koululainen kärähti poissa olost koulussa

  • Viestiketjun aloittaja kittti
  • Ensimmäinen viesti
kittti
#&%?$!*,nun 14v neiti kärähti luvattomista poissaoloista koulust.jonkun verran sarvia kasvattaa,kaveri väärentäny nimeni poissaolovihkoon.rangaistuksia mietitään,auttakaas akkaa mäes,mitä te tekisitte.meinaan etten liian isoa rankkaria määrää.vaikka kyl toi sen luokan asia et kovalla kädellä puututtava.
 
Meillä oli pojan kanssa pientä lintsauksen makua, muka nukkui liikaa eikä sitten enää voinut mennä kouluun. Juttelin hänen kanssaan, yritin herättää vastuuntuntoa, korostin lintsaamisen olevan tosi tyhmää. Puhuin työelämästä ja miten koulunkäynti on hänen työtään, joka pitää hoitaa kunnolla. Jne. jne. Lopuksi löimme kättä päälle, että lintsaukset loppuu. Kerran on sen jälkeen olluyt syyttä poissa, mutta senkin uskalsi minulle kertoa, oli ilmiselvästi häpeissään, kun oli pettänyt lupauksensa.
Meillä on aina lasten kanssa puhuttu paljon. Ikävissäkin asioissa olen yrittänyt itse pysyä rauhallisena ja asiallisena enkä huutaa pää punaisena. Minä olen aikuinen!
 
Tuliko koulusta jälkkää? Itse kans jäin kiinni ysiluokalla ja pärähti 2,5 tuntia :ashamed: viimeisenä mahdollisena jälkkäpäivänä. :kieh:

Jos tieto ei ole vielä koulussa, niin ilmoita sinne :saint: Aika ikävää ja noloa kun kuulutetaan kesken tunnin rehtorin kansliaan :ashamed:
 
Rouva Vilijonkka
Miksi lapsesi väärensi allekirjoituksesi? Sehän on asiakirjaväärennös, josta nuoremmatkin oppilaat saavat kunnon rangaistuksen. Ja miksi on ylipäätään lintsaillut? Mä olisin tosi tiukkana, kivoja asioita kiireesti hyllylle, niin että myös tuntuu teon seuraukset jossain!
 
kitti
joo,meil on keskusteltu asiasta rakentavassa hengessä.nettikielto iski päälle,kuukausirahan menetys ym.mukavaa.koulus kuulema tylsää.no reksi antoi kirjallisen varoituksen ja koko koulun poissaolo vihkot joutu tarkastukseen.tyttö vanno ottaneensa opikseen.se jää nähtäväksi.kyl itekin toilailin koulus mut sitä toivoo et muksut ois viisaampia. :)
 
Ainahan sitä toivoo, että jälkikasvu olisi viisaampaa kuin itse oli... Itse olen yrittänyt välttää niitä mokia, mitä oma äitini teki. Hän ei ainakaan kovin aktiivisesti kuunnellut, kun joskus oli jotain asiaa. Hän vähätteli saavutuksiani ja häpesi, jos mokasin, esim koulunäytelmässä muistin vuorosanat väärin. Yritän itse kuunnella ja kannustaa, toivottavasti onnistun.
 
nyt viisaampi
pakko vastata..olin ite samanlainen nuori,lintsasin,värensin nimen..se on se kaveripiiri.mutta ikä auttoi piti vaan kokeilla.ja nyt 34v vähän kaduttaa mut ei sillon koulu kiinnostanu..Pitää toivoa ettei omista lapsista tule samanlaisia(vanhin13,11,ja 4v)
 
Meillä ysiluokkalainen jäi kanssa kiinni.Olen arvaillut jotain,mutta koulu on iso eikä opet kovin valppaita. Eilen kuitenkin paljastui, itse sain kiinni. Otin heti yhteyttä opettajiin, rangaistusta mietitään. Ainakin jälki-istuntoa, kuulemma.
En ymmärrä jälki-istuntoa yläasteella. Mikä rangaistus se heille enää on, istua tunti hiljaa! Murkkuni uhmaa se vaan lisännee.
Ei ole kaveriporukalla lintsannut, vaan ihan yksin. Koulunkäyntiin ei pienintäkään motivaatiota, vaikka yekemättä mitään keskiarvo on n. 7,5 eli lukemalla ja yrittämällä olisi varmaan numeroa korkeampi. Olen surullinen ja huolissani.
 
vierasvieras
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 10:25 vieras kirjoitti:
Meillä ysiluokkalainen jäi kanssa kiinni.Olen arvaillut jotain,mutta koulu on iso eikä opet kovin valppaita. Eilen kuitenkin paljastui, itse sain kiinni. Otin heti yhteyttä opettajiin, rangaistusta mietitään. Ainakin jälki-istuntoa, kuulemma.
En ymmärrä jälki-istuntoa yläasteella. Mikä rangaistus se heille enää on, istua tunti hiljaa! Murkkuni uhmaa se vaan lisännee.
Ei ole kaveriporukalla lintsannut, vaan ihan yksin. Koulunkäyntiin ei pienintäkään motivaatiota, vaikka yekemättä mitään keskiarvo on n. 7,5 eli lukemalla ja yrittämällä olisi varmaan numeroa korkeampi. Olen surullinen ja huolissani.
Kiinnostuksesta kysyn, mikä olisi sinun mielestäsi parempi rangaistus? Jälki-istuntohan on vähän kuin pienoisvankeusrangaistus, sen tarkoitus on kaiketi olla tylsä???
 
