Koulukiusaamisesta: meillä auttoi tällainen "taktiikka"

  • Viestiketjun aloittaja "henna"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Harvoin peesaan Pölyesteriä ja Anatolia, mutta kyllä heidän kommentit tässä ketjussa ovat olleet loistavia ja paikkansa pitäviä.

Ap:lle, hienoa että kiusaaminen on loppunut. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495825:
ja siinä taas lapsi oppi, että väkivalta on oikea konsti hoitaa ongelmia
No tässä tapauksessa se oli näköjään ainoa ja siten myös ilmeisesti jollain tapaa oikea konsti hoitaa ongelma. Itse yritän viimeiseen asti opettaa lapsille ettei ketään saa lyödä, mutta olen kyllä valmis joustamaan tästä periaatteesta, jos sen noudattaminen aiheuttaa lapselle kärsimystä. Mieluummin luovun siitä täydellisen kasvattajan kruunusta, kuin katson vierestä lapseni kärsimystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495825:
ja siinä taas lapsi oppi, että väkivalta on oikea konsti hoitaa ongelmia
Aikoinaan -70-luvulla ala-asteella ollessani olin yhden kiusaajan kynsissä. Tyyppi oli tituleerattu koulun kovimmaksi jätkäksi ja kiusasi monia muitakin.
Kerran ruokajonossa heppu tuli taas tölvimään ja sitten mulla kilahti. Tirvaisin jätkää nyrkillä nokkaan niin että siitä alkoi vuotamaan verta. Jätkä katseli mua ihmeissään että "miten helvetissä toi uskaltaa noin tehdä".
Heebo häippäsi paikalta ja mua pelotti ihan sikana että aivan saletisti tulee välitunnilla pataan. Vaan eipä tullutkaan. Kiusaaminen loppui siihen ja lopetti monen muunkin kiusaamisen.

Vaikka turvauduinkin spontaaniin väkivaltaan, ei minusta silti kasvanut väkivaltaista psykopaattia.
 
"minä"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495913:
no näiden ketjujen jälkeen on kenenkään turha tulla jeesustelemaan, että lasta ei saa tukistaa, ja jos sellaista näkee, niin pitää heti tehdä ilmoitus sossuun.
Sinä olet ihminen, joka et todellakaan ole joutunut voimattomana seuraamaan vierestä pienen lapsen vuosia ja vuosia jatkuvaa tuskaa. Jos olisit, voisit vain sadistina ap:n lasen teon tuomita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495913:
no näiden ketjujen jälkeen on kenenkään turha tulla jeesustelemaan, että lasta ei saa tukistaa, ja jos sellaista näkee, niin pitää heti tehdä ilmoitus sossuun.
Mites se tähän liittyy?

Tai joo, ymmärrän, miten. Jos lasta on kotona kenties lyöty ja tukisteltu, lapsi oppii, ettei mikään muu saa häntä enää tottelemaan. sellainen lapsi on ohjelmotu siten, ettei siihen enää muu tepsikään.

Mielestäni sen kiusaajan oikeus on tässä tapauksessa pienempi, kuin kiusatun. Ei kiusaamisenkaan olisi voinut antaa enää jatkua. Minusta asian tilasta voi syyttää aikuisia, jotka eivät saaneet kiusaamista loppumaan. Kiusattu lapsi vaan toimi tilanteessa, joka oli jo kauan olllut liian tukala.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24495930:
Aikoinaan -70-luvulla ala-asteella ollessani olin yhden kiusaajan kynsissä. Tyyppi oli tituleerattu koulun kovimmaksi jätkäksi ja kiusasi monia muitakin.
Kerran ruokajonossa heppu tuli taas tölvimään ja sitten mulla kilahti. Tirvaisin jätkää nyrkillä nokkaan niin että siitä alkoi vuotamaan verta. Jätkä katseli mua ihmeissään että "miten helvetissä toi uskaltaa noin tehdä".
Heebo häippäsi paikalta ja mua pelotti ihan sikana että aivan saletisti tulee välitunnilla pataan. Vaan eipä tullutkaan. Kiusaaminen loppui siihen ja lopetti monen muunkin kiusaamisen.

