Koululainen sitten päätti olla syömättä koko iltana ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vilperin äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vilperin äiti"

Vieras
äsken koitti hälle jo nukkumaanmenoaika. Noh' luulisi, että aamulla ruoka maittaa.

Tarjolla olisi ollut nakkikeittoa, mutta lapsi sanoi, ettei hän pidä siitä ja hän ei syö sitä. Sanoin, että jos tätä et syö, seuraavan kerran saat ruokaa aamulla. Eipä lapsi alkanut kinata vastaan, vaan jatkoi leikkejään.

Lapsella on ikää 8v ja hällä on ADHD. Tuosta sitten seuraa yhtä sun toista hänen käyttäytymiselle. Yksi on tämä, että lapsi haluaisi koulusta tultuaan leikkiä tauotta koko illan ja syöminen tuntuu taas olevan ihan sivuseikka. Viimeksi hän on tänään syönyt koulussa noin yhdentoista aikaan päivällä.

Pitkin iltaa käskimme häntä tulla syömään, vaan lapsipa vain alkoi karjua vihaisesti takaisin, että "hiljaa - minä leikin nyt". Tuota hällä on aina ollut, että jos on tulossa epämieluista tekemistä, niin sitten aletaan huutamaan ja karjumaan, kuin villieläin. Minusta tämä syömättä jättäminen ei ollut niin iso juttu, että olisi pitänyt tiukemmin puuttua asiaan, mutta pääsääntöisesti karjumisella hän ei tahtoaan läpite saa.

Toisaalta luin joulun aikaa kirjan ranskalaisesta kasvatuksesta ja siellä osa lasten kepposista kulkee nimellä "betise" - pieni tuhma teko. Mutta että noihin ei tarvitse niin isommin puuttua. Tuo on kyllä hyvä systeemi.

Minä taas ajattelisin, että tässä on kyse oman toiminnan ohjaamisen opettelusta. Että rutiinit pyörivät, vaikka jokin muu olisikin mieluisampaa. Nythän lapsi sai toimia täysin omien impulssiensa mukaan. Olenko väärässä, toimisiko tämä adhd -lapsen kanssa? Itse olisin ottanut sen karjuvan villieläimen syliin (holding) ja todennut topakasti (mutta rauhallisesti) että nyt on syönnin aika, koska syömättä tulee huono mieli. Leikin aika on taas ruuan jälkeen.

Meillä samanmoinen vili vilperi joka ei sitten millään malttaisi tulla syömään, aina olisi jotain muuta.. Minusta se taas ei passaa että usein jättäisi syömiset välistä sillä ei lapset aina ymmärrä omaa parastaan. Meillä teen kylmästi niin että nappaan telkkarin kiinni ja sanon että leikit jatkuu sitten syömisen jälkeen. Jos alkaa huutamaan ja kiukuttelemaan sanon että voi sitten mennä nukkumaan jos kerran niin väsynyt ja äkäinen. Nykyään ei ala useinkaan edes huutamaan kun tietää etten periksi anna. En tietenkään syömään pakota mutta yllättäen se ruoka alkaa maistua kun vain pöydän ääreen pääsee..

Blue, no jos nyt yhden kerran viikossa toimii näin, niin en pidä tätä vakavana ongelmana. Kysyin jo lapselta, että mitä herkkuruokaa haluat viikonloppuna ja vastaus oli, että makaronilaatikkoa. Sitä sitten teen ja tuosta lapsikin tykkää.

Lapsella on myös tietyt ruoat tiettyyn aikaan mieleisiä. Nyt hän haluaisi syödä pinaattikeittoa illasta toiseen, mutta tänään en pinaattikeittoa kaupasta hakenut, kun oli tätä nakkikeittoa.

No, nythän annoit periksi ja seuraavalla kerralla se on ehkä vielä vaikeampaa. Aika surkeaa. Kannattaisi jaksaa etenkin adhd:n kanssa pitää rutiineista kiinni, ja säännöllisestä syömisestä. Olisi lapsella ja itsellänne pitkällä tähtäimellä helpompaa.

Minun lapseni ei söisi kovin usein, jos itse saisi päättää. Eikä myöskään nukkuisi kovin paljon. Juuri siksi hän ei saa päättää siitä itse, koska lapsi ei vielä tajua omaa parastaan. Haluan, että lapsella on energiaa ja edellytyksiä kasvaa, kehittyä ja oppia.

ma maa, no kyllä hälle huomenna ruoka jo maistuu. Teen jotain hänelle mieleistä syömistä.

Unen kanssa olen samaa mieltä kanssasi. Riittävä uni on tärkeää kasvavalle lapselle ja lapsella onkin joka ilta tämä sama aika nukkumaanmenon suhteen eli yhdeksän maissa sänkyyn. Iltasatu luetaan ja sen jälkeen lapsi saa hetken lukea jotain omaa kirjaansa + sitten alkaa nukkumaan.

Adhd-sapuska täytyy olla tietynlaista eikä ainakaan tavallisesta nakista kannata tehdä heille mitään ruokaa, jos on glutamaatteja tai hiivauutteita ym hydrolysaatteja:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/hairikot.html

Eli teilläkö lapsen ei tarvi syödä muita kuin niitä ruokia mitä huvittaa syödä? ja leikkejä saa jatkaa vaikka olisi ruoka-aika? Mahtavat kasvatusmetodit teillä... Millä sä saat ikinä lapsesi tekemään mitään mikä ei nyt just huvita?

Eli teilläkö lapsen ei tarvi syödä muita kuin niitä ruokia mitä huvittaa syödä? ja leikkejä saa jatkaa vaikka olisi ruoka-aika? Mahtavat kasvatusmetodit teillä... Millä sä saat ikinä lapsesi tekemään mitään mikä ei nyt just huvita?

Mihinkäs nyt hävisi se ainoa ja oikea ohjenuora? Täällä on iät ja ajat oltu sitä mieltä, että jos lapselle ei kelpaa tarjottu ruoka, saa lapsi olla ilman. Tuo ap:han toimi kuuri niin ja nyt se onkin väärin!

No mutta, kiva olet kanssani samalla linjalla. Jos ei toiselle ruoka maita, niin voi voi, seuraavan kerran ruokaa on tarjolla aamulla. Olihan täällä kerrankin juttua temputtelevasta taaperosta ja hälle oli samat ohjeet, että jos ei ruokaa ruoka-aikana syö, niin pöydästä pois ja seuraavan kerran uusi yritys.

ohimennen, olen kyllä tietoinen että hiilarit ovat huonosta näillä lapsilla ja proteiinit + kasvikset suositeltava juttu. Riistalihasta kuuleman mukaan saa tämmöinen lapsi eniten omega3:sta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;27965341:
ohimennen, olen kyllä tietoinen että hiilarit ovat huonosta näillä lapsilla ja proteiinit + kasvikset suositeltava juttu. Riistalihasta kuuleman mukaan saa tämmöinen lapsi eniten omega3:sta.

Ai, tarkoitin vain, että olisit voinut lukea sen linkin takaa jutun, missä muuan äiti kertoi radiossa omasta kokemuksestaan. Sen kopsasin talteen ja olen varma, että ruoka vaikuttaa paljon, esim keitoissa ei pidä käyttää liemikuutioita eikä -jauheita eikä nakeissa saa olla tiettyjä lisäaineita. Tuolla omaa kokemusta, mut liittyy migreeniin:
Ja t

Yhteistyössä