollisesti tartuttavia. Kehittelepä kotona jotain kivaa korvaavaa tekemistä, askartelette vaikka jotakin kivaa! Kukin miettiköön omalla kohdallaan, onko kiva saada sieltä joku kerta "vastalahjana" joku muu kiva tauti. Jos joku ehdointahdoin haluaa tartuttaa lapsensa varhaisessa vaiheessa esim. vesirokkoon, hakekoon sen vapaaehtoisesti jostain tuttavaperheestä (varmasti tulee tilaisuuksia yllinkyllin).

Huippu kyllä on ollut päästä varpaisiin näppyläinen vesirokkoinen vauva kaupan kärryjen turvakaukalossa isossa marketissa... Eipä sen jälkeen ole huvittanut lasta yleiseen turvakaukaloon laittaa! Sattuipa vielä olemaan hoitoalalla työskentelevä tuttava ja mieskin oli kotona toisen lapsen kanssa. Huusi jo pitkältä, että täältä saisi nyt lapsille vesirokkoa, hyvä kun sairastaa jo nuorena. Kuinka moni mahtoi siltä kauppamatkaltaan saada vesirokon kaupantekijäisiksi...
 
"vesirokossa -onneksi"
Alkuperäinen kirjoittaja v:
vesirokko ei ole sen vaarallisempi kuin flunssa tai oksennustauti, ihan yhtä tavalla ne voi olla vaarallisia huonokuntoselle
Aikuisella vesirokko on usein erittäin raju ja jopa sairaalahoitoa vaativa.Se ei kuitenkaan ole yleisvaaralliseksi luokiteltu sairaus eli lapset vaan kerhoon vaikka rokko olisi mahdollisesti tuloillaan ja rokko tarttuisi muihin, onpahan sitten sairastettu. Lisäksi vesirokko tarttuu muutamia päiviä ennen oireiden ilmaantumista eli saattaa olla kyseisellä alueella jo ennestään liikkeellä. Raskautta suunnitteleva voi aivan hyvin hankkia itselleen rokotteen jos ei ole rokkoa sairastanut.
 
vieras
Kantsii kyllä miettiä sitäkin et kaikki aikuiset ei ole vesirokkoa sairastaneet! Jos kerhossa on vaikka joku raskaana oleva äiti, voi saada keskenmenon moisen ajattelemattomuuden seurauksena. Muutenkin aikuisena saatu vesirokko voi aiheuttaa vaikka mitä vakavaa. Itse sairastin vesirokon vasta aikuisena, ja oli aivan hirveää...tiedän myös lukuisia muita jotka aikuisena saaneet, ja oireet hirvittäviä, rakkuloita kroppa aivan täpötäynnä, voi mennä silmiin ja aiheuttaa vaikka mitä.
Itse kannatan ehdottomasti sitä, että jos lapsi on terve ( ei siis mitään pitkäaikaissairautta) niin mieluiten vesirokon kärsisi lapsena...mä en luota pätkääkään tähän rokotteeseenkaan mitä nyt antelevat...Aikuisena tuo tauti on tosi ikävä, lapsena selvii aika vähällä.
 

Yhteistyössä