Vaikka turvauduinkin spontaaniin väkivaltaan, ei minusta silti kasvanut väkivaltaista psykopaattia.
no mua kiusattiin koulussa koko kouluajan. mäkin sain kotoa neuvon, että lyö sitä ja mähän löin. no ei tää tyyppi enää mua kiusannut kun ei uskaltanut, mutta ei se sitä koulukiusausta lopettanut, uhri vaan oli eri
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495913:
no näiden ketjujen jälkeen on kenenkään turha tulla jeesustelemaan, että lasta ei saa tukistaa, ja jos sellaista näkee, niin pitää heti tehdä ilmoitus sossuun.
Oikeastiko vertaat näitä asioita toisiinsa?!

Aikuinen on lasta fyysisesti ja psyykkisesti vahvempi, ylivertainen lapseen verrattuna. Hänellä tulee olla muitakin keinoja lapsen kanssa toimimiseen kuin väkivaltaan turvautuminen.

Viidesluokkalaiset lapset ovat suht samalla tasolla toistensa kanssa niin henkisesti kuin fyysisestikin (tietty eroavaisuuksia on, mutta näin yleisesti ottaen). Ja silloin on itsepuolustuksesta kyse, kun kiusattu antaa takaisin kiusaajalleen - kiusaajalle, johon mikään keino ei vuosien varrella ole tepsinyt.

Etkö muka tajua eroa?

Minusta ap:n kertomaa tapausta voisi verrata ennemminkin siihen, että mieheltään vuosia turpiinsa ottanut vaimo vetää kerran kunnolla takaisin. Mutta kai sekin on tuomittavaa sitten :saint:
 
"henna"
[QUOTE="vieras";24495848]En usko. En kannata fyysistä väkivalltaa, mutta tossa tapauksessa tuntuu olleen paikallaan puolustautuminen. Sitä vaan mietin, että miten arka tyttö oli oppinut lyömään niin, että tuntuu? Yllätys voi olla paras puolustus, itselläni se ei vaan kouluaikana toiminut.[/QUOTE]

Tyttö ei ole muutoin varsinaisesti arka, nämä kiusaamiset vaan vetävät lukkoon iloluonteisen lapsen. Niissä tilanteissa vetäytyy ja on arka.

Tyttö urheilee (luistelee) ja on fyysisesti voimakas ikäisekseen, joten voimasta se ei jää kiinni. Lyöminen ei ole tytölle tuttua, meillä ei kotona kukaan lyö ketään. Mutta tottahan sellaista näkee jo pelkästään tv:ssä. En tiedä miten tilanne meni, tyttö itse kertoi että hän tönäisyn jälkeen kääntyi ja "huitaisi minkä jaksoi" ja kun toinen pojista yritti tulla kimppuun hän oli napannut pojan pitkästä tukasta kiinni "enkä irrottanut ennen kun lupasi lopettaa".

Itseä kieltämättä sekä hirvitti että nauratti - pieni terrieri, hentorakenteinen, enkelikasvoinen tyttöni moisessa nujakassa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495825:
ja siinä taas lapsi oppi, että väkivalta on oikea konsti hoitaa ongelmia
Tai sen että väkivalta on viimeinen keino hoitaa ongelmat, tuossahan kaikkea muuta oli jo yritetty. En näe tuota tilannetta pahana.
 
"minä"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24495937:
Mielestäni sen kiusaajan oikeus on tässä tapauksessa pienempi, kuin kiusatun. Ei kiusaamisenkaan olisi voinut antaa enää jatkua. Minusta asian tilasta voi syyttää aikuisia, jotka eivät saaneet kiusaamista loppumaan. Kiusattu lapsi vaan toimi tilanteessa, joka oli jo kauan olllut liian tukala.
Jälleen en voi muuta kun peesailla.