En tiedä, mikä olisi parempi rangaistus, mutta jälki-istunto ei ainakaan tunnu missään. Olen sen verran noitten murkkujen kanssa ollut muutenkin tekemisissä, että tiedän, miten joku jälkkäri on ihan se ja sama. Istuuko tunnin lisää koulussa vai kotona. Eivät ne sitä minään vapaudenriistona ota.
Keksiikö joku jotakin, joka todella kolahtaa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2006 klo 08:09 vieras kirjoitti:
En tiedä, mikä olisi parempi rangaistus, mutta jälki-istunto ei ainakaan tunnu missään. Olen sen verran noitten murkkujen kanssa ollut muutenkin tekemisissä, että tiedän, miten joku jälkkäri on ihan se ja sama. Istuuko tunnin lisää koulussa vai kotona. Eivät ne sitä minään vapaudenriistona ota.
Keksiikö joku jotakin, joka todella kolahtaa?
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että se on karmeeta. Harvoin jälkät vain tunnin kestää. Me ei ainakaan saatu edes sivuille kurkkia, istuttiin vaan hiljaa ja tuijotettiin eteemme, 2,5 tuntia. :whistle:
 
En ymmärrä turhaa vouhotusta. Itsekkin litsasin yläaste-ikäisenä (13-15v.) ja väärensin vanhempien nimiä solkenaan. Lopulta kerroin vanhemmilleni ja keskustelimme asiasta. Äiti ja isä totesivat, että koulussa on käytävä ja olen aina ollutkin kiitettävän arvosanan oppilas. Äiti sanoi, että aina ei kouluun huvita/jaksa mennä ja kunhan arvosanat pysyvät kiitettävinä ja poissaoloista ei aiheudu mittän, voin itse päättää koulunkäynnistäni. Ja kyllähän minun todistukseni keskiarvo 9. luokan päättövuonna oli 8,8.
 
Miks ihmeessä se RANGAISTUS on niin tärkeä??? Eikö tärkeämpää olisi KESKUSTELLA lapsen kanssa, miksi tapahtui? Kait siihen on syy, jos lapsi lintsaa ja se syyhän pitäisi korjata. Uskon, että keskustelemalla pärjää pidemmälle jälkikasvun kanssa kuin keskittymällä miettimään "kamalia kammottavia ja katalia" rangaistuksia.
 
Meillä myös 14v lintsasi,opettaja ei minulle mitään ilmoittanut! Vasta sitten arviontikeskustelussa opettaja kysyi minulta että miksi tyttö on lähtenyt kesken päivän viimeviikolla! Kyllä oli shokki että minun tyttöni oli lintsannut! No opettaja pyysi että puhuisin asiasta tytön kanssa. No siitä puhuttiin kotona ja sen jälkeen ei ole lintsattu...
Minustakin jälki-istunto ihan turha rangaistus! Siitä kun nuo isommat ei mitään opi.
 
Perusopetuslain tuntemat rankaisukeinot ovat kasvatuksellinen keskustelu, jälki-istunto, opetuksen epääminen (vain rehtori voi tehdä), määräaikainen koulusta erottaminen sekä kirjallinen varoitus.

Itse henkilökohtaisesti pitäisin fiksuimpana työrangaistustyyppisiä jälki-istuntoja, eli istujat tekevät jotakin hyödyllistä koulun hyväksi. Tämä(kin) vain on periaatteessa nykyään kiellettyä. Aika vähissä on opettajillakin keinot.

Ja mitä lintsaamisen valvontaan tulee, paperilappusysteemillä isossa koulussa se onkin melko haastavaa. Meidän koulullamme on käytössä poissaoloseurantaohjelma, joka näkyy netin kautta tunnuksilla myös vanhemmille. Eli jos vanhempi työpaikallaan avaa ohjelman, hän voi nähdä reaaliajassa, onko oma kullanmuru ilmestynyt oppitunnille vai ei. Yllättäen oppilaat eivät pidä tästä ohjelmasta lainkaan. :D
 
Itselläni on yläaste ajat vielä tuoreessa muistissa. Poissa oloja oli monia satoja tunteja. Lopulta kävin tekemässä vain kokeet, keskiarvo oli silti yli 8.

En olisi ensimmäisenä miettimässä rangaistusta vaan enemmänkin syytä. Pitääkö kavereille todistella? Kiusataanko? Onko koulussa vaikeaa?

Itselläni on lukihäiriö joka todettiin vasta 9 luokalla, olin hyvä oppilas, joten moni ei sitä epäillyt. Mutta tulos helpotti koulun käyntiä todella paljon. Minua myös kiusattiin paljon, siitä syystä aloin olemaan pois koulusta, voin henkisesti pahoin, minulla ei ollut paljoa kavereita ja ulkonäköäni kommentoitiin usein. Lopulta en jaksanut enää mennä kouluun, kesti kauan ennenkuin itse tunto alkoi palaamaan.

Selvitä ensin syy miksi, ennen kuin mietit miten rankaiset.
 
Eikös se ole ihan normaalia että jokainen lapsi jossainvaiheessa kokeilee miltä tuntuu kun lintsaa koulusta tietenkin ois aina parempi mitä myöhemmin se tapahtuu ja rangaistuksista sen verran että montaa arestia ei kannattais asiasta laitaa vaan miettii mikä olisi se oikea rangaistus mikä tuntuisi kurjimmalta kyseiseltä lapselta .
minulla yhdelle lapselle auttaa päivän sisälläoöo ja toiselle tietokone pois
 

Yhteistyössä