Koulukiusaamiskortin väärinkäyttöä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yksi tiputetaan ulos?

Jos samalla bussilla kulkee (kuten kulkee) yleensä 10-15 lasta porukalla, ja heistä YKSI meneekin suoraan koulusta lähellä asuvalle kaverille, niin sekö on sitä että yksi tiputetaan ulos porukasta (ja se yksi ei siis ole tämä joka menee kaverille, vaan yksi niistä 9-14 lapsesta jotka menee bussilla kuten yleensä)? Tai jos isommasta koulu- ja luokkakaverusten poppoosta kaksi tapaa toisensa viikonloppuna, niin taas on yksi pudotettu porukasta pois?

Oletko sinä ollut aina koko luokan tyttöjen kaveri vain onko sinulla ollut 2-3 läheisempää kaveria. Usein 3 tytön porukat tuntuvat olevan lähes mahdoton yhtälö, etenkin jos vanhemmat suosivat kahden leikkejä.

Mulle tuli ihan mieleen nämä meidän lapsen kaverin/entisen kaverin vanhemmat joista viikonloppuna kirjoittelin. Jos joku nyt sattuu muistamaan. Ihan ylilyönneiksi menee ja kärpäsestä tehdään härkänen. Eikä tietenkään uskota että myös siinä omassa lapsessa voisi olla "vikaa"..
Nytkin laitteli viestiä kuinka kuraattori haluaisi jututtaa meidän lasta ja on kuulemma huolissaan tytöistä.
Mä nyt oletan että jos kuraattori halua keskustelal meidän lapsemme kanssa, niin kuraattori kyllä itse varmasti ottaisi yhteyttä..

[QUOTE="vieras";25815368]Oletko sinä ollut aina koko luokan tyttöjen kaveri vain onko sinulla ollut 2-3 läheisempää kaveria. Usein 3 tytön porukat tuntuvat olevan lähes mahdoton yhtälö, etenkin jos vanhemmat suosivat kahden leikkejä.[/QUOTE]
Noilla on isompi porukka, tyttöjä ja poikia, eri luokka-asteilta. Tuosta porukasta 6-8 on läheisempiä toistensa kanssa, muut sellaisia joilla on ne omat bestiksensä mutta joiden kanssa ollaan kuitenkin koulussa, koulumatkalla, ja satunnaisesti vapaa-aikana. Tämä "kiusattu" lapsi on osa 6-8 lapsen porukkaa. Joskus porukasta kaksi tapaa toisensa koulun jälkeen, joskus 3, eilen 4...jne. Sellaista, että kaikki muut paitsi yksi olisivat leikkineet yhdessä, ei ole ollut.

Minä en näe minkäänlaista kiusaamisongelmaa tässä sakissa (eikä muuten näe ainakaan yhden toisenkaan lapsen äiti, jolle juuri soitin).

Lähtökohtasestihan äiti toimii oikein. Lapsi kertoo että häntä kiusataan ja äiti siihen puuttuu kun ei muutakaan tietoa ole (?)

Jos äiti on ihan täysipäinen tapaus niin varmaan ottaa toisen aikuisen puheet todesta jos se toinen aikuinen osaa kertoa tilanteen eri näkökulmasta, varsinkin jos sen kertovan aikuisen lapsi ei ole "syyttettynä" kyseisessä tilanteessa.

[QUOTE="Repe";25815380]Mulle tuli ihan mieleen nämä meidän lapsen kaverin/entisen kaverin vanhemmat joista viikonloppuna kirjoittelin. Jos joku nyt sattuu muistamaan. Ihan ylilyönneiksi menee ja kärpäsestä tehdään härkänen. Eikä tietenkään uskota että myös siinä omassa lapsessa voisi olla "vikaa"..
Nytkin laitteli viestiä kuinka kuraattori haluaisi jututtaa meidän lasta ja on kuulemma huolissaan tytöistä.
Mä nyt oletan että jos kuraattori halua keskustelal meidän lapsemme kanssa, niin kuraattori kyllä itse varmasti ottaisi yhteyttä..[/QUOTE]
Aivan varmasti ottaisi :)

Lähtökohtasestihan äiti toimii oikein. Lapsi kertoo että häntä kiusataan ja äiti siihen puuttuu kun ei muutakaan tietoa ole (?)

On sillä. Tai siis, luulisi aikuisen ihmisen omistavan myös sen verran maalaisjärkeä, ettei pidä automaattisesti kiusaamisena sitä jos joku ei pääsekään synttäreille, tai jos joku ei ihan joka päivä pääsekään heille leikkimään vaan menee joskus jonkun toisen luo, vaikka oma lapsi sitä kiusaamisena pitäisikin.

[QUOTE="vieras";25815421]Sanot reilusti. Se on lapsen parhaaksi, jos valehtelee koko ajan ja hakee säälillä huomiota.[/QUOTE]
Tai siis äitihän siinä on mukana, kuten noista esimerkeistä näkikin eli hänestä se varman on lähtöisin, mutta sanoisin silti.

Jaahas, sain vastauksen viestiini:

"Olen todella kyllästynyt ja pettynyt siihen, että koulun lisäksi myöskään sinä et ota meitä ja asiaa tosissasi".

Se-le-vä...pitäköön tunkkinsa :D, en suostu enää ottamaan mitään kantaa asiaan. Paitsi jos opettajat kysyy niin kerron omat havaintoni kyllä (ts. sen ettei ollut mitään kiusaamista eilen bussissa).