Ainoa surullinen asia tässä tapahtumassa oli se, että lapsi oli jo kaksi vuotta joutunut kärsimään kiusaamisesta. :(
 
no sitten
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495948:
no mua kiusattiin koulussa koko kouluajan. mäkin sain kotoa neuvon, että lyö sitä ja mähän löin. no ei tää tyyppi enää mua kiusannut kun ei uskaltanut, mutta ei se sitä koulukiusausta lopettanut, uhri vaan oli eri
Olisit neuvonut sitä eri uhria vetämään myös tuota kiusaajaa pataan, kun sehän selkeästi toimi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495948:
no mua kiusattiin koulussa koko kouluajan. mäkin sain kotoa neuvon, että lyö sitä ja mähän löin. no ei tää tyyppi enää mua kiusannut kun ei uskaltanut, mutta ei se sitä koulukiusausta lopettanut, uhri vaan oli eri
Niin, että parempi olisi ollut, että olisi sinun kiusaamista vaan jatkanut...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495825:
ja siinä taas lapsi oppi, että väkivalta on oikea konsti hoitaa ongelmia
Ei se nyt aina noin mustavalkoistakaan ole. Itse sain lapsena mun kiusaamisen loppumaan samalla tavalla. En tosin menisi ensimmäiseksi ratkaisukeinoksi tätä neuvomaan. Väkivalta on pahasta mutta sitähän ne kiusaajat ovat saaneet tehdä vuodesta toiseen, henkistä ja fyysista väkivaltaa...
 
[QUOTE="minä";24495935]Sinä olet ihminen, joka et todellakaan ole joutunut voimattomana seuraamaan vierestä pienen lapsen vuosia ja vuosia jatkuvaa tuskaa. Jos olisit, voisit vain sadistina ap:n lasen teon tuomita.[/QUOTE]

kyllä olen jopa kahden oman lapsenki kohdalla. ja sitä taistoa on kestänyt useamman vuoden. mutta väkivaltaan ei ole turvaannuttu kertaakaan. lopulta se konsti on aina löyjtynyt
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495913:
no näiden ketjujen jälkeen on kenenkään turha tulla jeesustelemaan, että lasta ei saa tukistaa, ja jos sellaista näkee, niin pitää heti tehdä ilmoitus sossuun.
No sanoisin, että jos lapsi sinua vuosikausia kiusaa ja jopa lyö ja olet tämän vuoksi henkisesti rikki, eikä mikään muu keino ole auttanut, niin voin katsoa yhtä tukistusta kyllä sormien läpi.
 
"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495913:
no näiden ketjujen jälkeen on kenenkään turha tulla jeesustelemaan, että lasta ei saa tukistaa, ja jos sellaista näkee, niin pitää heti tehdä ilmoitus sossuun.
lapsi vs lapsi ja lapsi vs aikuinen on vähän eri juttuja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495988:
kyllä olen jopa kahden oman lapsenki kohdalla. ja sitä taistoa on kestänyt useamman vuoden. mutta väkivaltaan ei ole turvaannuttu kertaakaan. lopulta se konsti on aina löyjtynyt
Mitä ne konstit ovat olleet? Pois muuttaminen?
 
[QUOTE="vieras";24495967]Niin, että parempi olisi ollut, että olisi sinun kiusaamista vaan jatkanut...?[/QUOTE]siitä en tiedä. mutta tää esimerkki vaan osoittaa sen että ei se kiusaaminen lopu väkivallalla, se vaan siirtyy paikasta toiseen. paras konsti olis mun mielestä se, että jos kiusaaja ei useammastaan puhuttelusta ja rangaistuksesta opi, niin sitten hänen laittettais vaikka perhekotiin kasvamaan tietyksi ajaksi. eiköhän se jotain opettais ja puhuttelutkin alkais tehoamaan kun kiusaaja tietäisi mitä tuleman pitää
 
Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä
no näiden ketjujen jälkeen on kenenkään turha tulla jeesustelemaan, että lasta ei saa tukistaa, ja jos sellaista näkee, niin pitää heti tehdä ilmoitus sossuun.

[QUOTE="sondersson";24495993]lapsi vs lapsi ja lapsi vs aikuinen on vähän eri juttuja...[/QUOTE]

peesailen
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495988:
kyllä olen jopa kahden oman lapsenki kohdalla. ja sitä taistoa on kestänyt useamman vuoden. mutta väkivaltaan ei ole turvaannuttu kertaakaan. lopulta se konsti on aina löyjtynyt
Mutta lapset ovat joutuneet kärsimään kauan. Minä olisin itseeni vanhempana pettynyt, jos en pystyisi lopettaa kiusaamista. En opettaisi lapselle, että pitää lyödä kaveria, heti jos kiusataan, mutta jos olisin itse vanhempana epäonnistunut suojelemaan lastani, en voisi ottaa häneltä pois oikeutta suojella itseään. Minusta sekin olisi julmaa. Parin kuukauden kiusaaminenkin voi olla lapselle kamalaa, joten entä sitten vuosia jatkuva? Miksi ihmeessä sen annetaan vaan jatkua vuosia? Miten lapsi voi enää luottaa aikuisiin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496003:
siitä en tiedä. mutta tää esimerkki vaan osoittaa sen että ei se kiusaaminen lopu väkivallalla, se vaan siirtyy paikasta toiseen. paras konsti olis mun mielestä se, että jos kiusaaja ei useammastaan puhuttelusta ja rangaistuksesta opi, niin sitten hänen laittettais vaikka perhekotiin kasvamaan tietyksi ajaksi. eiköhän se jotain opettais ja puhuttelutkin alkais tehoamaan kun kiusaaja tietäisi mitä tuleman pitää
Missä kunnassa riittää resursseja siihen että laitetaan kiusaajat perhekoteihin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24495997:
Mitä ne konstit ovat olleet? Pois muuttaminen?
ei me olla mihinkään muutettu, eikä myöskään kiusaajat. luokkien vaihtoa, tiukempaa valvontaa. ´ohjeet koulukuljetuksiin, mm. niin että kun kiusaus alkaa tai tapahtuu taksisa, niin kiusaaja palautetaan välittömästi joko kotiin tai kouluun. linja-autossa kuljettajan lähellä istuminen. vanhempine palavereja opettajien kanssa, jossa oli myös koulutoimenjohtaja paikall yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24495913:
no näiden ketjujen jälkeen on kenenkään turha tulla jeesustelemaan, että lasta ei saa tukistaa, ja jos sellaista näkee, niin pitää heti tehdä ilmoitus sossuun.
Miksei muka? Tämä tapaus eroaa kasvattajan antamasta väkivallasta yhtä paljon kuin itsensä puolustaminen nakkikioskilla vastaan lapsen tukistaminen. Paitsi että nakkikioskilta voi poistua ja siten suojata itseään, koulukiusaamisessa tilanteiden välttely on mahdotonta.
 
"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24496003:
siitä en tiedä. mutta tää esimerkki vaan osoittaa sen että ei se kiusaaminen lopu väkivallalla, se vaan siirtyy paikasta toiseen. paras konsti olis mun mielestä se, että jos kiusaaja ei useammastaan puhuttelusta ja rangaistuksesta opi, niin sitten hänen laittettais vaikka perhekotiin kasvamaan tietyksi ajaksi. eiköhän se jotain opettais ja puhuttelutkin alkais tehoamaan kun kiusaaja tietäisi mitä tuleman pitää
Whaaat?! Että oikein perhe pitäis rikkoa mieluummin kun ottaa yhden kerran turpaan luokkakaverilta? Ja mihin se kiusaaminen siinä siirtyy? tuskin ap:n muksu aikoo itse jatkaa kiusaajana jos sitä tarkotit? Ja se perhekotilainen luultavasti vaan kovettuu perheen rikkomisesta tai sitten joutuu itse kiusatuksi.
 

Yhteistyössä