[QUOTE="vieras";25815467]Etkö sinä ollut se ihminen, joka osaa heivata tarvittaessa ihmisiä pois tuttavapiiristään? Tässäkin tapauksessa olisi varmasti viisasta.[/QUOTE]
Juu, osaan :D. Mutta koska lapset on kavereita, niin vähän vaikea heivata. Ja ko. lapsi on kohtelias, hyväkäytöksinen, jne eli ei ole syytä kieltää lapsia leikkimästä keskenään - paitsi jos homma alkaa mennä siihen että joka ikinen oma meno pitäisi perua, tai muuten on kiusaaja.

On sillä. Tai siis, luulisi aikuisen ihmisen omistavan myös sen verran maalaisjärkeä, ettei pidä automaattisesti kiusaamisena sitä jos joku ei pääsekään synttäreille, tai jos joku ei ihan joka päivä pääsekään heille leikkimään vaan menee joskus jonkun toisen luo, vaikka oma lapsi sitä kiusaamisena pitäisikin.

Hups, mä jumahdin jotenkin vaan tohon bussitilanteeseen :ashamed:

Ehkä kannattaa sitten vaan olla lapsen kanssa tekemisissä ja jämäkästi mutta lempeästi puuttua siihen ja sanoa lapselle, jos tulee tilanteita, että väittää turhaan kiusattavan. Muuten sitten lopettaa yhteydenpidon kyseiseen vanhempaan. Tai ehkä se nyt käy ihan luonnollisen poistuman kautta, petturi :D.

[QUOTE="vieras";25815523]Ehkä kannattaa sitten vaan olla lapsen kanssa tekemisissä ja jämäkästi mutta lempeästi puuttua siihen ja sanoa lapselle, jos tulee tilanteita, että väittää turhaan kiusattavan. Muuten sitten lopettaa yhteydenpidon kyseiseen vanhempaan. Tai ehkä se nyt käy ihan luonnollisen poistuman kautta, petturi :D.[/QUOTE]
Voi olla :D

Omaa muksua ei onneksi ole syytetty kiusaajaksi, vaikkakin herneet meni nekkuun mm. siitä kun lapsi aikaisemmalle pysäkille meni, ja naapuripihassa leikkimässä kävi, oi voi. Tai mistä mä tiedän onko kouluun päin ruikutettu & syytetty meidän mukulaa ko. asioiden takia kiusaamisesta :xmas:

Tuon kyseisen lapsen suhteen ei mulla ole koskaan ongelmaa ollut, tuskin muillakaan; hän on tosi kiltti, miellyttävä lapsi.

[QUOTE="vieras";25815584]Tosi erikoista että juuri sinulla näitä tarinoita riittää, vaikka olet (omasta mielestäsi) niin kovin suvaitsevainen ja sosiaalisesti lahjakas :)[/QUOTE]
Ehkä mulla on suvaitsevaisuuteni ja sosiaalisen lahjakkuuteni ansiosta hirmuisen laaja tuttavapiiri, jonne sitten aika ajoin eksyy myös jotain oudompia lintuja? :saint:

Mä tunnen ihan mielettömän paljon ihmisiä. Onko se isokin synti?

Juu, osaan :D. Mutta koska lapset on kavereita, niin vähän vaikea heivata. Ja ko. lapsi on kohtelias, hyväkäytöksinen, jne eli ei ole syytä kieltää lapsia leikkimästä keskenään - paitsi jos homma alkaa mennä siihen että joka ikinen oma meno pitäisi perua, tai muuten on kiusaaja.
Annat lasten olla kavereita kuten ennenkin. Jos teillä on jotain muuta menoa joskus - kuten kaikilla perheillä on - niin sitten tämän kaverin täytyy vain kestää pettymyksensä. Jos hän jatkuvasti itse kokisi sen kiusaamisena, tuskin edes hakeutuisi lastesi seuraan. Jos lapsilla leikit sujuu ihan hyvin, niin ei ole mitään syytä estää lapsia leikkimästä yhdessä. Äidin jutut annat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja mamatsu
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25815722:
Annat lasten olla kavereita kuten ennenkin. Jos teillä on jotain muuta menoa joskus - kuten kaikilla perheillä on - niin sitten tämän kaverin täytyy vain kestää pettymyksensä. Jos hän jatkuvasti itse kokisi sen kiusaamisena, tuskin edes hakeutuisi lastesi seuraan. Jos lapsilla leikit sujuu ihan hyvin, niin ei ole mitään syytä estää lapsia leikkimästä yhdessä. Äidin jutut annat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Kuulostaa hyvin järkevältä, ja tuolla lailla olen toiminutkin & toimin myös jatkossa :)

Tai siis, tästä eteenpäin annan äidin juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Se, että joku syyttelee muita aiheettomasti kiusaamisesta on mielestäni epäoikeudenmukaista niitä lapsia kohtaan, joita ihan oikeasti kiusataan.
Joten Anatolia, ymmärrän sinua. Ei noissa jutuissa ole kiusaamisesta kyse, vaan sen lapsen äidillä on jotain omia traumoja ja sen lapsi osaa käyttää hyväkseen sitä, tosin ei vielä tajua kusevansa omille nilkoilleen. Jossain vaiheessa nimittäin muut lapset kyllästyvät siihen, että niitä syytellään täysin syyttä.

Yhteistyössä